Gå til innhold

NAV vil at jeg skal gjøre deres jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er inne i en periode hvor jeg har litt med NAV å gjøre, og her har jeg opplevd litt av hvert. En ting er at det virker som om etaten i noen tilfeller prøver å snike seg unna sine arbeidsoppgaver, ved å føre oppgavene over på brukeren, ved å legge frem saken på en tilsynelatende logisk måte. I mitt tilfelle gjelder dette spesialisterklæringer og lignende saker.

Har funnet ut at dette er noe de er ansvarlige for, likevel har de prøvd seg flere ganger, noe jeg har tatt opp med dem via telefon. Nevnte det kjapt på et møte jeg hadde her forleden med min saksbehandler (hun kom inn på det sporet). Fortalte dem at dette er nedfelt i lovverket etc. Fikk bare et likegyldig og noe arrogant svar tilbake, som om det ikke brydde dem i det hele tatt. Begge de spesialistene jeg har hatt med å gjøre bekrefter dette og de synes det blir feil at NAV prøver å fremskaffe slike papirer via meg.

Hva i huleste er det NAV driver med her? Hun ene saksbehandleren nevnte at slike erklæringer er dyrt, men det skal ikke ha noe å si for min del verken fra eller til. Det er ikke jeg som ber om slike dokumenter.

Anonymkode: 2fa3a...d07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er idioter. Rett og slett. Alle som jobber i offentlig forvaltning er det. Hvis de hadde hatt noe mellom ørene hadde de ikke vært saksbehandler for NAV.

• Liker 1
Skrevet

Det gjelder vel for så vidt for bedrifter Nav kjøper tjenester av også. Mange idioter.

Anonymkode: fd7b5...27c

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er inne i en periode hvor jeg har litt med NAV å gjøre, og her har jeg opplevd litt av hvert. En ting er at det virker som om etaten i noen tilfeller prøver å snike seg unna sine arbeidsoppgaver, ved å føre oppgavene over på brukeren, ved å legge frem saken på en tilsynelatende logisk måte. I mitt tilfelle gjelder dette spesialisterklæringer og lignende saker.

Har funnet ut at dette er noe de er ansvarlige for, likevel har de prøvd seg flere ganger, noe jeg har tatt opp med dem via telefon. Nevnte det kjapt på et møte jeg hadde her forleden med min saksbehandler (hun kom inn på det sporet). Fortalte dem at dette er nedfelt i lovverket etc. Fikk bare et likegyldig og noe arrogant svar tilbake, som om det ikke brydde dem i det hele tatt. Begge de spesialistene jeg har hatt med å gjøre bekrefter dette og de synes det blir feil at NAV prøver å fremskaffe slike papirer via meg.

Hva i huleste er det NAV driver med her? Hun ene saksbehandleren nevnte at slike erklæringer er dyrt, men det skal ikke ha noe å si for min del verken fra eller til. Det er ikke jeg som ber om slike dokumenter.

Nå vet ikke jeg hvor viktig disse papirene er for deg og din saksgang, men jeg ville faktisk bare gjort det selv, med en skriftlig beskjed fra spesialistene om at dette var deres oppgave i henhold til lovverket.

På NAV finnes det mange elendige saksbehandlere som ikke er helt oppdatert på hva de egentlig skal gjøre.

Skrevet

Skjønte ikke helt hvorfor du ikke bare oversender disse papirene til NAV selv, om du allerede har vært hos spesialisten? 

• Liker 1
Skrevet

På hvilken måte mener du at NAV ber deg om å gjøre deres jobb?
Dersom du har søkt om en form for ytelse (AAP, regner jeg med, siden det er snakk om spesialistuttalelse) så er det jo din plikt å vedlegge relevante dokumenter. Det er jo i din egen interesse at NAV har tilgang på all dokumentasjon, slik at saken din blir vurdert på rett grunnlag. Det samme gjelder for øvrig dersom det kommer nye opplysninger i en allerede etablert sak. Det står i vedtaksbrevet ditt at du plikter å informere NAV dersom det tilkommer nye opplysninger. i dette ligger det jo at du selv skal fremskaffe dokumentasjon.

Min erfaring er for øvrig at det er mye lettere for pasientene selv å få utlevert en erklæring fra spesialister enn det er for NAV, da dette ofte tar mye lengre tid.

• Liker 2
Skrevet

Dette r så bort i natten av ts at jeg bruker ikke tid på det, engang. 

Anonymkode: 855e4...eae

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, Angelheart2 skrev:

På hvilken måte mener du at NAV ber deg om å gjøre deres jobb?
Dersom du har søkt om en form for ytelse (AAP, regner jeg med, siden det er snakk om spesialistuttalelse) så er det jo din plikt å vedlegge relevante dokumenter. Det er jo i din egen interesse at NAV har tilgang på all dokumentasjon, slik at saken din blir vurdert på rett grunnlag. Det samme gjelder for øvrig dersom det kommer nye opplysninger i en allerede etablert sak. Det står i vedtaksbrevet ditt at du plikter å informere NAV dersom det tilkommer nye opplysninger. i dette ligger det jo at du selv skal fremskaffe dokumentasjon.

Min erfaring er for øvrig at det er mye lettere for pasientene selv å få utlevert en erklæring fra spesialister enn det er for NAV, da dette ofte tar mye lengre tid.

Her er et eksempel fra psykologforeningen på dette:

"Psykologforeningen har fått tilbakemeldinger om at NAV nå i mindre grad bestiller spesialisterklæringene selv, men ber fastlege eller pasient/foreldre om å innhente nødvendig uttalelse i forbindelse med søknad til NAV. Det vil da være uklart hvem som er oppdragsgiver, og helsevesenet vil kunne bli belastet regningen for en oppgave som er utenfor definisjonen av nødvendig helsehjelp i spesialisthelsetjenesten.  

NAV presiserer i rundskriv om honorartakster av 1. desember 2014 at det er et vilkår for å få godtgjøring etter L120/30 og L60 at NAV må ha bestilt spesialisterklæring fra psykologen. NAV presiserer at bestillingen må være skriftlig og uttrykkelig be om «spesialisterklæring». I tillegg må det opplyses om at erklæringen vil bli honorert med L120. Det er altså ikke tilstrekkelig med muntlig henvisning fra NAV, eller at fastlege, pasient/foreldre eller andre ber om spesialisterklæring på vegne av NAV. Slike henvisninger bør derfor avvises med beskjed om at bestilling må komme direkte fra NAV."

http://www.psykologforeningen.no/medlem/loenn-og-arbeidsvilkaar/for-privatpraktiserende/oekonomi-takster/til-deg-som-skriver-erklaeringer-for-nav

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, amativeReflection skrev:

De er idioter. Rett og slett. Alle som jobber i offentlig forvaltning er det. Hvis de hadde hatt noe mellom ørene hadde de ikke vært saksbehandler for NAV.

Flott innstilling. Hva er du for noe da? Synes det er alt for mange som har dritt slenging mot de som jobber der. De gjør faktisk bare jobben sin, på lik linje som en i ett annet yrke. Synes heller du skal bruke klagingen din på de som faktisk sitter å styrer systemet. De som er saksbehandlere gjør bare som de har fått beskjed om. Altså som alle andre arbeidsplasser, kan du jo selvfølgelig være uheldig å treffe på noen som ikke er like dedikert til jobben. Men det å dra alle over en kam synes jeg blir helt feil. At det er ei papirmølje er det de som sitter lengere opp som har bestemt. Jeg synes veiledere og saksbehandlere i Nav skal få ett stort klapp på skuldra for det de gjør, med tanke på all dritten de får hver dag. Hadde de ikke vært der, hadde ikke noen fått noe!!! Det er kvalmt at så uvitende mennesker skal sitte å rakke ned på noe de ikke har kompetanse på!!!

Anonymkode: 75311...a73

• Liker 2
Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott innstilling. Hva er du for noe da? Synes det er alt for mange som har dritt slenging mot de som jobber der. De gjør faktisk bare jobben sin, på lik linje som en i ett annet yrke. Synes heller du skal bruke klagingen din på de som faktisk sitter å styrer systemet. De som er saksbehandlere gjør bare som de har fått beskjed om. Altså som alle andre arbeidsplasser, kan du jo selvfølgelig være uheldig å treffe på noen som ikke er like dedikert til jobben. Men det å dra alle over en kam synes jeg blir helt feil. At det er ei papirmølje er det de som sitter lengere opp som har bestemt. Jeg synes veiledere og saksbehandlere i Nav skal få ett stort klapp på skuldra for det de gjør, med tanke på all dritten de får hver dag. Hadde de ikke vært der, hadde ikke noen fått noe!!! Det er kvalmt at så uvitende mennesker skal sitte å rakke ned på noe de ikke har kompetanse på!!!

Anonymkode: 75311...a73

Trafikklærer.

De fleste offentlige ansatte gjør ikke jobben sin. Hvis jeg var statsminister hadde jeg sparket halvparten for å sette et eksempel for den andre halvparten. 

De kan være raske med papirmøljen.

Jeg er enig i at offentlig ansattet burde bli klappet til.

Vi kunne innført folkelønn og sparket hele gjengen. 

Sosionomi og juss er enkle fagfelt, jeg er sikker på at sjimpansen Noam Chimpsky ville klart å komme seg gjennom den utdanningen og sannsynligvis ville vært en bedre og billigere saksbehandler med minst like mye juridisk kompetanse.

Endret av amativeReflection
noen ord
Skrevet

Dersom NAV ikke bestiller spesialisterklæringen direkte og på riktig vis fra spesialisten de ønsker en spesifikk erklæring fra, men får pasienten til å ordne det for seg, skjer en av tre ting: 

A: Spesialisten må gjøre jobben med å skrive en slik erklæring gratis, siden de ikke kan fakturere NAV for noe NAV ikke har bedt om. Siden spesialister gjerne har svært mange pasienter og det er snakk om MYE gratisarbeide i løpet av et år, fører det oss over til punkt B. 

B: Spesialisten nekter å jobbe gratis, og skriver ingen spesialisterklæring dersom ikke NAV spesifikt ber om den selv. Dermed stopper saksgangen hos NAV opp, eller de avslår søknaden på grunnlag av manglende dokumentasjon. 

C: Spesialisten fakturerer pasienten for den tida han/hun har brukt på å skrive erklæringen, da det jo er pasienten som etterspør erklæringen og ergo er oppdragsgiver. Er pasienten heldig, er kostnadene kun noen hundrelapper, men en slik faktura kan godt være på mange tusen. 

Jeg vet ikke hvilket alternativ alle dere som sier pasienten skal be om disse erklæringene selv foretrekker, men jeg vet at jeg foretrekker alternativ D. 

D: NAV sender ut et standardbrev til spesialisten de trenger en erklæring fra hvor de spesifiserer at regninga for jobben skal sendes til dem. Spesialisten skriver og  sender erklæringa, fakturerer NAV og saken kan behandles videre uten at spesialisten må jobbe gratis, eller pasienten blir skadelidende. 

Anonymkode: 7cf76...589

Skrevet

har mye NAV telefoner inn til det firmaet jeg jobber i, ikke en jævla gang vet de hva de snakker om, jeg blir nesten redd jeg for å havne i det systemet med folk som er så helt på trynet. 

Anonymkode: 14463...2b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...