Gå til innhold

Hvor mye penger i året/mnd bruker du på hunden din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker da på det nødvendige hunden må ha, type utstyr og mat, veterinær, forsikringer osv. 

Anonymkode: a8c0b...732

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ca 500-600kr i snitt per måned til mat, forsikring, veterinær og så videre.

Skrevet

Ca 1000 kr i måneden, har to stykker. Vurderer å kutte dyreforsikringen på 450 i mnd siden jeg har blandingshunder som er helt friske. 

Anonymkode: 7a408...54e

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ca 1000 kr i måneden, har to stykker. Vurderer å kutte dyreforsikringen på 450 i mnd siden jeg har blandingshunder som er helt friske. 

Anonymkode: 7a408...54e

Blandingshunder kan også bli syke eller bli påkjørt. 

• Liker 7
Skrevet

I året:
Mat: 2x hunder på 15 kg tilsammen (kjøper 20kg blokker med VOM) = 3600 kr
Veterinær: vaksiner hvert 3. år, behandling, medisin = alt fra 0 - 5000 i året
Utstyr/leker: inkludert møkkposer = 1000 - 3000 kr året
Forsikring/buffer: = 3000 kr
Erstatning: stort sett bare en utgiftspost med valper og unghunder = 3000 kr. 

Så bruker nok alt fra 10 000 - 15 000 kr i året på det mest nødvendige, da har jeg ikke tatt med kurs- og konkurranseavgifter, transportutgifter (for de som ikke har bil), hundepass, medlemskap i diverse klubber (NKK, raseklubb, hundeklubb) og andre ikke-helt-nødvendige ting.

Hvor mye det koster å ha hund, kommer helt an på størrelse på hunden (jo større hund, jo dyrere utstyr, jo flere kg mat spiser den og mer medisin trengs), hva du fôrer med, hvor frisk den er (syke hunder blir raskt en stor utgiftspost), om du kjøper mye eller lite utstyr, hvor mye hunden ødelegger osv.

Gjest økonomifrue
Skrevet

Vi har en ung fuglehund. Vi bruker mye penger på henne, både faste kostnader som mat og forsikring. Men også en del andre løpende utgifter. 

- Mat royal canine 15 kg sekk - rekker ca 1 mnd, 780 kr per måned pluss vom og hundemat mellom 5-10 kg per måned, 100-200kr

- tyggebein ca 4 per mnd - 60kr 

- treningsgodbiter - ca 200 per mnd

- tilskuddsfor under treninger og jakt, 30kr boksen - antallet avhenger av settingen 

- elektrolytblanding under jakt og trening 20kr per pose - antall som over 

- b-vitamin tilskudd 30kr per mnd

- forsikring 350kr per mnd 

- kurs og treninger, varierer veldig. Men tipper vi fort bruker 1500kr per mnd på dette 

- utstyr - bilbur, dekken, seler, potesokker, vil tro at det fort har blitt minst 1000kr per måned i hennes første leveår da hun har vokst ut av alt mulig og har følsom hud/pels som har tålt lite

- veterinærting, vaksiner, syk hund, - tipper fort 600kr per måneden 

Skrevet

Mat - 80kr

vetrinær - 400kr til 1500kr

medisiner - 700kr. 

Forsikring - 200kr. 

Dette er i måneden. Går mer penger til han enn til meg selv. 

Anonymkode: 6ae4c...5bf

Skrevet

Rundt 15 000 kr i året tenker jeg. Pluss - minus, alt etter som hva som kommer under "annet" posten.

Mat 1 gang i mnd 12 kg x 12 = 8 400.

Forsikring x 12  = 2 000.

Hundeposer, snop og annet diverse = 1000. / alt etter som.. 

Vaksine 1 gang i året = 600.

Kjemisk kastrering 1 gang i året = 3000 ca.

Skrevet (endret)

I løpet av et år bruker vi ca:

forsikring 3000,-

vaksine/helsesjekk 700,-

utstyr (halsband, lenke, liner, dekken, leker, seler, potesokker etc) 3000,-

dentastix/godbiter/tyggebein 5000,-

tørrfor/ vom og hundemat 13000,-

flåttbehandling 500,-

sykdom og medisin varierer selvsagt, men i år 6000,-

Bilbur er engangsutgift på 7000,- om det deles på 12-14 år er det ca 500,- pr år

Det blir 31 700 i året :eeeh: Det hadde jeg ikke trodd, ble ganske overrasket nå! Men vi er råflotte når det gjelder hunden, så det er nok mye vi kan spare inn. Og veterinærutgiftene har dessverre vært ekstra store i år (og vi har en rimelig vet.) De vil forhåpentligvis bli mindre eller borte neste år. 

Min firbeinte bestevenn er uansett verdt hver ei krone :)

Endret av Betrakteren
Skrevet
Den 8.9.2016 at 9.10, Veslefrikk skrev:

Blandingshunder kan også bli syke eller bli påkjørt. 

Ja men blir de syke så er kostnadene som regel ikke så store. Jeg hadde nok ikke utsatt hunden for store operasjoner o.l. 

Anonymkode: 11fb5...fc3

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men blir de syke så er kostnadene som regel ikke så store. Jeg hadde nok ikke utsatt hunden for store operasjoner o.l. 

Det tenkte jeg også... Nå er jeg 40 000!!! kr fattigere.

Anonymkode: 46209...62e

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, Betrakteren skrev:

I løpet av et år bruker vi ca:

forsikring 3000,-

vaksine/helsesjekk 700,-

utstyr (halsband, lenke, liner, dekken, leker, seler, potesokker etc) 3000,-

dentastix/godbiter/tyggebein 5000,-

tørrfor/ vom og hundemat 13000,-

flåttbehandling 500,-

sykdom og medisin varierer selvsagt, men i år 6000,-

Bilbur er engangsutgift på 7000,- om det deles på 12-14 år er det ca 500,- pr år

Det blir 31 700 i året :eeeh: Det hadde jeg ikke trodd, ble ganske overrasket nå! Men vi er råflotte når det gjelder hunden, så det er nok mye vi kan spare inn. Og veterinærutgiftene har dessverre vært ekstra store i år (og vi har en rimelig vet.) De vil forhåpentligvis bli mindre eller borte neste år. 

Min firbeinte bestevenn er uansett verdt hver ei krone :)

Hvor stor hund har du/vekt? :)

Anonymkode: bab0d...002

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stor hund har du/vekt? :)

37 kg

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? Fordi det er en blandingshund? Det syns jeg i så fall er helt horribelt. Et liv er et liv og fortjener å bli behandlet deretter, uavhengig om det har en stamtavle eller ikke. Er man ikke forberedt på kostnadene, uavhengig om det er via forsikring eller om man betaler selv, så skal man heller ikke skaffe seg er dyr. 

Phu... Sorry. Sjelden jeg blir så hissig, men liker ikke tanken på at et liv er mindre verdt enn et annet. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Betrakteren skrev:

37 kg

Samme størrelse som min hund kommer til å bli omtrent da. :) Lurer på hvordan budsjettet kommer til å se ut i forhold til mat, gir bare vom og hundemat nesten da.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samme størrelse som min hund kommer til å bli omtrent da. :) Lurer på hvordan budsjettet kommer til å se ut i forhold til mat, gir bare vom og hundemat nesten da.

Jeg regnet ca 500 i måneden på tørrfor, så det slipper du vel unna, men kanskje må du litt opp på vommen. Nå er ikke vår hund så veldig glad i mat, så det går mye i søppla dessverre. Det slipper du forhåpentligvis :) Og vi har ikke tenkt økonomi i det hele tatt. Jeg ble veldig overrasket da jeg regnet på årsutgiftene ... Må kanskje bli litt mer bevisst!

Skrevet
4 timer siden, Veslefrikk skrev:

Hvorfor ikke? Fordi det er en blandingshund? Det syns jeg i så fall er helt horribelt. Et liv er et liv og fortjener å bli behandlet deretter, uavhengig om det har en stamtavle eller ikke. Er man ikke forberedt på kostnadene, uavhengig om det er via forsikring eller om man betaler selv, så skal man heller ikke skaffe seg er dyr. 

Phu... Sorry. Sjelden jeg blir så hissig, men liker ikke tanken på at et liv er mindre verdt enn et annet. 

Jeg vil ikke la dyret lide mer enn nødvendig, etter store skader kommer ofte tilleggsproblemer for hunder og ikke minst smerter som de ikke kan uttrykke at de har. Det er ikke et verdig liv for en hund synes jeg, vet mange er uenige med meg her men sånn er nå det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...