Gå til innhold

Er jeg utrolig dum som ikke sparer mer? Eller er det greit å leve sånn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får stadig beskjed om at jeg sløser vekk altfor mye IG bør spare mer. Men jeg føler ikke at jeg har noe å spare til eller for. Jeg er i midten av 20 årene, har kjøpt bolig, og buffer på ca. 200 000 kr, tjener 32 000 kr i måneden (netto). Etter at boliglån, husleie og faste utgifte er betalt, har jeg ca. 15 000 kr å rutte med, disse går til shopping, mat og kos. Jeg er barnløs og singel, så jeg har ingen andre forpliktelser enn meg selv. Jeg er opptatt av å kose meg, så jeg spiser ofte ute og kjøper meg der jeg vil ha uten å tenke på prisen. Foreldrene mine mener dette er høl i hue, ifølge dem bør jeg spare mye mer og være økonomisk. Er dere enige? Eller er det greit å leve sånn som jeg gjør?

Anonymkode: 58f7d...8c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spar til fremtidige barn, til du blir pensjonist og i tilfelle du blir kronisk syk. 

Anonymkode: 06d81...f0e

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spar til fremtidige barn, til du blir pensjonist og i tilfelle du blir kronisk syk. 

Anonymkode: 06d81...f0e

Nå er jeg singel, så det er litt usannsynlig at jeg får barn i nærmeste fremtid. Da typen i løpet av de neste 2-3 årene. Når jeg går av med pensjon så kommer jeg mest sannsynlig til å ha en ganske god pensjon, hvis jeg fortsetter i den jobben her. Jeg har uføre og ulykkesforsikring, og normal god helse. Ser liksom ikke behovet, men hadde selvsagt tenkt annerledes hvis jeg hadde unger og / eller en ustabil jobb. 

Anonymkode: 58f7d...8c7

• Liker 1
Skrevet

Lev livet!

Evt Gi litt til veldedighet. 13,5millioner i Syria lever på nødhjelp. Sykt. 

Anonymkode: cb0d1...df4

• Liker 6
Skrevet

Alle på kg har godt betalte jobber mye egenkapital store buffer kontoer. 

Skrevet

husk å sette av 1000kr pr mnd til pensjon. f.eks i odin fond hos sparebank 1

• Liker 1
Skrevet

Alle bør spare noe. Om du sparer 500 -1000 kr. Måneden så merker du neppe det i hverdag.

Anonymkode: bc491...bcd

• Liker 2
Skrevet

Ville heller betalt ned mest mulig på lånet. Det er jo en form for sparing, det også!

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke du er dum i det hele tatt, men priviligert. Om du har lån, så ville jeg betalt ned det. Men det høres ikke ut som du har det heller.

hvor mye du tjener, er det ingen som har noe med. Heller ikke foreldrene dine. Hadde jeg vært så heldig å være i dine sko, hadde jeg nok gjort mye av det samme. Ville nok betalt lån og latt være med shopping, da jeg selv synes dette er dritkjedelig.

hadde nok brukt endel på mat, betalt på lån, og lagt vekk et mindre beløp hver mnd også, som sakte ble til en buffer i tilfelle noe skulle skje.

veldedighet hadde jeg ikke sløst bort ei krone på. De pengene kommer aldri fram uansett

Anonymkode: 35c35...f8d

• Liker 2
Skrevet

Edit, leste hovedinnlegget litt for fort. Hehe. Ville helt klart blitt kvitt lånet, men er enig i at man skal kose seg også.

Anonymkode: 35c35...f8d

• Liker 1
Skrevet

Greit å spare noe, greit å ha en buffer for uforutsette, men utover dette synes jeg sparemanien i dette landet har tatt fullstendig av. Mange sparer seg jo til fant, de kan nesten ikke unne seg noe godt i hverdagen. Man må spørre seg selv: Hva er det jeg vil med livet? Hvor mange har ikke spart opp til en stappfull bankkonto til de er pensjonister, så ender de opp med å få sviktende helse, og får ikke nytte av pengene? Bankene som reklamerer for sparingen driver mye skremselpropaganda, og man får nesten inntrykk av at man er totalt fucked som 60-åring hvis man ikke har 2 millioner spart opp.....

Gjennomsnittsfamilien vil jo være gjeldsfri når de er pensjonister, og da trenger man jo adskillig mindre penger inn. Nei, jeg lever etter mottoet at man skal nyte livet mens man er ung og har helse. Reise og oppleve. Har man familie og barn, så vil jeg gi barna flotte opplevelser og bruke våre midler på å ha et rikt liv sammen.

Anonymkode: bed1e...c94

• Liker 4
Skrevet

Hvis du har en buffer på 200000.- så lev livet du... Sitte inne å spare seg ihjel når man er i din situasjon? 

aldri om jeg hadde gjort det

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, star123 skrev:

Alle på kg har godt betalte jobber mye egenkapital store buffer kontoer. 

hehe, jeg har motsatt inntrykk "alle" på KG lever på NAV...

Til TS; planlegger du å være singel og barnløs resten av livet og aldri flytte fra leiligheten din? I så tilfelle er det jo kanskje OK. Men hvis du har noen form for fremtidsplaner så ville jeg spart. 

Anonymkode: 82ebb...056

• Liker 5
Skrevet

Tenker at du er heldig med din livssituasjon jeg. 

Skrevet

Så lenge du betaler ned gjeld, har en grei buffer og gjerne setter av feks 1000 kr per mnd til pensjonsfond, så synes jeg så absolutt at du skal leve og kose deg. Man lever bare en gang, og har ingen garanti for hva fremtiden bringer.

Selv betaler jeg ned på gjeld, sparer litt til buffer og sparer litt i pensjonsfond. Ellers er jeg ute og spiser når jeg har lyst, reiser, går på konserter og koser meg. Det er jo det som er livet!

Anonymkode: fbf37...c8a

• Liker 3
Skrevet

Med en buffer på 200000 kan du sløse så mye du vil. Jeg har alltid et mål om å til enhver tid ha minst 100 K på konto som buffer. Alt utover det er ikke så farlig om jeg sløser vekk på reiser, utespising, shopping osv. Lever kun en gang. Livet skal nytes! Men null på konto er totalt uaktuelt. Det er kun for idioter..

Anonymkode: d5619...061

• Liker 1
Gjest Bifftomat
Skrevet
5 minutter siden, Akay skrev:

Hvis du har en buffer på 200000.- så lev livet du... Sitte inne å spare seg ihjel når man er i din situasjon? 

aldri om jeg hadde gjort det

Veldig enig. Livet skal leves. Nok eksempler på de som sparer seg i hjel. Veldig enig med ab over også. Til helvete med sparemanien. 

Skrevet

Du lever en gang.  Kos deg. Det gjør jeg 

Skrevet

Da er du heldig, men det skader aldri å ha penger i bakhånd. Du kan jo alltids spare i fond - det er en langsiktig sparing.

Skrevet

Skjønner deg godt jeg! Har inn 27 i mnd etter skatt. 5000 går til bolig, 2000 i bil/bensin/bompenger, 1000 i forsikringer, 1000 i studielån, 5-8000 sparing og alt for mye til mat og resten bare forsvinner. Har en bufferkonto på 150k. Ingen barn, men samboer.

Anonymkode: ffd31...525

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...