Gå til innhold

Bunad på fly

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal i konfirmasjon, må reise med fly, og har med 3 bunader. Korleis bør vi pakke desse? Handbagasje?? Er ikkje sikker på om vi får plass😂

Innsjekka bagasje? Skal eg vere bekymra for om dei kjem fram/kan bli borte eller skada?

Det er lov å ta med sølvet i handbagasjen, så lenge nålene bak på søljene er mindre enn 6 cm. 

Skrevet

Jeg har alltid sendt bunaden i innsjekket bagasje. I en god koffert er bunaden tryggere enn knøvlet inn i en hattehylle. 

Kanskje jeg er heldig, men gjennom alle år har jeg bare en gang jeg ikke fått kofferten min, og da var det jeg som tok feil koffert. Og jeg har reist mye. Foreldrene mine som vel har reist enda mer, har opplevd det et par ganger. 

Poenget er at det er sjelden at det kommer bort baggasje. Særlig innlands og når det ikke er skifte av fly. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid tatt de med i håndbaggasje, men da i en liten koffert. Nålene kan faktisk være lenger enn 6 cm på bunadssølv. det er et kompromiss mellom flyseleskapne og Avinor.

Anonymkode: d6f5e...3ba

Skrevet

Husk å sjekke hvor mye forsikringen dekker om bagasjen forsvinner. Ofte er det begrenset oppad til 10.000 kr og en bunad er mer verdt.

Jeg har alltid bunaden med som håndbagasje, og om jeg reiser hjem samme dag som konfirmasjonen er, bare har jeg bunaden på. Går fint igjennom sikkerhetskontrollen.

Anonymkode: 2f3c8...9a4

• Liker 1
Skrevet

Noen reiseforsikringer dekker bunad, andre ikke. Det samme gjelder innboforsikringer. 

Flyselskapene og forsikringsselskapene anbefalte før 17. Mai at man hadde bunader i håndbagasje og sølvet pakket for seg slik at den lekk kunne kontrolleres. 

Om kniv til herrebunader er lov i håndbagasjen, husker jeg ikke det bør du undersøke. 

Anonymkode: 35486...595

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...