Gå til innhold

Vedvarende oppblåst mage

Nancy

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har egentlig aldri hatt dette problemet og kunne bli som alle andre litt oppblåst etter et måltid med f.eks linser, bønner osv., men for ca 2 måneder siden fikk jeg oppblåst mage uten noe tilsynelatende grunn og det har vedvart. Jeg har tatt tyggetabletter som heter redugas som har hjulpet litt og minifom som ikke har hatt noe effekt.

I forrige uke var jeg hos Volvat og tok masse prøver. Jeg hadde som forventet litt lave jernverdier og fikk vite at jeg hadde arvelig betinget laktasemangel og laktoseintoleranse. Jeg kommer opprinnelig fra Midtøsten og det er visst vanlig blant mange. Det er tror jeg ikke er årsaken til problemet mitt fordi jeg har spist det samme i mange år, drukket melk og spist mat med laktose uten problemer. Dessuten fikk jeg dette problemet over natten og uten at jeg hadde endret på kostholdet eller andre vaner.

Jeg begynner å bli skikkelig lei av å se ut som jeg er 6 måneder på vei. Er ellers slank, spiser sunt og trener. Jeg har cyster på eggstokkene som jeg har hatt siden jeg var 19 år (er nå 30 år). De har gjennom årene gitt meg en del problemer og mistenker at det kanskje kan ha noe med dette å gjøre. I forbindelse med det har jeg lest at vedvarende oppblåsthet kan skyldes livmorkreft. Tror egentlig ikke det er det, men jeg klarer ikke å finne noe forklaring på hvorfor jeg plutselig har fått det problemet som ikke vil gå over. 

Er det noen som har hatt et lignende problem eller som har noen råd og gi for å bli kvitt ballongmagen? 😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Livmorkreft er veldig enkelt og raskt å teste for. Det er det de gjør når du tar den gynekologiske rutineundersøkelsen

Jeg vet ikke hva grunnen er, hos meg selv hjelper det å spise mer flytende føde. Dvs supper med litt frosne grønnsaker, linsesuppe med mye vann osv

Anonymkode: c4363...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å spis laktosefritt ihvertfall så får du se om det bedrer seg. Antakeligvis har det ikke skjedd over natta, du kan ha hatt små problemer som du ikke har lagt merke til før det har "eksplodert". Det samme skjedde forøvrig med meg. Plutselig var det ett eller annet jeg ikke tålte, men jeg trodde det var fisk. Nå som jeg spiser laktosefritt ser jeg at det var laktosen som hadde skylden. Du har ihvertfall lite å tape på å legge om kostholdet :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring, etter å ha spist melkeprodukter hele livet uten problemer begynte jeg plutselig å reagere på laktose. Det viste seg å være et av symptomene på cøliaki for min del, enda jeg ikke fikk vondt i magen etter å ha spist hveteprodukter. Jeg ble bare veldig oppblåst når jeg fikk i meg laktose. Cøliaki er det enkelt å teste for, det er en blodprøve i første omgang.

Uansett burde du kutte ut laktose og begynne med laktosefrieprodukter. Det var redningen for meg.

Anonymkode: 8c161...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg får kutte ut laktose og se om det hjelper. Det er ikke så veldig mye av det i kostholdet mitt uansett. Hvis det ikke går over, vet jeg ikke hva jeg skal gjøre da. Det er så utrolig frustrerende 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Nancy skrev:

Takk for svar! Jeg får kutte ut laktose og se om det hjelper. Det er ikke så veldig mye av det i kostholdet mitt uansett. Hvis det ikke går over, vet jeg ikke hva jeg skal gjøre da. Det er så utrolig frustrerende 😞

Hva slags tester har du gjort? Hvis du har tatt endoskopi og  gastroskopi og det ikke hjelper å kutte ut laktose så ville jeg prøvd elimineringsmetoden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt endoskopi og gastroskopi. Var hos legen igjen og han mente at problemet kanskje skyldtes at jeg har slitt med  kronisk forstoppelse. Hvis jeg har en god uke så går jeg på do hver andre eller tredje dag, og da jeg må jeg ty til mat som setter fart i sakene som f.eks. svisker. Han kunne kjenne at jeg hadde mye luft i magen og hadde forståelse for hvorfor jeg har hatt det så ubehagelig. Hvis ting ikke blir bedre i løpet av en uke så må jeg på sykehuset for å ta endoskopi. Jeg gjør alt for å få min normale mage tilbake  😫 Prøvene som jeg tok gitt på alt fra jern og D-vitamin (uten at det har med oppblåsthet å gjøre) til stoffskifte, laktose gentest, tarmfunksjon, osv.  Alt var ok, bortsett fra jern og laktosetoleransen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags cyster er det du har? Du kan google "Endo belly" og se hva som kommer om. Hvis man har utbredt Endometriose, kan det skape inflammasjon, som gjør at magen blir oppblåst. 

Anonymkode: 33489...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7. september 2016 at 21.29, Nancy skrev:

Hei,

Jeg har egentlig aldri hatt dette problemet og kunne bli som alle andre litt oppblåst etter et måltid med f.eks linser, bønner osv., men for ca 2 måneder siden fikk jeg oppblåst mage uten noe tilsynelatende grunn og det har vedvart. Jeg har tatt tyggetabletter som heter redugas som har hjulpet litt og minifom som ikke har hatt noe effekt.

I forrige uke var jeg hos Volvat og tok masse prøver. Jeg hadde som forventet litt lave jernverdier og fikk vite at jeg hadde arvelig betinget laktasemangel og laktoseintoleranse. Jeg kommer opprinnelig fra Midtøsten og det er visst vanlig blant mange. Det er tror jeg ikke er årsaken til problemet mitt fordi jeg har spist det samme i mange år, drukket melk og spist mat med laktose uten problemer. Dessuten fikk jeg dette problemet over natten og uten at jeg hadde endret på kostholdet eller andre vaner.

Jeg begynner å bli skikkelig lei av å se ut som jeg er 6 måneder på vei. Er ellers slank, spiser sunt og trener. Jeg har cyster på eggstokkene som jeg har hatt siden jeg var 19 år (er nå 30 år). De har gjennom årene gitt meg en del problemer og mistenker at det kanskje kan ha noe med dette å gjøre. I forbindelse med det har jeg lest at vedvarende oppblåsthet kan skyldes livmorkreft. Tror egentlig ikke det er det, men jeg klarer ikke å finne noe forklaring på hvorfor jeg plutselig har fått det problemet som ikke vil gå over. 

Er det noen som har hatt et lignende problem eller som har noen råd og gi for å bli kvitt ballongmagen? 😫

Eh, hallo? Du får påvist for lite laktase og tror ikke det er det???

Jeg har også fått intoleranser over natten, flere enn en. Hatt lange egentester med å finne ut hva det er, og melk og soya er det verste. Unngår jeg det jeg har funnet ut at jeg ikke tåler, så er magen fin. Det krever endel tilpasninger, men har ikke noe valg hvis jeg ikke skal gå rundt å prompe hele dagen. Pluss jeg får utslett bare jeg får i meg litt melk.

Anonymkode: 3e363...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...