Gå til innhold

Medisinstudent som ønsker å jobbe ved siden av

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går første året på medisin, noe som vil si at jeg ennå kan veldig lite. Jeg ønsker å begynne å jobbe med noe som er medisin/helserelatert ved siden av studiet, men det må altså være noe som ikke krever noe faglig kunnskap ved oppstart. Pleieassistent på sykehus er nok ikke aktuelt da man må ha et visst antall pleietimer på sykehjem i forveien. Om jeg søker jobb på sykehjem, hvilke oppgaver kan jeg forvente å få da? Jeg har tidligere hørt om studenter som har jobbet som sekretærer i akuttmottaket etc., men er det noen som vet noe om hvordan dette fungerer? Kreves det noe forkunnskap? Er det ellers noen som har tips om en passende jobb for meg? :-) 

Anonymkode: 150bd...9d7

Skrevet

Nei man må ikke ha et visst antall pleietimer for å jobbe på sykehjem. Om du begynner på et sykehjem så er det ikke så mange oppgaver du kan gjøre som assistent. Du er med i stell, matsituasjoner, finne på aktiviteter, vaske/brette klær og dele medisiner om du har medisinkurs.

Tviler på at en assistent får jobbe på akuttmottaket.

Anonymkode: d03bb...b20

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei man må ikke ha et visst antall pleietimer for å jobbe på sykehjem. Om du begynner på et sykehjem så er det ikke så mange oppgaver du kan gjøre som assistent. Du er med i stell, matsituasjoner, finne på aktiviteter, vaske/brette klær og dele medisiner om du har medisinkurs.

Tviler på at en assistent får jobbe på akuttmottaket.

Takk for svar! :-) 

Jeg vet at man ikke må ha et visst antall pleietimer for å jobbe på sykehjem, men jeg tror man må ha det for å jobbe på sykehus? Jeg leste i hvert fall en stillingsannonse for et universitetssykehus der det stod at man må ha minst 400 timer på sykehjem i forkant. Å jobbe som pleier på sykehjem virker jo veldig relevant for utdannelsen min det også, da man får mye erfaring med menneskelig kontakt osv! 

Den jeg vet om som fikk sekretærjobb på akuttmottaket var en 2.årsstudent. Jeg kunne like gjerne tenke meg å jobbe som sekretær på andre avdelinger på sykehus, men jeg vet ikke om jeg kan det i og med at jeg har så lite utdannelse/erfaring. 

Anonymkode: 150bd...9d7

Skrevet

Studerer selv medisin og har fast stilling som pleieassistent på et sykehus. Som du sier har universitetssykehusene veldig ofte et krav om 600 osv pleietimer fra før for å få jobb. Jeg ble ansatt på universitetssykehus med laaangt under 600 pleietimer på bok den første måneden på studiet, så det er fint mulig å ha flaks! Bare søk uansett, det var det jeg gjorde :biggrin:

Har aldri sett noe krav for antall pleietimer for jobb på sykehjem, men relevant erfaring vil selvfølgelig hjelpe deg å få jobben. Hvordan dagen på sykehjemmet blir spørs jo hvilken avdeling du er på. Jeg jobbet på dementavdeling og der bestod dagen som regel av morgenmøte, 4-5 morgenstell + 1 dusj, servering av mat og mating, toalettbesøk med beboerne, rydde skyllerom, brette klær, skifte på senger, spille litt yatzee med beboerne osv. 

Selve arbeidsoppgavene på sykehjemmet føltes ikke særlig relevant for min del, men man må jo begynne et sted og det er god trening i pasientkontakt. Det er også greit å ha vært innom "bunnen av rangstigen", det gir folk ofte litt mer respekt for jobben de gjør. Å være pleieassistent på sykehus derimot er ikke like pleie-basert og arbeidsoppgavene føles mer relevante. Uansett vil jeg si å være pleieassistent er veldig positiv arbeidserfaring når du skal søke jobb senere. 

Kjenner flere som har sekretærjobber, og en del av dem fikk det allerede på 1. året. Vet i hvert fall om et par av dem som ikke hadde noe erfaring fra helsesektoren i det hele tatt. Så det skal være mulig å få til! 

Anonymkode: b7fd8...51d

Skrevet

Hva med avlastningsbolig for barn eller bolig for utviklingshemmede? Da vil du få mye erfaring i kommunikasjon og innblikk i interessante diagnoser.

Anonymkode: baaef...0a7

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber på et psykiatrisk sykehus og vi har veldig mange medisinstudenter blant assistente våre :)

Anonymkode: e95b4...0aa

Skrevet

Erfaringsmessig vil jeg anbefale deg legevakt. Der lærer du veldig mye og du møter mange andre medisinstudenter. På sykehjem blir du assistent og det er elendig betalt. Jeg snakker av erfaring! 

Anonymkode: 1e9e3...c76

Skrevet

Veldig vanlig å jobbe som portør på sykehus under medisinstudiene :)

Anonymkode: 4c49a...77a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Studerer selv medisin og har fast stilling som pleieassistent på et sykehus. Som du sier har universitetssykehusene veldig ofte et krav om 600 osv pleietimer fra før for å få jobb. Jeg ble ansatt på universitetssykehus med laaangt under 600 pleietimer på bok den første måneden på studiet, så det er fint mulig å ha flaks! Bare søk uansett, det var det jeg gjorde :biggrin:

Har aldri sett noe krav for antall pleietimer for jobb på sykehjem, men relevant erfaring vil selvfølgelig hjelpe deg å få jobben. Hvordan dagen på sykehjemmet blir spørs jo hvilken avdeling du er på. Jeg jobbet på dementavdeling og der bestod dagen som regel av morgenmøte, 4-5 morgenstell + 1 dusj, servering av mat og mating, toalettbesøk med beboerne, rydde skyllerom, brette klær, skifte på senger, spille litt yatzee med beboerne osv. 

Selve arbeidsoppgavene på sykehjemmet føltes ikke særlig relevant for min del, men man må jo begynne et sted og det er god trening i pasientkontakt. Det er også greit å ha vært innom "bunnen av rangstigen", det gir folk ofte litt mer respekt for jobben de gjør. Å være pleieassistent på sykehus derimot er ikke like pleie-basert og arbeidsoppgavene føles mer relevante. Uansett vil jeg si å være pleieassistent er veldig positiv arbeidserfaring når du skal søke jobb senere. 

Kjenner flere som har sekretærjobber, og en del av dem fikk det allerede på 1. året. Vet i hvert fall om et par av dem som ikke hadde noe erfaring fra helsesektoren i det hele tatt. Så det skal være mulig å få til! 

Hjelpes for noen holdninger, håper de får skrelt dem av deg rimelig raskt under studiet eller i turnus.

Anonymkode: 169f6...544

• Liker 4
Skrevet

Okei? Så de som jobber som pleieassistent ligger på "bunnen av rangstigen" som du selv sier?
Ærlig talt for noen holdninger du har. 

• Liker 3
Skrevet

Hjelpes for noen holdninger, håper de får skrelt dem av deg rimelig raskt under studiet eller i turnus.

Anonymkode: 169f6...544

Okei? Så de som jobber som pleieassistent ligger på "bunnen av rangstigen" som du selv sier?
Ærlig talt for noen holdninger du har. 

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor dere reagerer på dette. Har dere selv arbeidet på sykehjem? Det har jeg, og jeg føler at det er en tydelig rangordning. Arbeidet man gjør er selvsagt givende og viktig, men det er ikke til å unngå av ufaglærte havner nederst av de ansatte som arbeider med pasienter på sykehjem. Videre kommer hjelpepleierne/helsefagarbeiderne og øverst rangerer sykepleierne (og eventuelle andre yrkesgrupper). Jeg bemerket meg dette godt. Det kan godt hende at det varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass, men dette er jo heller ikke uvanlig. 

Å jobbe på "bunnen" er jo også bare en talemåte, typisk for stillinger som er ufaglærte. Man er rett og slett ikke kvalifisert for en høyere stilling, og jobber på det nederste nivået. 

Jeg forstår at man reagerer dersom noen opptrer respektløst overfor en yrkesgruppe, men det tolket jeg ikke i innlegget til vedkommende. Tvert imot. 

Anonymkode: 15c10...ccc

• Liker 5
Skrevet

Det er en sterk rangordning i helsevesenet, det er ikke noe å sette spørsmålstegn ved engang. Har jobbet som pleieass og vi er på bunn når det gjelder arbeidsoppgaver (og lønn, dessverre). Synes godt man kunne blitt litt bedre betalt for den jobben som kan bli ensformig og tung.

For å svare på TS sitt spørsmål så jobbet det en del medisinstudenter i hjemmesykepleien hvor jeg var ansatt.

Bare som et lite obs så kan det være en veldig god ting for medisinstudenter å ha et omsorgsbasert yrke under utdannelsen, en del studenter trenger å trene på det sosiale med å omgås pasienter og brukere på en måte hvor de setter pasientens følelser i fokus. Har opplevd ett par skrekkeksempel hvor jeg som pleier har kommet etter en medisinstudent til brukeren, hvor bruker har vært kjempefortvilet fordi medisinstudenten har gjort bare nøyaktig hva som stod i arbeidsbeskrivelsen og ingenting mer (f.eks ikke tørket vekk rennende avføring som havnet på utsiden av toalettet når med.stud. var ledsager, Ikke hjulpet bruker med å slå på vaskemaskinen som tok nøyaktig 5 sekunder) og også svart bruker frekt flere ganger. Men de aller fleste var flinke uten slike nykker og hyggelige å jobbe med. 

Anonymkode: 58c4b...29e

Skrevet

Det finnes rangordninger overalt i arbeidslivet, ikke bare i helsevesenet. Og hvor starter du som ung og ufaglært? Jo, på BUNNEN. og så jobber man seg opp med utdanning og/eller erfaring.

Anonymkode: 8687c...0da

• Liker 2
Skrevet
Den ‎07‎.‎09‎.‎2016 at 21.55, AnonymBruker skrev:

Erfaringsmessig vil jeg anbefale deg legevakt. Der lærer du veldig mye og du møter mange andre medisinstudenter. På sykehjem blir du assistent og det er elendig betalt. Jeg snakker av erfaring! 

Anonymkode: 1e9e3...c76

Jeg ville vært urolig om jeg visste at det satt en 1.års medisinstudent med ingen erfaring med verken teori eller praksis i helse. De skal ta vurdering på hvor syk du er, om du kan vente til fastlegen, eller bør inn på sykehus på null komma niks. De skal spørre deg om, og vurdere om du har luft i magen, eller holder på å få hjerteinfarkt. Og 1. års medisinstudent vet ingenting (til vanlig), Min datter (18) går 1. år, og jeg vet hvor lite hun egentlig kan FOR ØYEBLIKKET. Skummelt å ha hatt henne på legevakta.

Anonymkode: 137ee...49c

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville vært urolig om jeg visste at det satt en 1.års medisinstudent med ingen erfaring med verken teori eller praksis i helse. De skal ta vurdering på hvor syk du er, om du kan vente til fastlegen, eller bør inn på sykehus på null komma niks. De skal spørre deg om, og vurdere om du har luft i magen, eller holder på å få hjerteinfarkt. Og 1. års medisinstudent vet ingenting (til vanlig), Min datter (18) går 1. år, og jeg vet hvor lite hun egentlig kan FOR ØYEBLIKKET. Skummelt å ha hatt henne på legevakta.

Anonymkode: 137ee...49c

Det er jo selvsagt ikke en arena man kan være som førsteårsstudent uten noe tidligere erfaring. 

Anonymkode: 15c10...ccc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...