AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #1 Skrevet 7. september 2016 Hei! Har en dyr og fin dunparkas som jeg kjøpte for noen år siden. Den er nå for liten, og ligger i skapet. Problemet er at det lukter skikkelig svette av den. Skulle gjerne ha solgt den siden jeg ikke får brukt den selv, men da må lukten bort. Noen som har tips til hvordan jeg burde vaske denne? Den kan jo ikke vaskes like hardt som bomullsklær pga dunet... Hva gjør jeg? Anonymkode: 4ebd6...aa5
Gjest Beatbox Skrevet 7. september 2016 #2 Skrevet 7. september 2016 Jeg ville valgt å levere den til rens
Honey Dew Skrevet 7. september 2016 #3 Skrevet 7. september 2016 Ikke forsøk å vaske den. Lever den heller til et godt renseri
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 7. september 2016 #4 Skrevet 7. september 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #5 Skrevet 13. september 2016 Ts her. Står på vaskeanvisningen at jakken kan vaskes på 30 grader finvask, men ikke i tørketrommel og ikke rens. Skjønner ikke hvorfor den ikke kan tørkes i tørketrommel? Vasket jakken nå i dag, og hadde planer om å hive den i tørketrommel sammen med noen tennisballer, men nå tør jeg ikke det siden vaskeanvisningen (ser også det står det samme om jakken flere plasser på nett) at den ikke tåler tørketrommel. Det er jo en dunparkas, og jeg trudde den måtte i trommelen for å bli fluffy igjen. Merket er forresten woolrich, om noen kjenner til dette merket. Anonymkode: 4ebd6...aa5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #6 Skrevet 13. september 2016 Den 7. september 2016 at 22.21, Nasse Nøff ❤ skrev: vaskeri/renseri eller hva folk kaller det. Er ikke så dyrt som du kanskje tror. google det så finner du sikkert flere i nærheten av deg. De har prisliste på hjemmesiden sin. Alle jeg har funnet har det. De skulle ha 1600kr for dette, så jo, det et altfor dyrt... Anonymkode: 4ebd6...aa5
Majott Skrevet 13. september 2016 #7 Skrevet 13. september 2016 Jeg har mange dunjakker, og har alltid tørket dem i tørketrommel med tennisballer for å få dem fluffy og fine etter vask. Bruker da ikke den sterkeste varmen på tørketrommelen, men lar de gå til de er tørre på den laveste varmen. Det høres rart ut at en dunparkas kan vaskes på 30 grader, men ikke gå i tørketrommel. Er det stoffet som evt kan krympe da, tro? Jeg ville prøvd på den laveste varmen. Du får jo ikke solgt den uansett hvis den er uvasket og lukter svette. Og du får uansett ikke solgt den for mer enn 1600 kr tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #8 Skrevet 14. september 2016 12 timer siden, Majott skrev: Jeg har mange dunjakker, og har alltid tørket dem i tørketrommel med tennisballer for å få dem fluffy og fine etter vask. Bruker da ikke den sterkeste varmen på tørketrommelen, men lar de gå til de er tørre på den laveste varmen. Det høres rart ut at en dunparkas kan vaskes på 30 grader, men ikke gå i tørketrommel. Er det stoffet som evt kan krympe da, tro? Jeg ville prøvd på den laveste varmen. Du får jo ikke solgt den uansett hvis den er uvasket og lukter svette. Og du får uansett ikke solgt den for mer enn 1600 kr tror jeg. Ts her. Synes også det er kjempe rart at den ikke kan tromles, men står jo spesifikt i vaskeanvisningen at den ikke kan det, så må jo være noe :-S Vasket den i går på 30 grader finvask slik som det sto den kunne. Svettelukten ble noe bedre, ikke heelt borte men mye bedre. Men, dunen lå bare i klynger, så jakken slik som den er nå er ubrukelig. Tenker jeg skal vaske den en gang til, kanskje svettelukten går helt bort da, også prøve den forsiktig i trommelen med tennisballer. Får bare følge nøye med mens den tromles. Dunen må jo fordeles utover. Anonymkode: 4ebd6...aa5
Gjest Marillia Skrevet 14. september 2016 #9 Skrevet 14. september 2016 Google merket og se om det er andre som har hatt den i tørketrommel, det er jo ofte at klesplagg merkes at de ikke kan vaskes eller tromles, men så går det greit likevel.
Aamu Skrevet 14. september 2016 #10 Skrevet 14. september 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Står på vaskeanvisningen at jakken kan vaskes på 30 grader finvask, men ikke i tørketrommel og ikke rens. Skjønner ikke hvorfor den ikke kan tørkes i tørketrommel? Vasket jakken nå i dag, og hadde planer om å hive den i tørketrommel sammen med noen tennisballer, men nå tør jeg ikke det siden vaskeanvisningen (ser også det står det samme om jakken flere plasser på nett) at den ikke tåler tørketrommel. Det er jo en dunparkas, og jeg trudde den måtte i trommelen for å bli fluffy igjen. Merket er forresten woolrich, om noen kjenner til dette merket. Anonymkode: 4ebd6...aa5 Tørk den uten trommel, da? Hvis det står at den ikke skal i tørketrommel, så skal den ikke det. Det betyr at det går an å tørke den på snora. Ellers har de laget en veldig dårlig jakke
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #11 Skrevet 14. september 2016 37 minutter siden, Aamu skrev: Tørk den uten trommel, da? Hvis det står at den ikke skal i tørketrommel, så skal den ikke det. Det betyr at det går an å tørke den på snora. Ellers har de laget en veldig dårlig jakke Tørket den uten trommel, men det ble som jeg skrev over ikke bra... Dunet lå bare i klumper :-/ Anonymkode: 4ebd6...aa5
Aamu Skrevet 14. september 2016 #12 Skrevet 14. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tørket den uten trommel, men det ble som jeg skrev over ikke bra... Dunet lå bare i klumper :-/ Anonymkode: 4ebd6...aa5 Merkelig at de skriver at den ikke kan tørkes i trommel, er det engangsjakke eller? Normen er jo, som du skriver, at alt dun skal tørkes med tørkeballer. Var jeg deg, ville jeg prøvd en runde i trommelen på laaav varme, med tørkeballer. Og sett om det bedret seg.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #13 Skrevet 14. september 2016 Kan du ha mistolket vaskelappen? Kan du ta bilde av den? Anonymkode: ea344...5ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå