Gå til innhold

TV-tid for barnehagebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye tid med TV per dag er passelig for barn i barnehagealder? Hva praktiseres av grenser hjemme hos dere?

Anonymkode: 3d1de...e82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På barnehagedager får han se en halvtime barne-TV. Stort sett ordinær NRK Barne-TV mellom 18-1830.

I helgene får han se en ca time om morgenen i tillegg til Barne-TV på kvelden.

Anonymkode: 45722...d12

• Liker 2
Skrevet

Her ser de på barne-tv før barnehagen, og ca en halvtime om kvelden. Eldstemann ser mest, han er oppe grytidlig og ser på tv til resten står opp.

Anonymkode: c99c0...154

Skrevet

Vår ser litt på morgenen, og ellers Barne-TV på kvelden. Ca 1 time daglig blir det vel. Han sitter ikke pal og glor på, men leker ofte litt ved siden av. Er noen av programmene han elsker, andre han ikke bryr seg om.

Anonymkode: bfc2b...dde

Skrevet

En times tid lørdag og søndag, rekker ikke på ukedagene da det er lek og spising de tre-fire timene vi har til rådighet.

Skrevet

Vi har ikke innført noe fast TV tid for vår jente på snart 3. Hun liker det godt, men vi prøver å begrense det mest mulig. Det er sjelden hun spør om å få se på TV, og når hun spør sier vi av og til ja. Totalt sett ser hun i snitt en times tid i løpet av en uke. Barne-TV hver dag ønsker vi å utsette lengst mulig. Ettermiddagene er så korte at vi helst vil fylle dem med noe annet. 

Anonymkode: 7729c...f4b

Skrevet

Vi følger ikke noen bestemte regler. De får se litt om morgenen etter frokost og noen dager blir det litt på ettermiddagen også. Hver lørdag har vi filmkveld hvor barna velger film, men ellers er det faktisk mindre TV på barna i helgene enn på hverdagene. På hverdagene blir det vel kanskje 30 minutter TV i snitt.

Skrevet

Kommer ann på humøret. Hvis han er så sliten at ingenting er greit setter vi det på i bakgrunn, da veksler han litt. Men på fast basis barne tv fra 17:30-18:30

Skrevet

Jeg hadde tenkt å legge meg på en strikt linje, men når først ønsket hos barnet selv kom om å slappe av med TV så har det blitt til 15-20 min om morgenen mens vi smører matpakke sov - og så barneTV på kvelden som går fast. Blir gjerne 1 time da.

Anonymkode: 478d1...889

Skrevet

Vi har ikke noe fast TV-tid, men det er veldig lite. Ungene ser litt på iPad om morgenen hvis de rekker det, som regel 5-15 min. I helgene litt mer, men brettene ryddes bort når det er frokost. TV-skjermen ser de lite på, det er bare hvis vi voksne tar initiativ til det. Vi prioriterer heller å lese for ungene eller la dem leke ute eller inne. Synes det er koselig å se en film av og til, så det har jeg lyst å gjøre mer av.

Skrevet

Veldig opp og ned, ingen faste rutiner eller regler. Noen dager ser barnet mitt ingenting på iPad, andre dager opp til 2-2,5 timer. Hun sitter sjelden å bare ser, men leker ved siden av. Når jeg oppdager det, pleier jeg å slå av iPad/TV. Hun merker det somregel ikke før det er gått 20-30 min😄 Jeg syntes mange er hysteriske rundt dette med TV/iPad titting-tid, har strenge regler osv. Sånn vi har det i vår familie, ser jeg ikke behov for det (jeg mener selvfølgelig at i andre familier kan det være annerledes) En regel om å kun se 30 minutter daglig, kan vel gjøre at barnet blir mer opptatt av tittingen, derfor husker mer på det og ber om det... Fordi det er en "gode" som goddisen på lørdag. Her kan det gå dager uten titting og gå dager med mer titting. Regner det, eller sykdom kan det muligens komme opp i 3 timer.. Null stress

Anonymkode: b6e5c...2e7

• Liker 2
Skrevet

Vi har samme rutiner som da jeg var liten - ingen TV på dagtid i ukedager. Men barne-TV kl 18-18.30, sammen med at de spiser kveldsmat. Deretter er det på badet og husk i seng.

I helgene står TV på mye av dagene, fordi det går så mye sport og det kan visst ikke mannen leve for uten. Men det er de generelt lite interessert i, så sportsendingene til mannen blir kraftig forstyrret av leik i stua, støvsuging osv. Han tør ikke klage, for han vet at han strekker strikken veldig langt som det er ved å ligge som en annen potet i sofaen timesvis i helgene. 

Ungene er 2,5 og 4 år.

Anonymkode: e1f00...b2c

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig opp og ned, ingen faste rutiner eller regler. Noen dager ser barnet mitt ingenting på iPad, andre dager opp til 2-2,5 timer. Hun sitter sjelden å bare ser, men leker ved siden av. Når jeg oppdager det, pleier jeg å slå av iPad/TV. Hun merker det somregel ikke før det er gått 20-30 min😄 Jeg syntes mange er hysteriske rundt dette med TV/iPad titting-tid, har strenge regler osv. Sånn vi har det i vår familie, ser jeg ikke behov for det (jeg mener selvfølgelig at i andre familier kan det være annerledes) En regel om å kun se 30 minutter daglig, kan vel gjøre at barnet blir mer opptatt av tittingen, derfor husker mer på det og ber om det... Fordi det er en "gode" som goddisen på lørdag. Her kan det gå dager uten titting og gå dager med mer titting. Regner det, eller sykdom kan det muligens komme opp i 3 timer.. Null stress

Hos oss ønsker vi ikke at barna ser mye på tv/ipad, men sånn har det vært siden de ble født, så det er de vant med. Det hender det sklir ut, ved sykdom eller lignede, og da blir det plutselig daglig mas, fordi de har sett barnetv av og til på kvelden. Når vi ikke gjør det en ukes tid, spør de aldri om det, så for vår del er det slik at jo mer de ser jo mer maser de. 

Når vi er på ferie med andre barnefamilier som ikke har bryr seg om hvor mye barna ser på ipad/tv syns jeg de barna maser hele tiden, av og til får de lov, og av og til ikke, så da maser de tilfelle de får ja. Mye mer slitsomt det, enn at barna vet når de kan og ikke kan se tv.

Og som mange skriver, at barna er så slitne at tv er det eneste riktige, det er jeg litt uenig i, man kan ha rolig lek som også er avslappende... Så det er nok mer en barnevakt for foreldrene enn noe annet...

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, bush babe skrev:

Hos oss ønsker vi ikke at barna ser mye på tv/ipad, men sånn har det vært siden de ble født, så det er de vant med. Det hender det sklir ut, ved sykdom eller lignede, og da blir det plutselig daglig mas, fordi de har sett barnetv av og til på kvelden. Når vi ikke gjør det en ukes tid, spør de aldri om det, så for vår del er det slik at jo mer de ser jo mer maser de. 

Når vi er på ferie med andre barnefamilier som ikke har bryr seg om hvor mye barna ser på ipad/tv syns jeg de barna maser hele tiden, av og til får de lov, og av og til ikke, så da maser de tilfelle de får ja. Mye mer slitsomt det, enn at barna vet når de kan og ikke kan se tv.

Og som mange skriver, at barna er så slitne at tv er det eneste riktige, det er jeg litt uenig i, man kan ha rolig lek som også er avslappende... Så det er nok mer en barnevakt for foreldrene enn noe annet...

Som du skriver, barna som får se av og til, maser til de får ja. Nettopp, for de får ikke alltid lov, da maser de. Jeg sier somregel ja om min spør se på iPad. Dermed blir det ikke mas. Og hun spør sjelden. Oppnår det samme som når barna vet når de kan og ikke kan se på iPad: lite mas og lite iPad titting. Det er grunnen til jeg ikke forstår foreldre som er så strenge på dette. Om det ikke er så spennende, noe man sjelden får lov til, blir det ikke så interessant. Gjelder selvfølgelig ikke alle barn, men har nok slik innvirkning på endel.

Det jeg syntes kan være vanskelig på ferie med andre, er de som lar barna sovne til iPad. Det får ikke vår lov til. 

Skrevet

Barna ser stort sett litt barnetv før barnehagen, avhengig av hvor tidlig de våkner, men mer på helgemorgener enn på hverdager. Vi velger heller bort barnetv om kvelden dersom vi syns de har sett mye om morgenen, særlig i sommerhalvåret, hvor det er lyst og det er fint å være ute. Men om barna er syke eller ekstra slitne, ser de mer tv på kvelden enn ellers.

Men jeg er helt enig i at det blir mer mas om tv jo mer de ser, så det er gode grunner til å holde tv-bruken nede. Og dersom de har vært ute hele ettermiddagen, så skal se litt tv før leggetid, kommer de opp på rommene ved leggetid og klager på at de ikke har fått lekt noe med lekene sine. Så de spør jo på en måte selv etter tid til å bare leke også. Men superstrenge er vi heller ikke.

Skrevet

Og så blir det vel litt sånn i en tråd som dette, at de med barn som ser heller lite på tv, svarer. Noe godt bilde av hva som er vanlig får man nok ikke på KG.

Skrevet

Mine ser mer på tv enn de over her.

vi står opp alle for å spise frokost sammen på hverdagene, når barna har spist og kledd på seg rekker de som regel å se en halvtime tv før vi kjører i barnehage og på skole. På denne måten slipper vi stress på morgenen: enkelte morgener er de ikke like effektive og da rekker de ikke tv.

så ser de ofte tv på ettermiddag og kveld også. Men ofte er de ute, spiller brettspill eller leker. For oss er det litt væravhengig også 

Skrevet
3 timer siden, Vera Vinge skrev:

Og så blir det vel litt sånn i en tråd som dette, at de med barn som ser heller lite på tv, svarer. Noe godt bilde av hva som er vanlig får man nok ikke på KG.

Haha, det stemmer.Jeg svarer jo fordi vi ser lite tv og fordi jeg da vil vise at det er veldig mulig og kanskje enklere enn at barna ser og maser endel. Men det gjelder nok mange saker på kg- at de ikke er helt representative for den virkelige verdenen ;) 

Skrevet

Nå er ikke mine barnehagebarn lenger, men vi har hatt samme regel hele veien så jeg svarer likevel:

I ukedagene er det ikke noe TV om morgenen. 1 time skjermtid om kvelden (17.30-18.30). Da kan de velge om de vil se på TV eller spille på en gammel mobiltelefon. Noen ganger får de spille på min stasjonære PC. Laptop/nettbrett/Xbox/Wii har vi vi valgt å ikke ha.

I helgene står de opp alene og ser på TV frem til frokost, og så er det 1 time skjermtid om kvelden. Men ofte finner vi på noe annet, vi synes det er gøy med brettspill hos oss, eller vi er ute på tur og kommer sent hjem.

Vi må ha faste og udiskutable skjermregler, for den ene er alt for glad i skjerm. Han hadde lett sittet i 6 timer i strekk om han fikk lov. Nå har han begynt på noe fritidsaktiviteter tre kvelder i uken som gjør at skjermtiden om kvelden faller bort, heldigvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...