Gå til innhold

Jeg blir heelt gæren av samboeren!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg slet, som mange andre studenter i Oslo, med å finne en bolig i høst før studiene. Etter mye leting hele sommerferien fant jeg endelig en perfekt leilighet der jeg skulle flytte inn med ei jente som er like gammel som meg. Og som desperat og naiv skrev jeg under på en ettårskontrakt der jeg mister depositumet hvis jeg flytter ut innen ett år.  Jeg begynte å glede meg og i starten gikk det veldig fint å bo sammen.

Det har nå gått 1,5 måned siden vi flyttet inn, og jeg holder på å bli gal! Hun ser virkelig ikke at hun roter rundt seg, hun vasker ikke opp etter seg og hun er sjefete. Det er flere ganger jeg har vasket opp etter henne, og hun sier ikke takk engang. Vi går ikke samme studie, så det vil si at jeg har mer å gjøre enn henne om dagene siden studiet mitt er mye mer krevende enn hennes. Hun skal likevel stoppe meg fra å gå om morgenen, finne noe å klage på eller for eksempel ta opp husleia 2 uker før den skal betales. Hvis jeg møter henne på byen, forventer hun at jeg skal bli med hjem når hun skal, fordi hun er redd for å gå alene... Det er ikke mitt ansvar. Engang gjorde jeg ikke det, og hun guilt trippet meg med at hun måtte løpe hjem 30 min i strekk i høyhæler... I tillegg glemmer hun alt når hun går ut av huset, så om jeg kommer hjem før henne, finner jeg at komfyren står på, alle lys er på eller at vannet fra vasken fortsatt renner. 
Jeg har ikke lov til å ha med overnattingsbesøk og slikt uten å spørre henne først, men dette ble vi aldri enige om. Jeg sa at jeg er singel, og siden hun får lov til å ha besøk av typen hele tiden, så skal jeg få lov til å ha ONS om det en dag kommer til å skje. Men nei, hun må vite dette på forhånd sånn at hun kan låse inn "alle verdisakene sine".

Vi har hatt koselige stunder sammen, men jeg føler meg ikke hjemme. Det nytter ikke å snakke med henne uten at hun blir kjempesint, og jeg merker at dette begynner å gnage på humøret mitt. Hun skal alltid ha rett, og hun skal ikke løfte en eneste finger for å gjøre det koselig her. Jeg vet ikke hva som nytter, men jeg kjenner nå at jeg kanskje ikke holder ut ett år slik, men samtidig så trenger jeg de 12 000 jeg la ut i depositum...

Anonymkode: 3060a...df9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag generelle husregler som er like for begge, som dere begge signerer og henger på veggen. Likedan lager dere en detaljert husarbeidsliste hvor dere lager felles regler. Her må dere forhandle. Når skal man ta oppvasken sin (rett etter bruk/daglig/ukentlig). Ikke la henne overkjøre deg, det høres ut som at du er litt svak og lett lar deg overkjøre. Du må være bestemt og insisterende uten å bli sint.

Står kontrakten i ditt navn, eller har dere hver deres? Hvis bare ditt, så bytt henne ut. Hvis hver deres, så kan du vurdere å ta opp med huseier at bofellen ikke er hustrent og delvis roter, delvis lager skumle situasjoner med plater påslått osv. Enten får huseier gi henne en skrape, eller slippe deg ut av kontrakten da du forventet en normal person.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...