AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #1 Skrevet 7. september 2016 Noen her som er det eller kjenner noen som har tatt den veien? Hvordan ble det godtatt fra begge sidene?:) Anonymkode: 7f728...e73
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #2 Skrevet 7. september 2016 Kommer an på hvor sterk troende det er snakk om... Kristne og muslimer har veldig ulike oppfatninger, og disse kommer lett i kræsj dersom begge følger mer tradisjonell tro. For å ikke snakke om hvordan man skal løse giftemål og barneoppdragelse, barnedåp osv. Anonymkode: b3b3d...76e
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #3 Skrevet 7. september 2016 Ble ikke godtatt det er haram Anonymkode: 6d247...06d
Maewest Skrevet 7. september 2016 #4 Skrevet 7. september 2016 Kommer selvfølgelig an på hvor praktiserende religiøse begge familiene er. Men vil nå tro det er lettere for en muslimsk kvinne, å være sammen med en kristen mann enn det er for en kristen kvinne og være sammen med en muslimsk mann
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #5 Skrevet 7. september 2016 Det er haram. En muslimsk mann kan gifte seg med en kristen kvinne, men ikke omvendt. Det er også haram å være kjærester. Anonymkode: f1389...2c9 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #6 Skrevet 10. september 2016 De forholdene jeg kjenner til hvor kvinnen er muslim og mannen ikke er muslim, måtte mannen konvertere til islam. De forholdene jeg kjenner til hvor kvinnen er kristen og mannen er muslim, trengte ikke kvinnen å konvertere til islam. Men jeg vet at noen kvinner også konverterer til islam. Årsaken til denne forskjellen er at barnet blir muslim hvis faren er muslim. Anonymkode: 08cde...989 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #7 Skrevet 10. september 2016 Det er bare et problem om det er mannen som er muslim. Anonymkode: cabdf...d51
Gjest NotNaomi Skrevet 10. september 2016 #8 Skrevet 10. september 2016 Det kommer an på hvor praktiserende de er,men det er ikke veldig uvanlig at det ikke er lov. Som med jøder,så må en konvertere.
Klossmajor Skrevet 10. september 2016 #9 Skrevet 10. september 2016 4 timer siden, NotNaomi skrev: Det kommer an på hvor praktiserende de er,men det er ikke veldig uvanlig at det ikke er lov. Som med jøder,så må en konvertere. Hvor vanlig er det egentlig at jøder krever sånt?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #10 Skrevet 10. september 2016 34 minutter siden, Klossmajor skrev: Hvor vanlig er det egentlig at jøder krever sånt? Blant konservative jøder er det nok ikke en gang et spørsmål om å ikke bli en del av 'folket'. Anonymkode: 00e97...e08
Gjest morhjertegod Skrevet 10. september 2016 #11 Skrevet 10. september 2016 En av mine banrdomsvenninder er gift med en muslim, de har løst det slik. De tar kun det beste ut av begge religioner, lar barna lære begge religioner, så får de ta valget selv når de blir voksne.
Gjest NotNaomi Skrevet 10. september 2016 #12 Skrevet 10. september 2016 1 time siden, Klossmajor skrev: Hvor vanlig er det egentlig at jøder krever sånt? Det er vanlig og har vært i alle år det gitt :-)
Sulosi Skrevet 10. september 2016 #13 Skrevet 10. september 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: De forholdene jeg kjenner til hvor kvinnen er muslim og mannen ikke er muslim, måtte mannen konvertere til islam. De forholdene jeg kjenner til hvor kvinnen er kristen og mannen er muslim, trengte ikke kvinnen å konvertere til islam. Men jeg vet at noen kvinner også konverterer til islam. Årsaken til denne forskjellen er at barnet blir muslim hvis faren er muslim. Anonymkode: 08cde...989 Akkurat det jeg og har blitt fortalt. Jeg kjenner flere muslimske menn som er gift med kristne kvinner men har ikke hørt om ett eneste tilfelle som er motsatt. Ja, jeg spør faktisk muslimer om dette (blir kjent med mange via mitt gamle yrke) 1
Klossmajor Skrevet 11. september 2016 #14 Skrevet 11. september 2016 13 timer siden, NotNaomi skrev: Det er vanlig og har vært i alle år det gitt :-) I Israel er det sikkert helt vanlig. Men hvor vanlig er det egentlig her til lands? For meg ser det ikke ut til å være noen norm i hvert fall. Kjente norske jøder jeg kan komme på er Berthold Grünfeld, Mona Levin og Jo Benkow. Alle disse ser ut til å ha giftet seg med ikke-jøder. Har deres ektefeller konvertert? Jeg synes ikke det virker slik. Hans-Wilhelm Steinfeld er barn av en jødisk far. Lite tyder på at hans mor konverterte eller at han selv føler tilknytning til jødedommen. Det har faktisk blitt så vanlig for jøder å gifte seg med ikke-jøder at det blant konservative jøder uttrykkes bekymring for det de kaller Silent Holocaust. Selv sønnen til Benjamin Netanyahu har giftet seg med en norsk ikke-jødisk dame. Man bør huske på at jødedommen ikke nødvendigvis er så veldig avgjørende for jødisk identitet. Det er vanlig blant jøder å definere alle født av en jødisk mor som jødiske. Nedstamming er for mange jøder vel så avgjørende som religiøs tro.
esmer Skrevet 11. september 2016 #15 Skrevet 11. september 2016 Syns det er veldig liten vits i å kommentere at det er "haram". Det er sant, det står i koranen. Men hva med alle disse "troende" muslimske menn, som ikke spiser gris og går i moskeen, men er sammen med norske kvinner og har sex med dem? Folk tolker religion på forskjellige måter. Velger og vraker blant retningslinjene i religionen. Til TS: Go for it !! 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #16 Skrevet 11. september 2016 4 minutter siden, esmer skrev: Go for it !! Det er nok ikke så enkelt. Kvinnen risikerer å blir utstøtt eller drept av sitt miljø. Eller familien hennes risikerer utstøtelse eller andre sanksjoner fra miljøet om de godtar at datteren er sammen med en ikke-muslim. De som opprettholder og utfører disse sanskjonene er ofte menn som selv har sex med norske kvinner. Men det er ikke "haram" fordi norske kvinner er horer. Forstå det den som kan. Farlig er det i hvertfall. Du må forstå at blant muslimene er det ikke logikk og likebehandling som er rådene verdier, det er ære, ære og ære. Anonymkode: 7b4de...d58 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #17 Skrevet 11. september 2016 Jeg vil tro at det er vanskelig med mindre mannen ønsker å konvertere. Årsaken til at muslimske kvinner må gifte seg med muslimske menn, mens muslimske menn ikke trenger å gifte seg med muslimske kvinner er kvinnesynet. I islam så skal de fremtidige barna læres opp til farens religion, og derfor kreves det at faren er muslim. Dette har ikke noe med at folk er sekulære eller ei, men er rett og slett fundamentalt i religionen. Anonymkode: 87963...fc1
Gjest NotNaomi Skrevet 11. september 2016 #18 Skrevet 11. september 2016 18 minutter siden, Klossmajor skrev: I Israel er det sikkert helt vanlig. Men hvor vanlig er det egentlig her til lands? For meg ser det ikke ut til å være noen norm i hvert fall. Kjente norske jøder jeg kan komme på er Berthold Grünfeld, Mona Levin og Jo Benkow. Alle disse ser ut til å ha giftet seg med ikke-jøder. Har deres ektefeller konvertert? Jeg synes ikke det virker slik. Hans-Wilhelm Steinfeld er barn av en jødisk far. Lite tyder på at hans mor konverterte eller at han selv føler tilknytning til jødedommen. Det har faktisk blitt så vanlig for jøder å gifte seg med ikke-jøder at det blant konservative jøder uttrykkes bekymring for det de kaller Silent Holocaust. Selv sønnen til Benjamin Netanyahu har giftet seg med en norsk ikke-jødisk dame. Man bør huske på at jødedommen ikke nødvendigvis er så veldig avgjørende for jødisk identitet. Det er vanlig blant jøder å definere alle født av en jødisk mor som jødiske. Nedstamming er for mange jøder vel så avgjørende som religiøs tro. Ja,det er blitt vanligere,men det er nå en lov i jødisk religion,Halakha,som forbyr jøder å gifte seg med de som ikke selv tilhører religionen. Det var vanlig prskais for en del år siden,og som du selv skriver så er det de som fremdeles vil holde det påbudet. Ville bare si at det slett ikke bare er muslimer som har praktisert,og praktiserer dette.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #19 Skrevet 11. september 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: De forholdene jeg kjenner til hvor kvinnen er muslim og mannen ikke er muslim, måtte mannen konvertere til islam. De forholdene jeg kjenner til hvor kvinnen er kristen og mannen er muslim, trengte ikke kvinnen å konvertere til islam. Men jeg vet at noen kvinner også konverterer til islam. Årsaken til denne forskjellen er at barnet blir muslim hvis faren er muslim. Anonymkode: 08cde...989 Hahaha!!! Dummeste jeg har hørt! Jeg er gravid med en muslimsk mann, og vi er enige om at barnet vårt skal bli døpt kristen. Kanskje du burde, ha fakta før du uttaler dEg? Anonymkode: 0a46a...fb3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #20 Skrevet 11. september 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil tro at det er vanskelig med mindre mannen ønsker å konvertere. Årsaken til at muslimske kvinner må gifte seg med muslimske menn, mens muslimske menn ikke trenger å gifte seg med muslimske kvinner er kvinnesynet. I islam så skal de fremtidige barna læres opp til farens religion, og derfor kreves det at faren er muslim. Dette har ikke noe med at folk er sekulære eller ei, men er rett og slett fundamentalt i religionen. Anonymkode: 87963...fc1 Enkeltindivider kan ikke være sekulære. Sekulær er en betegnelse på et samfunn eller stat. Ikke individer. Alle vet hvorfor muslimske kvinner ikke kan være sammen med ikke-muslimske menn. Spørsmålet er hvorfor dette religiøse forbudet blir håndhevet mye strengere enn andre forbud. Og hvorfor brudd på forbudet kan føre til så alvorlige konsekvenser, som drap. Muslimske menn bryter religiøse forbud daglig, men aldri er konsekvensene mer enn et skuldertrekk fra det muslimske miljøet. En kvinne som bryter et forbud, særlig et som er kjønnspesifikt, risikerer nærmet livet sitt. Anonymkode: 7b4de...d58 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå