Gå til innhold

Hva kan man egentlig forvente at barnebidrag skal dekke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en tenåringssønn og han bor hos meg mesteparten av tiden. Han er hos sin far annenhver helg, fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag. Ellers er han her hos meg.

Faren hans og jeg ble skilt i sommer. Da vi skulle regne ut barnebidraget i våres, brukte vi bidragskalkulatoren på NAV sine sider og fyllte ut alt til punkt og prikke. Faren til barnet mitt betaler meg da det beløpet vi fikk opp på NAVs sider. Eller, der sto det at han skulle betale 2700,-, men jeg sa at "da sier vi 2500,- i måneden". Så det er det han betaler.

Barnet mitt trenger et par medisiner fast. Foreksempel betalte jeg forrige gang 700,- kr og nå i denne uka  500,-. Sistnevnte sum var på blå resept (har fått dette godkjent nå). Den andre medisinen hans husker jeg ikke hva jeg betalte for, men den er også på blå resept. Dette er uansett utgifter jeg har betalt selv.

Er det meningen at barnebidraget fra far skal dekke "alt"??? Skal de 2500,- kronene dekke husvære, mat, klær, sko, medisiner, lege, ja alt? 2500,- kr er jo omtrent det en ungdom i hans alder spiser for i måneden. (iflg SIFO)

Jeg har ikke spurt mannen om noe ekstra til sønnen vår før nå i forrige uke. Da sønnen trenger en ny vinterjakke/ høstjakke nå snart når det begynner å bli kaldt, fant jeg en på nettet. Jeg synes det var litt dyrt, så jeg sendte en tekstmelding til eksen og spurte om han kunne bli med og spleise. La ved bilde av jakka. Han sa ja til det uten å nøle, og overførte penger til meg med det samme. Halvparten av hva jakka kostet.

Etterpå visste jeg ikke helt om det var "innafor" å gjøre det på den måten, eller hva. Jakken kostet jo 1800,- kroner (Bergans), og guttungen har ikke fått noen ny vinterjakke de siste par årene, så det var på tide. Den han har er brukt de siste par-tre vintrene, og er fra H&M, så vi pleier ikke å kjøpe dyre merkeklær til han.

Hva kan jeg egentlig med god samvittighet spørre faren hans om ekstra bidrag til? Litt dyrere plagg og sko, som f.eks. vinterstøvler og vinterjakke, men ellers må jeg dekke alt han trenger av klær?

Anonymkode: 543fe...d5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bidraget skal vel ikke dekke noe som helst, men være et bidrag til barnets livsopphold? Og medisinene vil vel komme på frikort ganske raskt med sånne summer.

Anonymkode: 8a5a1...a52

Skrevet

Bidraget skal dekke barnets livsopphold. Det skal være som om dere fortsatt bor sammen, og deler på alt. Derfor det beregnes ut i fra fordeling tid og fordeling inntekt. Ekstraordinære kostnader skal komme utenom, en vinterjakke er egentlig ikke en slik kostnad og skal komme ut av dine penger etter bidraget. Men ofte likevel er en dyr vinterjakke en forventning en tenåring har, derfor en fin måte dere begge løste dette på. Medisiner er en kostnad som kan komme utenom, men her er man vel på frikort så da blir det småpenger å diskutere? 

Anonymkode: 1642f...fc1

Skrevet

Bidrag er jo ment til å dekke utgifter du har til barnet.

Men hvis du en mnd har veldig store utgifter, så er det sikkert mulig å forhandle med far. Men i utgangspunktet skal bidraget dekke klær, og andre utgifter du har på barnet.

Anonymkode: 26d26...98c

Skrevet

Det skal ikke dekke alt nei, du skal dekke resten selv. Barnebidraget er beregnet ut i fra hans inntekt, og din. Du må supplere opp resten. Det koster å ha barn, barn med foreldre som har dårlig råd får mindre enn barn med foreldre som har god råd.

La oss si dere har ca samme inntekt, da dekker du også 2.500, det blir 5.000, pluss at du får en ekstra barnetrygd, det bli nesten 7.000 hver måned. Hvor mye mer mener du at et barn koster i måneden?

Anonymkode: 390f7...88d

• Liker 3
Skrevet

Får 1200 mnd av barnefar jeg for to barn. Utrolig lite. De bor her 80%. Jeg betaler alt. 

Anonymkode: c1ff3...84c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal ikke dekke alt nei, du skal dekke resten selv. Barnebidraget er beregnet ut i fra hans inntekt, og din. Du må supplere opp resten. Det koster å ha barn, barn med foreldre som har dårlig råd får mindre enn barn med foreldre som har god råd.

La oss si dere har ca samme inntekt, da dekker du også 2.500, det blir 5.000, pluss at du får en ekstra barnetrygd, det bli nesten 7.000 hver måned. Hvor mye mer mener du at et barn koster i måneden?

Anonymkode: 390f7...88d

Det kommer helt an på hva en anser som relevant. Tenåringen trenger også et sted og bo, det kan han ikke finansiere selv. Det må foreldrene gjøre. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en tenåringssønn og han bor hos meg mesteparten av tiden. Han er hos sin far annenhver helg, fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag. Ellers er han her hos meg.

Faren hans og jeg ble skilt i sommer. Da vi skulle regne ut barnebidraget i våres, brukte vi bidragskalkulatoren på NAV sine sider og fyllte ut alt til punkt og prikke. Faren til barnet mitt betaler meg da det beløpet vi fikk opp på NAVs sider. Eller, der sto det at han skulle betale 2700,-, men jeg sa at "da sier vi 2500,- i måneden". Så det er det han betaler.

Barnet mitt trenger et par medisiner fast. Foreksempel betalte jeg forrige gang 700,- kr og nå i denne uka  500,-. Sistnevnte sum var på blå resept (har fått dette godkjent nå). Den andre medisinen hans husker jeg ikke hva jeg betalte for, men den er også på blå resept. Dette er uansett utgifter jeg har betalt selv.

Er det meningen at barnebidraget fra far skal dekke "alt"??? Skal de 2500,- kronene dekke husvære, mat, klær, sko, medisiner, lege, ja alt? 2500,- kr er jo omtrent det en ungdom i hans alder spiser for i måneden. (iflg SIFO)

Jeg har ikke spurt mannen om noe ekstra til sønnen vår før nå i forrige uke. Da sønnen trenger en ny vinterjakke/ høstjakke nå snart når det begynner å bli kaldt, fant jeg en på nettet. Jeg synes det var litt dyrt, så jeg sendte en tekstmelding til eksen og spurte om han kunne bli med og spleise. La ved bilde av jakka. Han sa ja til det uten å nøle, og overførte penger til meg med det samme. Halvparten av hva jakka kostet.

Etterpå visste jeg ikke helt om det var "innafor" å gjøre det på den måten, eller hva. Jakken kostet jo 1800,- kroner (Bergans), og guttungen har ikke fått noen ny vinterjakke de siste par årene, så det var på tide. Den han har er brukt de siste par-tre vintrene, og er fra H&M, så vi pleier ikke å kjøpe dyre merkeklær til han.

Hva kan jeg egentlig med god samvittighet spørre faren hans om ekstra bidrag til? Litt dyrere plagg og sko, som f.eks. vinterstøvler og vinterjakke, men ellers må jeg dekke alt han trenger av klær?

Jeg får litt over 2000 for tenåring. Jeg tenker som så, at om jeg legger til 2000 selv + 970 i barnetrygd, har jeg ca 5000 å bruke på han i mnd. Ofte bruker jeg mer, men siden jeg har ok økonomi er det greit for meg. Litt værre syntes jeg det var at han ikke ville bidra til konfirmasjonen i vår, men heldigvis hadde jeg spart i årevis til gutten. 

Min eks bidrar ikke med noen ting utenom bidrag, og bidraget får gjennom innkrevingssentralen. 

Anonymkode: c462c...120

Skrevet

Jeg får 2000kr i mnd, også deler vi på alt av utgifter som jakke, sko og sånne nødvendige utstyr. Han har klær til datteren vår selv. Betaler 3000kr for SFO, datteren vår er bare 6 år. Så hvis du får 2500kr for en tenåring ville jeg vært fornøyd med det. Om han vil betale mer så er det jo bare kjempe fint, men du kan ikke forlange det når det er regnet ut fra nav sine sider. Vår avtale er privat. Fikk før 2800kr, men da sto jeg for ALT. Gikk ned til 2000kr så datteren vår kunne få ha egne klær hos far og få en mer følelse av å bo der og. Så slapp hun å dra med seg en bag med klær og føle at hun dro på besøk til pappen sin.. Og da ble det også sånn at han betale halv av alle nødvendige utgifter.

Anonymkode: 130b3...089

Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS.

Du skal dekke alt av klær og mat mens han er hos deg.  Det skal også medbringes klær til samvær, også pentøy om nødvendig. Far skal dekke toalettsaker, og mat under samvær. Likeledes skal han dekke ting de gjør under samvær som kino o.l. Skal barnet i fødseldagsselskap er det den som har avtalt selskapet som skal dekke utgifter til gave.

Det står ikke noe om at klær skal bringes med rene tilbake så de kan godt være skitne. Du kan kreve tannregulering og konfirmasjon dekket etter bidragsbrøk. Dette heter særtilskudd. Før kunne en kreve dekket sykkel,og ski under særtilskudd men det er borte nå.

Reise til og fra samvær skal dekkes av dere begge etter bidragsbrøken. Den som har samvær skal organisere. Denne kan kreve dekkert utgifter etter bidragsbrøken. Mange møtes på halvveien med kjøring. Kostnader skal regnes billigste reise. Skal ikke dekke km,sats men kun reelle utgifter.

Så til ditt spørsmål. Dyre klær og sko er dekket av barnebidraget. Altså ikke krav til noe utenom barneidrag og særtilskudd.

Endret av Peter007
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...