Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har de siste par dagene kjøpt sandwich i kantina på jobb, hvor det er et par skiver bacon på - selvfølgelig godt stekt, men kaldt da sandwichen lages i forkant. Snakket med en kvinnelig kollega som bedyret at den ville hun aaaldri spist hvis hun var gravid for listeria kunne vokse i kalde-men-gjennomstekte kjøttprodukter, og jeg ante jo ikke hvor lenge baconet hadde ligget etter steking (flere dager?)!

Må innrømme at jeg ble veldig bekymret for babyen min nå... Har ellers vært veldig forsiktig med mat i svangerskapet men hadde aldri trodd at ferdigstekt bacon skulle utgjøre noen fare, selv om det har rukket å bli kaldt? Og må da regne med at kjøkkenhygienennk en sykehuskantine er innenfor rammene?

Æsj altså... Alt man skal bekymre seg for :( hva tenker dere/ville dere tenkt?

Anonymkode: f823c...f94

Skrevet

Det er farligere å gå over veien. Man kan bli påkjørt og drept.

• Liker 3
Skrevet

Så lenge baconet er stekt samme dagen som du spiser det og det ligger kjølig, er det nok ingen fare

Anonymkode: d6861...a2c

Skrevet
12 minutter siden, Akay skrev:

Det er farligere å gå over veien. Man kan bli påkjørt og drept.

Det jeg tenkte og, inntil kollegaen min begynte på skremselstiraden...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge baconet er stekt samme dagen som du spiser det og det ligger kjølig, er det nok ingen fare

Det er jo det jeg ikke vet, dessverre. Kan jo ha ligget i flere dager for alt jeg vet. Regner vel med det var rimelig ferskt, da stekt bacon som har ligget litt blir veldig fettete og ekkelt?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg tenkte og, inntil kollegaen min begynte på skremselstiraden...

Det er jo det jeg ikke vet, dessverre. Kan jo ha ligget i flere dager for alt jeg vet. Regner vel med det var rimelig ferskt, da stekt bacon som har ligget litt blir veldig fettete og ekkelt?

Det er jo regler for hvor lenge bearbeidet mat kan ligge, så jeg tror neppe det er så gammelt at det er farlig å spise.

Skrevet

På matportalen står det vel at bearbeidet mat helst skal spises så raskt som mulig, men normal hygiene må jo være greit. Nå forekommer uansett ingen av parasittene/bakteriene så veldig ofte i Norge. Jeg tenker det at man utsetter seg for mer bakterier og greier når man reiser som gravid til utlandet enn litt kaldt bacon :)  

Babyen din har det sikkert kjempefint!

Anonymkode: 2ea34...d19

Skrevet

Med den logikken kan man jo ikke spise noe kjøttpålegg... Bacon er ikke verre enn kokt skinke. Matportalen er faktisk ganske strenge i sine råd, så når de ikke fraråder kaldt kjøttpålegg ville jeg virkelig stolt på det. Det viktigste er faktisk rensligheten på kjøkkenet det lages på og oppbevaring, og det må man jo nesten bare stole på er bra nok med mindre man skal lage all mat hjemme og drasse med seg kjølebag. Det er faktisk gjerne mer renslig i kantina enn på ditt eget kjøkken, siden du ikke blir kontrollert av mattilsynet. ;)

Skrevet

Det går bra! Skjønner ikke hvorfor alle legger seg opp i hva de ikke kan under graviditet. Det er kun anbefalinger for å unngå store mengder av det, da skal du nok spise mer enn du har gjort nå. Mange får cravings og for å unngå at folk MÅ ha i større mengder spesielle typer kjøtt osv, så blir det trykt inn at ditt og datt ikke er lov. Slapp av og nyt graviditeten isteden for å beskymre deg om du kan ha spist noe som er ufarlig.

Anonymkode: 6b6c1...3c9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...