Gå til innhold

Har ikke tid = høflig avslag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på en ting. Jeg er ei jente på snart 25 som har ei eks-kollega, vi bor begge i Bergen så det er ikke naturlig å støte tlfeldig på hverandre så treffer henne ikke face to face lenger. Hun har tatt initiativ til å finne på ting ganske ofte etter at jeg byttet jobb for 2 år siden.

Tingen er, selv om hun er en søt jente så hadde vi ingen personkjemi, hun var en dårlig lytter så det endte med at jeg bare hørte henne prate i det uendelige. Vi har ikke samme humor og helt forskjellige interesser. Jeg synes hun var slitsom og syntes det var godt å ikke treffe henne hver dag mer. Men - jeg får sms støtt og stadig der hun spør om å henge med meg. De siste 2 årene har det vært cirka en gang hver måned hun vil finne på ting.

Her er tingen : jeg har ikke noe ønske om å henge! Derfor har jeg kommet med en unnskyldning hver eneste gang hun har sagt nei. Og da mener jeg hver gang utenom 1 gang for 1,5 år siden cirka. Jeg vet dette er veldig teit av meg,at jeg kanskje er altfor konfliktsky. Men det kunne aldri falt meg inn å si :"jeg føler ikke vi passer så godt sammen så jeg ønsker ikke å henge med deg". 

Jeg skjønner at det ikke er synd på meg og at det er en lukussituasjon å få tilbud om å finne på ting men jeg får også litt dårlig samvittighet ovenfor henne og lurer på om jeg gjør det rette i måten jeg avviser henne på. 

Hva mener dere, skal jeg fortsette å lyve om at jeg er opptatt når hun ikke tar hintet?

Anonymkode: d6a02...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:) jeg er kanskje litt ekstrem, men jeg ville la vært å svare på meldingene. Eller evt byttet nr. 

Jeg liker ikke å si til folk at "hei, det er ikke noe kjemi..jeg tror ikke vi skal være venner". Det er bare å si det rett ut at du ikke har tid, "vi får se, melder deg om ting endrer seg", etc av diffuse uinterriserte svar. Hun må jo ta hintet tilslutt? 

Anonymkode: fe237...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kudos til hun dama da! At hun fortsetter å sende meldinger når du har avvist så mange ganger!  Når det er slik med meg og damer jeg er interessert i så gir jeg opp etter max 3 forsøk. Hun har nok en romantisk interesse i deg vil jeg tro, vært rart om hun var så keen å treffe deg bare for vennskapelig snakk.

Hun burde jo absolutt ta hintet når du har avvist så mange ganger, men siden hun bare fortsetter å invitere så burde du kanskje si det som det er, eller finne på en unnskyldning som stopper opp invitasjonene for godt( "jeg skal flytte til Sibir""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er redelig å fortsette å komme med unnskyldninger istedenfor å si at du mener dere ikke passer sammen som venner. Det er bedre å være klar på det, og det sårer mindre i lengden. Det er dumt å bare komme med hint og unnskyldninger istedenfor å være ærlig. Det minste du kan gjøre er å si noe som gjør at hun ikke fortsetter å prøve.

Anonymkode: f009d...83e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS her. Må bare gi svar til dette:

2 minutter siden, Stiigen skrev:

Kudos til hun dama da! At hun fortsetter å sende meldinger når du har avvist så mange ganger!  Når det er slik med meg og damer jeg er interessert i så gir jeg opp etter max 3 forsøk. Hun har nok en romantisk interesse i deg vil jeg tro, vært rart om hun var så keen å treffe deg bare for vennskapelig snakk.

Hun burde jo absolutt ta hintet når du har avvist så mange ganger, men siden hun bare fortsetter å invitere så burde du kanskje si det som det er, eller finne på en unnskyldning som stopper opp invitasjonene for godt( "jeg skal flytte til Sibir""

Det er garantert ikke noe romantisk altså! Vi er to heterofile kvinner som begge er i forhold med menn og hun har aldri en gang vist noen spesiell fascinasjon eller beundring for meg, bare helt normal oppførsel. :)

Anonymkode: d6a02...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig i at det er å forvente at man tar tydelige hint. Realiteten er likevel at det er flere som ikke evner dette. Da er det litt uredelig å la henne fortsette med et håp om at dere kan fortsette som før så fort du har tid til henne. Samtidig blir ikke en venneavvisning særlig godt mottatt. Det blir oppfattet som ufint og er lite sosialt akseptabelt. Rent situasjonsmessig er nok det mest redelige å si ifra på en tydelig måte at dere ikke passer som venner, men jeg tviler på at det er mange som ville ha gjort nettopp dette. 

Jeg ville nok også ha skrevet at jeg ikke har tid til å treffe henne. Hold det kort. 

Anonymkode: 22dde...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...