AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #1 Skrevet 7. september 2016 Jeg har kjøpt meg nytt hus, og skal leie ut leiligheten til nevøen min. Hva bør jeg tenke på? Bør alt være inkludert i leien, slik at man får skattefordeler? Del gjerne erfaringer om dere har noen Anonymkode: 4911c...b09
CutTheRope Skrevet 7. september 2016 #2 Skrevet 7. september 2016 Det er da ingen skattefordeler med å leie ut med alt inkludert? Så dette skal ikke være noe arguement. På generell basis kan det være smart å leie ut med tillegg for strøm slik at du ikke risikerer at leietaker sløser unødvendig siden han ikke betaler uansett. Husk depositum, og skriv en ordentlig kontrakt selv om det er familie.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #3 Skrevet 7. september 2016 51 minutter siden, CutTheRope skrev: Det er da ingen skattefordeler med å leie ut med alt inkludert? Så dette skal ikke være noe arguement. På generell basis kan det være smart å leie ut med tillegg for strøm slik at du ikke risikerer at leietaker sløser unødvendig siden han ikke betaler uansett. Husk depositum, og skriv en ordentlig kontrakt selv om det er familie. Jo , det står at du får skattefradrag (25 %) for strøm, internett, Tv , møblert hjem, telefoni, etc, om dette er inkludert i leieprisen.. Så jeg lurer på om dette lønner seg, eller om jeg uansett bør holde det utenfor..? Anonymkode: 4911c...b09 1
Gjest Absolutt Skrevet 7. september 2016 #4 Skrevet 7. september 2016 Husk på at hvis du har for eksempel tv og internett inkludert i husleia, er du ansvarlig for å fikse det hvis det ikke fungerer. Noe å ta med vurderingen.
Million Skrevet 7. september 2016 #5 Skrevet 7. september 2016 Jeg ville latt leietageren selv stå for strøm og internett og tv. Dette er regninger han selv bør sørge for å betale i tide. Hvis du gir han leie med alt inkludert, og han velger å ikke betale eller er stadig forsinket i uker og måneder, så vil du i prinsippet betale for at han skal få internett og tv og strøm, mens han sitter der og ikke betaler noe og får alt servert i fanget. 1
CutTheRope Skrevet 7. september 2016 #6 Skrevet 7. september 2016 Om du skal få skattefradrag for strøm, internett tv etc så må det være fordi utleien i seg selv er skattepliktig, og da spiller det absolutt ingen rolle. Ta et eksempel. 5000 kroner per måned, og 1 000 kroner i diverse tillegg. Om du tar 6 000 fra utleiere har du 1000 kroner i utgifter og skatter av de 5 000 du har i overskudd. Dersom du tar 5 000 i leie betaler du skatt av disse 5 000 samtidig som leiettaker må betale 1 000 kroner direkte for forskjellige kostnader. Så det skal ikke bli noen forskjell. 1
ajarRun Skrevet 7. september 2016 #7 Skrevet 7. september 2016 Jeg ville tatt tre måneder depositum og forsikret meg mot mislighold av leien, skader på leiligheten og kostnader ved utkastelse. If har en sånn forsikring, koster nesten ingenting.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #8 Skrevet 7. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jo , det står at du får skattefradrag (25 %) for strøm, internett, Tv , møblert hjem, telefoni, etc, om dette er inkludert i leieprisen.. Så jeg lurer på om dette lønner seg, eller om jeg uansett bør holde det utenfor..? Anonymkode: 4911c...b09 Du må skatte av inntektene, og får fradrag for kostnadene. Har ingen betydning skattemessig om leien er inkludert strøm etc. eller ikke. Så om det lønner seg blir ene og alene et spørsmål om hvorvidt du vil styre med disse abonnementene,og hvorvidt du trur han sløser om strøm er inkludert. Anonymkode: e5f6d...bd4
Akay Skrevet 7. september 2016 #9 Skrevet 7. september 2016 Hvorfor ønsker du å leie ut når du har kjøpt nytt? Skjønner det om du ønsker å gi videre til barn feks men du kommer til å tape endel om du planlegger å selge den ila noen år... Da må du evt skatte av all fortjeneste som du slipper om du har bodd der minimum 12 av siste 24 mnd... En potensiell verdiøkning vil da bli spist opp av skatten du må betale.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #10 Skrevet 7. september 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kjøpt meg nytt hus, og skal leie ut leiligheten til nevøen min. Hva bør jeg tenke på? Bør alt være inkludert i leien, slik at man får skattefordeler? Del gjerne erfaringer om dere har noen Anonymkode: 4911c...b09 ,eld deg inn i Huseiernes Landsforbund. Der får du hjelp av eksperter og har graits, ubegrenset juridisk hjelp fra eksperter, på telefon. De 600 og ett eller annet får du rikelig tilbake når du trenger hjelp. Anonymkode: 7d85b...105
Puny Skrevet 7. september 2016 #11 Skrevet 7. september 2016 Ville hatt en tidsbestemt kontrakt i begynnelsen i alle fall. Ellers så ligger det standardkontrakter ute. Ta bilder av leiligheten før du leier ut, slik at evt. skader kan dokumenteres.
Athene Skrevet 7. september 2016 #12 Skrevet 7. september 2016 12 minutter siden, Akay skrev: Hvorfor ønsker du å leie ut når du har kjøpt nytt? Skjønner det om du ønsker å gi videre til barn feks men du kommer til å tape endel om du planlegger å selge den ila noen år... Da må du evt skatte av all fortjeneste som du slipper om du har bodd der minimum 12 av siste 24 mnd... En potensiell verdiøkning vil da bli spist opp av skatten du må betale. Vi gjorde det samme - visste at boligprisutviklingen i Oslo ville fortsette, så leide ut vår "gamle" leilighet i 5 år. Det siste året flyttet vi inn igjen, var en fin leilighet og vi holdt på å bygge hus så godt å ha et rimelig sted å bo samtidig som vi frigjorde kapitalen fra den "nye" leiligheten. Endte med over 2 millioner i skattefri gevinst på å vente 5 år med salg. Men for all del - veldig godt innspill I tilfelle TS ikke har tenkt gjennom skattereglene. 1
Fjompen Skrevet 7. september 2016 #13 Skrevet 7. september 2016 Jeg ville ikke leid ut en leilighet som du ved å skatte av inntektene på vil måtte regne som et nærings-opplegg til en i nær familie. Dere har helt motstridende interesser, og du blir sittende som den "slemme" om du setter igang prosesser ved forsinket leie og/eller skader i leiligheten. Jeg hverken kjøper eller selger til familie og venner nettopp av denne grunn.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #14 Skrevet 7. september 2016 Huseiernes landsforbund holder kurs i utleie. Skjekk om de skal ha i nærheten av deg. Anonymkode: b6a6f...d9e
Fjompen Skrevet 7. september 2016 #15 Skrevet 7. september 2016 2 minutter siden, Athene skrev: Vi gjorde det samme - visste at boligprisutviklingen i Oslo ville fortsette, så leide ut vår "gamle" leilighet i 5 år. Det siste året flyttet vi inn igjen, var en fin leilighet og vi holdt på å bygge hus så godt å ha et rimelig sted å bo samtidig som vi frigjorde kapitalen fra den "nye" leiligheten. Endte med over 2 millioner i skattefri gevinst på å vente 5 år med salg. Men for all del - veldig godt innspill I tilfelle TS ikke har tenkt gjennom skattereglene. Såklart finnes det solskinnshistorier. (Det finnes merkelig nok statistisk sett uvanlig mange av dem på dette forumet hvor det er vanskelig å sjekke fakta rundt saken..), Men vi vet ikke hvor leiligheten er mtp boligmarkedet, om leiligheten fremdeles er belånt, og nå har også trådstarter nettopp kjøpt seg hus, slik at saken uansett er annerledes. Jeg for min del f.eks, hadde ikke sittet i samme situasjon i dagens marked i Oslo, med gryende renteoppgang og bolikkrakk forestående og beholdt en lånebelastet leilighet for utleie.
Akay Skrevet 7. september 2016 #16 Skrevet 7. september 2016 5 minutter siden, Athene skrev: Vi gjorde det samme - visste at boligprisutviklingen i Oslo ville fortsette, så leide ut vår "gamle" leilighet i 5 år. Det siste året flyttet vi inn igjen, var en fin leilighet og vi holdt på å bygge hus så godt å ha et rimelig sted å bo samtidig som vi frigjorde kapitalen fra den "nye" leiligheten. Endte med over 2 millioner i skattefri gevinst på å vente 5 år med salg. Men for all del - veldig godt innspill I tilfelle TS ikke har tenkt gjennom skattereglene. I deres situasjon med husbygging osv - genialt! Men her har jo ts alt kjøpt nytt hus. Om leiligheten stiger 200000 i verdi neste året så vil jo all tidligere prisstigning måtte skattes av i tillegg så om ts kjøpte den for 1 mill og kan selge for eksempel for 2.2 neste år så vil hun jo tape på å selge for 200000.- mer neste år kontra for feks 2 mill i dag. skal meget heftig prisstigning til for at det lønner seg med mindre ts har planer om å flytte tilbake.
Athene Skrevet 7. september 2016 #17 Skrevet 7. september 2016 45 minutter siden, Fjompen skrev: Såklart finnes det solskinnshistorier. (Det finnes merkelig nok statistisk sett uvanlig mange av dem på dette forumet hvor det er vanskelig å sjekke fakta rundt saken..), Men vi vet ikke hvor leiligheten er mtp boligmarkedet, om leiligheten fremdeles er belånt, og nå har også trådstarter nettopp kjøpt seg hus, slik at saken uansett er annerledes. Jeg for min del f.eks, hadde ikke sittet i samme situasjon i dagens marked i Oslo, med gryende renteoppgang og bolikkrakk forestående og beholdt en lånebelastet leilighet for utleie. Man bør jo aldri "spille" høyere enn man kan tape, det er jeg veldig forsiktig med. Som jeg også konkluderer med er det viktigst at den enkelte tenker seg om, og tar bevisste valg. For eksempel hadde vi regnet på at vi ville tåle å sitte med en rente på ca 20% på denne leiligheten, slik sett kunne vi ha et langsiktig perspektiv dersom markedet ikke gikk vår vei. Vi sitter også i veldig sikre jobber, om ikke hadde to boliger (eller dyr bolig i seg selv) vært høyrisikoinvestering i et ustabilt marked. Det må jo også sies at jeg har et annet syn på boligmarkedet i Oslo, og har hatt det de siste 20 årene da andre har skreket om krakk og krise, og ventet med å kjøpe. Vi er nok på vei samme sted som de fleste storbyer i verden, der de med penger eier og leier ut mens folk flest leier og aldri har håp om å kunne kjøpe seg noe. 1
penny_ Skrevet 7. september 2016 #18 Skrevet 7. september 2016 2 timer siden, Million skrev: Jeg ville latt leietageren selv stå for strøm og internett og tv. Dette er regninger han selv bør sørge for å betale i tide. Hvis du gir han leie med alt inkludert, og han velger å ikke betale eller er stadig forsinket i uker og måneder, så vil du i prinsippet betale for at han skal få internett og tv og strøm, mens han sitter der og ikke betaler noe og får alt servert i fanget. Huseier trenger ikke å ha ansvar for hverken strøm, tv eller internett dersom leietaker bestiller abonnement selv. Hvis huseier setter en fast pris på alt dette fordi huseier eier abonnementene og får fakturaene, så er det jo på en måte inkludert i husleien. Har aldri vært borti at faktura på nettleie og strøm som står i huseiers navn og betales av leietaker. Det høres veldig dumt ut. 1
Million Skrevet 7. september 2016 #19 Skrevet 7. september 2016 1 minutt siden, penny_ skrev: Huseier trenger ikke å ha ansvar for hverken strøm, tv eller internett dersom leietaker bestiller abonnement selv. Hvis huseier setter en fast pris på alt dette fordi huseier eier abonnementene og får fakturaene, så er det jo på en måte inkludert i husleien. Har aldri vært borti at faktura på nettleie og strøm som står i huseiers navn og betales av leietaker. Det høres veldig dumt ut. Leste du innlegget mitt feil nå? Jeg har ikke sagt at fakturaene skal stå i huseiers navn. Jeg sa faktisk det motsatte. At leietager selv skal stå for strøm, internett og tv.
penny_ Skrevet 7. september 2016 #20 Skrevet 7. september 2016 Et øyeblikk siden, Million skrev: Leste du innlegget mitt feil nå? Jeg har ikke sagt at fakturaene skal stå i huseiers navn. Jeg sa faktisk det motsatte. At leietager selv skal stå for strøm, internett og tv. Ja, blandet sammen første og siste avsnitt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå