Gå til innhold

Bad vurdert som bebolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har en pågående sak hos IF som har vedtatt at jeg skal få en utbetaling istedet for at dem selv fikser badet.

skaden er som så at gulvet må rives og det må settes inn nytt sett med varmekabler.

jeg er gravid nå i måned 7, og var gravid i måned 4 når tilbudet kom.

for å klage må jeg sende inn kontonummer (godta dette tilbudet) for så å klage på at det ikke er bebolig.

klarer ikke å se for meg at badet er bebolig, for det første på toalett opp, for det andre skal ikke gravide være i leilighet og puste inn ved så store oppussinger? Hvordan skal jeg gå inn på badet hver morgen og gjøre meg klar? Alt skal jo opp og settes på plass på nytt, hvor lang tid tar dette? Tar vel i hvert fall mer enn en uke kanskje 2? Toalett får jeg heller ikke brukt. Er det virkelig bebolig, er jeg bare full av hormoner som synes dette ikke er bebolig for meg som er gravid og ikke vil utsette barnet for noe som kan være skadelig? Og ikke minst ugunstig med disse ofte dobesøkene man har som gravid.

Anonymkode: ed18b...6ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du angriper dette fra helt feil vinkel. Du skriver at det ikke vil være beboelig mens det pusses opp. Dette er helt sikkert også tilfellet, og du må finne et alternativ i den perioden.

Men når forsikringsselskapet ikke vil rette fordi de hevder at badet er beboelig har dette ikke noe med det å gjøre. De hevder at det er mulig å bruke badet uten å rette denne feilen. Om du skal klage er det dette du må fokusere på, hvorfor er det umulig å bo der du bor uten å rette opp feilen du har på badet?

• Liker 1
Skrevet

Det er en jordfeil som varmeledningene forårsaker, og disse må skiftes ut. utrolig kjipe folk som vet de kommer til å finne fler feil om de gjør det selv, derfor har de valgt å utbetale heller. Og det kun 10.000 fordi varmekablene er fra 1980. 

Men poenget mitt er at jeg ikke kan bo her, og det må de jo ta med i beregning når de først bvelger å utbetale(annerkjenne at dette er dekt av dem)

31 minutter siden, CutTheRope skrev:

Tror du angriper dette fra helt feil vinkel. Du skriver at det ikke vil være beboelig mens det pusses opp. Dette er helt sikkert også tilfellet, og du må finne et alternativ i den perioden.

Men når forsikringsselskapet ikke vil rette fordi de hevder at badet er beboelig har dette ikke noe med det å gjøre. De hevder at det er mulig å bruke badet uten å rette denne feilen. Om du skal klage er det dette du må fokusere på, hvorfor er det umulig å bo der du bor uten å rette opp feilen du har på badet?

Skrevet

Såvidt jeg oppfatter det så mener de at badet er beboelig slik det er pt (noe det trolig er siden det allerede er 3 mnd siden du fikk tilbudet), men at du har fått tilbud om en erstatning på 10' slik st du kan velge å utbedre problemet. 

Mat badet ikke er "beboelig" de dagene/ukene oppussingen pågår sier seg selv.

Hvis problemet "bare" er at snart 40 år gamle varmekabler har sluttet å fungere så synes jeg det høres ut som en god deal for deg. Så får du selv vurdere om du vil fikse dette eller ikke. Det kan jo tydeligvis ikke haste for deg siden du allerede har latt det gå så lang tid, så da kan du gjerne vente til et tidspunkt det passer bedre enn nå med å få jobben gjort. 

Eller er det noe jeg misforstår nå?

Anonymkode: f09da...c22

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såvidt jeg oppfatter det så mener de at badet er beboelig slik det er pt (noe det trolig er siden det allerede er 3 mnd siden du fikk tilbudet), men at du har fått tilbud om en erstatning på 10' slik st du kan velge å utbedre problemet. 

Mat badet ikke er "beboelig" de dagene/ukene oppussingen pågår sier seg selv.

Hvis problemet "bare" er at snart 40 år gamle varmekabler har sluttet å fungere så synes jeg det høres ut som en god deal for deg. Så får du selv vurdere om du vil fikse dette eller ikke. Det kan jo tydeligvis ikke haste for deg siden du allerede har latt det gå så lang tid, så da kan du gjerne vente til et tidspunkt det passer bedre enn nå med å få jobben gjort. 

Eller er det noe jeg misforstår nå?

Anonymkode: f09da...c22

Er jo det faktum at det både er brannfarlig med jordfeil, og det at vinteren snart kommer. Det at jeg ikke har gjort dette på 3 måneder er jo fordi ja varmekablene var ikke førsteprioritering midt på sommeren og at jeg på en måte har utsatt det mtp. Å bo her som gravid mens det står på.

prøvde å forklare saksbehandler at ja hva gjør jeg med toalett og dusj som må opp fornå sette nye varmekabler "nei, jeg vet ikke jeg. Vi har i hvert fall vurdert det slik at det er bebolig for deg under oppussingsperioden som uansett ikke er så lang"

forresten hvor lang vil en slik prossess være?

Skrevet (endret)

En jordingsfeil er jo triviell å fikse, kan ikke tenke meg at det koster 10 000. En elektriker gjorde det på kontoret, han bare sto på en stige og gikk litt fram og tilbake. Det tok kanskje en time. Du trenger iallefall ikke rive opp gulvet eller flytte toalettet (jordingen går jo ikke i toalettet, lol).

Endret av amativeReflection
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

En jordingsfeil er jo triviell å fikse, kan ikke tenke meg at det koster 10 000. En elektriker gjorde det på kontoret, han bare sto på en stige og gikk litt fram og tilbake. Det tok kanskje en time. Du trenger iallefall ikke rive opp gulvet eller flytte toalettet (jordingen går jo ikke i toalettet, lol).

Lol til deg og, jordfeilen ligger I varmekablene, ergo må varmekablene skiftes ut. Så nei jordingeng går ikke i toalettet, har heller aldri sagt det, lol til deg selv og som sagt :-)

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Lol til deg og, jordfeilen ligger I varmekablene, ergo må varmekablene skiftes ut. Så nei jordingeng går ikke i toalettet, har heller aldri sagt det, lol til deg selv og som sagt :-)

Du trenger ikke å bytte ut varmekablene for å jorde dem. 

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en jordfeil som varmeledningene forårsaker, og disse må skiftes ut. utrolig kjipe folk som vet de kommer til å finne fler feil om de gjør det selv, derfor har de valgt å utbetale heller. Og det kun 10.000 fordi varmekablene er fra 1980. 

Men poenget mitt er at jeg ikke kan bo her, og det må de jo ta med i beregning når de først bvelger å utbetale(annerkjenne at dette er dekt av dem)

Badet er jo beboelig, da man ikke trenger å  bruke varmekabler på badet for at badet skal være brukendes.

At du ikke kan bo der mens badet pusses opp er ikke forsikringsselskapets problem. Dere trenger jo ikke å gjøre noe med det nå eller i nærmeste fremtid, men vente med å ta badet til ungen er født og såpass stor at det ikke er krise å være uten bad i et par uker.

Anonymkode: 38f06...531

• Liker 3
Skrevet

Er det ingen foreldre e.l. du kan ta et par uker hos mens badet blir fikset da? En eller annen venninne som har plass til deg?

Ellers var min far borti noe lignende for et par-tre år siden. Altså, han ble stående uten do i fem dager, mens sameiet han bor i, fikk profesjonelle til å spyle opp alle vannrørene med høyttrykksspylere. Da var det ikke lov å bade, dusje, skylle ned i vask eller trekke ned i do på fem hele dager. Faren min dro på Clas Ohlson og kjøpte en såkalt hyttedo, inkl tilhørende kjemikalier til denne. Den berget ham gjennom de fem dagene hjemme uten do. 

Du synes sikkert det er uappetittelig, men det er en løsning iallfall på do-problemet. Dusje kan du spørre om å få gjøre om kveldene hjemme hos en venninne eller noe. Du MÅ ikke ta dagens dusj om morgenen. Den kan tas til andre tider på døgnet om nødvendig. Pusse tenner kan du gjøre på kjøkkenet. Flytt tannpusse-sakene til kjøkkenbenken i perioden det pågår oppussing.

I verste fall får du bo på hotell. Det koster, ja, men noen annen løsning er det vel ikke om ikke noen av mine forslag ovenfor passer deg.

• Liker 1
Skrevet

En ting som er soleklart her, er at IF er et forsikringsselskap man velger på grunn av deres forsikringspris,  og aktivitet/samarbeid i forhold til Coop m/flere  og beholder inntil man har opplevd en eller flere skadesaker hos dem. 

IF er et forsikringsselskap som ikke er enkelt å forholde seg til. 

Men ingen forsikringsselskaper ser ikke på om forsikringstaker er gravid eller ikke. Så her har ts unormale forventninger. Om prisen på 10 000 er for lav eller ikke er vanskelig å vurdere fordi vi vet ikke hva som er feil, hva som må gjøres og hvor stort badet er. Et forsikringsoppgjør skal ikke medføre at boligen/rommet blir oppgradert for forsikringsselskapets regning. 

Vanligvis må folk på egenhånd enten finne seg et sted å bo midlertidig, eller finne seg i å bo på halv tolv i en opp pussingssituasjon, enten man er gravid eller ikke. At ts i det hele tatt orker å utsette dette enda lengre er nokså ubegripelig. Du blir jo ikke mindre gravid etterhvert som tiden går, og ha spebarn på bad under renovering i yillegg til at vi går mot vinter gjør det hele til en risikosport. 

Anonymkode: 9e384...e3d

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det koster langt mer enn  bare 10.000 å pigge opp gulvet, fjerne varmekablene og legge ned nye, støpe nytt gulv og flislegge det.

Legg ut jobben på MittAnbud.no, beskriv oppdraget så godt det går og antall kvadrat gulvet er, så ser du hva du får inn av svar. Svarene er uforpliktende. Det gir deg en god pekepinn om hva du kan forvente at det vil koste. Men en ting kan du være sikker på, og det er at bad er DYRT å pusse opp! Du kommer ikke langt med usle 10.000 kroner.

En nabo pusset opp badet sitt og fikk det flislagt av profesjonelle. Prislapp 350.000,-

Min far fikk bad og toalettrom pusset opp. Prislapp 360.000,-

Dette illustrerer hvor dyrt det er å pusse opp eller få utført arbeid på et såpass lite rom som badet er. Du skal bare ta gulvet, men du skjønner nok av prislappen på de ovenfornevnte, at det koster ikke bare 10.000 å få ordnet hele gulvet.

Endret av Million
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

At varmekablene takker for seg etter nesten 40 år burde jo ikke komme som noen overraskelse og vanligvis er det et krav om at skaden må oppstått plutselig og uforutsett dersom den skal dekkes av forsikringen. Det er rett og slett ikke meningen at forsikringen skal dekke vanlig vedlikehold. Og hvis varmekablene er nesten 40 år gamle, så er det jo naturlig og anta at resten av gulvet også er det. Med de feil og mangler som tidens tann har påført det i tillegg til at det var helt andre krav til baderomsgulv den gangen. Men det er heller ikke en forsikringssak.

Hvis saken er slik TS fremstiller den, så synes jeg at hun skal være svært fornøyd med å bli tilbudt noe i det hele tatt. Det er ikke forsikringsselskapene sitt ansvar å holde oss med beboelige bad. Har man et bad som er nærmere 40 år gammelt, så må man være forberedt på å måtte renovere det evt. klare seg uten for eksempel varmekabler en periode til man har spart opp penger til å gjøre det som er nødvendig.

Og når badet skal renoveres så må TS belage seg på at det medfører en del ulemper. Man må rett og slett finne andre løsninger i den perioden arbeidet pågår. At TS er gravid har ingen betydning i denne sammenhengen. Saken har dessuten ligget "på vent" hos TS i tre måneder, så jeg kan ikke si annet enn at jeg oppfatter dette som ren sutring. Få renovert badet nå før barnet kommer eller vent til dere for eksempel kan reise på ferie mens renoveringen pågår. Å ikke ha varmekabler på badet er tross alt ikke forbundet med noen fare for liv og helse.

• Liker 6
Skrevet

Skjønner ikke helt problemstillingen til ts heller jeg.. Badet er full brukende. Det er bare å koble ut varmekablene og voila... Ingen fare lenger for jordfeil. Da kan man bruke badet akkurat som man vil. Det tar 1 minutt å gjøre det men få en elektriker til å ta det. 

Du får ALDRI noe nytt bad her av if... Du skal smile hele veien til banken om du får 10000 av dem. Dette må du uansett ta på dgen kappe og å fikse det om det er flislagt blir _dyrt_. Jeg tok mitt eget bad i fjor... Har kompis som er elektriker og flislegger som hjalp meg. Rørlegger, fliser, innredning osv utenom. Det kom på nøyaktig 100000.- men kan du ingenting selv så koster det en plass mellom 250-400000 tipper jeg.

man tar bare ikke et gammelt bad og bare bytter varmekabler.. Det gjør man bare ikke. Forøvrig tar en sånn jobb 3-4 uker om man har firma til å gjøre alt.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel mye som ikke fremkommer her, men synes det er overraskende at du faktisk får noe som helst på forsikringen for jordfeil på varmekabler fra 1980. Jeg ville tatt de 10 000 og lagt dem inn som delbetaling på full rehabilitering av nytt bad. Det måtte du uansett ha regnet med nå når badet et så gammelt. 

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting som er soleklart her, er at IF er et forsikringsselskap man velger på grunn av deres forsikringspris,  og aktivitet/samarbeid i forhold til Coop m/flere  og beholder inntil man har opplevd en eller flere skadesaker hos dem. 

IF er et forsikringsselskap som ikke er enkelt å forholde seg til.

Anonymkode: 9e384...e3d

Ikke enig med deg der, har hatt flere forsikringssaker hos IF og de har fikset alt hver gang. Aldri vært noe problem, bare hyggelige folk og fått dekket både oppståtte skade og refundert penger. Den gangen jeg var i Gjensidige derimot og opplevde bilkræsj, ja da var det lite tvil om hvorfor de heter gjenstridige på folkemunne...

Anonymkode: 31345...08e

Skrevet
19 timer siden, amativeReflection skrev:

Å vær nå ikke så sikker på det.

Eldre bad med gulvstående toalettskål har noen solide festeskruer som går med i gulvet. 

Mange som har byttet skål, lagd nye hull til festepluggene, og kommet alt for nær varmekablene i gulvet.

Flere hobby-leggere som selv har lagt varmekablene, men ikke koblet dem til, som har lagt med SLT for liten avstand til toalettskålens bolter.

Anonymkode: 43b06...cdb

Skrevet

SLT skulle være "alt", alt for liten.

Anonymkode: 43b06...cdb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...