AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #1 Skrevet 7. september 2016 Jeg passer ofte en unghund og har nå valp selv. Det blir mye liv og røre når de to er sammen, men jeg prøver å begrense herjingen til ute/terassen. Inne i stua er jeg nødt til å skille de av med grind, litt stress, men nødvendig. Valpen er en tøffing og det går utover unghunden. Unghunden sier fra, men ganske mildt/ikke tøft nok. Jeg føler de er litt "like gode" når de er inne og sånn, men når jeg iblandt må lufte de samtidig er det veldig ut over unghunden. Den gir tydelige(tror jeg) dempede signaler til valpen og prøver å unngå valpetennene. Valpen derimot bare angriper, henger seg fast i halsen, biter på hasene, brummer osv. Jeg prøver selvsagt å begrenese det så mye som mulig, men jeg lurer på hvor lenge unghunden skal la den holde på slik. Jeg tenker at en skikkelig "tilsnakk" fra unghunden hadde fått valpen til å oppføre seg, men det skjer ikke. ("Skikkelig tilsnakk" har blitt gikk i dele på mat situasjoner, da unghunden har noe ressursforsvar. Det har resultert i rolig valp som bare ser på unghunden når den spiser). Anonymkode: 3737f...a0b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #2 Skrevet 7. september 2016 Hva har valpelisens med HI å gjøre? Anonymkode: 1b422...819
Rainbow Skrevet 7. september 2016 #3 Skrevet 7. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har valpelisens med HI å gjøre? Anonymkode: 1b422...819 Valpelisens betyr at eldre hunder finner seg i slitsom og til dels voldelig oppførsel fra valper uten å ta igjen fordi de vet at valpen er liten/ung og ikke kan settes på plass på samme måte som en voksen hund. Det tar nok en stund til, når valpen når puberteten, tenker jeg! Veldig bra du skiller dem innimellom! Valpen ser nok at unghunden demper, men så er det jo så gøy å herje! 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #4 Skrevet 7. september 2016 Unghunden sier ifra når den får nok, det skal du ta helt med ro! Siden den har ressursforsvar, og har sagt tydelig ifra der, vil den også si tydelig ifra når den blir irritert nok på at valpen ikke tar signalene! Veldig bra at du skiller de litt for å gi de tvungne pauser, på den annen side kan det hende at de blir mer rolige sammen når de får være sammen hele tiden, da blir ikke den andre så spennende... Du kan jo også trene de på at de skal være rolige sammen? Anonymkode: 1c3b8...ba7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #5 Skrevet 7. september 2016 12 minutter siden, Rainbow skrev: Det tar nok en stund til, når valpen når puberteten, tenker jeg! Veldig bra du skiller dem innimellom! Valpen ser nok at unghunden demper, men så er det jo så gøy å herje! Så lenge ja! Ja, tror den der herjinga er supergøy 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unghunden sier ifra når den får nok, det skal du ta helt med ro! Siden den har ressursforsvar, og har sagt tydelig ifra der, vil den også si tydelig ifra når den blir irritert nok på at valpen ikke tar signalene! Veldig bra at du skiller de litt for å gi de tvungne pauser, på den annen side kan det hende at de blir mer rolige sammen når de får være sammen hele tiden, da blir ikke den andre så spennende... Du kan jo også trene de på at de skal være rolige sammen? Anonymkode: 1c3b8...ba7 Når de er sammen i samme rom kan de ikke slappe av uten at de for eksempel har et griseøre hver. Når den ene er rolig begynner den andre å snike seg innpå og motsatt. Jeg har prøvd å ha valpen i bånd rundt unghunden når vi bare skal se tv eller noe, men da kommer unghunden snikende og skal få oppmerksomhet fra valpen. Løsningen har blitt grinder/kompostbinge og avgrensning. Kun DA kan unghunden slappe av, selv om valpen diller med sitt. Har prøvd å trene litt, men det blir sånn type kontakt trening, men da ender det opp med at begge sitter og ser på meg og får godbit, før de snur seg mothverandre og "angriper" Har du tips til hvordan de kan trenes til å være rolige sammen? Anonymkode: 3737f...a0b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #6 Skrevet 7. september 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge ja! Ja, tror den der herjinga er supergøy Når de er sammen i samme rom kan de ikke slappe av uten at de for eksempel har et griseøre hver. Når den ene er rolig begynner den andre å snike seg innpå og motsatt. Jeg har prøvd å ha valpen i bånd rundt unghunden når vi bare skal se tv eller noe, men da kommer unghunden snikende og skal få oppmerksomhet fra valpen. Løsningen har blitt grinder/kompostbinge og avgrensning. Kun DA kan unghunden slappe av, selv om valpen diller med sitt. Har prøvd å trene litt, men det blir sånn type kontakt trening, men da ender det opp med at begge sitter og ser på meg og får godbit, før de snur seg mothverandre og "angriper" Har du tips til hvordan de kan trenes til å være rolige sammen? Anonymkode: 3737f...a0b Uro inne er en av tingene jeg er "streng" på når det gjelder hunder (og barn forsåvidt ) Når valpen har lært "nei", så bruk det hver gang de begynner å tulle. Ingen av mine hunder får leke og herje inne, det er aktiviteter vi driver med utendørs, inne slapper vi av. Anonymkode: 95b7f...57e
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #7 Skrevet 7. september 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når de er sammen i samme rom kan de ikke slappe av uten at de for eksempel har et griseøre hver. Når den ene er rolig begynner den andre å snike seg innpå og motsatt. Jeg har prøvd å ha valpen i bånd rundt unghunden når vi bare skal se tv eller noe, men da kommer unghunden snikende og skal få oppmerksomhet fra valpen. Løsningen har blitt grinder/kompostbinge og avgrensning. Kun DA kan unghunden slappe av, selv om valpen diller med sitt. Har prøvd å trene litt, men det blir sånn type kontakt trening, men da ender det opp med at begge sitter og ser på meg og får godbit, før de snur seg mothverandre og "angriper" Har du tips til hvordan de kan trenes til å være rolige sammen? Anonymkode: 3737f...a0b Hvor gamle er de og hvilke raser er det? Har du rukket å trene noe som helst ro-trening med unghunden før valpen kom? Du må rett og slett begynne ganske basic, sett deg ned på gulvet (eller i sofaen hvis du lar de være der) med en hund på hver side. Hold de i halsbånd eller kort bånd så de ikke kommer til hverandre og kos med de med hver sin hånd... I begynnelsen vil de selvsagt prøve å prøve for å få i gang deg og komme seg over på andre siden til den andre... Sitt sånn til de roer seg (og gjerne lenger hvis de faktisk sovner) men vær forberedt på at siden de er små og ikke vant til å være i ro sammen vil de nok hive seg rundt å leke så fort du reiser deg :D Så kan du gradvis begynne å øke tiden de må være i ro, og ettersom de blir eldre å lærer nei, kan du trene de på at de må bli liggende selvom du går... Og så til slutt, når de har lært å ligge og bli, kan du også få de til å gå å legge seg.. Men akkurat den kommandoen bør trenes inn alene :D Anonymkode: 1c3b8...ba7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #8 Skrevet 7. september 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uro inne er en av tingene jeg er "streng" på når det gjelder hunder (og barn forsåvidt ) Når valpen har lært "nei", så bruk det hver gang de begynner å tulle. Ingen av mine hunder får leke og herje inne, det er aktiviteter vi driver med utendørs, inne slapper vi av. Anonymkode: 95b7f...57e Ja, enig, uro inne er en uting. Men jeg har nesten ikke sagt nei til valpen, så litt usikker på hvordan han skal skjønne det. 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gamle er de og hvilke raser er det? Har du rukket å trene noe som helst ro-trening med unghunden før valpen kom? Du må rett og slett begynne ganske basic, sett deg ned på gulvet (eller i sofaen hvis du lar de være der) med en hund på hver side. Hold de i halsbånd eller kort bånd så de ikke kommer til hverandre og kos med de med hver sin hånd... I begynnelsen vil de selvsagt prøve å prøve for å få i gang deg og komme seg over på andre siden til den andre... Sitt sånn til de roer seg (og gjerne lenger hvis de faktisk sovner) men vær forberedt på at siden de er små og ikke vant til å være i ro sammen vil de nok hive seg rundt å leke så fort du reiser deg :D Så kan du gradvis begynne å øke tiden de må være i ro, og ettersom de blir eldre å lærer nei, kan du trene de på at de må bli liggende selvom du går... Og så til slutt, når de har lært å ligge og bli, kan du også få de til å gå å legge seg.. Men akkurat den kommandoen bør trenes inn alene :D Anonymkode: 1c3b8...ba7 Unghunden er litt over 1 år, valpen er 4,5 måned. Unghunden er ikke min, men jeg passer den ofte. Ikke noe ro trening med den, har ikke vært et behov før. Jeg nevner jeg har prøvd å ha den ene i bånd, litt usikker på om hendene mine strekker til å ha to hunder i bånd og samtidig kose med begge hundene. Men takk for forslaget! Anonymkode: 3737f...a0b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #9 Skrevet 7. september 2016 Da trenger du ikke bekymre deg, en ettåring har ingen problemer med å si ifra Var kanskje litt klønete forklart, men håper du skjønte hvordan jeg mente med båndene... korte bånd, surr de rundt hver sin hånd slik at du får holdt de igjen, kos med de selvom bånda er rundt hånda, og bare sitt der å kos med de og ha tålmodighetsprøver med deg selv Ellers finnes det masse videoer og tips rundtom hvs du googler, pass bare på at det er positivt og små steg av gangen, så får du det til til slutt Anonymkode: 1c3b8...ba7
Tabris Skrevet 7. september 2016 #10 Skrevet 7. september 2016 Her ville jeg skjermet unghunden og ikke ventet til den må si ifra. Valper kan være herjete, og da er det bedre om vi bryter inn og stopper valpen eller at valpen "får beskjed". Mange tror at det er en viktig del av opplæringen, men valper trenger ikke slik tilbakemelding, og unghunden bør ikke utsettes for sånn herjing så lenge at den til slutt føler seg nødt til å si ifra. Når valpen blir for herjete, gå inn og stopp den/sett den i bånd/sett den bak en kompostgrind til den roer seg. Fjern den hver gang det blir for mye, så lærer den at kjekk leking slutter når den blir for voldsom. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #11 Skrevet 9. september 2016 Du som eier må skjerme den eldste hunden. Ikke alle hunder sier fra, så dette kan fortsette til evig tid. Sist jeg hadde to hunder var den eldste 5 år, og hun sa aldri fra til den yngre, som var både mataggressiv og hadde andre problemer, som gikk utover den eldre hunden. Anonymkode: 8c62b...660
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå