Gå til innhold

Mamma's alkoholinntak og nå skal vi på tur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bekymrer meg for moren min sitt alkoholinntak. Jeg er voksen og vi bor ikke sammen, men det er stadig noe nytt i skapet når jeg er på besøk og som datteren hennes hører jeg forskjell på en edru og en beruset dame i telefonen. Jeg vet hun drikker endel, men bekymrer meg mer og mer for hvor omfattende problemet er.

Nå skal vi på ferie, en uke i varmere strøk, og jeg føler at dette med alkohol kan bli et problem. Jeg har i flere år vært i et forhold med en alkoholiker, jeg kjenner tegnene og problemene og takler slikt veldig dårlig grunnet erfaringen min rundt det. 

Dessuten er ikke jeg (som sikkert flere andre) glad i å være rundt min egen mor når hun er full/beruset og jeg blir irritert og sint. Jeg vet det vil ødelegge ferien og jeg vil selvfølgelig ikke det.

Hvordan kan jeg takle dette på best mulig måte? Moren min er en dame som ikke tåler tilsnakk, og hadde jeg prøvd å prate med henne om problemet før vi dro hadde hun antakelig endt opp med å avlyse hele ferien eller gjøre hele ferien anspent og trist. Jeg er utrolig glad i mamma, hun har alltid støttet meg, men dette med alkoholen klarer jeg ikke ta del i.. Skulle ønske jeg kunne gjøre noe men dama er voksen..

Anonymkode: 1cb85...e1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, har ingen gode råd, men faren min er også sånn, så jeg skjønner veldig godt hvordan du har det. Han tåler heller ikke tilsnakk, og nekter å se problemet. Sånn har det vært i 20 år.. Nå er han faktisk sint på meg og har ikke pratet med meg på to mnd fordi han har en vrangforestilling om at jeg har snudd småsøskene mine mot han (10 og 13 år), da de ikke vil overnatte hos han lengre.

Det er så trist hvor mye denne alkoholen kan ødelegge, og jeg vet så godt hvordan det er å skulle være med noen som er stadig berusa.. Jeg kan ikke annet enn å ønske deg lykke til, og si at jeg virkelig håper moren din etterhvert kan åpne øynene for situasjonen :hug:

Anonymkode: 44ce0...6ef

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff, har ingen gode råd, men faren min er også sånn, så jeg skjønner veldig godt hvordan du har det. Han tåler heller ikke tilsnakk, og nekter å se problemet. Sånn har det vært i 20 år.. Nå er han faktisk sint på meg og har ikke pratet med meg på to mnd fordi han har en vrangforestilling om at jeg har snudd småsøskene mine mot han (10 og 13 år), da de ikke vil overnatte hos han lengre.

Det er så trist hvor mye denne alkoholen kan ødelegge, og jeg vet så godt hvordan det er å skulle være med noen som er stadig berusa.. Jeg kan ikke annet enn å ønske deg lykke til, og si at jeg virkelig håper moren din etterhvert kan åpne øynene for situasjonen :hug:

Anonymkode: 44ce0...6ef

Tusen takk, og lige måde til deg :) Ts

Skrevet

Hva med å ignorere rett og slett? Jobbe med din reaksjon mer enn hennes problem akkurat den uken og så ta det opp når dere kommer hjem og evt episoder er friskt i minne hos begge? Hjemme kan hun bare være sår og sint noen dager liksom..

På den andre siden, jeg regner med siden su skriver mamma at moren din er alene? Har hun venner, hobbier osv som hun kan bruke tid på heller enn å drikke eller er drikkingen en slags flukt? Det er mange grunner til at mennesker drikker og uten å finne grunnen får man heller ikke gjort noe med problemet, alkoholsime er en grunn - en sykdom, man blir aldri kurert for den men man kan leve med den som tørrlagt.. Men derfra til å ta seg et glass eller tre i kjedsomhet er et langt stykke om du skjønner..

Skrevet

Fler tips? Ts

Skrevet

Blir hun sint og aggressiv når hun drikker? Eller er det du som blir sint?

Anonymkode: 40eff...5b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...