AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #1 Del Skrevet 6. september 2016 Hei. Har for 3-4 år siden gjennomført Isotretinoin-kur (etter å ha prøvd antibiotika fra fastlege og reseptkrem) for akne, det hjalp og jeg fikk bare småkviser. Da jeg sluttet på hormonell prevensjon kom det tilbake, det er dype byller som gir arr. De går ikke vekk før en ny periode med akne dukker opp... Siden det roer seg litt når jeg får mensen og blusser opp igjen 2 uker etterpå kaller jeg det hormonelle kviser. Jeg er mye lei meg over huden, og spesielt over å måtte dekke huden igjen med sminke før jeg går på jobb... Er snart 30 år og føler nå at det ikke finnes håp. Isotretinoin i seg selv hjelper kanskje ikke på årsaken? Er det noe håp for meg? Hilsen fortvilet... Anonymkode: a12ed...451 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #2 Del Skrevet 7. september 2016 Jeg brukte Roaccutan (=isotretinoin) for mange år siden, med veldig liten effekt. Viste seg at jeg hadde pcos, en hormonforstyrrelse. Begynte på høyøstrogen p-piller (Diane) og alle kvisene forsvant som dugg for solen. Så jeg tror i noen tilfeller det kan være lurt å finne bakenforliggende årsak til akne om det er noen. Hva slags prevensjon gikk du på? Anonymkode: 8ad7f...b46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #3 Del Skrevet 7. september 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg brukte Roaccutan (=isotretinoin) for mange år siden, med veldig liten effekt. Viste seg at jeg hadde pcos, en hormonforstyrrelse. Begynte på høyøstrogen p-piller (Diane) og alle kvisene forsvant som dugg for solen. Så jeg tror i noen tilfeller det kan være lurt å finne bakenforliggende årsak til akne om det er noen. Hva slags prevensjon gikk du på? Anonymkode: 8ad7f...b46 Svaret ditt gjør meg bekymret, du er nemlig ikke den første som nevner pcos for meg. Det ble tatt blodprøver hos fastlege, men de viste ikke noe unormalt på hormoner så håper det ikke er noe der. Hvordan fant du ut? Var det flere symptomer? Gikk på hormonspiral. Kan du fortelle mer? Håper å finne en behandling som ikke krever p-piller, jeg ønsker å bli gravid også 😊 Anonymkode: a12ed...451 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #4 Del Skrevet 7. september 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svaret ditt gjør meg bekymret, du er nemlig ikke den første som nevner pcos for meg. Det ble tatt blodprøver hos fastlege, men de viste ikke noe unormalt på hormoner så håper det ikke er noe der. Hvordan fant du ut? Var det flere symptomer? Gikk på hormonspiral. Kan du fortelle mer? Håper å finne en behandling som ikke krever p-piller, jeg ønsker å bli gravid også 😊 Anonymkode: a12ed...451 Du høres ut som meg. Og jeg vet ikke. Bare at de 8 siste av det 9 mnd lange svangerskapet mitt hadde jeg helt plettfri strålende hud. Det var fantastisk. Ca 2 mnd etter fødsel kom det tilbake da. Verre enn noen gang. Anonymkode: e166e...d0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #5 Del Skrevet 8. september 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Svaret ditt gjør meg bekymret, du er nemlig ikke den første som nevner pcos for meg. Det ble tatt blodprøver hos fastlege, men de viste ikke noe unormalt på hormoner så håper det ikke er noe der. Hvordan fant du ut? Var det flere symptomer? Gikk på hormonspiral. Kan du fortelle mer? Håper å finne en behandling som ikke krever p-piller, jeg ønsker å bli gravid også 😊 Anonymkode: a12ed...451 Jeg fant ut at jeg hadde PCOS da jeg ikke hadde hatt mensen på 4 mndr. Tok blodprøver hos legen som viste unormale nivåer (man får mer mannlige kjønnshormoner). GU viste at jeg hadde mange cyster på eggstokkene. Mine største symptomer er akne, uønsket hårvekst (nice!) og uregelmessig mens. Mens mange sliter med overvekt også. Har du sjekket om du har cyster på eggstokkene? PCOS er heldigvis ikke en farlig sykdom, men påvirker utseendet og dermed også selvfølelsen til mange som har den Anonymkode: 8ad7f...b46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #6 Del Skrevet 8. september 2016 Jeg har PCOS. og tidligere så slet jeg mye med kviser. Hadde også andre symptomer som økt kroppshår og da spesielt i ansiktet, Jeg begynte på Yasmin, som ble redningen. Prøvde først Microgynon og p-plaster, men de hadde ikke like god effekt. Yasmin var virkelig effektivt. Jeg fikk diagnosen som 18 åring. Etter jeg ble voksen og fikk barn så roet det seg noe, kvisene er mindre og færre nå, bruker ikke lenger hormonprevensjon.. Anonymkode: b016f...074 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #7 Del Skrevet 8. september 2016 Den 6.9.2016 at 23.41, AnonymBruker skrev: Hei. Har for 3-4 år siden gjennomført Isotretinoin-kur (etter å ha prøvd antibiotika fra fastlege og reseptkrem) for akne, det hjalp og jeg fikk bare småkviser. Da jeg sluttet på hormonell prevensjon kom det tilbake, det er dype byller som gir arr. De går ikke vekk før en ny periode med akne dukker opp... Siden det roer seg litt når jeg får mensen og blusser opp igjen 2 uker etterpå kaller jeg det hormonelle kviser. Jeg er mye lei meg over huden, og spesielt over å måtte dekke huden igjen med sminke før jeg går på jobb... Er snart 30 år og føler nå at det ikke finnes håp. Isotretinoin i seg selv hjelper kanskje ikke på årsaken? Er det noe håp for meg? Hilsen fortvilet... Anonymkode: a12ed...451 Du må mest sannsynlig gjennomgå ny kur med Isotretinoin, da mange trenger 2 kurer for å bli kvitt det for godt. Jeg hadde selv en kur som 27 åring, ble helt fin i mange år men måtte ha ny kur som 40 åring, da jeg fikk tilbakefall etter å ha fått B12 sprøyter. Nå har jeg vært bra siste 6 årene. Anonymkode: 8a6fb...ac0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå