Gå til innhold

Student som vil ned i vekt, men spiser ikke grønnsaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er en 20 år gammel student. Jeg har alltid slitt med meg selv, og kroppen min. Aldri klart å være fornøyd. Har også slitt så mye med dårlig hud siden jeg var 12 at jeg gikk på isotetrinon som er en forferdelig hestekur mot kviser. Når jeg var 12 til jeg ble 15 år trente jeg hver dag, jeg gikk på slankepiller en stund, jeg spiste ikke lunsj og ikke kveldsmat, og så lite som mulig ellers. Jeg ble vel klassifisert som syk. Jeg spiste knekkebrød og havregryn, var flink til å spise grove produkter osv. Når jeg flytta for meg selv sklei det gradvis ut. Det gikk greit når jeg gikk på idrett da hadde jeg gym 2 timer om dagen. Men nå når jeg ser blitt student på høyskolen har ting blitt verre. Når jeg var 14 veide jeg 56 kilo og var 165, nå veier jeg 73. Jeg har en livvidde som klassifiserer meg som overvektig, og jeg ser det selv.  Jeg har ikke tid til å trene; med alle disse eksamene jeg har nå, jeg sitter kun inne og leser og leser, føler alt annet jeg driver med er sløsing av tid jeg kunne brukt til å lese, for jeg må ha god karakter. Jeg spiser ikke grønnsaker, liker ikke smaken av dem i det hele tatt, føler jeg ikke har tid til å lage noen god mat ellers, og jeg trøstespiser når jeg er i en veldig dårlig fase psykisk som jeg er i når jeg havner i skolepress. Jeg vil helst ikke ut av døra lenger, sliter fremdeles med kviser, vil ikke kle meg for jeg føler ingenting ser bra ut på meg. 

Nå har jeg bablet, men jeg tenger altså litt hjelp.

Hvordan stopper jeg søtsuget jeg har når jeg er nedfor, og kjeder meg, og når jeg leser? Hva slags mat kan jeg lage som klassifiseres som sunt men som ikke inneholder grønnsaker? Hva kan jeg ha som lunsj når jeg er på skolen som ikke er usunt? Nå skal sant sies at eneste jeg spiser er nugatti zero på brød, ost og skinke er også greit med jeg takler ikke svett ost. Jeg er ikke stor fan av bananer, men jeg kan gjerne lage meg smoothies til frokost.

Anonymkode: 89af9...0f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis grønnsaker.

Anonymkode: e9d8f...24f

• Liker 17
Skrevet

Hilsen en fortvilet jente som gjerne vil ha en kropp hun er stolt av

Anonymkode: 89af9...0f7

Skrevet (endret)

Kontakt psykolog og prøv deg på andre typer grønnsaker. Helt latterlig å være voksen og bastant påstå at man "ikke spiser grønnsaker", men lever på Nugatti Zero. 

Endret av Kelsier
  • Liker 22
Skrevet

Grønnsaker må inn i kostholdet ditt,og det er jo på tide å begynne og venne deg til det. Prøv med noen snille som ikke smaker så mye først.

Du må rett og slett venne deg til å spise flere ulike matvarer. For å spise sunt så må du spise variert. Man trenger ikke å like alt,men å utelukke grønnsaker er ikke lurt og er helt klart viktig i et sunt kosthold.

Anonymkode: cb96a...601

• Liker 2
Skrevet

Spis mye frukt, bær og grønnsaker, beste måten å gå ned i vekt. Liker du ikke grønnsaker kokte, så spis dem rå (og økologiske). Lag salater og smoothies. Helst kke bland frukt og bær med stivelsesholdige grønnsaker som gulrøtter og andre rotfruktere eller nøtter, da blir det vanskelig å fordøye. Bland dem helst med grønne blader som spinat og grønnkål og spis det før annen mat.
Søtsug stopper du med å spise plommer, appelsiner, epler, moreller, fiken, dadler druer, søtpoteter etc...det er en grunn til at vi får søtsug, og grunnen er at vi trenger sukker men ikke tilsatt, bearbeidet sukker, det er bare dårlig, vi trenger naturlig forekommende sukker.

Finnes noen gode oppskrifter her: http://www.medicalmedium.com/medical-medium-blog

Og her er en super oppskrift på smoothie: https://www.youtube.com/watch?v=D2lhlGHOnfE

Google raw food, du kommer til å finne mye der.

Anonymkode: a1fb4...a71

• Liker 2
Skrevet

Både jeg og min kjære studerer. Vi trener mye begge to: han trener 6-7 ganger i uken og jeg trener ca 4 ganger i uken (jobber i snitt 1-2 dager i uken i tillegg, så derfor blir det sånn) og vi har begge toppkarakterer. Det handler om prioriteringer. I stedet for å se TV eller gjøre noe annet 2 timer om kvelden blir det heller trening. Jeg er ofte på skolen fra kl 8-14 og så trener jeg til kl 16, spiser middag og leser til kl 22. Når jeg jobber leser jeg enten før eller etter jobb etter når jeg har tidlig eller seinvakt. 

Man kan altså ha toppkarakterer i tunge fag og likevel trene. Trening gir deg mer energi til lesing. 

Og så må du bare ta deg sammen når det kommer til mat. Du er 20 år og kan bare ikke være så kresen som dette. Nugattien kaster du i søpla. Spis grønnsaker. Det finnes da 100 forskjellige grønnsaker i butikken, og jeg tviler sterkt på at du misliker dem alle om du faktisk prøver. 

Anonymkode: 7f110...537

Skrevet

Du kan venne deg til å spise grønnsaker. Du kan for eksempel begynne med å lage ovnsbakte rotgrønnsaker, med forskjellige krydder og urter. Da smaker man mindre av selve grønnsakene, og du venner deg litt til smaken. Ut over det er havregrøt godt og mettende.

Anonymkode: 3528d...b65

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spis mye frukt, bær og grønnsaker, beste måten å gå ned i vekt. Liker du ikke grønnsaker kokte, så spis dem rå (og økologiske). Lag salater og smoothies. Helst kke bland frukt og bær med stivelsesholdige grønnsaker som gulrøtter og andre rotfruktere eller nøtter, da blir det vanskelig å fordøye. Bland dem helst med grønne blader som spinat og grønnkål og spis det før annen mat.
Søtsug stopper du med å spise plommer, appelsiner, epler, moreller, fiken, dadler druer, søtpoteter etc...det er en grunn til at vi får søtsug, og grunnen er at vi trenger sukker men ikke tilsatt, bearbeidet sukker, det er bare dårlig, vi trenger naturlig forekommende sukker.

Finnes noen gode oppskrifter her: http://www.medicalmedium.com/medical-medium-blog

Og her er en super oppskrift på smoothie: https://www.youtube.com/watch?v=D2lhlGHOnfE

Google raw food, du kommer til å finne mye der.

Folk har søtsug ofte pga at de mangler næringsstoffer. Ikke fordi kroppen trenger sukker. Frukt er ikke bra i mengder (les helsedirektoratets anbefalinger). 

Folk sprer så mye feil her inne at det er sjokkerende. 

Anonymkode: 7f110...537

• Liker 5
Skrevet

TS:
Da har jeg gode og dårlige nyheter til deg. Den gode nyheten er at du trenger ikke å spise grønnsaker. Den dårlige nyheten er at du heller ikke bør spise nugatti zero og brød, Faktisk vil du få i deg alt du trenger hvis du spiser rent kjøtt og nesten bare det. Her er en norsk facebookgruppe om dette kostholdet: https://www.facebook.com/groups/634663493332728/

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du stopper ikke søtsug ved å spise frukt. Du gir etter for søtsug ved å spise frukt. Du har en hunger etter søtt og du gir den søtt. I stedet, prøv å kutte ut sukker og ri ut stormen. Det blir bedre. Men du må gjennom en sukkeravrusning som gir hodepine blant annet.

Det finnes ikke godt sukker. Hvis du sikter til fruktsukker så er det verste sort sukker. Fruktsukker må gjennom leveren og kan ved høyt inntak gi fettlever!

Anonymkode: e0159...3dc

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS:
Da har jeg gode og dårlige nyheter til deg. Den gode nyheten er at du trenger ikke å spise grønnsaker. Den dårlige nyheten er at du heller ikke bør spise nugatti zero og brød, Faktisk vil du få i deg alt du trenger hvis du spiser rent kjøtt og nesten bare det. Her er en norsk facebookgruppe om dette kostholdet: https://www.facebook.com/groups/634663493332728/

Du stopper ikke søtsug ved å spise frukt. Du gir etter for søtsug ved å spise frukt. Du har en hunger etter søtt og du gir den søtt. I stedet, prøv å kutte ut sukker og ri ut stormen. Det blir bedre. Men du må gjennom en sukkeravrusning som gir hodepine blant annet.

Det finnes ikke godt sukker. Hvis du sikter til fruktsukker så er det verste sort sukker. Fruktsukker må gjennom leveren og kan ved høyt inntak gi fettlever!

Det handler vel om en balanse. Man kan ha et sunt og godt kosthold selv om man koser seg og frukt er faktisk ikke farlig. Det er vel bare som med andre ting,at man ikke skal spise for mye av det.

Ikke er det noe galt i å spise brød heller. Jeg vil bare påpeke at alle disse strenge kostholdene hvor du utelukker både det ene og det andre ikke passer for alle. Man gir også et inntrykk av at man ikke ha et sunt kosthold eller gå ned vekt med et vanlig kosthold,men det kan man altså.

Vil også si at et kosthold bestående av kun kjøtt ikke er spesielt bra for miljøet. Kjøttproduksjon er en stor miljøsynder.

Anonymkode: cb96a...601

• Liker 2
Skrevet

Jeg har akkurat tatt opp treningen igjen, og har denne gangen satt meg et mål som vil være gjennomførbart med 2 små barn i hus, en mann som jobber mye og overtiden jeg selv jobber.

Jeg jogger 3-4 ganger i uken i 20 minutter. Det er ikke allverdens, men nå er det det jeg føler jeg har tid til. Tenker at når jeg har fått rutine på dette vil det bli lettere å ta lengre økter. Og ikke minst med så korte økter får jeg noe igjen for det, samtidig som det hele fortsatt er lystbetont. I går følte jeg får å presse meg i ytterligere 5 minutter til, men da jeg før har gått på flere smeller med å starte for hardt ut valgte jeg å gi meg og heller glede meg til neste økt.

Å trene på treningssenter er uaktuelt for meg nå ettersom det går med min 2x30 minutter i kjøring. Det vil bli mere stress enn glede.

Prøv å legg inn korte, men effektive turer den første tiden.

Anonymkode: ef993...a11

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS:

Herregud, for en propaganda du bedriver her på KG.

Anonymkode: 141d7...c0a

• Liker 8
Skrevet

Du trenger ikke bare spise havregryn og knekkebrød. Fokusering på "sunt", hysteri, skremselspropaganda og å kutte ut matvaregrupper er ikke sunt. Det er dessuten forferdelig kjedelig og du får ikke i deg alle næringsstoffene du trenger. Vanlig mat er sunt. Du trenger ikke spise grønnsaker for å gå ned i vekt, men du trenger det for å få bedre helse og overskudd - humøret ditt er elendig og du må være opplagt for å kunne studere. Du må investere litt tid og anstrengelse i helsa di for å kunne gjennomføre studiene og ikke være syk når du skal ut i jobb. Du har mange år foran deg og gode vaner og god helse vil du ha glede av i dem alle. Hvis du får barn, vil du også bli en rollemodell. Du trenger ikke trene, men mosjon er bra for akkurat det samme som godt kosthold er.

Smaksløkene dine er blitt late. Du må ut av komfortsonen din. Det vil kanskje være litt skummelt innemellom, men spennende, og så vil du merke at komfortsonen din utvides. Bestem deg for at du klarer det. Begynn med noe du synes virker relativt enkelt - det vil være individuelt hva som er enkelt - det kan være å spise litt rå grønnsaker for seg selv, eller ha litt (mer) grønt som "pynt" på brødskiva, eller lage en gryterett og "lure" inn en eller to sorter grønnsaker, eller lage en salat med mye kjøtt/pasta og bare litt grønt, og så øke andelen grønt etterhvert, eller grønnsakssuppe som du kjører med stavmikser så den blir helt glatt og kremete, det kan være å teste ut ny mat når du er hjemme alene, eller når du er ute på restaurant sammen med andre.

Hvis dette virker totalt uoverkommelig, trenger du profesjonell hjelp - henvisning til psykolog gjennom fastlegen.

• Liker 7
Skrevet

Anbefaler å sjekke ut deliciouslyella.com, masse deilige oppskrifter :) 

Anonymkode: 08430...36f

• Liker 1
Skrevet
Den 9/6/2016 at 22.25, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke tid til å trene; med alle disse eksamene jeg har nå, jeg sitter kun inne og leser og leser, føler alt annet jeg driver med er sløsing av tid jeg kunne brukt til å lese, for jeg må ha god karakter.

Jeg er litt motstander av dette "sitte kun inne og lese og lese". Det er ikke bra for psyken og motivasjonen å være så ensporet. Hjernen trenger tid til å "hvile" og fordøye den informasjonen den får tilført. I denne forbindelsen er etter min mening trening noe av det beste du kan gjøre; du får frigjort spenninger i kroppen og hjernen får en pause. Personlig når jeg trener kobler hjernen helt ut og jeg er mye mer opplagt og mottagelig for ny informasjon etterpå.

My 2 cents.

Anonymkode: 4f904...951

• Liker 6
Skrevet

Hvis du har tid til å kjede deg har du tid til å løpe.

En god løpetur balanser blodsukkeret og reduserer sultfølelsen.

Hvis du kjeder deg, løp og så sover du. Man spiser ikke når man sover.

• Liker 1
Gjest lizard queen
Skrevet

Du vil ha en kropp du er stolt av, men du vil ikke mate den annet enn brød og nugatti..? Beklager hvis jeg høres krass ut nå men altså grønnsaker er en viktig del av et sunt kosthold og det er noe du nesten bare må lære deg å om ikke like så i hvert fall spise. Dynk det i krydder hvis du må, kroppen din trenger næringsstoffene i grønnsaker. Grovt brød er ikke så sunt som folk skal ha det til heller. Seff, litt går fint, det gjelder det meste, men ikke baser kostholdet ditt på kornprodukter. Det er forholdsvis lite næring i forhold til mengde og dessuten viser forskning at kvinner generelt responderer bedre på mindre karbo til fordel for fett. Ikke nødvendigvis hardcore lavkarbo det er snakk om, men. 

Men du, det er egentlig helt unødvendig av meg å skrive dette her hvis ikke du er villig til å gi det en innsats selv. Og da mener jeg ikke bare det du putter i munnen, men hvorfor du gjør det. Les deg opp (fra skikkelige kilder, ikke dameblader) og lær deg hvordan kroppen din faktisk fungerer. 

Skrevet

Å si man ikke liker noen slags grønnsaker er jo egentlig helt latterlig.Det finnes jo uendlige mange typer grønnsaker og med vidt forskjellige smaker.Noe forteller meg at du du ikke "liker" grønnsaker fordi det havner i kategorien sunt.Du høres også ut som den veldig kresne typen,så det sitter langt inne å komme med råd og tips for ser for meg at alt vil bli møtt med motstand uansett.

Anonymkode: 11a9d...6cb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...