Gå til innhold

betrevitere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har det seg at det er så mange som uttaler seg om andres hundeoppdragelse?

Selv om de aldri har hatt hund, eller kjent en hund eller kjent noen som har hatt en hund??!!

De forteller deg gjerne "du MÅ man gjøre sånn!", "det går IKKE an å gjøre sånn" osv.

Folk som kommer med tips og råd bare fordi de har lest det et sted eller fordi det funket på en annen hund.

Jeg mener selvfølgelig hvis oppdragelsen på hunden og hunden er i orden, ikke hvis det faktisk er noe galt med hundeoppdragelsen.

For meg så blir det det samme som at jeg er på besøk hos en venninne og forteller henne HVORDAN hun ER NØDT til å amme babyen sin ( fordi det er SÅ MYE BEDRE og gjøre det sånn og sånn..). Selvsagt vet jeg at det er forskjell på hunder og mennesker, men det kan være like provoserende!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er noe du har opplevd i RL eller her på nett?

Skrevet

jeg mener ikke her! Jeg mener hjemme av bekjente, venner, familie osv!!! Hvis jeg spør om noe her så skjønner jeg jo at folk skriver hva de mener :)

Gjest Lilleulv
Skrevet

jepp jeg vet... Jeg har opplevd mye irriterende mens nemi var valp. Folk som har fortalt meg ting som jeg må gjøre med nemi, folk som har herjet med henne selv når jeg har sagt det ikke var greit og folk som generelt har tatt seg til rette med henne.

Synes jeg ser deres reaksjon om jeg hadde gjort det samme med deres baby... :roll:

Skrevet

Jeg vet akkurat hva du mener, og har etterhvert funnet ut at man bare må le av dem, for det nytter ikke å snakke til dem.

Det drøyeste eksemplet var en fyr på rundt 50 som jeg jobbet sammen med. Selv om han aldri hadde hatt hund selv følte han tydeligvis at han visste mer om hunder en meg, siden han hadde en venn som drev med hundeoppdrett. Bla så kunne han fortelle meg at alle hunder fores to ganger til dagen, og at det ikke er mulig at de har tilgang på mat hele tiden, og regulerer dette selv.

Og det hjalp liksom ikke at jeg fortalte at familien min har hatt hund i over 50 år og praktisert dette med fri tilgang og selvregulering på mat med 10-15 hunder, uten at noen av dem hadde overspist seg noen gang. Da jeg fortalte han dette nektet han å tro på meg, og da jeg spurte han om han trodde at jeg løy, nektet han å svare... :roll:

Skrevet

Hm.. typen min var slik. Snakket om at ALT handlet om straff og belønning, og at det var utrolig viktig å ta hunden HARDT så den forstod. Fyren hadde ALDRI i sitt liv hatt hund :-?

Jeg fikk jo en smule panikk da, og lurte på om det var best å skifte han ut med noe annet på mannefronten, men jeg gav han heller en hundebok (På plass, Mazarino) til jul. Det virket heldigvis, og i dag har jeg formet han slik jeg vil ha han :ler:

Jeg tar gjerne i mot råd etc. når jeg trenger det. Jeg er også av den typen som ikke går for lenge før jeg rådfører meg med andre.

Så sorterer jeg de råd jeg får etter beste evne. Noen forkastes, andre ikke.

Men en ting takler jeg dårlig, og det er når besøkende hos oss plutselig skal sjefe over bikkja mi! :evil:

Forlanger at hun skal legge seg, gjerne med en "DEKK!" i hard Gestapo-stil. Ikke virker det heller, bikkja blir bare stående å se dumt på vedkommende, for så å gå å sette seg trygt og godt hos matmor.

Hilsen Ella

Gjest Anonymous
Skrevet

Men en ting takler jeg dårlig, og det er når besøkende hos oss plutselig skal sjefe over bikkja mi! :evil:

Forlanger at hun skal legge seg, gjerne med en "DEKK!" i hard Gestapo-stil. Ikke virker det heller, bikkja blir bare stående å se dumt på vedkommende, for så å gå å sette seg trygt og godt hos matmor.

Hilsen Ella

Ikke reagerer på kommandoen Dekk?

Eier ikke bikkja di normal hundeskikk engang? :wink:

Hva er det du sier/gjør for å få hunden din til å legge seg da?

Skrevet
Ikke reagerer på kommandoen Dekk?

Eier ikke bikkja di normal hundeskikk engang?

Hva er det du sier/gjør for å få hunden din til å legge seg da?

Hundene mine reagerer ikke på "normal hundeskikk", de vet ikke hva "dekk" betyr ! Men de vet hva "sitt" betyr :)

deilig og høre at det er flere som opplever dette på samme måte som meg!

[

Gjest Anonymous
Skrevet

Vel, "Sitt" skulle jeg tro at går under normal hundeskikk.. :)

Gjest Ninakanin
Skrevet

En hund kan jo ikke noe fra før, hehe, så om eier har brukt annet komandonavn som "ligg" f.eks, tror jeg nok ikke det er en skrue løs i hunden fordiom ;)

Og en hund hører da vel ikke på hvem som helst? Spesielt ikke hvis tullingen bruker unødvendig hard stemme, gjerne med truende kroppsråk.. :)

Skrevet

Det er helt latterlig å forvente at en fremmed hund skal adlyde en gjest (latterlig gjest som forsøker seg i det hele tatt...).

I hundens øyne svarer den vel bare for de som er over den på rangstigen i flokken dens, og ikke fremmede inntrengere?

Flink hund som bare satt der og så dum ut! :ler::sjarmor:

Skrevet
Det er helt latterlig å forvente at en fremmed hund skal adlyde en gjest (latterlig gjest som forsøker seg i det hele tatt...).

I hundens øyne svarer den vel bare for de som er over den på rangstigen i flokken dens, og ikke fremmede inntrengere?

Flink hund som bare satt der og så dum ut! :ler::sjarmor:

He he, takk! Du forsto poenget :ler:

Joda, hunden min forstår normal folkeskikk, og mer til.

Men kommandoen "dekk" bruker jeg ikke. Vi sier "ligg". Og så er hun som hunder flest: hun reagerer ikke effektivt på kjefting :wink: Da blir andre ting mer interessante. Hun er på en måte flink til å vise meg hvordan jeg kan bli en flink hundefører, det er bare å "lytte" til det hun forteller meg.

Dersom hun vil gjøre som fremmede sier, så bør de ha noe godiser å lokke med, og helst en vennlig stemme. Da gjør hun gjerne mer enn de ber om :ler:

Hilsen Ella

Gjest Anonymous
Skrevet

Kjefting hører ingen steds hjemme, hverken fra eier eller fremmede. Men å adlyde en kommando som sitt/dekk/bli/ligg eller hva det nå måtte være, også når denne kommandoen blir gitt av fremmede, synes jeg er et tegn på at bikkja er veldressert og fungerer sosialt.

Jeg hadde følt meg mye mer sikker på at også gjester føler seg komfortable med hunden min, når de er istand til å f.eks. unngå nærkontakt med den dersom de ønsker det, simpelthen ved å gi en kommando.

Med normal hundeskikk menes ikke hundens naturlige instinkter nei! Normal hundeskikk = eier har internalisert atferd i bikkja slik at den kan omgås mennesker på en fin måte.

Skrevet

Har ikke hatt hund selv på over ti år. Det jeg stusset på da vi hadde hund, var de som skulle kommandere på hunden vår med å rope til den. Brøle sitt, til en hund som er en halv meter unna. Hunden var hverken gammel eller døv :-?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...