Gå til innhold

Hva har fått menn til å føle seg overlegne (historisk sett)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Verden blir stadig mer likestilt, og godt er det. Norge ligger bra an, mange, hvis ikke de fleste norske menn, har samme respekt for menn og kvinner, og synes det er en selvfølge at begge kjønn er selvstendige og gjør suksess på en rekke arenaer.

Imidlertid er det ikke lenge siden norske familier hadde mannen som overhode. Mannen ble sett på som den som var best skikket til å lede, ha ansvar, ta beslutninger og lage regler. Slik er det fortsatt i mange deler av verden og jeg har aldri skjønt hvorfor? Hva er opphavet til denne typen struktur? Jeg hørte på en podcast i dag med en amerikaner som mener at de mindre privilegerte gruppene i samfunnet først vil klare å forbedre situasjonen når mann og kvinne kommer sammen i en tradisjonell union der mannen har kontroll og leder familien mot suksess. Jeg har hørt lignende retorikk fra mange, mange menn, fortrinnsvis amerikanere, men også nordmenn og andre.

Det får meg alltid til å lure: Hva er det som gjør at menn har hatt og har en slik overbevisning om at de er best rustet til å lede? Hvorfor har menn skapt en struktur der kvinnene på mange måter spiller andrefiolin eller er i kulissene? Hvorfor har mange menn en teori om at de selv og andre menn, tilsynelatende bare på grunn av penis mellom beina, er over kvinner i et slags naturlig hierarki?

Anonymkode: 937b7...e88

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tenker for mye. Det finnes jobber for menn og jobbe kvinner gjør bedre.

Å være leder spesielt under krevende forhold krever talent. Det er ikke noe du kan opparbeide deg til.

Det handler om å den egenskapen å få folk engasjert og få de meg deg til ett felles mål. Samt å tenke strategisk.

Menn er og sterkere derfor passer de bedre i jobber som betongarbeider. Eller gruvearbeider.

Du kan argumentere så mye du vil om det men det er biologisk.

Kvinner får stadig mer lederjobber og det blir mindre behov for menn. Derfor er det ikke menn som styrer familien lengre.

Grunnen til at menn tjener mest historisk sett. Er stort sett pågrunn av styrke. Det gjelder fortsatt tror det er rundt 10%.

Men ikke i alle yrker. I omsorgsyrker har det blitt utlignet. Der mener jeg at kvinner er flinkere.

Men jeg har møtt mange både paranoide og talentløse. Kan være jeg har vært uheldig.

Anonymkode: 76702...d93

• Liker 1
Skrevet

Jippi enda en jeg hater menn tråder.

Anonymkode: e67cb...bfe

• Liker 1
Gjest Trollkarlen
Skrevet

Biologisk. Kvinner er handicappa fordi de blir gravide og har 1 periode i måneden der de er totalt ut av kontroll. Kvinner er også betydelig svakere enn menn.

Skrevet (endret)
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verden blir stadig mer likestilt, og godt er det. Norge ligger bra an, mange, hvis ikke de fleste norske menn, har samme respekt for menn og kvinner, og synes det er en selvfølge at begge kjønn er selvstendige og gjør suksess på en rekke arenaer.

Imidlertid er det ikke lenge siden norske familier hadde mannen som overhode. Mannen ble sett på som den som var best skikket til å lede, ha ansvar, ta beslutninger og lage regler. Slik er det fortsatt i mange deler av verden og jeg har aldri skjønt hvorfor? Hva er opphavet til denne typen struktur? Jeg hørte på en podcast i dag med en amerikaner som mener at de mindre privilegerte gruppene i samfunnet først vil klare å forbedre situasjonen når mann og kvinne kommer sammen i en tradisjonell union der mannen har kontroll og leder familien mot suksess. Jeg har hørt lignende retorikk fra mange, mange menn, fortrinnsvis amerikanere, men også nordmenn og andre.

Det får meg alltid til å lure: Hva er det som gjør at menn har hatt og har en slik overbevisning om at de er best rustet til å lede? Hvorfor har menn skapt en struktur der kvinnene på mange måter spiller andrefiolin eller er i kulissene? Hvorfor har mange menn en teori om at de selv og andre menn, tilsynelatende bare på grunn av penis mellom beina, er over kvinner i et slags naturlig hierarki?

Dette var en merkelig starttråd.

Men om du vil vite sannheten, har jeg aldri hatt en god kvinnlig leder. Da det er en klar forskjell på bitching og leding. Kvinner er rett og slett ikke gode ledere. Menn og kvinner er rett og slett forskjellige.

Når det er sagt er kvinner menn overlegne på andre områder.

Det festligste jeg ser i feminisme debatten i Norge er at kvinner ofte angriper menn for å ha nøyaktig de egenskapene kvinner ofte representerer. Som diskriminerende, kjønnsfokuserte, manipulerende, kontrollerende osv.

Endret av debatant
  • Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet

Dette var jo fordi kvinner ble gravide,fikk barn som de måtte ta hånd om. Mens menn var ute og jaktet du vet :-) Så det ble lite forandringer før i nyere historie. Hvorfor det er jo et annet spørsmål.

Ting tar tid,og så lenge menn dominerte i arbeidslivet på mange områder,så ble det jo vanskelig for kvinner å ta plass. At noen fremdeles mener at mannen skal være familiens overhode og være den som leder familien til suksess,har jeg en mistanke om at er i visse kristne kretser,både i usa og her i landet.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være leder spesielt under krevende forhold krever talent. Det er ikke noe du kan opparbeide deg til.

Det handler om å den egenskapen å få folk engasjert og få de meg deg til ett felles mål. Samt å tenke strategisk.

Menn er og sterkere derfor passer de bedre i jobber som betongarbeider. Eller gruvearbeider.

Kvinner får stadig mer lederjobber og det blir mindre behov for menn. Derfor er det ikke menn som styrer familien lengre.

Grunnen til at menn tjener mest historisk sett. Er stort sett pågrunn av styrke. Det gjelder fortsatt tror det er rundt 10%.

Men ikke i alle yrker. I omsorgsyrker har det blitt utlignet. Der mener jeg at kvinner er flinkere.

Men jeg har møtt mange både paranoide og talentløse. Kan være jeg har vært uheldig.

Men hva med mannen som familiens overhode? Det er ikke knyttet til fysisk styrke? Eller?

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, jeg elsker menn jeg. Men det er vel greit å stille spørsmål ved en maktstruktur som har eksistert i mange hundre år i mange ulike deler av verden?

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, debatant skrev:

Men om du vil vite sannheten, har jeg aldri hatt en god kvinnlig leder. Da det er en klar forskjell på bitching og leding. Kvinner er rett og slett ikke gode ledere. Menn og kvinner er rett og slett forskjellige.

Det festligste jeg ser i feminisme debatten i Norge er at kvinner ofte angriper menn for å ha nøyaktig de egenskapene kvinner ofte representerer. Som diskriminerende, kjønnsfokuserte, kontrollerende osv.

Hvorfor synes du det var en merkelig tråd? Og det er vel forskjell på å lede på jobb og å lede hjemme? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror mannens største styrke er nettopp det at han har en tro på seg selv som noen ganger er helt ute av dimensjoner. Når man tror man er best merker andre det og jenker seg. De fleste(...?) kvinner mangler det der,  men det ser for meg ut som det er de som har et mest realistisk selvbilde ;)

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva har fysisk styrke med evnen til å lede og styre egentlig? 

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, Maleficenta skrev:

Men hva har fysisk styrke med evnen til å lede og styre egentlig? 

Det har ingenting med det å gjøre. Det handler om å lede ett folk. Det er noen som har den egenskapen.

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har da ingentng med det å gjøre. Må væe lov å spørre seg hvorfor kvinner har vært underlagt menn i flere årtusener og hva som ligger bak det, uten at det betyr at man hater menn.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Har da ingentng med det å gjøre. Må væe lov å spørre seg hvorfor kvinner har vært underlagt menn i flere årtusener og hva som ligger bak det, uten at det betyr at man hater menn.

Kan det være tusener av år med erfaring?

Endret av debatant
Skrevet
Et øyeblikk siden, debatant skrev:

Kan det være tusen år med erfaring?

Erfaring i?

• Liker 2
Skrevet

Det har vell i stor grad handlet om at menn her vært fysisk overlegne og kvinner har vært ute etter menn som kunne forsørge og beskytte dem, fordi det rent biologisk er noe kvinner finner attraktivt. Dermed har det også vært naturlig for kvinner og menn å utfylle hverandre, og for den svake som søker beskyttelse å underordne seg den sterke som beskytter. Det er nok i stor grad først i nyere tid, der det å få jobb og delta i arbeidslivet er en del av selvrealisering, at kvinner ønsker å være likestilt menn på de fleste arenaer. Likevel ser vi jo også i dag at mange kvinner tiltrekkes av samme type kvaliteter, og naturlig nok dermed blir "den andre". 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, debatant skrev:

Det festligste jeg ser i feminisme debatten i Norge er at kvinner ofte angriper menn for å ha nøyaktig de egenskapene kvinner ofte representerer. Som diskriminerende, kjønnsfokuserte, manipulerende, kontrollerende osv.

Og jeg har aldri hatt en god kvinnelig eller mannlig leder, og jeg har hatt flere mannlige ledere enn kvinnelige. Er du en dårlig leder så er du det uavhengig av kjønn.

Anonymkode: e603c...567

• Liker 5
Skrevet
40 minutter siden, debatant skrev:

Kan det være tusener av år med erfaring?

Jeg vil også gjerne vite hvilken erfaring du snakker om.

Anonymkode: b399d...c20

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Verden blir stadig mer likestilt, og godt er det. 

Det er neppe særlig godt, gitt at du definerer likestilling slik vi gjør her på berget 

Det får meg alltid til å lure: Hva er det som gjør at menn har hatt og har en slik overbevisning om at de er best rustet til å lede? Hvorfor har menn skapt en struktur der kvinnene på mange måter spiller andrefiolin eller er i kulissene?

Menn har ikke skapt en slik struktur, dette er et resultat av samfunnsutvikling og sosiale forhold, kall det gjerne en "villet" struktur. Mennesker trenger struktur, voksne like mye som unger, Når strukturene faller sammen blir det kaos. Kvinner spiller hverken andrefiolin eller er i kulissene. Det er ikke sånn at halvparten av klodens befolkning lever i skyggenes og skammens triste dal, eller er fengslet i det dypeste mørke uten å kunne påvirke sitt eget liv. 

Hvorfor har mange menn en teori om at de selv og andre menn, tilsynelatende bare på grunn av penis mellom beina, er over kvinner i et slags naturlig hierarki?

Nei, vi har ikke en teori om at vi står over kvinner i et hierarki fordi vi har pikk. De fleste oppegående vesener forstår at overlevelse, sosial og kulturell interaksjon, vekst, velstand og utvikling - til det beste for menneskeheten - definitivt handler om å anerkjenne, erkjenne og applaudere det helt nødvendige samspill mellom kjønnene, fordi vi er, tenker og agerer til dels vidt forskjellig. I tillegg har vi ulike egenskaper, styrker, svakheter, feil, mangler og kompetanse som er både frustrerende motsigende men også til de grader komplementære. Derfor (blant annet) ruler vi kloden. 

Endret av Gorgonzola

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...