B345 Skrevet 14. mars 2024 #41 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan ikke du @B345 holde oss litt oppdatert om hvordan det går med pillene og evt. bivirkninger? Jeg er i hvert fall veldig interessert i å høre. Du tok 1. pille i dag? Det er jo veldig spennende! Masse, masse lykke til😊 Anonymkode: 76a99...da2 Hei. Ja det skal jeg. Er spent selv, men vet jo at det jeg som må fikse noe, ikke pilla. Skal komme til mål et eller annet sted med dette. Prøvde et glass nå og det er ekkelt. Kvalmende 😝. Det er bra👍 Jeg kan prøve og holde tråden jeg hvis noen er interesser i og se hvordan en som drikker for mye (alkoholiker) i hverdagen kan slutte med daglig alkoholen. Som nevnt tidligere er det første gang jeg har sagt det til noen (ref. Lege) at jeg jeg drikker for mye. Jeg gadd ikke gå rundt grøten og sa at jeg har et drikke problem. Ref leg ble han svært interessert og kom med forslag som nevnt over og oppfølgings timer om ikke lenge. Jeg ble veldig lettet da han kom med forslag og ikke skjennepreken om at det er synd for deg at du drikker for my. «Eneste jeg kan hjelpe deg med er 3 uker dit eller der og det kommer til og koste deg skjorta» Nei. Han var veldig possetiv til direktheten, og det i seg selv ga meg mye boost forrige uke når jeg var der og sa det det første gang. Jeg skal få til dette. Litt for sent egentlig da kona flytter ut om en uke grunnet alkohol bruken min. Da er det kanskje enda større grunn til og slutte med det 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #42 Skrevet 14. mars 2024 B345 skrev (1 time siden): Jeg var også redd når jeg sa det til legen, men nevnte at det finnes tab som kan hjelpe jeg har lest om. Han var helt enig og ba meg prøve med dette først, men som han sa at det jeg som må jobbe med dette hver dag uansett, men det kan hjelpe. Kanskje ikke minst og si det til noen rett ut. Jeg gjorde det med samme redsel for at han ville si at da må du minst 3 uker på xxxx sætra eller noe for og bli frisk. Jeg fikk Selincron man kan ta hver dag eller når det passer i hyggelige lag. Jeg for midt vedkommende må ta det hver dag forr det er ikke de festlige lagene som er problemet. Det er hverdags drikking hver kveld som er greia mi. Koser meg med litt kose drikking på kveldene men opplever og ser jo selv at det begynner/er et problem for de rundt meg. Nå er jeg bare nøyd med og ha fortalt noen om problemet, så får jeg jobbe med videre Takk for svar. Ønsker deg lykke til og oppdater gjerne 🙂 kanskje jeg en dag tør ta den turen til legen også.. Anonymkode: 3faed...034
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #43 Skrevet 14. mars 2024 Har selv hentet ut Selincro, ikke prøvd de enda. Mitt problem er at jeg drikker alt for mye fredag og lørdag, ødelegger helgene totalt… Også kjempe sliten når ny jobbuke begynner. Har barn i barneskolealder. Legen nevnte ikke førerkortet når jeg spurde etter Selincro. Skal prøve de imorgen, veldig spent på bivirkningene Anonymkode: adee6...92b
B345 Skrevet 14. mars 2024 #44 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har selv hentet ut Selincro, ikke prøvd de enda. Mitt problem er at jeg drikker alt for mye fredag og lørdag, ødelegger helgene totalt… Også kjempe sliten når ny jobbuke begynner. Har barn i barneskolealder. Legen nevnte ikke førerkortet når jeg spurde etter Selincro. Skal prøve de imorgen, veldig spent på bivirkningene Anonymkode: adee6...92b Blitt en blogg dette her om Selincron,men det er bra. Var vel det det som var spørsmålet om det funker, bivirkninger etc. Dette synes jeg er veldig positivt. Godt og si at jeg har vært tøff nok til og be om hjelp og fått et mulig hjelpemiddel i noen piller som kan hjelpe. 1
89_ Skrevet 15. mars 2024 #45 Skrevet 15. mars 2024 (endret) B345 skrev (15 timer siden): Sett på denne tråden og mye bra svar. I dag 14 mars tok jeg min første pille. Tok så et glass vin og det smakte ikke godt, fikk brekninger og ble litt kvalm og varm. Bra tenker jeg. Gir meg ikke mye lyst til og drikke mer nå. Om 2-3 dager vet jeg ikke, men hvis dette er effekten av det er jeg happy. Er ikke en party dud som drikker døgnet rundt og er på fester men en familiefar som har lett for og sette seg ned på kvelden med 2;3;4 glass med vin. Kan fort bli 1-2 flasker pr dag i ukedagen. Mer i helgene.. fungerer på jobb, og sosial, men forbruket er for høyt, og det er vanskelig og la vær. Dessverre Jeg skal gi det en kjærkommen sjanse da jeg kan tenke meg og ikke drikke vin hver kveld,. Gratulerer med å ha kommet i gang! Husk at du enkelte ganger kan oppleve at "nå drikker jeg nesten som før igjen, da virker jo ikke denne medisinen i det hele tatt". Det er helt normalt. Det er hjernen som prøver å søke tilbake til dopaminrushet du hadde tidligere. Vær konsistent og ta pillen før du drikker hver eneste gang. Til slutt lærer hjernen at det ikke frigjøres noe dopamin ved inntak av alkohol og du mister interessen. Det kan ta alt fra uker til over ett år! Ofte rundt et halvt år. Det positive er at du vil sannsynligvis oppleve mindre sug på alkoholfrie dager tidlig i behandlingen mens du venter på at den skal ha full effekt. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Fastlegen nevnte ingenting om førerkortet? Jeg er så redd for å miste det! Anonymkode: 76a99...da2 Helsepersonell i Norge har varslingsplikt f. eks med tanke på førerkort. Du skal nok ha blitt henvist til psykolog og h*n er bekymret for sikkerheten ved at du har lappen før dette skjer. Tviler sterkt på at fastlegen varsler om dette ved at du ber om dette medikamentet. Har selv ikke opplevd dette og aldri hørt om noe lignende. Purple_Pixiedust skrev (15 timer siden): Interessant. Jeg var veldig avhengig med 70 halvlitere i uka. Medisinen funket ikke på meg. Min psykiske avhengighet overstyrte følelsen av å ikke ville ha mer. Kanskje denne medisinen er mer for de med lavere forbruk og mindre avhengighet? Eneste som funker på meg er antabus. Men er også avhengig av andre rusmidler. Så antabus hjelper ikke mot totalt misbruk. Behandlingen med naltrekson har en suksessrate på 78%. Dette gjelder uansett hvor stor grad av avhengighet du har. Nøkkelen er å bruke medikamentet over tid. Selv om det ikke ser ut til å virke vil det ha stor effekt over tid. Bivirkninger Dersom du er redd for, eller opplever bivirkninger ved bruk av selincro/naltrekson kan du prøve å trappe opp dosen. F. eks planlegger du at du skal drikke alkohol på lørdag. Da kan du ta 1/3 av en pille onsdag, 1/2 pille torsdag, 3/4 av en pille fredag og en hel pille på lørdag. Dette er bare et forslag på dosering. Til slutt Til orientering så er ikke jeg lege eller annen fagperson. Opplysningene ovenfor er basert på egne erfaringer og research om emnet over flere år. Kom gjerne med flere spørsmål, så svarer jeg så godt jeg kan! 😊 Endret 15. mars 2024 av 89_ 1
Purple_Pixiedust Skrevet 15. mars 2024 #46 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Og så lurer jeg på opplevde dere at andre ting tok over alkoholsuget? Overspising eller andre ting? (Ikke at jeg ikke tar overspising altså, anny day!) Anonymkode: 76a99...da2 Ja jeg går lett over til å overspise. Så vekten jeg skulle kvitte med har jeg beholdt. 89_ skrev (8 timer siden): Gratulerer med å ha kommet i gang! Husk at du enkelte ganger kan oppleve at "nå drikker jeg nesten som før igjen, da virker jo ikke denne medisinen i det hele tatt". Det er helt normalt. Det er hjernen som prøver å søke tilbake til dopaminrushet du hadde tidligere. Vær konsistent og ta pillen før du drikker hver eneste gang. Til slutt lærer hjernen at det ikke frigjøres noe dopamin ved inntak av alkohol og du mister interessen. Det kan ta alt fra uker til over ett år! Ofte rundt et halvt år. Det positive er at du vil sannsynligvis oppleve mindre sug på alkoholfrie dager tidlig i behandlingen mens du venter på at den skal ha full effekt. Helsepersonell i Norge har varslingsplikt f. eks med tanke på førerkort. Du skal nok ha blitt henvist til psykolog og h*n er bekymret for sikkerheten ved at du har lappen før dette skjer. Tviler sterkt på at fastlegen varsler om dette ved at du ber om dette medikamentet. Har selv ikke opplevd dette og aldri hørt om noe lignende. Behandlingen med naltrekson har en suksessrate på 78%. Dette gjelder uansett hvor stor grad av avhengighet du har. Nøkkelen er å bruke medikamentet over tid. Selv om det ikke ser ut til å virke vil det ha stor effekt over tid. Bivirkninger Dersom du er redd for, eller opplever bivirkninger ved bruk av selincro/naltrekson kan du prøve å trappe opp dosen. F. eks planlegger du at du skal drikke alkohol på lørdag. Da kan du ta 1/3 av en pille onsdag, 1/2 pille torsdag, 3/4 av en pille fredag og en hel pille på lørdag. Dette er bare et forslag på dosering. Til slutt Til orientering så er ikke jeg lege eller annen fagperson. Opplysningene ovenfor er basert på egne erfaringer og research om emnet over flere år. Kom gjerne med flere spørsmål, så svarer jeg så godt jeg kan! 😊 Ja okei. Da har jeg sikkert ikke prøvd det lenge nok. Dette informerte ikke lege meg om.
89_ Skrevet 15. mars 2024 #47 Skrevet 15. mars 2024 Purple_Pixiedust skrev (6 minutter siden): Ja jeg går lett over til å overspise. Så vekten jeg skulle kvitte med har jeg beholdt. Ja okei. Da har jeg sikkert ikke prøvd det lenge nok. Dette informerte ikke lege meg om. Det skyldes at behandlere i Norge har lite kunnskap om medikamentet og metoden som benyttes. Anbefaler en dokumentarfilm som heter «One Little Pill». Den kan leies på Vimeo.com. Den handler om denne behandlingsmetoden. Les mer om “The Sinclair method” her: https://www.sinclairmethod.org/what-is-the-sinclair-method-2/ 1
Andrine& Skrevet 15. mars 2024 #48 Skrevet 15. mars 2024 Det er mange veier inn i et edruskap. Skaff dere kontakt med en som tørrlagt, den personen har gjort dette før dere å er en uvurdelig støtte. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #49 Skrevet 18. mars 2024 B345 skrev (På 14.3.2024 den 21.02): Hei. Ja det skal jeg. Er spent selv, men vet jo at det jeg som må fikse noe, ikke pilla. Skal komme til mål et eller annet sted med dette. Prøvde et glass nå og det er ekkelt. Kvalmende 😝. Det er bra👍 Jeg kan prøve og holde tråden jeg hvis noen er interesser i og se hvordan en som drikker for mye (alkoholiker) i hverdagen kan slutte med daglig alkoholen. Som nevnt tidligere er det første gang jeg har sagt det til noen (ref. Lege) at jeg jeg drikker for mye. Jeg gadd ikke gå rundt grøten og sa at jeg har et drikke problem. Ref leg ble han svært interessert og kom med forslag som nevnt over og oppfølgings timer om ikke lenge. Jeg ble veldig lettet da han kom med forslag og ikke skjennepreken om at det er synd for deg at du drikker for my. «Eneste jeg kan hjelpe deg med er 3 uker dit eller der og det kommer til og koste deg skjorta» Nei. Han var veldig possetiv til direktheten, og det i seg selv ga meg mye boost forrige uke når jeg var der og sa det det første gang. Jeg skal få til dette. Litt for sent egentlig da kona flytter ut om en uke grunnet alkohol bruken min. Da er det kanskje enda større grunn til og slutte med det Hei, @B345 hvordan går det? Tar du fremdeles tablettene? Vil du dele erfaringen? Anonymkode: 76a99...da2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå