Gå til innhold

Erfaring med Selincro mot stort alkoholkonsum?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd Naltrexone, men fikk store bivirkninger av en tbl. Endte opp på legevakten med enorme magesmerter og oppkast. Det var et grusomt døgn. De kan også gi angst.

Men det er jo verdt et forsøk.

Egentlig rart at mange leger ikke gir pasientene informasjon om at det finnes hjelp mot slike rusproblemer. Virker ikke som at mange er klar over at dette finnes. 

Anonymkode: b8170...052

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes ikke bra ut. Mange har gode erfaringer med Naltrexone, men man vet jo aldri. Hva med Selincro? 

Det er dessverre lite kunnskap om dette i Norge. Men spør legen, så får man det ofte. 

I England er det veldig vanlig med Selincro. Der kan du elektronisk søke på nettapotek og få det veldig enkelt. Med så store alkoholproblemer som vi har i Norge bør dette virkelig gjøres noe med. 

Anonymkode: 2ee66...034

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også selincro. Men de få gangene jeg har tatt det, så føler jeg meg også svimmel og "full" så har aldri fått testet dem ordentlig ut. Håper flere ser denne tråden nå, og kommer med sine erfaringer med denne og de andre preparatene. Det hadde vært fantastisk om det faktisk fungerte å ta en pille mot "suget" uten å få en haug med bivirkninger.

Anonymkode: a6c18...0ed

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Gammel tråd, men vond å vende 🙃 

Jeg venter på legetime og er veldig spendt å prøve legemiddelet. Er ingen «fan» av piller jeg heller, men dette er ikke vanedannende medisiner som er det jeg forbinder med begrepet «piller». 

Mitt inntrykk er at dette preparatet krever et sterkt ønske om å få kontroll, og bivirkningene jeg venter og leser om her er barnemat i forhold til bivirkningene av å ha et krevende forhold til alkohol. Det krever mental egeninnsats jeg håper jeg er klar for! Altså ser jeg på det som ingen «Wonderpill», men et bevisst valg -kolera eller pest, i en fase det handler om å overvinne verre. 

Skal poste når jeg er i gang! Har selv kontroll på forbruk men når anledningen byr seg klarer jeg ikke stoppe og fant nylig ut at mest sannsynlig er grunnen til min lave selvtillit, uro og angst; mitt forhold til alkohol -selv om det startet for 10 år siden og da var til stor hjelp. Bordet har snudd og det er på tide og si takk for hjelpen til Kong Alkohol, og starte livet på nytt meg alt det gode i ryggsekken. 

🍀

Anonymkode: 87e79...26a

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet (endret)

Flere erfaringer? Mye bivirkninger?

Endret av Ugresset
Skrevet

Bruk Naltrekson fremfor Selincro da den har mindre bivirkninger. 
Det er masse erfaringer på Reddit (på engelsk), Google det.. Er også egen Discord gruppe hvor man kan snakke med andre i samme situasjon. Har ikke sett noen fra Norge der dessverre.

Skrevet

For meg funket den ikke. Jeg overstyrte det at jeg fysisk hadde mindre lyst på alkohol fordi jeg psykisk sett fortsatt hadde det. Slik opplevde jeg det. 

Men jeg drakk 60-70 halvlitere i uken pluss tok amfetamin ca hver tredje uke så jeg er nå i rusbehandling. Har 8 uker rusfri i dag. Og to måneder til i behandling. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Så bra du er rusfri!

Mange opplever at naltrekson har effekt tidlig (noen får ikke særlig effekt), deretter opplever de en økning i alkoholinntak igjen. Det kan ta flere måneder før medikamentet har full effekt. Hjernen lærer til slutt at alkoholen ikke utløser noen belønningeffekt og mister interessen for å  crave alkohol.

Det er viktig å bytte ut alkoholen med sunne vaner som utløser belønningssenteret i hjernen, som trening eller andre aktiviteter.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Sett på denne tråden og mye bra svar. I dag 14 mars tok jeg min første pille. Tok så et glass vin og det smakte ikke godt, fikk brekninger og ble litt kvalm og varm. Bra tenker jeg. Gir meg ikke mye lyst til og drikke mer nå. Om 2-3 dager vet jeg ikke, men hvis dette er effekten av det er jeg happy. Er ikke en party dud som drikker døgnet rundt og er på fester men en familiefar som har lett for og sette seg ned på kvelden med 2;3;4 glass med vin. Kan fort bli 1-2 flasker pr dag i ukedagen. Mer i helgene.. fungerer på jobb, og sosial, men forbruket er for høyt, og det er vanskelig og la vær. Dessverre

Jeg skal gi det en kjærkommen sjanse da jeg kan tenke meg og ikke drikke vin hver kveld,.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2017 den 13.18):

Ja, har en del erfaring. Som nevnt tidligere skulle jeg be om Naltrexone i stedet for Selincro pga. svært ubehagelige bivirkninger. 

Naltrexone koster halvparten så mye og har nærmest ingen bivirkninger. Jeg kan ta en fest i ny og ne, ikke alltid jeg orker å drikke så mye. Og har ikke noe sug lenger på dager jeg ikke drikker. Kan fint holde det til 1 gang per uke, eller mindre. Det styrer jeg helt selv. Det er bare å spørre fastlegen om det, så bør du få det skrevet ut.

Skal du bli kvitt bivirkningene på Selincro må du ta pillen flere ganger i uken, og da forsvant hensikten litt for meg når jeg ikke ønsker å drikke så ofte, og de koster en formue.

Dessverre er dette lite markedsført når det kan redde liv. Mange tror du må slutte helt og blir derfor skremt bort fra å oppsøke hjelp.

Behandlingen har varierende effekt fra person til person. Selv fikk jeg god effekt med en gang, men ikke full effekt etter å ha brukt det i over et halvt år.

Anonymkode: 2ee66...034

1122 kr. For i underkant av en måned er vel ikke så galt i forhold til hvor mye alkohol koster hvis man har et noe forhøyet forbruk? 

gikk du til fastlegen for å få det? Jeg tør ikke det fordi jeg har tre små barn og er avhengig av lappen i jobben. 

IMG_2888.png

Anonymkode: 76a99...da2

• Liker 2
Skrevet
B345 skrev (18 minutter siden):

Sett på denne tråden og mye bra svar. I dag 14 mars tok jeg min første pille. Tok så et glass vin og det smakte ikke godt, fikk brekninger og ble litt kvalm og varm. Bra tenker jeg. Gir meg ikke mye lyst til og drikke mer nå. Om 2-3 dager vet jeg ikke, men hvis dette er effekten av det er jeg happy. Er ikke en party dud som drikker døgnet rundt og er på fester men en familiefar som har lett for og sette seg ned på kvelden med 2;3;4 glass med vin. Kan fort bli 1-2 flasker pr dag i ukedagen. Mer i helgene.. fungerer på jobb, og sosial, men forbruket er for høyt, og det er vanskelig og la vær. Dessverre

Jeg skal gi det en kjærkommen sjanse da jeg kan tenke meg og ikke drikke vin hver kveld,.

Interessant. 

Jeg var veldig avhengig med 70 halvlitere i uka. Medisinen funket ikke på meg. Min psykiske avhengighet overstyrte følelsen av å ikke ville ha mer. 

Kanskje denne medisinen er mer for de med lavere forbruk og mindre avhengighet? 

Eneste som funker på meg er antabus. Men er også avhengig av andre rusmidler. Så antabus hjelper ikke mot totalt misbruk. 

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (10 minutter siden):

Interessant. 

Jeg var veldig avhengig med 70 halvlitere i uka. Medisinen funket ikke på meg. Min psykiske avhengighet overstyrte følelsen av å ikke ville ha mer. 

Kanskje denne medisinen er mer for de med lavere forbruk og mindre avhengighet? 

Eneste som funker på meg er antabus. Men er også avhengig av andre rusmidler. Så antabus hjelper ikke mot totalt misbruk. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

1122 kr. For i underkant av en måned er vel ikke så galt i forhold til hvor mye alkohol koster hvis man har et noe forhøyet forbruk? 

gikk du til fastlegen for å få det? Jeg tør ikke det fordi jeg har tre små barn og er avhengig av lappen i jobben. 

IMG_2888.png

Ja jeg gikk til legen og sa det direkte til han at jeg har et alkoholproblem jeg trenger hjelp til. Har en kone og tre barn selv som er i ferd med og flytte ut. Voksene barn da, men jeg tenkte som kona har sakt i mange år at jeg drikker for mye. Og ja jeg trenger hjelp til og slutte.  Har et håp om at dette kan hjelpe meg på veien.. dyrt ja men i forhold til 20-30 ltr vin i uka er det drit billig

AnonymBruker
Skrevet
B345 skrev (Akkurat nå):

Ja jeg gikk til legen og sa det direkte til han at jeg har et alkoholproblem jeg trenger hjelp til. Har en kone og tre barn selv som er i ferd med og flytte ut. Voksene barn da, men jeg tenkte som kona har sakt i mange år at jeg drikker for mye. Og ja jeg trenger hjelp til og slutte.  Har et håp om at dette kan hjelpe meg på veien.. dyrt ja men i forhold til 20-30 ltr vin i uka er det drit billig

Fastlegen nevnte ingenting om førerkortet?  Jeg er så redd for å miste det! 

AnonymBruker
Skrevet

Og så lurer jeg på opplevde dere at andre ting tok over alkoholsuget? Overspising eller andre ting? (Ikke at jeg ikke tar overspising altså, anny day!)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nopp. Han var bare glad for at jeg var så direkte og trengte hjelp. Fikk noe sove greier også for og gjøre det letter og legge seg på kvelden. Normalt er jeg stressa for og legge meg uten alkohol for da får jeg ikke sove. Da drikker jeg heller litt for og være sikker på og sovne.. ond sirkel. Prøvd sove greiene 3 dager nå uten alkohol og det er ok. Ikke det samme som og legge seg små brisen men med en bedre samvittighet.  Jeg har drukket alkohol hver dag i 25 år.. ikke nødvendighvis mye men litt hver dag, og mere andre dager. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2016 den 11.48):

Med en gang må det komme slike moralistiske kommentarer i tråder for folk som sliter med alkohol. Er det ikke bra at man forsøker og at det finnes hjelp der ute da? i stedet skriver dere sånne halv-narrende kommentarer. 

Anonymkode: bdc6b...e7a

Det er kjettere.

Anonymkode: 1546f...bae

AnonymBruker
Skrevet
B345 skrev (46 minutter siden):

Har du måttet prøve annen behandling først? Altså før tabl? Er livredd for å bli innlagt.. og hva slags tabl er det du har fått?

Anonymkode: 3faed...034

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du måttet prøve annen behandling først? Altså før tabl? Er livredd for å bli innlagt.. og hva slags tabl er det du har fått?

Anonymkode: 3faed...034

Jeg var også redd når jeg sa det til legen, men nevnte at det finnes tab som kan hjelpe jeg har lest om. Han var helt enig og ba meg prøve med dette først, men som han sa at det jeg som må jobbe med dette hver dag uansett, men det kan hjelpe. Kanskje ikke minst og si det til noen rett ut.  Jeg gjorde det med samme redsel for at han ville si at da må du minst 3 uker på xxxx sætra eller noe for og bli frisk. Jeg fikk Selincron man kan ta hver dag eller når det passer i hyggelige lag. Jeg for midt vedkommende må ta det hver dag forr det er ikke de festlige lagene som er problemet. Det er hverdags drikking hver kveld som er greia mi. Koser meg med litt kose drikking på kveldene men opplever og ser jo selv at det begynner/er et problem for de rundt meg.

Nå er jeg bare nøyd med og ha fortalt noen om problemet, så får jeg jobbe med videre

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke du @B345 holde oss litt oppdatert om hvordan  det går med pillene og evt. bivirkninger? Jeg er i hvert fall veldig interessert i å høre. Du tok 1. pille i dag?  Det er jo veldig spennende! Masse, masse lykke til😊

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...