Gå til innhold

Hvilke hovedsteder har du besøkt?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ottawa er visst en av verdens, i hvert fall Canadas kjedeligste byer, selv om arktitekturen skal være fin. Det er nesten bare byråkrater/politikere o.l som bor der, og pubene stenger klokka fem, i følge de som har vært der. Øst-Canada om vintern er ellers en skjellsettende opplevelse - husker det var nedi femti kuldegrader i Montreal i vinter (Ottawa er bare noen få timer unna). Og elva som renner gjennom byen gjør det nok ikke lunere. På den annen side er det lettere å la seg lure til å tro at canadiere er som nordmenn - de løper gatelangs med anorakkhetta tett rundt hodet uten å se på folk hele vintern. Men det skyldes jo bare været. Montreal er forresten fantastisk, dog skitten. Og ingen hovedstad.

:forvirra:

Ottawa har fin arkitektur, koselege gater og koselege folk. Kjedeleg by? Eg har vore der fire gonger utan at eg opplevde det som kjedeleg. Det er interessante museum å gå på, og byen har ein atmosfære som eg likar. Kan ikkje forstå at Ottawa skal vera så mykje kjedelegare enn Montreal, der eg også har vore fire gonger. Eg likte Montreal og veldig godt, men det gjer jo ikkje Ottawa til ein kjedeleg by. Ottawa er liten og roleg i forhold til dei større byane i Canada. Toronto synest eg til dømes er for stor og stressande.

Elles så har eg budd fire heile vintrar i Aust-Canada utan at dette har skremt livet av meg. Grunnen til at eg vil tilbake til Ottawa ein gong om vinteren er at dei har ein festival dei kallar Winterlude, der dei mellom anna har fantastiske is-skulpturar og alle går på skeisser på kanalen og slikt. Eg har fleire venar som har vore på Winterlude, og eg angrar litt på at eg ikkje reiste sist vinter, men då hadde eg dessverre ikkje tid.

At canadiarar spring gatelangs med anorakkhetta tett rundt hovudet utan å sjå på folk hele vinteren? Det har ikkje eg lagt merke til i løpet av mine fire år der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo - Der har vel alle vært...

København - En hyggelig cafe og shoppe-plass

Helsinki - Litt eksotisk, var der 1. nyttårsdag og det var kaldt

Amsterdam - Fryktelig mange drikke-steder og Red Light district.

Brussel - Mye morsommere enn jeg trodde

Dublin - Et pub-mekka. Svært hyggelig folkeferd

London - Stressende

Budapest - En flott by med mye historie

Paris - Ahhh.... de fleste kjenner jo den. En nydelig by.

Athen - Sier som flere her: Møkkete og varmt.

Kairo - Kaotisk med masse masse innpåslitne selgere.

--

Tiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

At canadiarar spring gatelangs med anorakkhetta tett rundt hovudet utan å sjå på folk hele vinteren? Det har ikkje eg lagt merke til i løpet av mine fire år der.

Joda, det gjorde de i Montreal i hvert fall. Man gjør det når det er tredve-førti kuldegrader. Jeg bodde i byen fra januar til mai. Men de var veldig hyggelige innendørs hele tiden. Og etter hvert også utendørs. Eller, de var jo hyggelige ute også, bare at det ikke var noen anledning til å stoppe særlig opp. Men det hendte da noen kom med en eller annen sympatisk kommentar da også, ulikt nordmenn.

Jeg påstår fortsatt at Ottawa virker som en kjedelig by, men selvsagt kommer det an på hva man er interessert i. Kulturlivet i Montreal er til dømes mye mer tilstedeværende. Og uteliv og sånn. Har jo dette mest fra folk jeg kjenner som vel ikke har bodd der (det er jo som nevnt mest folk i administrasjon og sånn som bor der...), men vært der i kortere perioder.

Nuvel. Canada er uansett et fascinerende land, særlig fordi vi hører så lite om det og tror det er så likt Norge, ignorante som vi er:) Og jeg ville nok tatt meg en tur innom Ottawa jeg også om jeg skulle på rundreise - det er tross alt hovedstaden. Og det er jo det man snakker om i denne tråden.

Forresten har jeg vært i Brüssel - DET var en kjedelig by, synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plonk ikke innlogget

Hmm må tenke...

Oslo - dølleste byen i Skandinavia

Stockholm - Gamla Stan er bare helt fantastisk

Helsinki - monumental og et utrolig bra uteliv

København - superkoselig by, særlig om sommeren (kan være guffen på vinterstid)

Mariehamn (Åland) - litt stille og kjedelig...

Torshavn - artig plass

Paris - ikke min favoritt i grunnen, stor, flat og masete

Brussel - bodde der et år og elsker byen

Luxembourg - sikkert eneste stedet i verden du tilfeldig kan få øye på fire Ferrarier på én gang

London - gøyal, men fy så dyrt alt er der!!

Lisboa - helt strålende, en av mine favoritter i Europa

Roma - absolutt mest fantastiske byen i hele verden, skulle gjerne ha bodd der!

Budapest - litt vanskelig å finne fram i, men en flott by med historisk sus

Wien - jeg bare sier, du og du at en by kan være så utrolig vakker

Havana - bodde der en periode og elsker den, selv om det kan være mye turistpes i enkelte bydeler

Canberra- meningsløst at en så døll plass skal være hovedstad i et land med så mange fine byer

Kairo - ja, hvis du elsker kaos, så... ikke noe for meg, men pyramidene var jo verdt besøket

Amman - strevsomt å være dame på gaten i Midtøsten selv om Jordan ikke er av de verste plassene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plonk ikke innlogget

Glemte visst et par...

Madrid - virket litt stor og uoversiktlig på meg, men var der bare en kort stund

Zagreb - nydelig vakker og ikke minst billig

Singapore - fyttigrisen så mange sure mennesker jeg traff der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

København - en trivelig by...

London - var for det meste shopping det gikk i da jeg var der

Sydney - den vakreste hovedstaden jeg har vært i... helt nydelig! hit skal jeg tilbake

Bangkok - livlig hovedstad med kultur og shopping

Singapore - ganske dyrt der, men bra shopping. litt kjedelig ellers synes nå jeg...

Kuala Lumpur - helt greit der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Oslo :-(

-Stocholm :-)

-Reykjavik :-)

-Torshavn :-) Har svigerfamilie der.

-London :-? Var der da jeg var 10 år.

-København :-)

-Berlin :-(

-Amsterdam :-? Var innom sent på kvelden.

-Luxenborg by :-) Koslig by

-Wien :-? Såg ikke så mye.

-Budapest :-) Hadde en koslig dag der.

-Ljublijana :-?

-Edinburgh :-) Koslig by.

-Vaduz :-? Rask stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

hmmm tenke tenke... :klø:

Jeg har vært:

- Oslo (selvfølgelig, jeg bor jo her)

- Stockholm (husker ikke så mye for det er noen år siden)

- København (samme som over)

- Paris (nyyydelig!)

- Warzava (ikke veldig imponert! Bare sure og grinete mennesker, men gamlebyen var fin!)

- Praha (en flott og romantisk by!)

- Bangkok (travelt og spennende)

- Kuala Lumpur (Fin, spennende og stor by)

- Singapore (Kjempefin by! Pen og ren)

- Edinburgh (har familie i Skottland så de tok oss med dit en dag, husker ikke så mye for det er noen år siden)

- London (eh vet ikke om det teller, har bare vært på flyplassen)

- Moskva (fantastisk by! Masse historie og arkitektur)

- Berlin (var tre år så jeg husker ingenting)

- Jamaica, Haiti, Cayman Islands (noen øyer i karibien men jeg husker ikke hva hovedstedene der heter akkurat nå)

Tror det var min liste...

Mine favoritter er nok Kuala Lumpur, Moskva og Paris :-)

Pam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydney - den vakreste hovedstaden jeg har vært i... helt nydelig! hit skal jeg tilbake

Nå er jo ikke Sydney hovedstaden i Australia, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

bangkok

london

oslo

køben

stockholm

i tillegg har jeg vært på flyplassen i:

washington dc

helsinki

amsterdam

det var ikke så mange gitt... nesten hovedstad jomfru

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo-Bor nesten der, Helt greit.

København-Digger køben,har vært der flere ganger!

London-Digger london mer enn Køben.

Edinburgh-En utrolig koselig by. Vil veldig gjerne tilbake dit ja!

Port Louis- hovedstaden på Mauritius. Veldig folksomt og veldig "marked" preget. Men helt okai.

Vært på flyplassen i: Paris og Brüssel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

London, Paris, Roma, Dublin, Bangkok, København, Stockholm og selvfølgelig Oslo. Mulig det er flere hovedsteder jeg har besøkt, men kommer ikke på flere i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest BK ikke innlogget

New York, Honolulu, Ho Chi Ming byen, Auckland og Sydney er ikke hovedstad. Det er heller ikke Belfast. Og Amsterdam er ikke hovedstad i Nederland for det er Haag.

Jeg har vært i:

Oslo

Stockholm

København

London

Brussel

Paris

Luxemburg

Berlin

Praha

Budapest

Tallinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Oslo - Grei by det...

København - Joda...

Stockholm - Husker ikke så mye...

Athen -Elsker gamlebyen, ikke resten...

Paris - Ingenting som slår Paris! Utrolig vakker by!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mange, men det har jo blitt noen:

Oslo

København

Berlin

Krakow

Praha

Roma

Kairo

Wien

London

Også har jeg veldig lyst til å til Paris med min kjære en gang i løpet av høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste i Europa og andre vanlige er allerede nevnt, så jeg trekker frem mine mer eksotiske.

Tokyo - Fantastisk. Storby i ordets rette forstand. Ryddig og rent - ordnede forhold - kjempespennende historie

Moskva - Flott by. Ikke så grå og kjedelig som folk tror. Kjempeflott arkitektur. Mange fancy butikker og kjøpesentere.

Asuncion - Kjempespennende. Lite å se på. Brukbart uteliv. Varmt, avslappende og deilig.

Buenos Aires - Typisk storby. Mye fine bygg. Bra uteliv og godt utvalg av restauranter.

Montevideo - Spennende by. Vennelige mennesker. Ikke all verden å se på. Man får anslag av historiske drag i lufta innimellom. Absolutt verdt et besøk.

Havana - Utrolig deilig. Varmt og eksotisk. Musikk overalt. Happy mennesker. Kjempebra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Og Amsterdam er ikke hovedstad i Nederland for det er Haag.

Amsterdam er hovedstaden i Nederland. Haag er der regjeringen sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...