Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang tenkt på at det finnes ondskap her i verden Og at mennesker har fri vilje? Dette er noe Gud ikke kan gjøre noe med, med mindre disse menneskene sier ja til Jesus og blir frelst. Mennesker er GRUSOMME vesner, men det å skylde på Gud for at små barn blir utsatt for overgrep eller ser foreldrene sine bli drept er noe tull. Sykdommer kan ikke sammenlignes med menneskeskapt lidelse, og derfor gir det naturligvis mer mening at bønn hjelper og jesus hører deg. Derimot er likevel sykdommer en del av livet, og tvert i mot alle opplever helbredelse ved bønn. Dette er også grunnen til at flere slutter å tro på Jesus, fordi de har bedd i det uendelige men ingenting har skjedd. Jeg ser på dette med sykdom hvor bønn ikke hjelper, som en slags test av hver enkeltes tro. Men igjen, så kan ikke bønn gjøre kreften noe verre, så hva har man å tape på å strekke ut til Jesus? 

Anonymkode: 41d0b...6ad

Så gud har ikke makten for å stanse foreldre fra å seksuelt misbruke barna sine år etter år. Men han kan kurere sykdom? Så makten til gud er veldig begrenset, han må bare stå og se på at mennesker lider. Med mindre de har kreft og ber til han, da kan han velge å kurere dem om han vil. Men dersom han føler for å teste personen, så kurerer han ikke sykdommen. Hvorfor liker han å teste troen til menneskene? Liker han å se mennesker lide, få sammenbrudd og miste troen for så å bli ateister? Hva ggir det gud? Føler han seg tilfredsstilt? Vil han egentlig ikke ha de i himmelen og håper de feiler? Hva er greia?

Tja, slik dere forklarer hvordan gud funker, så virker det som om hans moralske dømmekraft er dårlig (velger å teste mennesker slik at de lider under smertefull sykdom, velger å teste mennesker som har trodd på han hele livet bare for moro). Det virker også som om makten hans er veldig begrenset.

Kan han ikke gjøre slik at taket på huset faller ned og dreper de som seksuelt misbruker barnet? Det å drepe noen er vel det samme som å la noen dø av sykdom man kan kurere om man vil? Er det ikke bedre å drepe noen ukristelige seksualforbrytere enn å la en kristen dø? han er allerede på shaky ground når det gjelder moral her, så jeg ser ikke problemet med at han dreper et par mennesker

Anonymkode: a374c...d6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så gud har ikke makten for å stanse foreldre fra å seksuelt misbruke barna sine år etter år. Men han kan kurere sykdom? Så makten til gud er veldig begrenset, han må bare stå og se på at mennesker lider. Med mindre de har kreft og ber til han, da kan han velge å kurere dem om han vil. Men dersom han føler for å teste personen, så kurerer han ikke sykdommen. Hvorfor liker han å teste troen til menneskene? Liker han å se mennesker lide, få sammenbrudd og miste troen for så å bli ateister? Hva ggir det gud? Føler han seg tilfredsstilt? Vil han egentlig ikke ha de i himmelen og håper de feiler? Hva er greia?

Tja, slik dere forklarer hvordan gud funker, så virker det som om hans moralske dømmekraft er dårlig (velger å teste mennesker slik at de lider under smertefull sykdom, velger å teste mennesker som har trodd på han hele livet bare for moro). Det virker også som om makten hans er veldig begrenset.

Kan han ikke gjøre slik at taket på huset faller ned og dreper de som seksuelt misbruker barnet? Det å drepe noen er vel det samme som å la noen dø av sykdom man kan kurere om man vil? Er det ikke bedre å drepe noen ukristelige seksualforbrytere enn å la en kristen dø? han er allerede på shaky ground når det gjelder moral her, så jeg ser ikke problemet med at han dreper et par mennesker

ser du selv hva du egentlig skriver? De syndige menneskene som utfører slike grusomme handlinger får til syvende og sist som fortjent. Ellers foreslår jeg at du oppsøker en menighet eller går tilbake til skolebenken for å prøve å lære deg litt mer om dette her, for det er tydelig at du har misforstått kraftig når du forventer at Gud skal kollapse huset til drittsekken som misbruker barnet sitt slik at han dør. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ser du selv hva du egentlig skriver? De syndige menneskene som utfører slike grusomme handlinger får til syvende og sist som fortjent. Ellers foreslår jeg at du oppsøker en menighet eller går tilbake til skolebenken for å prøve å lære deg litt mer om dette her, for det er tydelig at du har misforstått kraftig når du forventer at Gud skal kollapse huset til drittsekken som misbruker barnet sitt slik at han dør. 

Hvordan skal jeg forstå noe når ingen vil forklare det?

Slik det er blitt fortalt i tråden, så ser jeg ikke hvordan jeg skulle ta feil. Hvorfor beskytter ikke gud barnet ved å kollapse huset? Han lar folk dø av sykdommer. Hvorfor la en kristen, snill mor til 3 barn dø av kreft, men han nekter å la en forelder som fingrer en baby leve ved å ikke kollapse huset?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal jeg forstå noe når ingen vil forklare det?

Slik det er blitt fortalt i tråden, så ser jeg ikke hvordan jeg skulle ta feil. Hvorfor beskytter ikke gud barnet ved å kollapse huset? Han lar folk dø av sykdommer. Hvorfor la en kristen, snill mor til 3 barn dø av kreft, men han nekter å la en forelder som fingrer en baby leve ved å ikke kollapse huset?

IGJEN er ikke sykdommer menneskeskapt! DET ER OVERGREP. Dette er jo som å snakke til en stubbe. Kjøp en bok 

Skrevet

IGJEN er ikke sykdommer menneskeskapt! DET ER OVERGREP. Dette er jo som å snakke til en stubbe. Kjøp en bok 

Så gud kan bare gjøre noe når det er snakk om ting som ikke er menneskeskapt?

Er det forskjell på å brenne seg på ild og en ovn? Kan gud lege brannsår fra naturlig ild, men ikke brannskade fra ovn for den er menneskeskapt? Kan gud lege skuddsår?

Hvorfor kan ikke gud gjøre noe når det er snakk om overgrep? Hva stanser han fra å gjøre noe? Syns han viljen til hvert menneske er mer verdt enn lidelse hos barn? Mennesker setter jo andre mennesker i fengsel når de dreper. Hvorfor kan ikke gud gjøre det samme? han trenger ikke ta fra dem sin frie vilje, han kan isolere dem fra snille mennesker eller indirekte beskytte snille mennesker ved å fortelle dem hvem som er slem. "Ole, du vet naboen din, han planlegger å drepe fru karlsen" eller "Ole, naboen din banker kona si, hun er veldig kristen så du må løpe bort og beskytte henne"

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så gud kan bare gjøre noe når det er snakk om ting som ikke er menneskeskapt?

Er det forskjell på å brenne seg på ild og en ovn? Kan gud lege brannsår fra naturlig ild, men ikke brannskade fra ovn for den er menneskeskapt? Kan gud lege skuddsår?

Hvorfor kan ikke gud gjøre noe når det er snakk om overgrep? Hva stanser han fra å gjøre noe? Syns han viljen til hvert menneske er mer verdt enn lidelse hos barn? Mennesker setter jo andre mennesker i fengsel når de dreper. Hvorfor kan ikke gud gjøre det samme? han trenger ikke ta fra dem sin frie vilje, han kan isolere dem fra snille mennesker eller indirekte beskytte snille mennesker ved å fortelle dem hvem som er slem. "Ole, du vet naboen din, han planlegger å drepe fru karlsen" eller "Ole, naboen din banker kona si, hun er veldig kristen så du må løpe bort og beskytte henne"

Sammenligner du ild med voldtekt og drap også nå? Du spør jo faktisk dummere enn et lite barn som ikke vet bedre. Klikk deg inn på Netflix og se serien "The bible" hvis ikke bøker er din greie. På noas tid sendte Gud en kjempeflom som ødelagg alt levende på jorden. Dette gjorde han for å rense jorden, fordi han så ondskapen i menneskers hjerter. Vel, noe i samme gata skal skje når Jesus kommer tilbake for å dømme levende og døde. Kan du ikke bare legge fra deg dette her og fortelle deg selv at fæle mennesker skal få som de fortjener? Og jeg skal love deg det er verre enn at huset kollapser i huet deres 

• Liker 1
Skrevet

Sammenligner du ild med voldtekt og drap også nå? Du spør jo faktisk dummere enn et lite barn som ikke vet bedre. Klikk deg inn på Netflix og se serien "The bible" hvis ikke bøker er din greie. På noas tid sendte Gud en kjempeflom som ødelagg alt levende på jorden. Dette gjorde han for å rense jorden, fordi han så ondskapen i menneskers hjerter. Vel, noe i samme gata skal skje når Jesus kommer tilbake for å dømme levende og døde. Kan du ikke bare legge fra deg dette her og fortelle deg selv at fæle mennesker skal få som de fortjener? Og jeg skal love deg det er verre enn at huset kollapser i huet deres 

Nei, jeg sammenligner ikke ild med voldtekt. Jeg spør hvor grensene går. Som du ser så er ikke de to i samme paragraf en gang, så skjønner ikke hvorfor du tror de blir sammenlignet

Jeg kan nok ikke slå meg til ro om at personer som fingrer babier eller putter penisen sin i barn kanskje blir straffet en dag av flod. Mange av de som har levd lange, gode liv hittil uten å bli straffet. Siden gud ikke tar affære, så må jo vi menneskene gjøre det. Eller mener du vi skal slippe alle som sitter i fengsel fri, siden vi ikke burde tulle med den frie viljen deres? Gud respekterer at mennesker gjør onde ting, burde ikke vi mennesker gjøre det samme? La onde mennesker få bruke sin fri vilje til å hore, dope seg ned og skade andre mennesker? Når vi putter andre mennesker i fengsel, så hindrer vi den frie viljen deres.

Hvorfor har vi rett til å putte noen i fengsel, når gud mener det er feil å gripe inn?

Gjest PetterPanne
Skrevet (endret)
På 7.9.2016 den 15.17, AnonymBruker skrev:

Hva har det med logikk å gjøre? 

"lære de å tenke sjæl", det er jo nettopp det motsatte religion står for. Du skriver det til og med selv: "...prøv å forstå hva Gud egentlig vil", det utelukker jo en del av egne meninger.

Hadde Gud fortalt alt fra starten av hadde ALLE vært religiøse. Men når folk lager religioner må de ha mye "mystikk" og tolkninger for å lokke til seg folk (og selvfølgelig straff for dem som ikke gjør det, feks helvete), for det er ingen gud som forteller dem hvordan religionen skal være.

Anonymkode: 7396f...6ca

snip

Endret av PetterPanne
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så gud har gitt det nyfødte barnet et valg om å tro? Og siden det nyfødte barnet valgte vekk gud så står han og ser på mens forelderen misbruker det seksuelt?

Det er dine ord. Synes det er utrolig hvilke påstander det går ann å dikte opp.

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, debatant skrev:

Det er dine ord. Synes det er utrolig hvilke påstander det går ann å dikte opp.

Forklar hvordan gud kan la voldtekt av babyer skje da, om jeg har misforstått

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forklar hvordan gud kan la voldtekt av babyer skje da, om jeg har misforstått

Gud har gitt oss fri vilje. Hva vi gjør har konsekvenser, både det gode og det onde vi gjør.

• Liker 1
Skrevet
Den 8.9.2016 at 14.55, debatant skrev:

Gud har gitt oss fri vilje. Hva vi gjør har konsekvenser, både det gode og det onde vi gjør.

Men det har ingen konsekvenser, for gud gjør ingenting.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det har ingen konsekvenser, for gud gjør ingenting.

Gud gjør veldig mye mer enn de fleste tror. Men hvis Gud hadde forhindret enhver voldtekt, ethvert drap, leget ethvert skuddsår og hver eneste sykdom - hva ville da være poenget med å tro, dersom alle hadde VISST? Hele greia med kristendommen er at man skal TRO på Jesus, man skal TRO på Gud selv om man aldri har sett dem, eller kan bevise konkret at de finnes. 

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gud gjør veldig mye mer enn de fleste tror. Men hvis Gud hadde forhindret enhver voldtekt, ethvert drap, leget ethvert skuddsår og hver eneste sykdom - hva ville da være poenget med å tro, dersom alle hadde VISST? Hele greia med kristendommen er at man skal TRO på Jesus, man skal TRO på Gud selv om man aldri har sett dem, eller kan bevise konkret at de finnes. 

Hvorfor skal det være greia da? Hva er poenget med at alle SKAL tro, hvorfor er det bra at ikke alle VET? Hvorfor er det så mye viktigere enn at folk har det bra?

Skrevet
7 minutter siden, linsejesus skrev:

Hvorfor skal det være greia da? Hva er poenget med at alle SKAL tro, hvorfor er det bra at ikke alle VET? Hvorfor er det så mye viktigere enn at folk har det bra?

FORDI at de som har brukt sin frie vilje, til å VELGE å tro skal aldri gå fortapt, men ha evig liv. I paradis sammen med Herren, hvor det ikke eksisterer ondskap, smerte eller lidelse. Og DET er konsekvensen av livet og troen din her på jorden. Rasshøl som begår grusomme handlinger skal brenne i ildsjøen til evig tid. Velg Jesus. 

Og du kommer nok ingen vei med å spørre videre hvorfor man ikke bare kan få bevis og vite sikkert, for det er det ingen her i verden som kan svare deg på, på en måte som tilfredsstiller din nysgjerrighet og dine spørsmål :) 

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FORDI at de som har brukt sin frie vilje, til å VELGE å tro skal aldri gå fortapt, men ha evig liv. I paradis sammen med Herren, hvor det ikke eksisterer ondskap, smerte eller lidelse. Og DET er konsekvensen av livet og troen din her på jorden. Rasshøl som begår grusomme handlinger skal brenne i ildsjøen til evig tid. Velg Jesus. 

Og du kommer nok ingen vei med å spørre videre hvorfor man ikke bare kan få bevis og vite sikkert, for det er det ingen her i verden som kan svare deg på, på en måte som tilfredsstiller din nysgjerrighet og dine spørsmål :) 

Men hvorfor er tro så viktig? Er det ikke viktigere å stanse voldtekt av barn? Er det så viktig for gud at mennesker tror på han, at han føler seg tilpass med å sitte og se på voldtekt av barn? Er ikke det litt ille at gud verdsetter eget ego mer enn barns lidelse? "Ahh, de tror på meg, så deilig"

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke dette svarer på spørsmålene mine. Har du VALGT å tro? Hvordan kan du velge hva du skal tro på? Kunne du VALGT å tro at Muhammed er Guds profet, eller på reinkarnasjon?

Du har kanskje rett i at ingen kan svare på hvorfor Gud mener det er mer verdifullt at folk skal ha fri vilje, selv om det fører til at han skal pine de aller fleste han har skapt, til evig tid, enn at folk ganske enkelt skal ha det godt. Jeg har heller aldri hørt en forklaring på hvorfor den påståtte frie viljen må innebære et så ekstremt potensial for lidelse.

Synes du selv Gud er rettferdig, ut fra ditt bilde av ham?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er tro så viktig? Er det ikke viktigere å stanse voldtekt av barn? Er det så viktig for gud at mennesker tror på han, at han føler seg tilpass med å sitte og se på voldtekt av barn? Er ikke det litt ille at gud verdsetter eget ego mer enn barns lidelse? "Ahh, de tror på meg, så deilig"

Unnskyld meg men du har et helt forvridd bilde av Gud. 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg men du har et helt forvridd bilde av Gud. 

Mange som sier det, men ingen sier hvorfor. For meg virker det som om noen bare svarer av den første følelsen de får når de leser hva jeg skriver. De tenker ikke gjennom det, de bare reagerer på autopilot. Det er det inntrykket jeg får av svar som dette

Skrevet
39 minutter siden, linsejesus skrev:

Jeg synes ikke dette svarer på spørsmålene mine. Har du VALGT å tro? Hvordan kan du velge hva du skal tro på? Kunne du VALGT å tro at Muhammed er Guds profet, eller på reinkarnasjon?

Du har kanskje rett i at ingen kan svare på hvorfor Gud mener det er mer verdifullt at folk skal ha fri vilje, selv om det fører til at han skal pine de aller fleste han har skapt, til evig tid, enn at folk ganske enkelt skal ha det godt. Jeg har heller aldri hørt en forklaring på hvorfor den påståtte frie viljen må innebære et så ekstremt potensial for lidelse.

Synes du selv Gud er rettferdig, ut fra ditt bilde av ham?

- JA jeg har valgt å tro. 

- Jeg kan velge hva jeg vil tro på, fordi jeg har fått fri vilje. 

- nei jeg kunne aldri valgt å tro på at Muhammed er Guds utvalgte profet, heller ikke på reinkarnasjon. 

Jeg er døpt som baby og vokst opp med å gå i menigheten til jul og høytider. Jeg har hatt tider i livet mitt som har vært utrolig vanskelige og tøffe å takle, pg har derfor mistet tilliten til Jesus og kristendom generelt. Jeg ble misbrukt, mishandlet psykisk og fysisk som barn fra jeg var 5 år til jeg var 12 år, av min daværende stefar, og ble mobbet, sparket og slått gjennom hele grunnskolen. Da jeg satt i min dypeste depresjon og bare ville ta livet mitt betrodde jeg meg til Jesus og ba han om å gi meg styrke, og jeg følte han hørte meg. Nå er jeg voksen, og har døpt meg på nytt etter mitt eget valg og har sagt ja til Jesus, og tatt han imot i mitt hjerte.        Takk for meg 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...