AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #1 Skrevet 6. september 2016 Nå er vi ekstremt oppgitt her. Vår datter på 9 år har akkurat startet i 4 klasse. Etter 3 år med MYE kaos og krangling om lekser og lesing, så håpte vi at hun nå var mer moden og klar. men den gang ei.. Hver dag er et styr uten like. Hun nekter å gjøre lekser, eller prøver å utsette så lenge som mulig (skal bare på do, skal bare ha vann, skal bare ha plaster på såret osv osv). Tidvis kan hun bli så sint fordi hun må gjøre lekser at hun begynner å grine. Og sitter alltid med en sur mine og mye klaging og stønning under leksearbeid uansett fag. HVER dag går med til å bruke mye energi på diskusjoner, forhandlinger, kommandering, samarbeid osv.. Vi har selvsagt forsøkt det meste: Klistremerker med premie, ukelønn og andre positive ting etter god innsats (med liten/ingen effekt). Faste rutiner rundt lekser. Forsøkt ulike tidspunkt for å se om noe var bedre for henne; Rett etter skolen, etter middag, etter utelek o.l - ingenting funker. Hun gjør seg selv så sliten og umotivert som mulig - uansett rutiner, premiering, trussler, konsekvenser ala ingen tv/ipad etc. Men det forblir det samme HVER DAG. Jeg begynner nesten å hate hele situasjonen - og er i ferd med å gi opp. Føler ALT er prøvd uten hell. Hun har to søsken (begge eldre) som det aldri har vært noe problem med dette. De har pliktoppfyllende gjort lekser som den største selvfølge, som barn flest. Hun har ikke skrive-lesevansker - er generelt en faglig sterk elev i alle fag, leser bra og forstår raskt hva hun skal gjøre. Og leksene blir alltid gjort ganske bra (etter omstendighetene med diskusjoner, furting etc). Virker som hun bare låser seg helt. Det samme med lesing -som vi jo vet er viktig ifht leseforståelse, lesetempo osv. Hun nekter å lese med mindre hun må. Vi har prøvd det meste her også - spenning, humor, serier, dagbøker, ekstra lettleste bøker etc - og hun har selv vært med på bibliotek og bokhandel for å velge hva hun vil lese. Jeg/vi er helt fortvila her. Hverken negative eller positive konsekvenser hjelper. Ei heller rutiner. Hva skal vi gjøre for å løse dette?? Anonymkode: aaf9b...d81
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #2 Skrevet 6. september 2016 Hva svarer hun når dere spør henne hvorfor hun ikke vil gjøre lekser? Anonymkode: da37d...ead 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #3 Skrevet 6. september 2016 Snakk med læreren og lag en plan sammen med han/henne. Anonymkode: daaa2...cef 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #4 Skrevet 6. september 2016 Man kan ha konsentrasjonsvansker, språkvansker, lesevansker osv selv om man er faglig sterk. Er man et smart barn er man flinkere til å kompensere for det man sliter med, så da kan det bli oversett Men hva sier hun om leksene? Har hun ikke sagt noe som kan hinte til hva problemet er? Anonymkode: 76862...dfe
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #5 Skrevet 6. september 2016 Kanskje det hadde vært noe å ta turen til helsesøster med henne? Spørre henne hva som må til for at hun vil samarbeide, innenfor greie rammer, selvsagt. Er PP-tjenesten involvert? (Men kudos for innsats-styrken deres!!) Anonymkode: b55b3...254
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #6 Skrevet 6. september 2016 Meg over her: Har du spurt kontaktlæreren hennes på skolen hvordan hun oppfører seg når de får utdelt oppgaver som de må gjøre på skolen? Anonymkode: b55b3...254
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #7 Skrevet 6. september 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk med læreren og lag en plan sammen med han/henne. Anonymkode: daaa2...cef Individuell OppfølgingsPlan (IOP) heter det. Da må nok også PP-tjenesten inn i systemet først. Men kontaktlærer er rette plass å starte. Anonymkode: b55b3...254
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #8 Skrevet 6. september 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er vi ekstremt oppgitt her. Vår datter på 9 år har akkurat startet i 4 klasse. Etter 3 år med MYE kaos og krangling om lekser og lesing, så håpte vi at hun nå var mer moden og klar. men den gang ei.. Hver dag er et styr uten like. Hun nekter å gjøre lekser, eller prøver å utsette så lenge som mulig (skal bare på do, skal bare ha vann, skal bare ha plaster på såret osv osv). Tidvis kan hun bli så sint fordi hun må gjøre lekser at hun begynner å grine. Og sitter alltid med en sur mine og mye klaging og stønning under leksearbeid uansett fag. HVER dag går med til å bruke mye energi på diskusjoner, forhandlinger, kommandering, samarbeid osv.. Vi har selvsagt forsøkt det meste: Klistremerker med premie, ukelønn og andre positive ting etter god innsats (med liten/ingen effekt). Faste rutiner rundt lekser. Forsøkt ulike tidspunkt for å se om noe var bedre for henne; Rett etter skolen, etter middag, etter utelek o.l - ingenting funker. Hun gjør seg selv så sliten og umotivert som mulig - uansett rutiner, premiering, trussler, konsekvenser ala ingen tv/ipad etc. Men det forblir det samme HVER DAG. Jeg begynner nesten å hate hele situasjonen - og er i ferd med å gi opp. Føler ALT er prøvd uten hell. Hun har to søsken (begge eldre) som det aldri har vært noe problem med dette. De har pliktoppfyllende gjort lekser som den største selvfølge, som barn flest. Hun har ikke skrive-lesevansker - er generelt en faglig sterk elev i alle fag, leser bra og forstår raskt hva hun skal gjøre. Og leksene blir alltid gjort ganske bra (etter omstendighetene med diskusjoner, furting etc). Virker som hun bare låser seg helt. Det samme med lesing -som vi jo vet er viktig ifht leseforståelse, lesetempo osv. Hun nekter å lese med mindre hun må. Vi har prøvd det meste her også - spenning, humor, serier, dagbøker, ekstra lettleste bøker etc - og hun har selv vært med på bibliotek og bokhandel for å velge hva hun vil lese. Jeg/vi er helt fortvila her. Hverken negative eller positive konsekvenser hjelper. Ei heller rutiner. Hva skal vi gjøre for å løse dette?? Anonymkode: aaf9b...d81 Her jeg bor er det litt sånn at det er vi mødrene som avtaler treff for barna via sms.... så når datteren min kommer hjem er hun sliten - så hun MÅ rett og slett hvile seg litt før hun orker å gjøre lekser, så hun får se litt tv eller ipad, så er det middag, om hun MÅ se mer, så slår jeg av tvn og gjemmer ipad, og sier at nå er det lekser. Hun elsker å få besøk av venner, så jeg sier at jeg sender ikke melding til den og den mammaen før hun har gjort leksene. Jo fortere hun gjør leksene, jo fortere får hun besøk. Da får hun farten opp Anonymkode: 611b1...0ae
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #9 Skrevet 6. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Individuell OppfølgingsPlan (IOP) heter det. Da må nok også PP-tjenesten inn i systemet først. Men kontaktlærer er rette plass å starte. Anonymkode: b55b3...254 Man må ikke ha en IOP for å få tilrettelagt leksearbeidet. Som lærer kjenner jeg at jeg får vondt av situasjonen du skisserer. Ta kontakt med kontaktlærer for å sammen finne en god løsning. Som lærer hadde jeg vært svært behjelpelig i en slik situasjon. Lekser skal være lystbetont, ikke et daglig strev. Anonymkode: bd338...72b 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #10 Skrevet 6. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man må ikke ha en IOP for å få tilrettelagt leksearbeidet. Som lærer kjenner jeg at jeg får vondt av situasjonen du skisserer. Ta kontakt med kontaktlærer for å sammen finne en god løsning. Som lærer hadde jeg vært svært behjelpelig i en slik situasjon. Lekser skal være lystbetont, ikke et daglig strev. Anonymkode: bd338...72b Hvordan i alle dager er det mulig å få vondt av slik fakta? Anonymkode: b55b3...254
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #11 Skrevet 6. september 2016 Jeg er lærer, og hadde ønsket at foreldre tok kontakt med meg ved slike problemer. Dersom hun er faglig sterk kan det være at hun kan gjøre mindre lekser/andre lekser. Jeg har selv gitt lekser som "hjelp å vaske gulvet". Anonymkode: b6660...ee7 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #12 Skrevet 6. september 2016 Dersom problemet er veldig stort ville jeg vurdert montessoriskole. De er leksefrie. Anonymkode: b6660...ee7
Gjest morhjertegod Skrevet 6. september 2016 #13 Skrevet 6. september 2016 Datteren til en venninde av meg var slik, helt til foreldrene sa " greit, da lar vi leksene være ". Etter det har hun gjort lekser, kanskje fordi hun syns det var flaut å komme uten, eller at det ikke var så stas å slippe. Min sønn har fått tilpasset lekser, pga dysleksi og svak hørsel, da fikk vi foreldre lov å avgjøre hvor mye lekser han orket underveis. Håper det ordner seg, ikke noe hyggelig for noen av dere, store som små.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #14 Skrevet 6. september 2016 Takk alle. Hun har ny lærer i år, og jeg hadde absolutt tenkt å ta det opp på konferansetime nå i høst. Poenget er vel like mye at dette har utviklet seg til en helt utmattende prosess for oss alle. Jeg får helt vondt av henne, samtidig gjør hun meg veldig sint. Føler hun bare har gått i en lås ang lekser - og at hun kjører taktikk på å slite oss ut. Selv ikke premie og ukelønn motiverte henne. Ei heller å miste ipaden sin. Får håpe læreren kan hjelpe oss før vi knekker helt sammen her.. Anonymkode: aaf9b...d81 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #15 Skrevet 6. september 2016 Duller dere ekstra med henne? Hun vet vel at hun får mye oppmerksomhet ved å holde på slik. Hun vet at ved å holde på slik inngår dere kompromisser kanskje og at det er deres ansvar at hun gjør leksene. Jeg har en søster som får masse spesialbehandling fordi det er dette hun ser virker. Belønninger for å gjøre lekser i hytt og gevær. Lønner seg ikke å være lydig, gitt. Jeg synes det er feil å bestikke og belønne for at et barn skal gjøre lekser. Dersom de vet at de kan oppnå dette så vil de gjerne fortsette. Si strengt at hun skal gjøre leksene rett etter skolen, og ikke gi oppmerksomhet eller inngå kompromisser om hun slår seg vrang. Ingen tv, venner, snop, kino før hun har gjort de. Om dere faktisk holder ord og ikke lar dere gi opp så mener jeg hun kommer til å gjøre leksene. Ellers blir alternativet å aldri være med venner, se på tv, være på iPad, gå på kino og lignende og det er litt uaktuelt. Tror hun gir opp denne barnslige væremåten så fort hun forstår at dere er sjefen og dere bestemmer. Akkurat nå er hun som mange typiske barn i 2016 som oppfører seg som om det ikke finnes konsekvenser. Anonymkode: 38dd5...7cb
sol87 Skrevet 6. september 2016 #16 Skrevet 6. september 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan i alle dager er det mulig å få vondt av slik fakta? Anonymkode: b55b3...254 Kanskje fordi verken foreldrene eller barnet har det bra i denne situasjonen? 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #17 Skrevet 6. september 2016 Dersom hun er faglig sterk, kan hun kanskje gjøre færre repetisjoner av samme øvelse. Dvs at i steden for å regne ti stykker med en regnemetode, så kanskje hun kan gjøre 5? Dette funket svært godt for min sønn, som hadde konsentrasjonsproblemer og slet med det samme som din datter. Dessverre tok det noen år, før vi fikk dette gjennom, ved hjelp av ppt, så jeg har sittet opptil 4 timer med lekser, der mesteparten av tiden gikk til frustrasjon, klaging, dogåing mm.. PPT sin uttalelse var at han ikke burde sitte mer enn ca 45 minutter med lekser. Anonymkode: 0346c...570
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #18 Skrevet 6. september 2016 Har dere prøvd å gi henne hele ansvaret selv? Si ifra til lærer, at fra nå av forsøker dere en periode der hun selv må gjøre alt. Dere kan spørre vennlig en gang eller to i løpet av uka:har du gjort leksene, eller jeg regner med at du har gjort lekser, skal du gjøre dem etterpå? Eller: skal du gjøre lekser nå, eller spise kveldsmat tidlig, hennes valg. Ikke mas, ikke snakk om det hver dag. Og selvfølgelig hjelpe hvis hun ber om det hvis hun har satt seg ned og begynt. Så må hun selv stå for det på skolen, at hun ikke leverer. Dere spiller helt uforstående hvis hun fortviler fredag morgen og legger skylden på dere, ikke bli sint eller oppgitt, det er bare sånn det er. Er de ikke gjort, er de ikke gjort. Hennes sak. Et annet råd, gjør hun lekser sammen med andre, hvis hun er med andre hjem? Da er min flinkere, de sitter sammen og får gjort NOE i hvertfall. Anonymkode: fe823...d64 1
Gjest Gjestinnom Skrevet 6. september 2016 #19 Skrevet 6. september 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er vi ekstremt oppgitt her. Vår datter på 9 år har akkurat startet i 4 klasse. Etter 3 år med MYE kaos og krangling om lekser og lesing, så håpte vi at hun nå var mer moden og klar. men den gang ei.. Hver dag er et styr uten like. Hun nekter å gjøre lekser, eller prøver å utsette så lenge som mulig (skal bare på do, skal bare ha vann, skal bare ha plaster på såret osv osv). Tidvis kan hun bli så sint fordi hun må gjøre lekser at hun begynner å grine. Og sitter alltid med en sur mine og mye klaging og stønning under leksearbeid uansett fag. HVER dag går med til å bruke mye energi på diskusjoner, forhandlinger, kommandering, samarbeid osv.. Vi har selvsagt forsøkt det meste: Klistremerker med premie, ukelønn og andre positive ting etter god innsats (med liten/ingen effekt). Faste rutiner rundt lekser. Forsøkt ulike tidspunkt for å se om noe var bedre for henne; Rett etter skolen, etter middag, etter utelek o.l - ingenting funker. Hun gjør seg selv så sliten og umotivert som mulig - uansett rutiner, premiering, trussler, konsekvenser ala ingen tv/ipad etc. Men det forblir det samme HVER DAG. Jeg begynner nesten å hate hele situasjonen - og er i ferd med å gi opp. Føler ALT er prøvd uten hell. Hun har to søsken (begge eldre) som det aldri har vært noe problem med dette. De har pliktoppfyllende gjort lekser som den største selvfølge, som barn flest. Hun har ikke skrive-lesevansker - er generelt en faglig sterk elev i alle fag, leser bra og forstår raskt hva hun skal gjøre. Og leksene blir alltid gjort ganske bra (etter omstendighetene med diskusjoner, furting etc). Virker som hun bare låser seg helt. Det samme med lesing -som vi jo vet er viktig ifht leseforståelse, lesetempo osv. Hun nekter å lese med mindre hun må. Vi har prøvd det meste her også - spenning, humor, serier, dagbøker, ekstra lettleste bøker etc - og hun har selv vært med på bibliotek og bokhandel for å velge hva hun vil lese. Jeg/vi er helt fortvila her. Hverken negative eller positive konsekvenser hjelper. Ei heller rutiner. Hva skal vi gjøre for å løse dette?? Anonymkode: aaf9b...d81 Kommentar til siste avsnitt: Ikke fokuser på konsekvenser. Vær heller motiverende og inspirerende slik at hun blir nysgjerrig hva hva disse leksene består i og hvorfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå