AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #1 Skrevet 6. september 2016 Hei. Vet ikke helt om dette bør ligge her i graviditetsforumet, men jeg prøver meg her jeg.. Holder på å søke permisjon og ser på fordeling av fellesperioden. Etter å ha sett på den kalkulatoren på NAV gir det mest økonomisk mening for oss at far tar størsteparten av fellesperioden. Jeg tar 3 uker - han tar 23. Men. Jeg har bare 50 % stilling og når jeg holdt på å søke på NAV sine sider kom jeg over dette: "Jobber mor mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, blir fars foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i mors arbeidstid. Mor kan for eksempel jobbe 50 prosent, og da vil far ha rett til ta ut 50 prosent foreldrepenger." Hva betyr det rent praktisk? Mister far retten til 50 % av fellesperioden fordi jeg har halv stilling? Mister han 50 % av utbetalingen? Lønner det seg ikke at far tar størstedelen av fellesen likevel? Mister han 50 % av utbetalingen lønner det seg jo ikke at han tar noe av kvoten... Er det noen som har peiling og kan hjelpe meg å forstå? Anonymkode: efd4f...f38
Rockas Skrevet 6. september 2016 #2 Skrevet 6. september 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vet ikke helt om dette bør ligge her i graviditetsforumet, men jeg prøver meg her jeg.. Holder på å søke permisjon og ser på fordeling av fellesperioden. Etter å ha sett på den kalkulatoren på NAV gir det mest økonomisk mening for oss at far tar størsteparten av fellesperioden. Jeg tar 3 uker - han tar 23. Men. Jeg har bare 50 % stilling og når jeg holdt på å søke på NAV sine sider kom jeg over dette: "Jobber mor mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, blir fars foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i mors arbeidstid. Mor kan for eksempel jobbe 50 prosent, og da vil far ha rett til ta ut 50 prosent foreldrepenger." Hva betyr det rent praktisk? Mister far retten til 50 % av fellesperioden fordi jeg har halv stilling? Mister han 50 % av utbetalingen? Lønner det seg ikke at far tar størstedelen av fellesen likevel? Mister han 50 % av utbetalingen lønner det seg jo ikke at han tar noe av kvoten... Er det noen som har peiling og kan hjelpe meg å forstå? Anonymkode: efd4f...f38 Jeg har ikke svarene, men anbefaler siden NAV foreldrepenger på Facebook. De svarer på alle slike spørsmål kjapt og forståelig. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå