AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #1 Del Skrevet 6. september 2016 Hvis jeg bruker 150kr i materialer, og bruker 3 timer på å lage noe, hva blir det verdt da? F.eks hvis jeg syr noe. Tenker til gaver, praktiske gaver. Er verdien fortsatt 150kr? Anonymkode: b0b3b...531 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 6. september 2016 #2 Del Skrevet 6. september 2016 Når det gjelder strikking har jeg hørt at det er materialkostnad x3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkehjerte Skrevet 6. september 2016 #3 Del Skrevet 6. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg bruker 150kr i materialer, og bruker 3 timer på å lage noe, hva blir det verdt da? F.eks hvis jeg syr noe. Tenker til gaver, praktiske gaver. Er verdien fortsatt 150kr? Anonymkode: b0b3b...531 Verdien for meg ville definitivt ikke fortsatt vært 150kr, men så uendelig mye mer! Kommer an på tankegangen til de forskjellige. Kjenner til flere som mener at dersom de får en hjemmelaget gave, så regner de gavens verdi mht hva materialene koster. (Og noen ganger blir de sure pga de ikke fikk dyrere gave. Og ja, jeg gremmes over å kjenne til slike. Vi er felles bekjente til en som lager svært flotte ting) Vil personlig aldri kunne forstå slike som ikke setter pris på hjemmelaget. For det første måler jeg aldri noen gang gaver i kroner og øre, og for det andre (og det viktigste), for meg finnes det ikke gaver med større verdi, enn de hjemmeproduserte produktene som er laget med omtanke og kjærlighet! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #4 Del Skrevet 7. september 2016 Den 6.9.2016 at 19.06, Kontormus skrev: Når det gjelder strikking har jeg hørt at det er materialkostnad x3 Ok, men strikking tar gjerne lang tid Sying (som jeg driver med + hekling) går jo mye kjappere. Men det er jo fortsatt intenst arbeid og mye tenkning, det er dog en hobby da - så når det blir en gave slår jeg to fluer i én smekk. Men det er en anstendig gave? 150 kr i materialkostnader + arbeidstimer og "kjærlighet" Anonymkode: b0b3b...531 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #5 Del Skrevet 7. september 2016 Den 6.9.2016 at 21.06, Lykkehjerte skrev: Verdien for meg ville definitivt ikke fortsatt vært 150kr, men så uendelig mye mer! Kommer an på tankegangen til de forskjellige. Kjenner til flere som mener at dersom de får en hjemmelaget gave, så regner de gavens verdi mht hva materialene koster. (Og noen ganger blir de sure pga de ikke fikk dyrere gave. Og ja, jeg gremmes over å kjenne til slike. Vi er felles bekjente til en som lager svært flotte ting) Vil personlig aldri kunne forstå slike som ikke setter pris på hjemmelaget. For det første måler jeg aldri noen gang gaver i kroner og øre, og for det andre (og det viktigste), for meg finnes det ikke gaver med større verdi, enn de hjemmeproduserte produktene som er laget med omtanke og kjærlighet! Det var veldig fint skrevet! Nesten poetisk Det er jo selvsagt de som ikke setter pris på slikt, og heller vil ha en flaske vin, men jeg tror jeg klarer å sortere dem ut sånn nogenlunde. Anonymkode: b0b3b...531 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #6 Del Skrevet 7. september 2016 Den Tuesday, September 06, 2016 at 19.06, Kontormus skrev: Når det gjelder strikking har jeg hørt at det er materialkostnad x3 Da får du ikke solgt noe. Garn til en kofte har jeg betalt neste 1000 kroner for. Å få strikket har jeg i tillegg betalt fra 700 - 1000 kr for. De billigeste er via Husflidslag der en del av de 700 kronene strikkersken får går til drift av Husflidslaget. 1 - 1,5 ganger materialkostnadene vil jeg anslå er innenfor. Strikkede votter med mye mønster betaler jeg mellom 200 - 240 for hos en profesjonell. Hvor mye garnet da koster vet jeg ikke fordi hun holder garnet. Hjemmelagede og håndlagede produkter kan aldri prismessig måle seg med masseproduserte varer, de er og ofte lagt med mye kjærlighet. Anonymkode: c02eb...4dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #7 Del Skrevet 7. september 2016 Det kommer jo helt an på hva det er du lager, og om mottakeren liker denslags gaver. 150 kr i garn og 3 timers arbeid på å strikke en flaskeskjuler ville vært verdt kr. 0 for min del, mens et par sokker/vanter ville vært verdt langt mer enn kr. 150. Anonymkode: 4a121...02a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #8 Del Skrevet 7. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kommer jo helt an på hva det er du lager, og om mottakeren liker denslags gaver. 150 kr i garn og 3 timers arbeid på å strikke en flaskeskjuler ville vært verdt kr. 0 for min del, mens et par sokker/vanter ville vært verdt langt mer enn kr. 150. Anonymkode: 4a121...02a Ja, men det er heller ikke snakk om strikking, men sying. Jeg kan rett og slett ikke strikke Og det er så absolutt ikke snakk om flaskeskjulere, mer noe "alle" bruker. Men uansett så gir jeg ikke til de jeg vet ikke liker sånt. F.eks svogeren min, han får aldri noe av meg, kjøper heller noe helt annet til ham for han liker ikke sånt. Anonymkode: b0b3b...531 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #9 Del Skrevet 7. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da får du ikke solgt noe. Garn til en kofte har jeg betalt neste 1000 kroner for. Å få strikket har jeg i tillegg betalt fra 700 - 1000 kr for. De billigeste er via Husflidslag der en del av de 700 kronene strikkersken får går til drift av Husflidslaget. 1 - 1,5 ganger materialkostnadene vil jeg anslå er innenfor. Strikkede votter med mye mønster betaler jeg mellom 200 - 240 for hos en profesjonell. Hvor mye garnet da koster vet jeg ikke fordi hun holder garnet. Hjemmelagede og håndlagede produkter kan aldri prismessig måle seg med masseproduserte varer, de er og ofte lagt med mye kjærlighet. Anonymkode: c02eb...4dc Ja, man bør jo gi gaver som samtidig, i prosessen, gjør at man får gjort noe man liker. Jeg selger ikke da, forsøker bare å danne meg et bilde av hvor mye jeg må "spe på" av ting jeg kjøper, i tillegg til denne hjemmelagde gaven Anonymkode: b0b3b...531 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 7. september 2016 #10 Del Skrevet 7. september 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, men strikking tar gjerne lang tid Sying (som jeg driver med + hekling) går jo mye kjappere. Men det er jo fortsatt intenst arbeid og mye tenkning, det er dog en hobby da - så når det blir en gave slår jeg to fluer i én smekk. Men det er en anstendig gave? 150 kr i materialkostnader + arbeidstimer og "kjærlighet" Anonymkode: b0b3b...531 Jo, forstår hva du sier. Om en strikker en genser til voksen så kan garnkostnaden fort bli 1200-1400 kr. Og så ganger en med 3, og det blir en pen sum. Og for en dreven strikker så er ikke oppgaven så stor, men blir en fantastisk gave hvis en velger å gi den bort. Men uansett er gavene du lager mer enn bra nok! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #11 Del Skrevet 7. september 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, man bør jo gi gaver som samtidig, i prosessen, gjør at man får gjort noe man liker. Jeg selger ikke da, forsøker bare å danne meg et bilde av hvor mye jeg må "spe på" av ting jeg kjøper, i tillegg til denne hjemmelagde gaven Anonymkode: b0b3b...531 Dersom du har mottakeren i tankene og lager noe du tror vedkommende liker, synes jeg ikke nødvendigvis du skal spe på med noe i det hele tatt. Da nedgraderer du ditt eget arbeid. Jeg synes en skikkelig, hjemmelaget gave kan stå på egne ben. Anonymkode: 4a121...02a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #12 Del Skrevet 7. september 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du har mottakeren i tankene og lager noe du tror vedkommende liker, synes jeg ikke nødvendigvis du skal spe på med noe i det hele tatt. Da nedgraderer du ditt eget arbeid. Jeg synes en skikkelig, hjemmelaget gave kan stå på egne ben. Anonymkode: 4a121...02a Ser den, men det finnes jo mindre gaver og større gaver. F.eks en pengepung er en "mindre gave". En veske vil være en større gave. Anonymkode: b0b3b...531 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #13 Del Skrevet 7. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ser den, men det finnes jo mindre gaver og større gaver. F.eks en pengepung er en "mindre gave". En veske vil være en større gave. Anonymkode: b0b3b...531 Det er sant. Anonymkode: 4a121...02a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #14 Del Skrevet 7. september 2016 Men sånn helt konkret, så vil materialkostnader på 150 kr og 3 arbeidstimer samt omtanke og planlegging gjøre at gavens verdi for min del blir langt mer enn 150. En konkret sum er vanskelig å si, det avhenger som sagt av det som blir laget. Syr du f.eks en kjempesøt bamse til datteren min og attpåtil velger hennes yndlingsfarger, ville jeg ment den var uvurderlig. Anonymkode: 4a121...02a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #15 Del Skrevet 7. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Men sånn helt konkret, så vil materialkostnader på 150 kr og 3 arbeidstimer samt omtanke og planlegging gjøre at gavens verdi for min del blir langt mer enn 150. En konkret sum er vanskelig å si, det avhenger som sagt av det som blir laget. Syr du f.eks en kjempesøt bamse til datteren min og attpåtil velger hennes yndlingsfarger, ville jeg ment den var uvurderlig. Anonymkode: 4a121...02a Ok Ja, det er jo lagt arbeid, tanke og omtanke i dette da. Så det bør vel være bra nok. Jeg syr til flere forskjellige og har valgt ut stoffer etc. spesielt med tanke på hva jeg tror de liker. Anonymkode: b0b3b...531 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #16 Del Skrevet 7. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok Ja, det er jo lagt arbeid, tanke og omtanke i dette da. Så det bør vel være bra nok. Jeg syr til flere forskjellige og har valgt ut stoffer etc. spesielt med tanke på hva jeg tror de liker. Anonymkode: b0b3b...531 Jeg synes det høres ut som kjempefine gaver Anonymkode: 4a121...02a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 7. september 2016 #17 Del Skrevet 7. september 2016 Den 6.9.2016 at 19.06, Kontormus skrev: Når det gjelder strikking har jeg hørt at det er materialkostnad x3 https://www.pascuali.de/en/vicuna-100-vikunjawolle-ein-exklusives-hochwertiges-strickgarn/a-60816/ Hvor lang tid tar det å lage en lue av dette garnet? Eller hva kan jeg lage av 100 gram garn? Jeg er klar til å si opp jobben nå jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #18 Del Skrevet 7. september 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men det er heller ikke snakk om strikking, men sying. Jeg kan rett og slett ikke strikke Og det er så absolutt ikke snakk om flaskeskjulere, mer noe "alle" bruker. Men uansett så gir jeg ikke til de jeg vet ikke liker sånt. F.eks svogeren min, han får aldri noe av meg, kjøper heller noe helt annet til ham for han liker ikke sånt. Anonymkode: b0b3b...531 Strikking kan du gjøre samtidig som du ser tv, hører radio eller bok. Syarbeid krever mer konsentrasjon og ikke minst rot, sytråder, klippestøv, fingerferdigheter med knappenåler m.m. så jeg synes strikking og sying/hekling absolutt kan sammenlignes i forhold til innsats/arbeid. Når symaskinen har vært fremme her, så må gjerne hele huset vaes etterpå, særlig når det har blitt klippet en del stoff. Og når syprosessen pågår, så er det rot over alt. Unntaket er dersom du har et eget syrom, med lukket dør. Da må du i tillegg regne medgått tid fra du starter og til du er ferdig ryddet. Anonymkode: c02eb...4dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 7. september 2016 #19 Del Skrevet 7. september 2016 5 minutter siden, amativeReflection skrev: https://www.pascuali.de/en/vicuna-100-vikunjawolle-ein-exklusives-hochwertiges-strickgarn/a-60816/ Hvor lang tid tar det å lage en lue av dette garnet? Eller hva kan jeg lage av 100 gram garn? Jeg er klar til å si opp jobben nå jeg. To kvelder kanskje? Om det ikke rekker til lue, så tror jeg du får votter av to slike. Men det var litt av en pris da, hvilken ull er dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 7. september 2016 #20 Del Skrevet 7. september 2016 1 minutt siden, Kontormus skrev: To kvelder kanskje? Om det ikke rekker til lue, så tror jeg du får votter av to slike. Men det var litt av en pris da, hvilken ull er dette? Vikunjaull, siden vikunjaen er utryddningstruet og ville kan de ikke klippe dem. Så dem napper av dem ullen annenhvert år. Butikken hadde dessverre bare 4 garnnøster, så jeg kan nok dessverre ikke masseprodusere vikunjaullprodukter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå