norsk Skrevet 6. september 2016 #1 Skrevet 6. september 2016 kan noen forklare breddesirkler på en grundig måte sån at 3. klasse forstår det? har prøvd å søke på google men finner ikke andre forklaringer enn at de går parallelt med ekvator. trenger hjelp ganske fort! tusen takk hvis du hjelper
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #2 Skrevet 6. september 2016 Finn en globus og vis dem Anonymkode: b05e5...ac6 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #3 Skrevet 6. september 2016 En globus er veldig godt å ha som hjelpemiddel her. Begynn med å forklare hva ekvator er. Det er en strek som går midt mellom Nordpolen og Sydpolen. (Ok, hvis de ikke vet hva Nord- og Sydpolen er, så må du begynne med det aller først.) Noen har funnet på at jorda kan deles opp med 90 ringer over og 90 ringer under ekvator. Alle ringene ligger like langt fra hverandre. Ekvator er null. Deretter har man breddesirkel nr 1, 2, 3 osv jo lenger vekk fra ekvator man kommer. Nordpolen er nr 90. Jo høyere tallet er, jo lenger fra ekvator er man. For eksempel er 30 grader nord nærmere ekvator enn 60 grader nord. Og 30 grader sør ligger nærmere ekvator enn 60 grader sør. Pek deretter gjerne på hvor Norge ligger, og snakk om at Norge ligger ganske langt mot nord. Breddegrad nr 60 passerer nær både Oslo og Bergen, og kan være et kjekt eksempel. Siden jeg verken er pedagog, eller har barn, så vet jeg ikke om denne forklaringen er innafor for en 3.-klassing, men jeg håper noe av det jeg sier kan brukes. Anonymkode: 899f6...675 1
Lou Salome Skrevet 6. september 2016 #4 Skrevet 6. september 2016 Tegn en jordklode. Tegn inn ekvator. Tegn inn breddesirkler. 1
norsk Skrevet 6. september 2016 Forfatter #5 Skrevet 6. september 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: En globus er veldig godt å ha som hjelpemiddel her. Begynn med å forklare hva ekvator er. Det er en strek som går midt mellom Nordpolen og Sydpolen. (Ok, hvis de ikke vet hva Nord- og Sydpolen er, så må du begynne med det aller først.) Noen har funnet på at jorda kan deles opp med 90 ringer over og 90 ringer under ekvator. Alle ringene ligger like langt fra hverandre. Ekvator er null. Deretter har man breddesirkel nr 1, 2, 3 osv jo lenger vekk fra ekvator man kommer. Nordpolen er nr 90. Jo høyere tallet er, jo lenger fra ekvator er man. For eksempel er 30 grader nord nærmere ekvator enn 60 grader nord. Og 30 grader sør ligger nærmere ekvator enn 60 grader sør. Pek deretter gjerne på hvor Norge ligger, og snakk om at Norge ligger ganske langt mot nord. Breddegrad nr 60 passerer nær både Oslo og Bergen, og kan være et kjekt eksempel. Siden jeg verken er pedagog, eller har barn, så vet jeg ikke om denne forklaringen er innafor for en 3.-klassing, men jeg håper noe av det jeg sier kan brukes. Anonymkode: 899f6...675 Jeg synes denne forklaringen var veldig fin(veldig bra forklart) tusen hjertelig takk!!❤️
norsk Skrevet 6. september 2016 Forfatter #6 Skrevet 6. september 2016 3 timer siden, Lou Salome skrev: Tegn en jordklode. Tegn inn ekvator. Tegn inn breddesirkler. Takk for forslaget!👍🏼
norsk Skrevet 6. september 2016 Forfatter #7 Skrevet 6. september 2016 3 timer siden, Lou Salome skrev: Tegn en jordklode. Tegn inn ekvator. Tegn inn breddesirkler. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Finn en globus og vis dem Anonymkode: b05e5...ac6 Takk for forslaget!!😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå