gardiner Skrevet 6. september 2016 #1 Skrevet 6. september 2016 Hei! Jeg lurte på om noen hadde noen "tips eller råd" som kunne hjelpe meg. For rundt en måned siden flyttet jeg inn i ny leilighet med en venn, og begge har betalt depositum. Jeg er student så er avhengig av stipendet for brukte da mine siste penger på depositum, tidligere har jeg fått stipendet relativt fort men denne gangen har jeg havet i "manuell bunken" pga noen vedlegg jeg måtte sende så det tar sin tid! Husleien skulle da betales den 15. August, jeg sendte melding til huseier ca 2 uker før for å gjøre han obs på at jeg ikke viste når jeg fikk stipendet siden jeg fikk lang behandlingstid. huseier var da fram og tilbake med at den skal være inne den 15. Osv så endre mening at det går greit for så endre igjen, han ga meg da et varsel som gikk ut på søndagen og sa at om jeg ikke betaler innen i morgen leverer han papirer om tvangsutkastelse til namsmannen på torsdag. Jeg har lest noen plasser at det må være rundt 2 måneder med ubetalt husleie før han kan gjøre det ? Eller evt han sier oss opp, jeg syntes jo dette er en ekstremt fortvilende situasjon da jeg vill ikke det skal gå utover vennen min heller, og jeg har full fortståelse at han trenger sine penger så klart, men nå sitter jeg i en situasjon jeg ikke kan for jeg er avhengig av stipendet mitt... Noen andre som har vært borti lignende situasjoner ? Aner ikke hva jeg skal gjøre... Og har ikke familie jeg kan be om hjelp fra heller..
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #2 Skrevet 6. september 2016 Da ville jeg tatt opp et lite lån, som du da betaler tilbake den dagen du endelig får stipendet. Det skal jo ikke gå ut over huseieren at du ikke får stipendet til tiden. Anonymkode: 40e13...4ef 21
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #3 Skrevet 6. september 2016 For det første, det er "studielån", ikke "stipend". Og for det andre må du jo bare hoste opp penger på en måte. Spørre familie om lån, bruke kredittkort eller forbrukslån (og selvsagt betale tilbake med en gang du mottar studielån). Om huseier kan ikke kan gjøre det han sier han akter å gjøre, vet jeg ingenting om, men det er nok ganske sikkert at denne personen trenger pengene sine og du bør dermed anstrenge dem for å få betalt det du skylder. Anonymkode: 8e0f2...35d 12
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #4 Skrevet 6. september 2016 Vil du ha tak over hodet? Ja, da betaler du husleien i tide. Utleier har sin fulle rett til å kaste deg ut og ja, du lager trøbbel for din medboer. Depositumet både ditt og medboerens vil ryke med til omkostninger osv. Jeg fatter bare ikke at folk kan planlegge økonomisk så aldeles dårlig som dette og i tillegg skylde på Lånekassen. Anonymkode: 5618b...057 15
atropos Skrevet 6. september 2016 #5 Skrevet 6. september 2016 som du ser er det kun økonomiske elitister som henger på KG. Vel... Hva står det i kontrakten din? Der burde det stå hva som skjer ved forsinket husleie. Ellers er det kanskje lurt å gjøre som foreslått over. Ta opp et privatlån av venner eller familie. Eller ring banken og be om et kredittkort slik så du får betalt. Betaler du tilbake innen 30 dager, er det ikke renter på kredittkort. Bare pass på at du betaler tilbake med en gang lån og stipend kommer inn slik så du ikke blir hengende bakpå i hele år. 7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #6 Skrevet 6. september 2016 Husk det, de aller fleste som leier ut regner med innkomsten fra husleia for å betale egne regninger i tide. Når du ikke betaler din leie i tide, får ikke han betalt sine regninger i tide. Du kan synes det er så surt du bare vil at lånet du har søkt om ikke kommer på konto når du trenger det, men det er faktisk din huseier det går ut over. Om han kan kaste deg ut eller ikke bryr jeg meg ikke om. Du har inngått en økonomisk forpliktende avtale, og må holde din del. Da får du ta opp forbrukslån da, eller selge bilen eller Tv'n eller be om forskudd på lønna fra jobb, bare... fiks det... Anonymkode: 37209...167 10
Hecubaa Skrevet 6. september 2016 #7 Skrevet 6. september 2016 Det høres ut som om du har kommet i en uheldig og ikke-planlagt situasjon, men siden det virker som om pengene fra Lånekassen er rett rundt hjørnet så ville jeg brukt kredittkort eller solgt noe for å få betalt husleien og så betalt tilbake med en gang stipendet er på konto. Det er dumt å komme på kant med utleier så tidlig i leieforholdet. 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #8 Skrevet 6. september 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk det, de aller fleste som leier ut regner med innkomsten fra husleia for å betale egne regninger i tide. Når du ikke betaler din leie i tide, får ikke han betalt sine regninger i tide. Du kan synes det er så surt du bare vil at lånet du har søkt om ikke kommer på konto når du trenger det, men det er faktisk din huseier det går ut over. Om han kan kaste deg ut eller ikke bryr jeg meg ikke om. Du har inngått en økonomisk forpliktende avtale, og må holde din del. Da får du ta opp forbrukslån da, eller selge bilen eller Tv'n eller be om forskudd på lønna fra jobb, bare... fiks det... Anonymkode: 37209...167 Unnskyld, ts. Jeg har roet meg ned nå. Unødvendig av meg å være så krass, men innlegget ditt traff meg litt (var selv utleier en gang, da jeg måtte utsette egne regninger fordi jeg ikke fikk inn husleia fra leietakerne i tide). Uansett, budskapet mitt er det samme. Lån av bank eller privat, eller selg noe. Anonymkode: 37209...167 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #9 Skrevet 6. september 2016 selg rumpa di om så nødvendig. Utleiere driver ikke veldedighet. Anonymkode: ada66...1a9 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #10 Skrevet 6. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: selg rumpa di om så nødvendig. Utleiere driver ikke veldedighet. Anonymkode: ada66...1a9 Er ikke velldedighet når den bare kommer forsinket Anonymkode: 8ef78...bb7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #11 Skrevet 6. september 2016 Et tips som du tydeligvis trenger. Alltid ha minst én husleie liggende på sparekonto. Så slipper du at dette skjer igjen. Trodde det var vanlig jeg... men tydeligvis ikke. Det er ditt ansvar å ha husleie klar til forfall. Anonymkode: d4374...2be 4
draug 75 Skrevet 6. september 2016 #12 Skrevet 6. september 2016 Vel, du har jo snakket med huseier - og selv om han har vondt for å bestemme seg så har han altså landet på at husleia skal inn den 15. - da er du nå tre uker på etterskudd. Det er ikke bra, namsmann eller ikke. Huseieren din kan ikke påstå at du er bare upålitelig i og med at du har lagt fram problemet. Men du er fortsatt nødt for å betale husleien, lånekassen kan du ikke vente på. Dersom du har et godt kundeforhold til en bank, burde du kunne oppnå en kontokreditt. Hvis ikke er privatlån eller kredittkort løsningen. 2
mann_oslo_41 Skrevet 6. september 2016 #13 Skrevet 6. september 2016 Det tar vanligvis 6-10 uker før namsmann kommer på døra. Før dette får du varsel fra namsmann med anmodning om oppgjør. Når dette blir betalt fortsetter leieforholdet. Dette er, kanskje merkelig nok, IKKE en oppsigelse grunn. blir dog gebyr på ca 2000+ renter, så kredittkort er rimeligere. Ikke stress det ordner g. Heldigvis veldig ster beskyttelse av leietaker i Norge 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #14 Skrevet 6. september 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil du ha tak over hodet? Ja, da betaler du husleien i tide. Utleier har sin fulle rett til å kaste deg ut og ja, du lager trøbbel for din medboer. Depositumet både ditt og medboerens vil ryke med til omkostninger osv. Jeg fatter bare ikke at folk kan planlegge økonomisk så aldeles dårlig som dette og i tillegg skylde på Lånekassen. Anonymkode: 5618b...057 Dette er jo ikke bare villedende, men grovt villedende. Et godt tips er å ha dekning for det du mener på et forum med alvorlige tema, gjerne legge ved noen linker osv. Anonymkode: 5ced5...af3 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #15 Skrevet 6. september 2016 5 timer siden, Hecubaa skrev: Det høres ut som om du har kommet i en uheldig og ikke-planlagt situasjon, men siden det virker som om pengene fra Lånekassen er rett rundt hjørnet så ville jeg brukt kredittkort eller solgt noe for å få betalt husleien og så betalt tilbake med en gang stipendet er på konto. Det er dumt å komme på kant med utleier så tidlig i leieforholdet. Dette tenker jeg også. Det er en belastning i seg selv å ha utleier på ryggen, så en rask løsning med kredittkort som nedbetales med en gang lånet kommer høres ut som den beste løsningen. Kjempekjedelig å være så avhengig av lånet når det er forsinkelser i systemet, men man må nesten finne en alternativ løsning til pengene er inne på kontoen din. Jeg vil ikke råde deg til å la det gå så langt at han kontakter namsmannen for utkastelse. Klart, du kommer det nok unna dette, men det vil ikke gjøre særlig godt for relasjonen din til utleier. Anonymkode: 38926...42f 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #16 Skrevet 6. september 2016 5 timer siden, atropos skrev: som du ser er det kun økonomiske elitister som henger på KG. Vel... Hva står det i kontrakten din? Der burde det stå hva som skjer ved forsinket husleie. Ellers er det kanskje lurt å gjøre som foreslått over. Ta opp et privatlån av venner eller familie. Eller ring banken og be om et kredittkort slik så du får betalt. Betaler du tilbake innen 30 dager, er det ikke renter på kredittkort. Bare pass på at du betaler tilbake med en gang lån og stipend kommer inn slik så du ikke blir hengende bakpå i hele år. Ja, dette var et virkelig godt råd. Betaling i butikk gir rentefri kreditt. Uttak av kontanter eller overføring mellom kontoer på kredittkort får svindyr rente til å løpe fra dag 1. Er det rart folk havner i kredittfella når de mangler grunnleggende fakta om kredittkort? 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo ikke bare villedende, men grovt villedende. Et godt tips er å ha dekning for det du mener på et forum med alvorlige tema, gjerne legge ved noen linker osv. Anonymkode: 5ced5...af3 Hva er grovt villedende med dette? Utdyp! Å ikke betale leie når man leier det er lite voksent. Anonymkode: 5618b...057 1
mann_oslo_41 Skrevet 6. september 2016 #17 Skrevet 6. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, dette var et virkelig godt råd. Betaling i butikk gir rentefri kreditt. Uttak av kontanter eller overføring mellom kontoer på kredittkort får svindyr rente til å løpe fra dag 1. Er det rart folk havner i kredittfella når de mangler grunnleggende fakta om kredittkort? Hva er grovt villedende med dette? Utdyp! Å ikke betale leie når man leier det er lite voksent. Anonymkode: 5618b...057 Bare at forsinket husleie IKKE er en oppsigelse grunn. Når utleier får penger av Namsmannen fortsetter leieforholdet. det er litt fin juss her, og det finnes muligheter for å redusere leietakers generelle rettigheter. Har sett bort fra det, da det er ganske uvanlig. altså grovt villedende! Lite voksent tror jeg ikke ligger nærmere omtalt i husleier loven, men skal se i morgen .-) 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #18 Skrevet 6. september 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er grovt villedende med dette? Utdyp! Å ikke betale leie når man leier det er lite voksent. Anonymkode: 5618b...057 1. Det er ikke huseier som kaster leietager ut, det er namsmannen. 2. Huseier kan først sende saken til namsmannen 14 dager etter forfall. 3: Leietager får varsel før tvangsutkastelse gjennomføres. 4: Leietager kan hele tiden frem til etter at tvangsutkastelse er gjennomført og lås skiftet gjøre opp utestående leie, og får fortsette leieforholdet. 5: Det skal "gjentagende forsinkelser, (ofte eksemplifisert med forsinket leie i et helt kalenderår) til før utleier kan mene kontrakten misligholdt. 6: Det er jo nær barnslig feilaktig å påstå at hele leietagers depositum "vil ryke til omkostninger" når ingen vet hva det eksakte beløpet er, og kostnadene rundt en tvangsutkastelse ikke er (relativt sett) så store. Det sies heller ikke noe om hvordan leieforholdet er organisert. Har medleietager en separat kontrakt/separat depositum så vil jo ikke medleietager få noe trøbbel. Som nevnt av andre i tråden; Husleieloven dekker ikke voksenhet. Det samme kan jo sånn sett sies om utleier i denne situasjonen. Å først godta en forsinkelse er en inngåelse av en avtale om utsatt betaling, og kan ikke med enkelhet omgjøres ved et nytt innfall. Trenger du videre utdypning? Anonymkode: 5ced5...af3 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #19 Skrevet 7. september 2016 Hjelpes så mye rare svar det var her, ingen tilkaller namsmannen fordi leien er to uker forsinet. Det normale er at utleier purrer på leien og dersom den fremdeles ikke blir betalt sies leieforholdet opp. Normalt går det greit om pengene kommer kjapt på konto, men da har jo leier allerede skapt et dårlig inntrykk hos utleier, og vil ha mindre å gå på neste gang. Ts, du gjør som andre har skrevet over, skaffer deg kredittkort eller banklån til å betale husleien. Det er ikke utleiers problem at lånekassen er treig, det er sitt problem. Anonymkode: e7e41...59d 2
stan Skrevet 7. september 2016 #20 Skrevet 7. september 2016 Ikke betalt husleie er jo et brudd på kontrakten. Huseier er jo ikke pliktig til å holde sin del av avtalen når leieboer har brutt avtalen. Det vanlige er at utleier purrer på betaling, med en frist. Er ikke det betalt da, er leieforholdet avsluttet. Rent praktisk ville jeg da som utleier skiftet lås. Da vil det være leietaker som eventuelt må påpeke feil i framgangsmåten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå