AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #1 Skrevet 6. september 2016 Hei! Jeg har av ulike grunner en hund boende hos meg for tiden. Den kommer til å bli her en stund. Jeg synes det meste fungerer bra og hunden er nydelig. Vi trener lydighet, triks og lignende. Det eneste som er at hunden varsler om natten når den hører noen gå i gangen. Det er gjerne tre-fire bjeff, men de er til gjengjeld høye. Den bjeffer så godt som aldri ellers. Jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere dette. At den bjeffer slik om natten kan jo være plagsomt for naboene mine (bor i gammel bygård) og hver gang jeg blir vekket av dette tror jeg det er nummeret før jeg skal få hjerteinfarkt. Jeg ønsker med andre ord ikke å belønne eller oppmuntre denne atferden. Har prøvd å si rolig og mildt "alt er bra, det er bare avisbudet" og strekke ut hånden for å klappe hunden beroligende. Andre ganger har jeg vært strengere i stemmen hvor meldingen er "vær stille". Ikke at hunden skjønner norsk, men regner med at dere skjønner tegningen. Uansett gir jeg den jo oppmerksomhet. Hva ville dere ha gjort for å forsøke å lære hunden at noen som går i gangen om natten ikke er noe å bry seg om? Anonymkode: 1ac9b...307
Skelly Skrevet 6. september 2016 #2 Skrevet 6. september 2016 Bjeffer den ikke på dagen? Bor du alene? Kan du late som om du legger deg på kvelden, når det er mere stille i gangene, og få noen til å gå i gangen? Nå har foreldrene mine en liten hund så når hun bjeffer om natten (hvis de vet hvem som bråker og vet at det ikke er innbrudd eller noe slik) så plukker de henne opp og sier shhh shh shh til henne mens de stryker henne på brystet. Da roer hun seg. Har inntrykk av at dette er en større hund. Kan det stemme? Prøv å sett deg ned med den, holde deg selv rolig og ro den ned.
Gjest Hapi Skrevet 6. september 2016 #3 Skrevet 6. september 2016 Google sladremtoden/sladretrening/kindereggmetoden. Beskrevet i boka 100% Hverdagslydighet.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #4 Skrevet 6. september 2016 1 time siden, Skelly skrev: Bjeffer den ikke på dagen? Bor du alene? Kan du late som om du legger deg på kvelden, når det er mere stille i gangene, og få noen til å gå i gangen? Nå har foreldrene mine en liten hund så når hun bjeffer om natten (hvis de vet hvem som bråker og vet at det ikke er innbrudd eller noe slik) så plukker de henne opp og sier shhh shh shh til henne mens de stryker henne på brystet. Da roer hun seg. Har inntrykk av at dette er en større hund. Kan det stemme? Prøv å sett deg ned med den, holde deg selv rolig og ro den ned. Nei, ikke noe bjeffing på dagen, bortsett fra kun noen få ganger, men det har vært fordi han har badet og det var fryktelig stas. Har vurdert å få en venn til å gå litt i gangene. Ja, stor hund, nærmere førti kilo. Anonymkode: 1ac9b...307
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #5 Skrevet 6. september 2016 1 time siden, Hapi skrev: Google sladremtoden/sladretrening/kindereggmetoden. Beskrevet i boka 100% Hverdagslydighet. Takk for tips! Anonymkode: 1ac9b...307
Tabris Skrevet 6. september 2016 #6 Skrevet 6. september 2016 Vår hund var sånn. Vi bor slik til at det er lett å høre når naboer går forbi utenfor om natten og vår hund ville da ha lav terskel for å bjeffe etter vi hadde lagt oss - og evt om natten. Han kan fortsatt gjøre det hvis det er noen som er spesielt høylytte, men vi har fått bort 90% av bjeffingen på "vanlige" lyder. Jeg gjør følgende: Jeg har en skål med godbiter som alltid er i nattbordskuffen min. Ingenting fancy, bare vanlig tørrfor. Hver gang jeg hørte en lyd utenfor, så sa jeg "Bra!" og kastet en godbit på gulvet. Ja, det var slitsomt i begynnelsen, spesielt om jeg egentlig holdt på å sovne. Men det var verdt investeringen fordi det gjorde at han sluttet å reagere. Nå trenger jeg ikke lenger gjøre det på vanlige lyder. Hører jeg noen som er litt ekstra høylytte, så gjør jeg det fortsatt. Evt hvis jeg hører at hunden begynner å småmurre eller boffe så gjør jeg det samme - "bra!" og godbit. Det kan høres ut som om jeg belønner bjeffingen, men det er faktisk ikke det som skjer i den settingen. Når hunden bjeffer på lyder på den måten så bjeffer den fordi den er utrygg. Den synes lydene er skumle og reagerer derfor med å bjeffe. Bjeffingen er dermed bare et symtom på hundens sinnstilstand. Ved å være raskt ut med "bra!" og godbit (helst før hunden rekker å bjeffe, men du kan også gjøre det selv om den bjeffer) hver gang det er lyd, så endrer du hundens assosiasjon til lyder. I stedet for at lyder blir noe skummelt som må bjeffes på, så blir lyder ute knyttet til noe positivt (godbit). Frykten vil da reduseres og hunden slutter å bjeffe (symptomet forsvinner). Jeg gjorde dette nå nettopp, faktisk. Vår hund vil fort bjeffe om han hører en hund utenfor som bjeffer. Vi hadde lagt oss og det var en hund i naboleiligheten som bjeffet mer eller mindre kontinuerlig, noe som ikke pleier skje. HVER gang hunden bjeffet sa jeg "bra!" og ga godbit. Det tok ikke lang tid før vår hund sluttet å bry seg om bjeffingen og vi kunne legge oss til å sove selv om hunden ute fortsatte å bjeffe. Denne metoden kan brukes på alt hunden bjeffer på - lyder på tv, passerende hunder, syklister, lyder utenfor vinduet osv. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #7 Skrevet 7. september 2016 12 timer siden, Tabris skrev: Vår hund var sånn. Vi bor slik til at det er lett å høre når naboer går forbi utenfor om natten og vår hund ville da ha lav terskel for å bjeffe etter vi hadde lagt oss - og evt om natten. Han kan fortsatt gjøre det hvis det er noen som er spesielt høylytte, men vi har fått bort 90% av bjeffingen på "vanlige" lyder. Jeg gjør følgende: Jeg har en skål med godbiter som alltid er i nattbordskuffen min. Ingenting fancy, bare vanlig tørrfor. Hver gang jeg hørte en lyd utenfor, så sa jeg "Bra!" og kastet en godbit på gulvet. Ja, det var slitsomt i begynnelsen, spesielt om jeg egentlig holdt på å sovne. Men det var verdt investeringen fordi det gjorde at han sluttet å reagere. Nå trenger jeg ikke lenger gjøre det på vanlige lyder. Hører jeg noen som er litt ekstra høylytte, så gjør jeg det fortsatt. Evt hvis jeg hører at hunden begynner å småmurre eller boffe så gjør jeg det samme - "bra!" og godbit. Det kan høres ut som om jeg belønner bjeffingen, men det er faktisk ikke det som skjer i den settingen. Når hunden bjeffer på lyder på den måten så bjeffer den fordi den er utrygg. Den synes lydene er skumle og reagerer derfor med å bjeffe. Bjeffingen er dermed bare et symtom på hundens sinnstilstand. Ved å være raskt ut med "bra!" og godbit (helst før hunden rekker å bjeffe, men du kan også gjøre det selv om den bjeffer) hver gang det er lyd, så endrer du hundens assosiasjon til lyder. I stedet for at lyder blir noe skummelt som må bjeffes på, så blir lyder ute knyttet til noe positivt (godbit). Frykten vil da reduseres og hunden slutter å bjeffe (symptomet forsvinner). Jeg gjorde dette nå nettopp, faktisk. Vår hund vil fort bjeffe om han hører en hund utenfor som bjeffer. Vi hadde lagt oss og det var en hund i naboleiligheten som bjeffet mer eller mindre kontinuerlig, noe som ikke pleier skje. HVER gang hunden bjeffet sa jeg "bra!" og ga godbit. Det tok ikke lang tid før vår hund sluttet å bry seg om bjeffingen og vi kunne legge oss til å sove selv om hunden ute fortsatte å bjeffe. Denne metoden kan brukes på alt hunden bjeffer på - lyder på tv, passerende hunder, syklister, lyder utenfor vinduet osv. Takk for tips! Ironisk nok var det helt stille i natt, men skal absolutt forsøke dette på flere områder. Ville du gjort dette om du så at hunden kun reagerte på lyder fra folk i gangen? Eksempel: Ligger og hviler/sover, hører lyd, hodet spretter opp med høye ører eller ligger og hviler/sover og går bort til døren med en gang en lyd høres og står der og venter? Tenker på en måte at det jo selvsagt er greit at hunden følger med, er nysgjerrig osv., men oppfatter det også på en måte som forstadiet hvor den kan boffe eller bjeffe. Anonymkode: 1ac9b...307
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #8 Skrevet 7. september 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har av ulike grunner en hund boende hos meg for tiden. Den kommer til å bli her en stund. Jeg synes det meste fungerer bra og hunden er nydelig. Vi trener lydighet, triks og lignende. Det eneste som er at hunden varsler om natten når den hører noen gå i gangen. Det er gjerne tre-fire bjeff, men de er til gjengjeld høye. Den bjeffer så godt som aldri ellers. Jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere dette. At den bjeffer slik om natten kan jo være plagsomt for naboene mine (bor i gammel bygård) og hver gang jeg blir vekket av dette tror jeg det er nummeret før jeg skal få hjerteinfarkt. Jeg ønsker med andre ord ikke å belønne eller oppmuntre denne atferden. Har prøvd å si rolig og mildt "alt er bra, det er bare avisbudet" og strekke ut hånden for å klappe hunden beroligende. Andre ganger har jeg vært strengere i stemmen hvor meldingen er "vær stille". Ikke at hunden skjønner norsk, men regner med at dere skjønner tegningen. Uansett gir jeg den jo oppmerksomhet. Hva ville dere ha gjort for å forsøke å lære hunden at noen som går i gangen om natten ikke er noe å bry seg om? Anonymkode: 1ac9b...307 Du "ønsker" ikke.....? Ønske er noe man gjør til jul og bursdager. Det du mener er at "du vil ikke belønne denne atferden". Ikke noe ønsking. Anonymkode: 76db2...31e
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #9 Skrevet 7. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du "ønsker" ikke.....? Ønske er noe man gjør til jul og bursdager. Det du mener er at "du vil ikke belønne denne atferden". Ikke noe ønsking. Anonymkode: 76db2...31e Takk for nyttig innspill. Anonymkode: 1ac9b...307 3
Tabris Skrevet 7. september 2016 #10 Skrevet 7. september 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Ironisk nok var det helt stille i natt, men skal absolutt forsøke dette på flere områder. Ville du gjort dette om du så at hunden kun reagerte på lyder fra folk i gangen? Eksempel: Ligger og hviler/sover, hører lyd, hodet spretter opp med høye ører eller ligger og hviler/sover og går bort til døren med en gang en lyd høres og står der og venter? Tenker på en måte at det jo selvsagt er greit at hunden følger med, er nysgjerrig osv., men oppfatter det også på en måte som forstadiet hvor den kan boffe eller bjeffe. Anonymkode: 1ac9b...307 Jeg er enig, jeg ser på det som forstadiet til bjeffing og da er bedre å være litt i forkant. Så jeg ville sagt "bra" med en gang du hører lyd utenfor og gitt godbit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå