Gå til innhold

Småbarn i stillevogna på toget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, føler meg som en skikkelig kjerring nå, men det er et litt irrirerende dillemma jeg er borti nå.

Sitter i en stillevogn på et tog, det er ikke helt fullt men ganske. Her er det også en mor med to sutrete barn, som hyler i trass og gråter og krabber rundt. Noen sa fra, og hun mente hun "forstår men det er ikke plass i familievogna". 

Altså... Grunnen til at jeg velger stillevogn er nettopp for å slippe sutrete barn. Det er fire andre vogner på toget, hvorfor da velge stillevogna (som riktignok er nærmest familievogna)? Men på en annen side - man kan ikke bare kaste ut en mor og barna hennes fra en vogn, de kan jo liksom ikke stå hele turen heller? 

Toppen av kransekaka er jo at hun ikke har telefonen på lydløs og svarer hver gang den ringer... 

Hva hadde dere gjort i en sånn situasjon? Akkurat nå skriver jeg her for å ikke sitte i stillhet og irritere meg. Det var den blunden før jobb, liksom...

Anonymkode: 28235...e63

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En hver normalt oppegående person sier da i fra til personalet på toget. 

Anonymkode: f0d5f...7bf

• Liker 13
Skrevet

Gå inn i nærmeste vogn, og spør om ikke tre andre voksne vil bytte plass med henne? Eller ta kontakt med konduktør når h'n kommer og be vedkommende om å finne noen som kan bytte?

Anonymkode: 625c4...55d

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En hver normalt oppegående person sier da i fra til personalet på toget. 

Anonymkode: f0d5f...7bf

Personalet bryr seg ikke, de var innom for å sjekke billetter men ignorerte dem bare. Forøvrig - har du ikke hørt at jo flere som vitner noe, jo mindre er sannsynligheten for at noe blir gjort ? 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personalet bryr seg ikke, de var innom for å sjekke billetter men ignorerte dem bare. Forøvrig - har du ikke hørt at jo flere som vitner noe, jo mindre er sannsynligheten for at noe blir gjort ? 

Muligens personalet ikke sa ifra fordi de oppfattet at det ikke plaget de øvrige som satt i vognå (nettopp av den grunn av ingen sa ifra)? Litt dumt kanskje. Men jeg er helt enig med deg. Var alle de andre fire vognene såkalt familievogner? Fordi hvis hele toget var fullt ellers så forstår jeg at hun måtte ta den plassen. Det er ikke alltid enkelt å roa ned sutrete unger men hun kunne prøvd å ta mer hensyn ved å bl a ikke svart på henvendelser i telefon akkurat der og da.

Skrevet

Når hun i tillegg svarer på telefonen som ringer med lyd, virker det som hun ikke heelt forstår saken her, og det er jo utrolig når noen allerede har snakket til henne. Jeg ville snakket med konduktøren. Det kan da ikke være så vanskelig å få noen til å bytte til stillevogn?

Anonymkode: 23abf...810

• Liker 1
Skrevet

Ja, det var jeg som ble anonym over her.

Skrevet

Du er ikke kjerring i det hele tatt. Stillevogn er for de som ønsker stillhet og ro og jeg pleier også å velge den, av samme grunn som deg. Jeg ville bedt kjerringa og krapylene hennes enten holde kjeft eller pelle seg over i familievogna eller en av de "vanlige" vognene om den er full. Stillevogn skal jo være nettopp stille. Og den telefonen hennes skulle vært kastet ut av vinduet. 

• Liker 12
Skrevet

#firstworldproblems

Anonymkode: ff46c...859

• Liker 4
Skrevet

Er det noe  decibelgrense for hvor høyt man kan snakke i denne vognen og? Eller må en holde kjeft? Ja ts...du er kjerring. Du må akseptere at barn bråker litt. Selv i en såkalt stille vogn.

Anonymkode: 213ae...f8a

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe  decibelgrense for hvor høyt man kan snakke i denne vognen og? Eller må en holde kjeft? Ja ts...du er kjerring. Du må akseptere at barn bråker litt. Selv i en såkalt stille vogn.

I stillevognen får man ikke ha lyd på telefonen,høre høy musikk eller bruke tastatur på laptopen. De har egne regler for stillevognen.

Anonymkode: 1e870...dda

• Liker 12
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har kanskje ikke reist med tog de siste årene? De har egen familiekupe med lekerom. Det er tilrettelagt slik at noen kan få ha det stille.

Man trenger ikke alltid sette hensynet til småbarnsforeldre først.

Men hadde jeg vært Ts, så hadde jeg selvsagt tatt en prat med damen selv. Det gjelder jo å ta grep om sin egen tilværelse.

• Liker 10
Skrevet

Spørsmål er hvor mange satt i "familievognen" som hadde null barn med seg.  Sikkert en del. 

• Liker 2
Skrevet

Konduktøren orker garantert ikke ta tak i det om ingen sier fra, det er jo ikke han som skal sitte i den vogna.

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken del av ordet stille var det du ikke forstod? Det står store klistremerker på dørene til disse vognene at mobilen skal være avslått. Det kan være mange grunner til at folk vil ha ro og ønsker å slippe å høre på prating i mobilen og hylende unger.

Anonymkode: 6e460...a2f

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eh nei!

Klipp og lim fra nsb

NSB Stille - Slapp godt av i stillekupè

NSB Stille er en egen avdeling i toget hvor du kan slå av telefonen og slappe av i rolige omgivelser - helt uten tillegg i prisen.

Stillevognen er for deg som ønsker fred og ro på togturen. I denne vognen gjelder derfor disse reglene:

- Ikke snakk i telefonen

- Sett deg i en annen vogn hvis du ønsker å prate

- Ikke bruk musikkspiller

- Bruk gjerne datautstyr med touch

Anonymkode: a4080...e73

• Liker 6
Skrevet

Jeg har også endt i stillevognen med barna mine når det har vært fult ellers. Hva skal man gjøre da? Bli hjemme? Og, barn har dessverre ikke av og på knapp.

• Liker 3
Gjest NotNaomi
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eh,tror ikke du helt skjønner. Stillevogn er for å slippe støy,som bla mobiltlf og barn. En god del velger disse vognene for å sove før og etter jobb. Så det er ikke akseptabelt at barn bråker nei.

Ts,du må si fra. Syns det er veldig rart at ikke ansatte reagerte jeg da,og det er jo ganske så rart at denne moren i tillegg snakker i telefonen. Hadde sagt fra til henne jeg også,selv om andre har gjort det. Det bør jo være noe ledig i en annen vogn.

Skrevet
6 minutter siden, Jens skrev:

Jeg har også endt i stillevognen med barna mine når det har vært fult ellers. Hva skal man gjøre da? Bli hjemme? Og, barn har dessverre ikke av og på knapp.

Da går man selv til kondoktøren og ber om hjelp. Men når det er sagt så er jeg pendler og har ikke tro på at hele toget er stapp fult bortsett fra stillevogna.Erfaringen tilsier heller det motsatte.Hvis det er nesten fult på toget kan  du i hvert fall garantere at stillevogna er full,nettopp fordi folk ønsker ro.

Anonymkode: a4080...e73

• Liker 9
Skrevet

Er det fullt så er det fullt, da må man innrette seg. Tåler man ikke lyd får man bruke ørepropper og holde seg hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...