Gå til innhold

Konfrontere kvinnediskriminerende svigerfar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg har en svigerfar som til stadighet kommer med sexistiske-, kvinne- og rasediskriminerende ytringer. Han har fire barn og kone men ingen sier i fra til ham at det slike ytringer er ok. Jeg har vært sammen med samboeren min i 10 år nå og svelget unna kamelene når de har kommet eller ignorert utsagnene. Det er nok ikke slik at han fullt ut kunne stått inne for holdningene, men vi står LANG unna hverandre politisk og moralsk. Han er redd for "autoriteter" (herunder meg selv fordi jeg har lang utdanning og et "høystatusyrke") og har reagert med depresjoner, apati og agressivitet når han har opplevd å bli irettesatt. Svigers lever litt i sin egen verden slik at det ikke er sikkert de forstår at dette ikke er greit i dagens samfunn. Nå har vi fått en datter og jeg tenker at kamelsvelgingens tid er over og jeg vil ikke at hun skal oppleve disse utsagnene eller holdningene. Eksempel fra gårsdagens familietur til en lokal severdighet: "Dersom alle damene bare hadde vært toppløse, så hadde det nok vært mange flere folk her". Min samboer har gitt opp å forsøke å endre sine foreldres atferd og hans mor virker ikke som at hun synes disse utsagnene er problematiske.

Håper dere kan hjelpe meg for her renner begeret snart over... Takk!!

Anonymkode: 877d5...378

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns ikke den kommentaren i seg selv var så ille. Har hørt verre. Kan like være like greit for jenta di å oppleve mennesker som har andre holdninger og lære henne hvorfor den type holdninger ikke er bra for andre. Bedre å lære jenta opp til å håndtere slike ting enn å prøve oppdra resten av verden resten av livet hennes

Anonymkode: d4ff6...961

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere!

Jeg har en svigerfar som til stadighet kommer med sexistiske-, kvinne- og rasediskriminerende ytringer. Han har fire barn og kone men ingen sier i fra til ham at det slike ytringer er ok. Jeg har vært sammen med samboeren min i 10 år nå og svelget unna kamelene når de har kommet eller ignorert utsagnene. Det er nok ikke slik at han fullt ut kunne stått inne for holdningene, men vi står LANG unna hverandre politisk og moralsk. Han er redd for "autoriteter" (herunder meg selv fordi jeg har lang utdanning og et "høystatusyrke") og har reagert med depresjoner, apati og agressivitet når han har opplevd å bli irettesatt. Svigers lever litt i sin egen verden slik at det ikke er sikkert de forstår at dette ikke er greit i dagens samfunn. Nå har vi fått en datter og jeg tenker at kamelsvelgingens tid er over og jeg vil ikke at hun skal oppleve disse utsagnene eller holdningene. Eksempel fra gårsdagens familietur til en lokal severdighet: "Dersom alle damene bare hadde vært toppløse, så hadde det nok vært mange flere folk her". Min samboer har gitt opp å forsøke å endre sine foreldres atferd og hans mor virker ikke som at hun synes disse utsagnene er problematiske.

Når det har gått 10 år klarer du vel noen år til. Det greieste er vel og overse det hele. Han dummer seg ut selv.

• Liker 4
Skrevet

Gi beskjed om at hvis han vil se barnebarne, får han holde seg for god til å komme med slike utsagn mens hun er i nærheten

• Liker 4
Gjest NotNaomi
Skrevet

Syns ikke eksemplet du kom med var så graverende akkurat :-) Teit dårlig humor i verste fall. Så vanskelig å svare da dette var det eneste eksempelet. Liker ikke helt ordet "irettesagt",for bedre med konfrontasjon og uenighet. Hvorfor tror du datteren din tar skade av dette da? Uansett så er foreldre barnas viktigste forbilder,og det skal veldig mye til at de lar seg påvirke i den forstand at de adopterer andres meninger og holdninger når de er små! Når de blir større går det jo an å forklre.

Så er det litt med det at barn ikke blir skånet for alr,og de vil alltid oppleve ulikheter og forskjellige synspungt og handlinger. Skjønte ikke helt med at han reagerer med depresjoner,apati osv ved "iretteettelser". Det tyder jo på at han sliter med noe psykiske greier? Hvor mye ville det nytte å prøve å påvirke ham,og vil det nytte i det hele tatt?

Enig i at sånne ytringer er provoserende,og det går jo selvfølgelig an å si seg uenig. Men i noen tilfeller tror jeg det beste vil være å lukke ørene. Han er neppe til å forandre,men jeg tror nok som nevnt over at det som betyr noe er hvordan dere som foreldre oppdrar og påvirker barnet :-)

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere!

teit sagt, men ikke så ille at jeg hadde giddi å lage en konfrontasjon over det. Har du andre eksempler? Jeg syns det vriker som du ser veldig ned på svigerforeldrene dine.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for tilbakemeldinger!

Helt enig i at jenta vår er den som skal oppdras og ikke omgivelsene. Verden er full av mennesker med alle slags holdninger, og det må vi forholde oss til.

Mulig jeg kom med et litt dårlig eksempel, men det var det nyligste. Andre er typ: "Se på han der! Det er den svarteste negeren jeg noensinne har sett". Eller å bruke ordet "neger" når vi er på restaurant med mennesker på nabobordet som ville falt under den kategorien. Mulig jeg som likestillingsforkjemper er litt lett provosert av sexistiske kommentarer...

Jeg kan forstå at det fremstår som om jeg ser ned på svigers. Jeg ser nok ikke opp til dem, men de har mange gode kvaliteter som jeg beundrer og det forteller jeg dem. Blir bare så immari frustrert over disse situasjonene som oppstår ca hver gang vi treffes i en eller annen grad. Det har ført til at verken jeg eller samboeren har så veldig lyst til å treffe dem, noe som er fryktelig synd, særlig for svigermor som gjerne vil ha et forhold til barnebarnet sitt. Samboeren har i mange år ønsket kutte kontakten medssine foreldre til et minimum og det er derfor jeg tenker at vi kunne forsøkt å løse årsaken til dette som jo re hans manglende sosiale antenner... Og ja, svigerfar har hatt psykiske problemer i perioder. De er sammen med høflighet og respekt grunnen til at jeg har bitt tennene sammen gjennom årene. I tillegg flyttet vi tilbake til samme by som dem for 2 år siden, så det har vært lettere å være tålmodig med litt avstand. 

Kan omformulere problemstillingen litt: Kan jeg konfrontere på en litt "lettere" eller humoristisk måte neste gang? Slik at det blir mer som et hint? Ellers bør samboeren gjøre det om noen av oss skal gjøre det?

Endret av Kokeliko
Skrevet

Jeg ville nok bare sagt : " Hysj, det er barn tilstede", dersom han kom med litt utidige utsagn og ikke begynt med noen store konfrontasjoner. 

Til barn kan man godt si at bestefar sier " neger" fordi det var vanlig i gamle dager, men at vi har sluttet med det nå. 

• Liker 2
Skrevet

Enig med forrige taler. " Det var ikke pent sagt" (til barnet) . Hvis barnet spør/reagerer på noe: " det var dumt sagt av bestefar" " Han er bare gammeldags. Man sier ikke sånn". " Jeg skjønner ikke hva han mener." " det er stygt å kommentere andre". Litt mer konfronterende" Sånt sier man da ikke med barn tilstede! "

Anonymkode: e0c9d...954

• Liker 3
Skrevet

Dette høres nesten ut som min situasjon, bare at jeg er den "unge" jenta. Besteforeldrene mine er svært gamle og har et helt annet kvinnesyn enn min generasjon, noe jeg merker svært ofte de få gangene jeg besøker dem. Jeg blir flittig påminnet av bestefar at at jeg (fordi jeg er kvinne) må dekke av og vaske opp etter han har hatt frokosten sin, at jenter ikke burde gå i bukser fordi det ikke er pent, at jeg heller burde finne med en bonde og få barn i tidlig alder (nå) istedenfor å ta utdanning, og flere påstander som han hjertelig deler rundt seg. Foreldrene mine har aldri sagt ifra til han at dette ikke er greit, noe jeg mener at de burde gjort for lenge siden. Det var ikke noe gøy å skrelle poteter og dekke på bordet med kusina mi når vi var 10 år gamle når fetterne istedenfor fikk lov til å spille fotball ute i hagen. 

Anonymkode: 610db...2ad

• Liker 7
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

En tullete kommentar men og lage en sak ut av det er enda mer idiotisk.

Skrevet
10 timer siden, Kokeliko skrev:

Kan omformulere problemstillingen litt: Kan jeg konfrontere på en litt "lettere" eller humoristisk måte neste gang? Slik at det blir mer som et hint? Ellers bør samboeren gjøre det om noen av oss skal gjøre det?

Jeg tror han bør gjøre det først. Så kan du og etter en stund.  Så blir du ikke den frekke svigerdatteren.

Anonymkode: a9b09...497

Skrevet

Jeg hade bare sagt det rett ut.

"Du ytrer mye rasistiske, sexistiske og diskriminerende utsagt om kvinner, innvandrere og diverse - det ha du rett og mene, men det er dårlig påvirkning. Jeg er drittlei av å høre på det, og ønsker ikke at barna mine skal påvirkes av dette. Vær et godt forbilde, og kutt det ut".

Så får han bare havne i depresjoner eller hvaenn, han bruker nok heller det som en manipulerende greie om han har klart innbille dere at han får depresjoner av å få tilbakemeldinger. Det er nok heller han som generelt er syk, og bruker de unnskyldningene han kan for å legge skylda over på andre. 

Smakløs fyr spør du meg, og folk skal få tilbakemeldinger når de ytrer seg sånn. Det gjør iallefall jeg.

Anonymkode: 90ebd...fcf

• Liker 5
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres nesten ut som min situasjon, bare at jeg er den "unge" jenta. Besteforeldrene mine er svært gamle og har et helt annet kvinnesyn enn min generasjon, noe jeg merker svært ofte de få gangene jeg besøker dem. Jeg blir flittig påminnet av bestefar at at jeg (fordi jeg er kvinne) må dekke av og vaske opp etter han har hatt frokosten sin, at jenter ikke burde gå i bukser fordi det ikke er pent, at jeg heller burde finne med en bonde og få barn i tidlig alder (nå) istedenfor å ta utdanning, og flere påstander som han hjertelig deler rundt seg. Foreldrene mine har aldri sagt ifra til han at dette ikke er greit, noe jeg mener at de burde gjort for lenge siden. Det var ikke noe gøy å skrelle poteter og dekke på bordet med kusina mi når vi var 10 år gamle når fetterne istedenfor fikk lov til å spille fotball ute i hagen. 

Anonymkode: 610db...2ad

Hyggelig fyr.. Håper inderlig du ikke finner deg i dette lenger?!

• Liker 1
Skrevet

Ta det opp med samboer. Si han ikke kan gi opp nå som dere har en datter. Jeg hadde besøk svigers betraktelig mindre dersom jeg hadde vært i nærheten av slike holdninger. Jeg finner meg faktisk ikke i det. Du skal ha for at du har holdt ut i 10 år! Skjønner godt du ikke ønsker at datteren din skal høre sånt tøv.

Anonymkode: fcc42...d09

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke jeg villegått inn i noen stor konfrontasjon, men jeg ville heller ikke latt sånne kommentarer få stå uimotsagte når mine barn var tilstede (dette uansett barnets kjønn, en gutt skal bli mann en dag, og bør ikke ha et forbilde som opptrer på den måten). Flere her foreslår å si at man sier ikke sånn med barn tilstede. Jeg ville ungått å si akuratt det, fordi det sender et signal til barna om at dette er noe som er greit voksne imellom, men ikke for dem. I situasjonen ville jeg heller kommentert den aktuele kommentaren. 

Alle damene skulle vært toppløse --> Nå er det vel ikke damer folk kommer hit for å se på, og jeg tror de fleste av de som kommer hit faktisk foretrekker å slippe å bli seksualisert på den måten.

Se han der, han er den svarteste negeren jeg noen gang har sett --> Hadde du syntes det var greit om folk pekte på deg på den måten?

Generelt snakk om negere--> Jeg vet at ordet neger var vanlig å bruke tidligere, så jeg regner med at du ikke menere noe vondt med det, men er du klar over at ordet nå oppfattes som et rasistisk skjeldsord?

Jeg ville i utgangspunktet begynt med å konsekvent svare tilbake på den måten hver gang det kom en kommentar. Hvis det ikke hjalp, ville jeg tatt en prat med svigerfar på tomandshånd. Da kunne jeg sagt noe sånt som at selv om jeg ikke liker holdningene, har han selvsagt rett til å mene hva han vil,men at jeg ikke nsker at disse holdningene skal kommuniseres til/forran mine barn. Han hadde også fått beskjed om at hvis han ikke kunne akseptere det ville jeg se meg nødt til å begrense kontakten, fordi jeg ikke ønsker dette for barna mine.

Anonymkode: 61b78...721

• Liker 3
Skrevet

Haha. Hva dere kvinner skal lage drama og hylekor om. Det var faktisk en ganske morsom bemerkning fra bestefaren. Er ikke rart Norge går til helvete og blir mer og mer PK når det er sånne holdninger dere kvinner fronter. Kvinnediskriminerende betyr like mye som rasistisk i dag, når det blir slengt ut over en lav sko, slik som det gjøres her :fnise::fnise:

Anonymkode: 46a92...4af

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...