Gå til innhold

fengsel i norge er ikke luksus

Anbefalte innlegg

Skrevet

retter denne posten mot de som sammenligner fengsel med gamlehjem, jeg har permisjon nå fra en dom på 4 måneder (økokrim). jeg er vandt med fast timelønn på 210 kr uten tillegg, men på soning får jeg nesten 4 kr i timen for hardt fysisk arbeid... deler også celle med en som er en god del større enn meg, ene gangen fikk jeg beskjed om å vaske gulvet en dag da det var hans tur, gjorde dette grundig og nøye men da jeg endelig var ferdig fikk jeg beskjed av han om å gjøre det på nytt, prøvde å nektet og fikk tildelt en strak en på kjeven..:icon_frown:

Anonymkode: 3c8d3...463

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bedre med en strak en på kjeven enn en hard en opp i nummer 2.. Du burde være lettet.

Anonymkode: bf3ed...ffc

• Liker 10
Skrevet

Jeg skjønner ikke sammenligningen med gamlehjem overhodet, da det er to veldig forskjellige institusjoner. Kjenner forøvrig en gammel dame som satt i fengsel, hun hadde nok glatt foretrukket gamlehjemmet fremfor fengselet (og det hadde de fleste andre også, de vet det bare ikke selv). 

Det sier seg selv at timelønnen i fengsel ikke er god, da man ikke akkurat vil oppfordre folk til å ønske seg dit. Hovedgrunnen til at det i det hele tatt er arbeid i fengselet er jo for å sysselsette de kriminelle, den økte lønnen er kun for å få flest mulig til å jobbe. Når man tjener såpass lite som man gjør i fengsel, så vil noen få kroner ekstra per dag utgjøre en stor forskjell. I det virkelige liv hadde svært få villet jobbe for 40,- ekstra per dag.

Anonymkode: 9651f...4b6

• Liker 3
Skrevet

Klart det ikke er luksus. Det skal ikke være luksus. Man har gjort noe galt, og fengsel skal ikke være en ferie. Det skal være noe man ikke ønsker. Selvfølgelig vil du ikke få samme timelønn du hadde i fast arbeid. Hvorfor skulle du det?

Anonymkode: 6ea27...8aa

• Liker 5
Skrevet

Helt enig med deg, TS. De som sier at fengsel er som å bo på et luksushotell har ikke peiling på hva de prater om. Jeg har jobbet i fengsel, og kan garantere at jeg aldri ville flyttet inn på et hotell som var som dette.

Anonymkode: b0179...1a2

• Liker 1
Skrevet

Har noen noe råd om hvordan jeg kan gjøre cellekameraten fornøyd?...

Skrevet

Kan du ikke bare si fra til vaktene?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har noen noe råd om hvordan jeg kan gjøre cellekameraten fornøyd?...

Det er vanskelig å svare på når vi ikke vet noe om cellekameraten din. Der jeg jobbet kunne noen av de være ganske ille, og ville ikke la enkelte være i fred. Det virket som om det var lite en kunne gjøre for å få disse fornøyde. Men dette er snakk om et fengsel med veldig høye dommer.

Er det mulig for deg å bytte celle? Har du pratet med fengselsbetjentene om situasjonen din?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å svare på når vi ikke vet noe om cellekameraten din. Der jeg jobbet kunne noen av de være ganske ille, og ville ikke la enkelte være i fred. Det virket som om det var lite en kunne gjøre for å få disse fornøyde. Men dette er snakk om et fengsel med veldig høye dommer.

Er det mulig for deg å bytte celle? Har du pratet med fengselsbetjentene om situasjonen din?

når jeg prata med betjenten så syntes hun at vi er en god match, at dette ikke er noe ferie koloni.... men jeg føler jeg må slutte å gjøre som han sier, hva skal jeg gjøre om han plutselig en dag ber meg ta imot en hard en i dusjen? :icon_frown:

Skrevet

Hva er egentlig poenget ditt? Det skal ikke være luksus. Faktum er at norsk fengsel har langt bedre vilkår for de innsatte enn hva som er gjeldende i mange andre land. Man har faktisk ikke noe å klage over i det hele tatt som innsatt i norsk fengsel. Det er du som har gjort noe kriminelt, og å sutre over den dårlige lønnen eller at du må vaske er jo helt absurd. 

Anonymkode: ffd2e...bcb

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig poenget ditt? Det skal ikke være luksus. Faktum er at norsk fengsel har langt bedre vilkår for de innsatte enn hva som er gjeldende i mange andre land. Man har faktisk ikke noe å klage over i det hele tatt som innsatt i norsk fengsel. Det er du som har gjort noe kriminelt, og å sutre over den dårlige lønnen eller at du må vaske er jo helt absurd. 

Anonymkode: ffd2e...bcb

Ts reagerer på at folk påstår at norske fengsler er luksus. Og man skal da slippe å bli utsatt for vold av medinnsatte.

Anonymkode: 50a16...923

• Liker 3
Skrevet

Hvis du har gjort noe ulovlig, så får du bare ha det så godt!

Anonymkode: 9809e...eb8

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har gjort noe ulovlig, så får du bare ha det så godt!

Anonymkode: 9809e...eb8

trenger ikke bli dominert av cellekameraten selvom jeg har brutt loven, jeg har rettigheter selv som fange.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klart det ikke er luksus. Det skal ikke være luksus. Man har gjort noe galt, og fengsel skal ikke være en ferie. Det skal være noe man ikke ønsker. Selvfølgelig vil du ikke få samme timelønn du hadde i fast arbeid. Hvorfor skulle du det?

grunnen til dette innlegget er fordi mange klager over at man har det så sykt bra i norske fengsler, men det har jeg jo ikke... godtar luselønn og lite frihet men skikkelig pinlig å bli dominert av medfanger

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

grunnen til dette innlegget er fordi mange klager over at man har det så sykt bra i norske fengsler, men det har jeg jo ikke... godtar luselønn og lite frihet men skikkelig pinlig å bli dominert av medfanger

Man har det bra i norske fengsel med tanke på at det faktisk er et fengsel. Om du blir plaget av medfanger, så ta det opp med fengselsbetjentene. 

• Liker 1
Skrevet

Man har det bra i norske fengsel med tanke på at det faktisk er et fengsel. Om du blir plaget av medfanger, så ta det opp med fengselsbetjentene. 

kan jo ikke det, da blir det enda mer trøbbel...

Skrevet

Som regel har man enerom. Egen tv. Eget bad. Ingen bekymringer som står i veien for skolegangen, som også er gratis. Gratis tannlegehjelp som kan koste tusenvis for andre.

Man trenger ikke bekymre seg for regninger eller hvordan husleia skal betales. Ingen bekymringer rundt vedlikeholdsutgifter.

Ingen oppvask etter middag. Får god mat hver dag selv om ikke kan eller gidder å lage mat. Slipper å gå i butikken og bære tunge poser med matvarer hjem.

Man får være i fred det meste av døgnet. Ingen forventinger fra andre, ingen mas, ingen telefoner osv.

Jeg har slitt mye med økonomien da jeg var yngre. Økonomiproblemer som gikk utover studier og jobb. Bodd på sofaen his venner og flyttet mye på grunn av dårlig økonomi. Masse bekymringer hver dag, og postkassestrekk.

Gikk ikke til tannlegen eller lege på over 10 år, fordi jeg ikke hadde råd.

Skulle ønske jeg satt i fengsel i denne perioden av livet mitt. Tror jeg hadde kommet bedre ut av det.

Anonymkode: ac0c1...094

• Liker 2
Skrevet

Du har brutt loven. Du gjorde det frivillig og du har da valgt å risikere fengsel. Du skal straffes, så klart man da ikke skal no på luxus hotell. Det ville vært belønning og det skal du ikke ha. Liker du det ikke så får du være lovlydig når du kommer ut.

Anonymkode: 1ea6a...194

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...