AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #1 Skrevet 6. september 2016 Sønnen min er fem år og nå ønsker biologisk far kontakt. Han har aldri møtt sønnen og vi lever langt unna hverandre. Jeg er i et nytt forhold det har jeg vært siden sønnen var ett år. Han er også "pappa" for sønnen vår. Jeg har fortalt sønnen min at "pappa ikke er pappa" om dere skjønner så jeg holder det ikke skjult!! Hva har biologiske far rett på? Hva har vi som familie rett til? Syntes dette er vanskelig og tøft men må spørre. Vêr ikke hva jeg føler om det hele og jeg vil bare min sønns beste!! Anonymkode: 19b1a...2ae
Missy1 Skrevet 6. september 2016 #2 Skrevet 6. september 2016 Det er barnet som har rettigheter. Barnet har rett på å ha kontakt med sine foreldre. Det er veldig dumt at biologisk far har tatt avstand så mange år (hvis dette er hans valg) og han kan selvsagt ikke bare komme stormende inn og forvente samvær med overnattinger og hele pakka fra dag 1. Det er viktig å ta det rolig, far og sønn må bli kjent over tid med hyppige besøk før far kan ha sønnen alene. De må bli kjent og trygge med hverandre og du som mamma må kunne føle deg trygg før du sender han "avgårde" 11
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #3 Skrevet 6. september 2016 4 minutter siden, Missy1 skrev: Det er barnet som har rettigheter. Barnet har rett på å ha kontakt med sine foreldre. Dette! Anonymkode: 718b8...50e 3
Peter007 Skrevet 6. september 2016 #4 Skrevet 6. september 2016 Hvis det er så vanskelig og innse at både barnet og far har juridisk rett til samvær, så burde dere revurdere deres innstilling. Bedre seint enn aldri er et utrykk. Det er klart at omstendigheter under unfangelsen vil innvirke når barnet blir født. Såpass realist burde de mest innbitte fra KG adelen være. Mødre har ingen veto rett juridisk her. Dette selv om flere innbitte KG adel brukere mener dette.
Peter007 Skrevet 6. september 2016 #5 Skrevet 6. september 2016 Jeg har da tydelig fortalt hva TS må gjøre. Opprette samvær gradvis er vel det jeg skrev, ut fra at hun ikke kan nekte et barn og far samvær. Dette ut fra Barnelova.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #6 Skrevet 6. september 2016 TS, dersom far nå ønsker samvær kan det være lurt å tenke på hvordan dere skal introdusere dem for hverandre. I og med at det er avstand mellom dere, kanskje en start med far kommer til dere på besøk. Det er viktig at barnet føler seg trygg og er klar over at det er den virkelige pappaen som han skal møte. Alt etter hvor ofte det er mulig med samvær, så kan skype sørge for en mer jevnlig kontakt. Ta gjerne en telefon til familievernkontoret og be om råd og veiledning. Kanskje du og barnefar også skal ta en samtale der sammen. Familievernkontoret er ofte flink til å stille de rette spørsmålene, ting man ikke nødvendigvis tenker på selv. Anonymkode: 3d5a0...d85 1
Gjest Skrevet 7. september 2016 #7 Skrevet 7. september 2016 (endret) Tråden er ryddet for personangrep og spekulasjoner. Ann Christin, mod Endret 7. september 2016 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #8 Skrevet 7. september 2016 Jeg opplevde noe liknende dette, kanskje det kan hjelpe deg å finne en løsning. Da jeg var 17 fikk jeg spørsmål om jeg hadde et ønske å møte min far. Jeg hadde da aldri møtt han før, og viste veldig lite om han. Jeg har en stefar som har vært i mitt liv siden jeg var fem, han er en veldig trygg person i mitt liv og eneste farsfigur. Da tilbudet om å møte min far kom, fikk jeg bestemme selv om jeg ville møte han, når og evt hvor. Jeg tok med meg min mor til Oslo og vi møtte han på et hotell til lunsj. Og det var det. Det var veldig trygt for meg å ha med mor, og ikke ha han inni mitt hjem og private rom. Det er jo litt aldersforskjell på din sønn og meg, men å se min side kanskje hjalp litt ☺️ Anonymkode: 73da3...6b5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #9 Skrevet 7. september 2016 Har "far" betalt barnebidrag i disse 5 årene da? Anonymkode: 9c908...b29
skruf Skrevet 7. september 2016 #10 Skrevet 7. september 2016 Du bør kontakte FVK og få hjelp der. Gradvis tilnærming er nok løsningen. Barnet må få måte faren i korte perioder over et lengre tidsrom, for så å øke på med gradvis samvær. Barnet må bli trygt på denne ukjente mannen som han har som far. Etterhvert så vil det bli naturlig med overnattinger, men siden far bor langt unna så må du være sikker på at ungen er helt trygg på han, hvis ikke kan det bli traumatisk for en 5-åring å bli satt på en buss eller et fly for å være sammen med en mann han ikke kjenner så godt. Ser noen kommenterer barnebidrag her. Om barnets far har betalt bidrag eller ikke er ikke av betydning for samvær.
Birdo Skrevet 7. september 2016 #11 Skrevet 7. september 2016 5 minutter siden, skruf skrev: Ser noen kommenterer barnebidrag her. Om barnets far har betalt bidrag eller ikke er ikke av betydning for samvær. 2
Gjest Skrevet 7. september 2016 #12 Skrevet 7. september 2016 Tråden er ryddet for svar til slettede innlegg. Ann Christin, mod
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #13 Skrevet 7. september 2016 34 minutter siden, skruf skrev: Ser noen kommenterer barnebidrag her. Om barnets far har betalt bidrag eller ikke er ikke av betydning for samvær. Så det skal være greit å sno seg unna alt av ansvar og utgifter i 5 år, for å så dure inn i livet til mor og barn flere år senere? Anonymkode: 9c908...b29 1
skruf Skrevet 7. september 2016 #14 Skrevet 7. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det skal være greit å sno seg unna alt av ansvar og utgifter i 5 år, for å så dure inn i livet til mor og barn flere år senere? Anonymkode: 9c908...b29 Barnet har fortsatt rett til samvær med far, selv om far har betalt bidrag eller ei. 1
Gjest Onbothsides Skrevet 7. september 2016 #15 Skrevet 7. september 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Sønnen min er fem år og nå ønsker biologisk far kontakt. Han har aldri møtt sønnen og vi lever langt unna hverandre. Jeg er i et nytt forhold det har jeg vært siden sønnen var ett år. Han er også "pappa" for sønnen vår. Jeg har fortalt sønnen min at "pappa ikke er pappa" om dere skjønner så jeg holder det ikke skjult!! Hva har biologiske far rett på? Hva har vi som familie rett til? Syntes dette er vanskelig og tøft men må spørre. Vêr ikke hva jeg føler om det hele og jeg vil bare min sønns beste!! Anonymkode: 19b1a...2ae HVordan barnet ble til, om far har betalt osv spiller ingen rolle først og fremst. Barent har rett til å treffe far, ja. Det jeg ville tenkt på etter så langt tid er uansett hva som er barnets beste. Hvis dere har et konfliktfylt forhold (du og faren) så kan det være best for barnet å vurdere samvær.
Peter007 Skrevet 7. september 2016 #16 Skrevet 7. september 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det skal være greit å sno seg unna alt av ansvar og utgifter i 5 år, for å så dure inn i livet til mor og barn flere år senere? Anonymkode: 9c908...b29 Det har ingen betydning. Her er det Barnelova som regulerer. Hva den enkelte mener er ikke av betydning.
Gjest Skrevet 7. september 2016 #17 Skrevet 7. september 2016 Tråden er ryddet for svar på slette innlegg og spekulasjoner. Ann Christin, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå