AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #1 Skrevet 6. september 2016 Vi er tre venninner som pleier å spleise på taxi fra byen om natten. Det er dårlig med busstilbud. Jeg bor nærmest. De to andre bor ca 10min unna meg, men ulike plasser, så om taxien først kjører til en av de, så blir det ca 10min kjøring til den andre. Til vanlig betaler jeg ca 230kr for taxi alene. Om vi alle skal dele en taxi blir totalpris ca 520kr. Jeg tenker det er normalt vi deler regningen på tre. Altså 173kr på hver. Men hun ene mener jeg skal betale regningen frem til meg, altså 230kr (inkl startpris på ca 50kr). Jeg synes dette er feil da jeg betaler ca halvparten mens de deler de resterende ca 50%. Hva tenker dere? Anonymkode: e86e5...fa7
OppNedPåAlt Skrevet 6. september 2016 #2 Skrevet 6. september 2016 Enig med deg, når dere bor såpass nærme, del på tre. Hvis ikke så er det jo ikke vits for deg å dele taxi med de. 11
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #3 Skrevet 6. september 2016 Dele på startpris selvsagt. Egentlig skal du betale mindre enn de to andre, men blir sikkert knotete å regne pris pr km. Så å dele prisen på tre bør være greit. Da har du til og med vært grei. Anonymkode: 0dc05...70c 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #4 Skrevet 6. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dele på startpris selvsagt. Egentlig skal du betale mindre enn de to andre, men blir sikkert knotete å regne pris pr km. Så å dele prisen på tre bør være greit. Da har du til og med vært grei. Anonymkode: 0dc05...70c Helt enig i dette. Merkelig forslag fra venninnen at du skal betale frem til deg, og da inkludert startpris. Anonymkode: 7b39c...448 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #5 Skrevet 6. september 2016 ^^ det de sa! Anonymkode: feb8e...bc1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #6 Skrevet 6. september 2016 Du har selvsagt rett Anonymkode: c0881...7ba
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #7 Skrevet 6. september 2016 Har delt taxi noen ganger, og jeg bor alltid lengst unna. For taxi hjem til meg koster det ca 800 kr. Hvis jeg har delt med noen hvor strekning vi deler koster 400 kr, betaler deler vi første strekning på 2, så tar jeg siste bit alene. Den jeg deler med skal jo selvfølgelig ikke måtte betale for at jeg bor langt oppe i gokk. Anonymkode: c432d...565 2
Erazor Skrevet 6. september 2016 #8 Skrevet 6. september 2016 Rent teknisk sett så burde det være helt greit om du betalte 1/3 av det som står på taksameteret når dere er fremme hos deg. Når du tar 1/3 av hele regningen er du generøs, og det er tåpelig av dem å mene at du skal betale mer. 5
Hvalen Skrevet 6. september 2016 #9 Skrevet 6. september 2016 Så de mener at de skal sitte på gratis helt frem til deg? Det er jo egentlig du som skal betale minst siden du bor nærmest og skal av først. Blir sikkert rotete om dere skal diskutere det, så jeg hadde bare delt regningen på 3. 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #10 Skrevet 6. september 2016 Du skal betale 1/3 av 230, altså av summen frem til deg. Hvis du er person 1, neste på hjemturen er person 2 og siste person er nr 3, så blir det slik: Stoppested 1 deles på tre, og du betaler 1/3. Ved stoppested 2 deles resterende på to, og person 2 betaler da halvparten din. Siste sum må person 3 ta, da det er hun som skal lengst. Er du snill tilbyr du å betale halvparten frem til deg, istedet for 1/3. Anonymkode: 2f9c9...381 2
Stum481 Skrevet 6. september 2016 #11 Skrevet 6. september 2016 Helt enig i at regningen bør splittes på 3 slik at alle ender opp med å betale 173kr hver. Noe annet hadde vært urettferdig syns jeg! Venninnen din vil komme unna med å måtte betale minst mulig selv, så dumt!
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #12 Skrevet 6. september 2016 Jeg betaler min del av summen der jeg hopper av. Hvis taximeteret viser 200 når jeg hopper av, og vi er 2 stk- betaler jeg 100. Jeg betaler frem til jeg går av, ikke hele reisen selv om andre har lengre tur enn meg. Anonymkode: 42612...fe5 1
venus_ Skrevet 6. september 2016 #13 Skrevet 6. september 2016 Du skal betale 1/3 av det som viser på takstameteret når du går av.
Cleopatra. Skrevet 6. september 2016 #14 Skrevet 6. september 2016 Forstår ikke logikken til venninnene dine; skal de få så og si gratis taxitur fordi du bor nærmest? Om man skal tenke flisespikkeri skal jo du som bor nærmest, betale -minst-. Om du likevel skal betale startpris og taxi frem til deg; hvorfor da "spleise" med dine venninner? Nei, disse venninnene dine ønsker rett og slett billig taxitur! 4
Outlander Skrevet 6. september 2016 #15 Skrevet 6. september 2016 Si at du bare tar taxi alene siden de mener du skal betale alt helt frem til deg. Da kan de ordne taxi ut til dem selv. 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #16 Skrevet 6. september 2016 Jeg er enig i at du bør betlae en tredjedel. Ellers er det ikke bare å betale en tredjedel av det taksameteret viser når taxien er hos TS. Det beror på om TS bor "på veien" eller om taxien må ta en lenger vei for å komme til TS før den kjører til de to andre. Anonymkode: 3ba19...e53 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå