Gå til innhold

1500 ord og 10%, hva tilsier det

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror nok det er +/- 10%, det er det vanlige.

Nei, hva er egentlig 10% av 1500? Som student bør du klare å finne det ut selv :) Etterpå tar du selvsagt bare og adderer/subtraherer de 10% for å finne ut minimum- og maksimumsgrensa for hvor mange ord du kan ha i oppgaven.

Endret av Aviale
  • Liker 11
Et øyeblikk siden, Aviale skrev:

Tror nok det er +/- 10%, det er det vanlige.

Nei, hva er egentlig 10% av 1500? Som student bør du klare å finne det ut selv :) Etterpå tar du selvsagt bare og adderer/subtraherer de 10% for å finne ut minimum- og maksimumsgrensa for hvor mange ord du kan ha i oppgaven.

skjønte det fortsatt ikke .. må ha 'matte' inn med en teskje 

Anonymkode: d350f...b56

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

skjønte det fortsatt ikke .. må ha 'matte' inn med en teskje 

10% er det samme som 1/10. Dvs. hvis du deler 1500 på 10, så finner du 10%. Må si det overrasker meg litt at du ikke finner ut hva 10% er, selv om matte ikke er ditt fag på universitetet. Du har jo alltids google også :) Der kan du skrive mattestykker rett inn og få svaret

• Liker 11

Men kjære vene...! 10 % av 1500 er 150. Altså, du kan skrive 1650 ord. Dette er så basic at det er skremmende at du ikke kan det og har kommet inn på universitet! Hvordan klarte du å komme inn?? :P

Anonymkode: 3a457...d29

• Liker 16

Annonse

Men kjære vene...! 10 % av 1500 er 150. Altså, du kan skrive 1650 ord. Dette er så basic at det er skremmende at du ikke kan det og har kommet inn på universitet! Hvordan klarte du å komme inn?? :P

Anonymkode: 3a457...d29

så spydig du skulle være da :) nei jeg vet ikke, ved å få femmere og seksere i alle samfunnsfaglige fag og jobbe hardt

istedenfor å komme med unødvendige bemerkninger kunne du bare ha skrevet d jeg spurte om og ikke noe mer?

• Liker 3
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

så spydig du skulle være da :) nei jeg vet ikke, ved å få femmere og seksere i alle samfunnsfaglige fag og jobbe hardt

istedenfor å komme med unødvendige bemerkninger kunne du bare ha skrevet d jeg spurte om og ikke noe mer?

Nei vettu hva, om du ikke klarter 10% da trenger du å høre det. For dettrenger du å vite for åfunke i verden!

Anonymkode: b2269...2ec

• Liker 19

Nei vettu hva, om du ikke klarter 10% da trenger du å høre det. For dettrenger du å vite for åfunke i verden!

Anonymkode: b2269...2ec

egentlig ikke

Hvordan skal man fullføre en høyre utdanning når det skårter på grunnskolematte. Prosentregning med hele tall lærer man på barneskolen. 10% av 1500 er 150 ord.

Og som Aviale er innepå så står det nok "1500 ord +/- 10%" som vil si at det er tiltatt med en nedre grense på kun 1350 ord og en øvre grense på opptil 1650, selv om oppgaveteksten ber om 1500 ord. 

At man skal skrive 1500 ord pluss 10% gir ikke mening, da kunne det likegodt stått 1650 ord i beskrivelsen. Alle universitetsoppgaver har vanligvis +/- 10% fordi det er vanskelig og usannsynlig at man skriver nøyaktig så mange ord som oppgaven ber om, akuratt som at det ville vært vanskelig for deg å skrive en oppgave på nøyaktig 1500 ord. Derfor skriver de +/- 10% for å gi deg litt rom og jobbe med. 

Anonymkode: b4416...fd5

• Liker 9
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Karaktersystemet i samfunn- og historie fag på grunnskolen og videregående sier lite om hvor smart en person er, det viser kun hvor flink man er til å pugge, ikke kognitive ferdigheter. Matematikk derimot krever kognitive evner og logikk. 

På universitetet derimot krever også historie- og samfunnsfagene den samme kognitiviteten som matematikk faget krever. Tror ikke poenget til AnonymBruker var å være spydig, tror kun vedkommende stilte seg til kritisk til at du skulle studere på universitetet som stiller noen av de samme kognitive kravene som matematikk i grunnskolen når du ikke klarer basic prosentregning. 

Selvfølgelig trenger det ikke å bety noe, men om du virkelig snakker sant at du er en 5-6 student så reagerer jeg på at du ikke klarer barneskole matematikk.

Anonymkode: b4416...fd5

• Liker 6

Annonse

Gjest SuperSonic
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

egentlig ikke

Det er mye i matten du ikke trenger i hverdagen, men prosentregning er absolutt en av de. Hvordan skal du skrive bachelor og henvise til statistikker osv hvis du ikke en gang kan regne ut prosenter? Anbefaler at du kommer deg på et grunnlegende mattekurs, og det fort

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

egentlig ikke

Du kommer til å ende med å ta opp et boliglån med 42% rente og allikevel tro at du kan håndtere lånet, om du ikke endrer innstillingen din.

Enkel prosentregning er essensielt for å fungere i samfunnet, det må du forstå!

Anonymkode: 600e4...6e2

• Liker 6
  • 5 år senere...

Hei. 

Jeg ser og vet godt at dette spørsmålet, og alle svar er noen år siden. Men jeg søkte opp dette på google, og jeg kom til denne siden. Jeg er selv nå student, allerede har jeg en bachelor, og driver nå med muligens en til bachelor, selv om det ikke har noe med dere å gjøre. Denne studenten som originalt spurte dette, spurte om noe raskt og enkelt, som folk kunne svare relativt hyggelig på. Det gjorde dere ikke, dere var usaklige, og skrev stygt til han/henne. Fikk det til å høres ut som studenten var spikkspenna dum. Selv om ikke studenten ikke kunne "basic barneskolematte", gjør det ikke den personen dum. Jeg er også meget dum, grunnen til hvorfor jeg selv skrev dette på google for å få ett svar, tenkte jeg kunne få det ved å lese dette forumet. Der tok jeg feil. Jeg ble heller bare sint, og valgte å lage en bruker bare sånn at hjernen min fikk ro til å skrive hvilken ufyselige mennesker dere er. Jeg kan heller ikke basic barneskolematte, vet dere hvorfor? jeg har dyskalkuli. Jeg har også lese og skrivevansker. Men her sitter jeg med en bachelorgrad, kanskje det til og med blir to stykker, hvem vet? Hvis dere ser dette, og skriver igjen hvor dum jeg er fordi jeg ikke kan prosenter eller gangetabellen, og lurer på hvordan i helvete jeg kom meg inn på universitetet i det hele tatt, så værse god. Jeg vet at jeg har vært smart nok til å komme meg gjennom høyere utdanning, noe kanskje ingen av dere andre har gjort, unntatt den stakkarslige studenten dere hakker ned på fordi hun/han ikke kunne prosent. 

I stede for å være tøff på nett, og sette usikkerhet i mennesker, se dere selv i speilet, og heller si hvorfor dere er drittsekker på folk på nett. Det er lett som bare det å være bedre mennesker, og svare på ordentlig måte. Dere valgte heller å være huleboere og skrive UGABUGA. Takk for meg. 

Anonymkode: d66d3...2b1

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker skrev (På 6.9.2016 den 14.32):

Men altså jeg har ikke fullført vgs engang og kan likevel prosentregning mtp at det er barneskolepensum...

Anonymkode: 9d4dc...8c4

• Liker 1
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hei. 

Jeg ser og vet godt at dette spørsmålet, og alle svar er noen år siden. Men jeg søkte opp dette på google, og jeg kom til denne siden. Jeg er selv nå student, allerede har jeg en bachelor, og driver nå med muligens en til bachelor, selv om det ikke har noe med dere å gjøre. Denne studenten som originalt spurte dette, spurte om noe raskt og enkelt, som folk kunne svare relativt hyggelig på. Det gjorde dere ikke, dere var usaklige, og skrev stygt til han/henne. Fikk det til å høres ut som studenten var spikkspenna dum. Selv om ikke studenten ikke kunne "basic barneskolematte", gjør det ikke den personen dum. Jeg er også meget dum, grunnen til hvorfor jeg selv skrev dette på google for å få ett svar, tenkte jeg kunne få det ved å lese dette forumet. Der tok jeg feil. Jeg ble heller bare sint, og valgte å lage en bruker bare sånn at hjernen min fikk ro til å skrive hvilken ufyselige mennesker dere er. Jeg kan heller ikke basic barneskolematte, vet dere hvorfor? jeg har dyskalkuli. Jeg har også lese og skrivevansker. Men her sitter jeg med en bachelorgrad, kanskje det til og med blir to stykker, hvem vet? Hvis dere ser dette, og skriver igjen hvor dum jeg er fordi jeg ikke kan prosenter eller gangetabellen, og lurer på hvordan i helvete jeg kom meg inn på universitetet i det hele tatt, så værse god. Jeg vet at jeg har vært smart nok til å komme meg gjennom høyere utdanning, noe kanskje ingen av dere andre har gjort, unntatt den stakkarslige studenten dere hakker ned på fordi hun/han ikke kunne prosent. 

I stede for å være tøff på nett, og sette usikkerhet i mennesker, se dere selv i speilet, og heller si hvorfor dere er drittsekker på folk på nett. Det er lett som bare det å være bedre mennesker, og svare på ordentlig måte. Dere valgte heller å være huleboere og skrive UGABUGA. Takk for meg. 

Du og burde sette deg ned og lære deg basic matte om det virkelig skorter på noe så enkelt og logisk som prosentregning.

Anonymkode: 9d4dc...8c4

• Liker 2
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hei. 

Hva var poenget med å dra opp en 5 år gammel tråd?

Anonymkode: 8acd4...706

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...