Gå til innhold

Uregelmessig mens og hormonelt kaos

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei dame på 38, med hormoner på ville veier. Jeg tror ikke jeg nærmer meg overgangsalder, da min mor var 55 da det begynte med henne. Jeg har alltid slitt med uregelmessig menstruasjon, PMS og hormonelt kaos. Vært utredet for PCOS og div. Men alt har alltid vært fint. Ingen hjelp å få hos legene... Har derfor "tatt saken i egne hender".

Jeg har positive erfaringer med vitex. Dette er et helsekostpreparat jeg bestiller fra Danmark.

Jeg har aldri hatt regelmessig syklus, heller ikke nå, men det nærmer seg. Siste tiden 10 mnd før jeg begynte å ta vitex var syklusene som følger (jeg har en app jeg loggfører i): 41, 30, 34, 67, 31, 36, 38, 39, 63, 45

De siste 5 mnd etter at jeg begynte med vitex har syklusene vært slik: 32, 36, 28, 29, 32

I tillegg føler jeg meg sunnere og lysten er definitivt høyere. :-)

Om kveldene har jeg siste 3 mnd tatt nattlysolje. Disse hjelper på å stabilisere humøret kjenner jeg. Gråtetokter og sinne (PMS) er ikke slik det var før jeg begynte å ta disse.

Jeg har også funnet ut at sukker er min verste fiende. Sukkeret stresser meg opp. Jeg får hjertebank og det roter til nattesøvnen. Nå som jeg har kuttet kraftig ned på dette, kjenner jeg mye større ro i kroppen. Jeg sover bedre og har ikke denne dirrende stressende følelsen i meg. Det var fryktelig å kutte sukker de to første ukene. Da hadde jeg konstant hodepine.

Jeg føler jeg er på god vei, men det er ennå et stykke til jeg føler meg helt i balanse. Håper så klart på å få regelmessig menstruasjon. det er fryktelig travelt når jeg aldri vet når den kommer. Noen som har tips til meg?

Anonymkode: 83d9e...b86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...