AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #1 Skrevet 6. september 2016 Jeg har nylig begynt å trene igjen etter et langt opphold. Har kjent selv at formen har vært dårlig når jeg har vært på fjelltur og lignende men fremdeles tenkt at jeg var i ok form pga vekten min og en aktiv jobb. Jeg er altså ikke overvektig, med en normal bmi og ser normal/slank ut. I går fikk jeg målt fettprosent og den var på 35%! er ikke dette veldig høyt?? Jeg googlet også fettprosent for å se på bilder og de med 35 i fettprosent er mye større enn meg. Fikk sjokk og føler meg i virkelig dårlig form. Er dette normalt eller farlig høyt? Skjønner at jeg er tynnfeit og har jo nå begynt å trene igjen, samt se på kostholdet. Anonymkode: ec087...a40
Pringle Skrevet 6. september 2016 #2 Skrevet 6. september 2016 De som kan dette bedre enn meg, kan gi deg mer informasjon, men bare sånn for å roe deg ned med en gang: Slike fettprosentmålinger er notorisk upålitelige. Fortell hva slags måling/instrument det var og hvor du tok testen? 2
minister-mio Skrevet 6. september 2016 #3 Skrevet 6. september 2016 Det må jo være en viss feilmargin på en slik måling så om du føler det ikke kan stemme gjør det kanskje ikke det
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #4 Skrevet 6. september 2016 Det var en vekt man stod på pluss et håndtak man holdte i, senteret heter fitness 123 og virker pålitelig. jeg spurte også hvor nøyaktig den var og hun sa det den skulle være presis... Jeg bare lurer på om dette er et normalt utgangspunkt når man er utrent? Ts Anonymkode: ec087...a40
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #5 Skrevet 6. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det var en vekt man stod på pluss et håndtak man holdte i, senteret heter fitness 123 og virker pålitelig. jeg spurte også hvor nøyaktig den var og hun sa det den skulle være presis... Jeg bare lurer på om dette er et normalt utgangspunkt når man er utrent? Ts Anonymkode: ec087...a40 Fettprosent måler du hos legen. Hvis du er normalvektig tviler jeg sterkt på at du har 35 i fettprosent. Man bruker ikke vekt når man måler det, men et instrument. Anonymkode: ed1db...83a 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #6 Skrevet 6. september 2016 Fettprosent fra 32 og oppover regnes som overvekt. Man kan være innenfor normal BMI og samtidig være overvektig. Fettprosent er en bedre indikator. Legger ved link til en illustrasjon av hvordan kropper med diverse fettprosent ser ut (sånn cirka.) https://www.google.no/search?q=normal+fettprosent+damer&client=ms-android-samsung&biw=360&bih=559&prmd=ivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwik8eThkPvOAhVBiSwKHevKAo8Q_AUIBSgB#imgrc=DEEfVkcrm2nOVM%3A Anonymkode: b4855...0f5 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #7 Skrevet 7. september 2016 Jeg hadde 35 i fettprosent da jeg hadde 26 i BMI, altså så vidt overvektig. Jeg så normal ut, i alle fall med klær på, men jeg kjente jo på kroppen at jeg hadde litt ekstra. Men i tillegg så hadde jeg også en del muskler, så ja jeg vil tro at 35% er mulig for en normalvektig med mindre muskler enn meg. Den gode nyheten er at det går an å gjøre noe med det. Selv har jeg gått ned til 31 nå på litt over to måneder ved å legge om kostholdet og bevege meg mer. Målet er å nå rundt 25-26%. Anonymkode: 36582...698
Gjest Bruker115236 Skrevet 7. september 2016 #8 Skrevet 7. september 2016 Det er jo fettprosent, så det kommer jo an på hvor store muskler du har. VS-modellene har jo vissnok vanlig fettprosent, fordi de ikke har så stor muskelmasse. Mener å ha lest om det på fitnessbloggen en gang.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #9 Skrevet 7. september 2016 Har du veldig lite muskler behøver ikke 35% være veldig feil. Ja, dette er et altfor høyt tall og du bør ta grep for å redusere dette. Kombinasjon av styrketrening og være litt mer bevisst hva du spiser (kutte godteri og brus på hverdager, begrense porsjonstørrelser) er en god start. Anonymkode: 14b8a...2a1
Wiggins Skrevet 7. september 2016 #10 Skrevet 7. september 2016 Den 6.9.2016 at 18.14, AnonymBruker skrev: Fettprosent måler du hos legen. Hvis du er normalvektig tviler jeg sterkt på at du har 35 i fettprosent. Man bruker ikke vekt når man måler det, men et instrument. Anonymkode: ed1db...83a Det er mulig å måle fettprosenten med noen vanlige baderomsvekter, men de er ikke særlig pålitelige. Min (jeg kjøpte den ikke selv) påsto at jeg hadde 20% fett, mens jeg var i topp sykkelform og veldig skrapa, antakelig var tallet 6-7%. De litt dyrere variantene er mer pålitelige, men jeg tviler på om TS kan ha så høy fettprosent hvis hun er normalvektig. Hvis man har smal kroppsbygning kan man fint ha fettprosent over normalområdet og likevel ha normal BMI, da er man såkalt tynnfeit, men 35 % hørtes litt mye ut.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #11 Skrevet 7. september 2016 Jeg hadde en fettprosent på 34 og folk så på meg som slank/normal. Jeg er veldig spedbygd og jeg visste jeg var feit. Nå har jeg trent hardt og roa ned på skitmat og har en fettprosent på 25. Det kommer seg. Men fortsatt er jeg større enn normale meg (fått en del mer muskler også). Anonymkode: f33a9...537
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #12 Skrevet 7. september 2016 Var et program på tv2 nå ikvekd. Hvor man skulle ta slike fettprosent målere med en stor klype salt. De skilte opptil 18 % seg i mellom, de ulike målerne. Anonymkode: 61ae3...988 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #13 Skrevet 7. september 2016 Den 6.9.2016 at 18.16, AnonymBruker skrev: Fettprosent fra 32 og oppover regnes som overvekt. Man kan være innenfor normal BMI og samtidig være overvektig. Fettprosent er en bedre indikator. Legger ved link til en illustrasjon av hvordan kropper med diverse fettprosent ser ut (sånn cirka.) https://www.google.no/search?q=normal+fettprosent+damer&client=ms-android-samsung&biw=360&bih=559&prmd=ivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwik8eThkPvOAhVBiSwKHevKAo8Q_AUIBSgB#imgrc=DEEfVkcrm2nOVM%3A Anonymkode: b4855...0f5 Linken din viser jo at 35% ser ut som en helt normal kvinne. Så jeg skjønner ikke hvorfor noen reagerer så mye på dette? 58 minutter siden, Wiggins skrev: Det er mulig å måle fettprosenten med noen vanlige baderomsvekter, men de er ikke særlig pålitelige. Min (jeg kjøpte den ikke selv) påsto at jeg hadde 20% fett, mens jeg var i topp sykkelform og veldig skrapa, antakelig var tallet 6-7%. De litt dyrere variantene er mer pålitelige, men jeg tviler på om TS kan ha så høy fettprosent hvis hun er normalvektig. Hvis man har smal kroppsbygning kan man fint ha fettprosent over normalområdet og likevel ha normal BMI, da er man såkalt tynnfeit, men 35 % hørtes litt mye ut. Det vanlige for kvinner er jo 20-30%, så 35 er ikke spesielt høyt i forhold til vanlig fettprosent. Anonymkode: a26ae...e3b 1
CoolSistah Skrevet 8. september 2016 #14 Skrevet 8. september 2016 (endret) Oj! I følge tabellen på denne bloggen http://solveigs-smil.blogspot.no/2013/03/normal-fettprosent.html blir fettprosent over 30 hos kvinner regnet som fedme. Ikke overvekt, men FEDME! Har selv en fettprosent på 28-31, og innser nå at jeg er sykelig overvektig og bør ta tak i problemet umiddelbart. Fedme er jo svært skadelig og om jeg ikke husker feil, den største dødsårsaken i USA. Slanke oss sammen TS? (Regner med at tabellen mener reell fettprosent, ikke de man måler på senter eller vekten hjemme. Men det burde vært informert om med store bokstaver. Ikke alle tar ting med en klype salt. Eller kanskje de bruker fettklypen isteden) Endret 8. september 2016 av CoolSistah 1
Gjest Ajax Skrevet 8. september 2016 #15 Skrevet 8. september 2016 Min erfaring med fettprosentmåling er at det kan være store variasjoner utifra når på døgnet man måler, og hvilken metode man benytter seg av. Jeg målte meg med Herbalife-scanner og den sa 20%. Målte meg samme dag med fettcaliper og den sa 7,7. Dette var i sommer da jeg hadde synlig 8-pack. Nå nylig målte jeg igjen, denne gangen med en fitbit-vekt som sa 16,7, mens caliperen sa 10,2. Bruk speilet som referanse og husk at alle kan ha det jeg kaller blekfete dager hvor man ser betraktelig slaskere ut enn man gjør på sitt beste 😄
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #16 Skrevet 8. september 2016 Dette er kjempeekstremt !! hvordan kan du leve med deg selv???? Anonymkode: ee6ca...651
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå