littlemissglasses Skrevet 6. september 2016 #1 Skrevet 6. september 2016 (endret) Hei. Jeg har vært sykemeldt fra jobben av og på i ett år.Legen har alltid skrevet sykemeldinger på 14 dager slik at jeg har kun en eller to ganger overstiget 14 dager slik at NAV måtte betale meg sykepenger. Jeg er sykemeldt av og på pga psyken min.Er 25 år og fikk diagnosen når jeg var 20 år. Et av kravene for å få ungufør er at arbeidsevnen min er 50 prosent nedsatt. Betyr dette at jeg fyller vilkårene selv om nav har kun betalt meg ett par ganger?Forsi jeg er nesten aldri på jobb,men legen sykemelder meg 2 og 2 uker slik at nav ikke utbetaler noe men jobben. Endret 6. september 2016 av littlemissglasses Rette
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #2 Skrevet 6. september 2016 Ung ufør-tillegget finnes vel ikke for sykemeldte. Anonymkode: 277ff...7b5 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #3 Skrevet 6. september 2016 Var det ikke du som jobba 60 % da? Da har du ikke 50 % nedsatt arbeidsevne da. Og for at du skal kunne søke om ung ufør, så må du vel gjennom arbeidsavklaring først. Anonymkode: c8ae3...529 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #4 Skrevet 6. september 2016 For å få ung ufør må du gjennom arbeidsavklaring først. ( du kan hvis du oppfyller kriteriene få ung ufør tillegg mens du mottar arbeidsavklaringspenger, det er ikke det samme som å være ufør med ung ufør tillegget.) Diskuter med din fastlege eller behandler om du bør søke arbeidsavklaringspenger. legger ved tekst jeg fant om ung ufør: Slik er vilkårene For å få innvilget rettigheten som ung ufør må din inntektsevne ha blitt varig redusert før du fylte 26 år, på grunn av alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert. - Det kan videre innvilges rettighet som ung ufør dersom du har arbeidet mer enn 50 prosent etter fylte 26 år, dersom det er klart dokumentert at uførheten inntrådte før fylte 26 år, og søknaden om uføretrygd ble satt fram før fylte 36 år, forteller Tonje Giertsen. Ufør før fylte 26 år Du må ha blitt ufør på grunn av alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte før du fylte 26 år. Uføretidspunktet må være satt til senest den måneden du fyller 26 år. Dette betyr at dersom du fyller 26 år i den måneden du blir ufør, fyller du aldersvilkåret. - Det kan også innvilges rettighet som ung ufør dersom du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år. Det er også her et krav om at sykdommen anses som alvorlig og varig samt er klart dokumentert før fylte 26 år. I tillegg må søknaden om uføretrygd være fremsatt før fylte 36 år, forteller advokaten. Anonymkode: 822e8...9b4
littlemissglasses Skrevet 6. september 2016 Forfatter #5 Skrevet 6. september 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Var det ikke du som jobba 60 % da? Da har du ikke 50 % nedsatt arbeidsevne da. Og for at du skal kunne søke om ung ufør, så må du vel gjennom arbeidsavklaring først. Anonymkode: c8ae3...529 Jeg er i sykeperioden og ville søke AAP.Har ikke fått.Twnkte kanskje det var mulig å søke ungufør istedenfor AAP,men ser at det ikke går
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #6 Skrevet 6. september 2016 Siden du jobber litt, så regner jeg med du må ha arbeidsutprøving via NAV mens du går AAP. Om du kan gå fra AAP til ufør kan bare saksbehandlerene, legene osv svare på. Om de mener ufør eller delvis ufør er relevant for deg, så kanskje du kvalifiserer til ung ufør, det vet jeg ikke noe om. Men du er ganske langt fra ufør dersom du jobber litt og ikke har vært på AAP. Finnes selvsagt unntak der noen ikke går på AAP eller ikke går på AAP så lenge med arbeidsutprøving osv, men tror det er mer sjeldent. Anonymkode: 41894...2a3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #7 Skrevet 6. september 2016 Det kommer an på alvorlighetsgraden på lidelsen(e) dine. Du kan sikkert google en liste over eksempler på ulike diagnoser som kan gi ung ufør, men det er altså alvorlighetsgraden som avgjør, ikke selve diagnosen. Dette er ofte en vanskelig avklaring, der man må få hjelp av advokat. For ellers må du kjempe alene mot jurister i nav. Dessuten er det kun aktuelt dersom du er på AAP eller varig ufør. Anonymkode: 48737...613
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #8 Skrevet 6. september 2016 Snakk med Nav. Men det er 16 og ikke 14 dagers arbeidsgiveroeriode. Ung ufør får du ikke på sykepenger men på mer varige stønader som app eller uføretrygd. Anonymkode: 2fec2...63b
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #9 Skrevet 6. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på alvorlighetsgraden på lidelsen(e) dine. Du kan sikkert google en liste over eksempler på ulike diagnoser som kan gi ung ufør, men det er altså alvorlighetsgraden som avgjør, ikke selve diagnosen. Dette er ofte en vanskelig avklaring, der man må få hjelp av advokat. For ellers må du kjempe alene mot jurister i nav. Dessuten er det kun aktuelt dersom du er på AAP eller varig ufør. Anonymkode: 48737...613 Det spørs nok veldig på hvilket nav-kontor som behandler søknaden og hvilken nav-lege som konsulterer. Jeg fikk avslag fordi jeg 'ikke har en tung nok diagnose', til tross for at jeg har hatt disse problemene siden jeg var barn og ble diagnostisert som tenåring, aldri har vært i jobb, og nav selv har sett hvor dårlig og hvor lite (langt under 50%) jeg fungerer i arbeidspraksis. Veldig dumt, for jeg vet om folk med 'tyngre' diagnoser enn meg som har fått innvilget ung ufør omtrent automatisk, selv om de fungerer mye bedre i jobb/praksis/skole-sammenheng enn jeg gjør. Anonymkode: 3ccbb...304
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #10 Skrevet 6. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det spørs nok veldig på hvilket nav-kontor som behandler søknaden og hvilken nav-lege som konsulterer. Jeg fikk avslag fordi jeg 'ikke har en tung nok diagnose', til tross for at jeg har hatt disse problemene siden jeg var barn og ble diagnostisert som tenåring, aldri har vært i jobb, og nav selv har sett hvor dårlig og hvor lite (langt under 50%) jeg fungerer i arbeidspraksis. Veldig dumt, for jeg vet om folk med 'tyngre' diagnoser enn meg som har fått innvilget ung ufør omtrent automatisk, selv om de fungerer mye bedre i jobb/praksis/skole-sammenheng enn jeg gjør. Anonymkode: 3ccbb...304 Hvilket nav kontor var dette ? er selv i en ufør søknad prosess , derfor jeg lurer. Anonymkode: 822e8...9b4
Angelheart2 Skrevet 7. september 2016 #11 Skrevet 7. september 2016 Uføresøknader behandles ikke av lokalkontor, men av utvalgte forvaltningsenheter. Det er kun 3 (4?) slike enheter i hele landet som behandler alle uføresøknader. Saksgangen for øvrig er som regel slik: Sykepenger i 52 uker (uavhengig av om det er 52 uker sammenhengende eller av og på, dersom det ikke går mer enn 26 uker mellom hver sykmelding.) AAP i inntil 4 år mens arbeidsevnen avklares. DERSOM du blir avklart til varig ufør kan du søke uføretrygd. DERSOM du da fyller vilkårene til Ung Ufør får du dette som et tillegg til uføretrygden. Det er også mulig å få ung ufør-tillegg på AAP, men det skal litt mer til da AAP alltid skal ha som mål om å komme tilbake til jobb og som ufør er jo ikke det lenger et mål. Som andre her sier så er det ikke diagnosen i seg selv som avgjør om du fyller vilkårene for hverken AAP, uføretrygd eller ung ufør-tillegg, men funksjonsevnen din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå