Gå til innhold

Løping - hvor fort risikerer man skader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å følge en treningsplan på Endomondo-appen min, hvor målet er å trene seg opp til å løpe 10 km. De første ukene i denne planen skal man bare gå/løpe litt over 3 km per gang, og drive intervalltrening med rask gange og løping. Jeg har imidlertid funnet ut at jeg klarer å løpe/jogge en runde på 5 km (med unntak av noen bratte bakker, da går jeg), og ble egentlig dritfornøyd med meg selv. Men, nå har jeg lest et par steder om at det er lett å få skader når man starter å trene løping, og treningsplanen er laget slik for å unngå skader. Betyr det at jeg heller burde følge treningsplanen? Kan man få skader av å løpe 5km tre ganger i uka som relativt utrent?

Anonymkode: f4bd9...1ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flink du er! Godt jobbet :blomst: Nå vet jeg ikke hva slags øvelser treningsplanen din legger opp til, men det er umulig å si om akkurat DU kommer til å pådra deg skader av det. 

Jeg løper en del og er nødt til å trene legg, rygg og mage for å greie det. ( nå har jeg litt ryggproblemer da, så det måtte jeg nok ha trent uansett) 

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å følge en treningsplan på Endomondo-appen min, hvor målet er å trene seg opp til å løpe 10 km. De første ukene i denne planen skal man bare gå/løpe litt over 3 km per gang, og drive intervalltrening med rask gange og løping. Jeg har imidlertid funnet ut at jeg klarer å løpe/jogge en runde på 5 km (med unntak av noen bratte bakker, da går jeg), og ble egentlig dritfornøyd med meg selv. Men, nå har jeg lest et par steder om at det er lett å få skader når man starter å trene løping, og treningsplanen er laget slik for å unngå skader. Betyr det at jeg heller burde følge treningsplanen? Kan man få skader av å løpe 5km tre ganger i uka som relativt utrent?

Hvis jeg skulle begynt å løpe igjen i dag, så ville jeg fulgt en slik plan. Dette fordi fremgangen i kondisjon og hva beina takler etter min erfaring ofte ikke følger hverandre. Kondisjonen kom seg veldig fort i begynnelsen, noe som førte til at jeg løp lenger/raskere, men det endte med at jeg fikk vondt i beina. Det er også viktig å tenke på at hvis man skal bruke løping som trening over tid, skal det ikke være "full guffe" hele tiden. Rolige langturer vil etterhvert være viktig, og da kan man like gjerne vende seg til å ikke løpe for fullt hele tiden med en gang ;) 

Anonymkode: eec0d...a39

Skrevet
10 timer siden, Puny skrev:

Så flink du er! Godt jobbet :blomst: Nå vet jeg ikke hva slags øvelser treningsplanen din legger opp til, men det er umulig å si om akkurat DU kommer til å pådra deg skader av det. 

Jeg løper en del og er nødt til å trene legg, rygg og mage for å greie det. ( nå har jeg litt ryggproblemer da, så det måtte jeg nok ha trent uansett) 

TAKK! Så hyggelig av deg å si det.. :) Er litt stolt av meg selv, samtidig som jeg er engstelig for at det ikke kommer til å vare, at jeg skal gi opp eller gå lei, eller bli skadet. Prøver å ha lave ambisjoner.. 

Intervallene i appen er at man skal løpe sakte og gå raskt om hverandre. 

Jeg trener litt yoga ved siden av, og der er det litt rygg og magetrening. Ikke mye, men litt. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg skulle begynt å løpe igjen i dag, så ville jeg fulgt en slik plan. Dette fordi fremgangen i kondisjon og hva beina takler etter min erfaring ofte ikke følger hverandre. Kondisjonen kom seg veldig fort i begynnelsen, noe som førte til at jeg løp lenger/raskere, men det endte med at jeg fikk vondt i beina. Det er også viktig å tenke på at hvis man skal bruke løping som trening over tid, skal det ikke være "full guffe" hele tiden. Rolige langturer vil etterhvert være viktig, og da kan man like gjerne vende seg til å ikke løpe for fullt hele tiden med en gang ;) 

Anonymkode: eec0d...a39

Takk for svar! Det kan nok være at jeg hadde bedre kondisjon enn jeg hadde sett for meg, men jeg har absolutt ikke mye muskulatur i beina. Jeg løper IKKE på full guffe da, klarer såvidt å holde meg i gang med rolig jogg gjennom hele 5km-runden. 

Jeg har ikke fått vondt i beina enda, men skal være veldig obs på det. 

Jeg tenkte jeg kanskje kunne kompromisse med å gjennomføre gå/løpe-intervallene, men legge på en ekstra km før og etter slik at jeg får løpt/gått 5 km til sammen. 3 km føles liksom så lite når jeg har klart å få rompa ut av sofaen og fått på meg treningstøy. Tror du det også er risikabelt?

Skrevet

Kjenn godt etter om noe gjør vondt. Spesielt i knær, ankler og ved hælen/under foten dagen etter. Trapp ned hvis du kjenner smerter. Tren styrke og tøy ut. Uttøying har ingen virkning på stølhet, men fleksibilitet er viktig for å unngå skader.

Det går nok bra, men viktig å lytte til kroppen. :)

Anonymkode: 925e2...648

Skrevet

Tren tåhev. Det skal hjelpe å styrke beina. Jeg merket jeg begynte å få det og leste et tips om å bruke knehøye kompresjonssokker. Det funka for meg vertfall. Har ikke merket noe siden jeg begynte å bruke de.

Anonymkode: 82cef...b1b

Skrevet

Oisann! Meg over. Svaret mitt skulle egentlig inn i beinhinnebetennelse-tråden. Men det er sikkert relevant for generelle skader også. :P

Anonymkode: 82cef...b1b

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk beinhinnebetennelse etter å ha løpt én gang..... Ikke tull. Løp litt vel hardt på tredemølle og fikk vondt etter en økt på kanskje en halvtimes tid. Løp intervaller. Må nevne at dette umulig kan være normalt. :P 

Anonymkode: 4a2dd...1f0

• Liker 1
Skrevet

Shit, ok da. Jeg får vel begynne å løpe intervaller!!

Skrevet

Jeg løpte på meg tretthetsbrudd i kneet etter 5mnd ensidig løping uten helling på tredemølla.

Dritkjipt, måtte gå 6 uker med foten i ei skinne fra ankelen til rumpa, humpet rundt på krykker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...