Gå til innhold

Spare til egenkapital for barna.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg arvet noen kroner som jeg tenker å sette av til ungene den dagen de skal kjøpe sin første bolig, det ble ca 100 000 på hver av ungene. Det er viktig for meg at disse pengene ikke sløses bort, om ikke kunne jeg jo bare betalt ned egen gjeld for så å ta opp lån i vårt hus den dagen de skal inn på boligmarkedet. 

Hvordan gjør dere det? De har jo i dag ingen inntekt, så BSU er vel greit å vente med til de får sin egen inntekt og dermed får skattefradraget. Det er vel også mulig jeg må passe på at ikke de får en formue som går utover stipend fra lånekassa den dagen de skal studere. Usikker om jeg skal bare la det stå på en sparekonto i mitt navn eller om jeg skal opprette egne boligsparekontoer til ungene. Har dere noen tips/innspill?

Anonymkode: d2019...acc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mer enn 5 år til de får det: Indeksfond (type DnB Global Indeks eller andre verdensomfattende fond).

Mindre enn 5 år: Din konto.

Anonymkode: 24889...1b6

Skrevet

Jeg arvet også en del penger, og valgte å sette de inn på BSU av to årsaker; den ene var at barnas far ikke skulle få kloa i disse, og den andre var at barna selv ikke skulle røre pengene den dagen de ble 18 år. Jeg stoler forsåvidt på barna mine, men dette var penger som skal øremerkes bolig. Jeg har tidligere satt penger i fond, og har valgt å styre unna det denne gangen. Sikkert ikke det lureste å sette inn på BSU, men den beste løsninger for oss. 

Anonymkode: 10489...914

• Liker 1
Skrevet

Selv om de ikke får skattefradraget vil de jo få mye bedre renter enn det du får på din konto.

Skrevet

Lånekassa regner stipend ut i fra foreldrenes inntekt og formue dersom barnet er under 18 år. For de som har gifte foreldre som bor sammen får de aller aller fleste ikke med enn utstyrsstipend hvert halvår på tusenlappen som dekker avdrag på skolepcen. Jeg som bodde sammen med min mor og to søsken fikk 1700kr i måneden i stipend. opprett en sparekonto for hver av barna som ikke de får røre før de fyller 18 eller 20 og gi streng beskjed om at de pengene kun skal gå til bolig 

Anonymkode: bbab4...c3a

Skrevet

Enten sett det inn på ein konto som du har rådighet over og som du gir til de når de skal kjøpe sin første bolig, slik at de ikkje sløser det bort på tull og fjas når de får rådighet over kontoen som 18 åringer, eller sett inn på BSU. Nå er det vel også noe som heter BSU2, i hvert fall hos DnB, så man kan ha 2 BSU kontoer tror eg.

Skrevet

Jeg bruker bsu til sønnen. Beste rente der også. 

Anonymkode: 097db...4af

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lånekassa regner stipend ut i fra foreldrenes inntekt og formue dersom barnet er under 18 år. For de som har gifte foreldre som bor sammen får de aller aller fleste ikke med enn utstyrsstipend hvert halvår på tusenlappen som dekker avdrag på skolepcen. Jeg som bodde sammen med min mor og to søsken fikk 1700kr i måneden i stipend. opprett en sparekonto for hver av barna som ikke de får røre før de fyller 18 eller 20 og gi streng beskjed om at de pengene kun skal gå til bolig 

Anonymkode: bbab4...c3a

Når de skal studere regnes stipend ut i fra din egen formue og inntekt. Den grensen er på litt over 382 000 kr, så med de 100 00 kr er det ikke noe problem.

Anonymkode: ceb7d...58d

Skrevet

Vi sparer på en egen konto som står i vårt navn. Årsaken til det er 1) at vi ikke ønsker at han skal søle bort pengene i russetiden (buss får han evt tjene opp til selv!) og 2) at formue ikke skal hindre ham i å få stipend fra Lånekassa når han skal studere. Vi burde sikkert sjekket fond etc, men har ikke gjort det til nå. Pengene kan han få når det blir aktuelt med første bolig. Dersom vi skulle falle fra før den tid får han de jo uansett... 

Skrevet

Boligsparing for barn. Samme rente som bsu, og pengene er øremerket bolig! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...