AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #1 Skrevet 6. september 2016 Hver høst får vi samme lapp - det går lus på trinnet! Hvorfor skjer dette spesielt på høsten? Jeg har en mistanke. Hvert år ser jeg minst 1-2 jenter i klassen som har fått seg masse små fine fletter når de har vært i Syden. Det ser fint ut ja... men jeg har vært i Syden og også blitt spurt av de ivrige flettedamene om å flette meg eller barna, men har sagt nei... pga jeg så det de børstet håret med! Masse hår fra forrige person. Ikke hadde de skikkelige muligheter til å rengjøre kammen heller... Jeg tenker litt at det kan være at hodelus smitter litt på den måten. Også ligger disse lusene inni flettene og formerer seg etter å ha lagt noen egg inni flettene... så på høsten klekkes de. Ungene tar etterhvert ut flettene.... de gir hverandre koser for de er jo så glade for å se hverandre igjen etter ferien... og lusa hopper over på nestemann, som så hopper over på nestemann... Og ingen kommer jo på å sjekke lus hver eneste dag, så man går kanskje rundt med lus i noen uker, før ene barnet begynner å klø noe vanvittig i hodebunnen, og mamma sjekker! Masse lus! Hun kjøper luseshampo og lusekam, og varsler læreren, som henger opp plakat! Nå må alle sjekke barna sine. Enkelte foreldre gidder ikke sjekke barna, for de tenker at barna deres har jo så god hygiene, så de har neppe lus. Ikke har de klødd seg heller. Mens andre sjekker barna. Men så kanskje er der igjen et par egg som ingen så... eller et av de andre barna som ikke ble sjekket faktisk hadde lus... også har vi det gående igjen! Hvor ofte sjekker du barna dine for lus? Pleier du å la barna dine få fletter i Syden? Har du tenkt noe i forhold til hygiene der? At de bruker samme kam på alle, og at den slettes ikke blir vasket engang? At der f.eks. kan sitte luseegg i kammen? Hvordan sjekker du barnet for lus? Da tenker jeg, om du vasker håret først, og mens det er fuktig så grer du det med lusekam over en hvit håndduk? Eller mens håret er tørt? Noen sier det er best å sjekke når håret er tørt, pga da beveger lusa seg. Når den er våt er den helt stille og derfor vanskeligere å se. Og hvis du finner lus, hva gjør du da? Fjerner du alle lusene "manuelt" med å grundig gre med lusekam? Bruker du lusekam og luseshampo? hva slags merke? Bruker du kjerringråd? Noen som har brukt elektrisk lusekam? Ønsker å høre deres erfaringer - gjerne tips og råd! For her på trinnet går det lus igjen. Mine har vært heldige så langt, dvs det var et år ene jenta fikk et par lus, fant ikke flere faktisk... så rakk nok å ta de i tide før de formerte seg! Jeg vurderer å kjøpe en elektrisk lusekam og rett og slett gre daglig med, nesten litt forebyggende. Så også at de har en forebyggende spray som inneholder en duft som lusa ikke liker. Og ikke minst ha håret i stram flette eller hestehale, det er visst vanskeligere for lusa å gå i håret da... Så får vi sjekke 1 gang i uka? Er det nok, eller bør vi sjekke oftere? Anonymkode: c69f0...d75
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #2 Skrevet 6. september 2016 PS! Husker dere å sjekke dere selv også? Det virker som holdningen blant foreldrene i klassen er at det bare er barna som får lus og kun sjekker barna... og om barna ikke har lus, så sjekker de ikke seg selv heller... Og hva med familie? Jeg tenker at om barnet ditt har lus, og du sjekker deg selv, ok ingen lus, behandler ungen og alt er ok. Men så får ungen lus igjen. Har du kommet på om ungen har hatt kontakt med andre i familien, besteforeldre osv? Om barnet har gitt bestefar en klem før dere visste at barnet hadde lus... om det kanskje hadde vært lurt å sjekket de også? For selv om dere nå er lusefri, så kanskje går de andre i familien med lus uten å komme på å sjekke seg... også møtes dere igjen, får en god klem... også har dere det gående igjen. Så et tips til alle dere: Sjekk dere ofte, og har dere påvist lus, varsle de dere har hatt kontakt med om å sjekke seg. Det er ikke lenger noen skam å ha lus, det skjer i de beste familier.. og det skyldes ikke dårlig hygiene, faktisk trives lusa bedre i nyvasket hår enn i fett hår. (ikke at jeg anbefaler å slutte å vaske håret da men :D ) PS! Hva tror dere om tørrshampo? At man ikke vasker håret, men i stedet bruker tørrshampo.... kanskje tørrshampoen tetter pusteporene til lusa så den dauer? Bare en teori... sikkert ikke å anbefale :D Men men... Krysser fingrene for at vi ikke får lus. Anonymkode: c69f0...d75
Arkana Skrevet 6. september 2016 #3 Skrevet 6. september 2016 Dette minner meg veldig om en lignende tråd her og jeg synes enkelte virker i overkant hysteriske når det gjelder lus. Jeg tror ikke lus om høsten har noe som helst med sydenfletter å gjøre. Jeg tenker det rett og slett er fordi det er skolestart, man er mer sammen med andre og dermed er det flere anledninger hvor man sitter så tett sammen at lusa vandrer over til andre hoder. Høsten og vinteren er også tiden for luer og andre hodeplagg og hvis disse deler er det lett for at lusa smitter. De to eldste fikk lus av nabogutten for tre år siden. Vi brukte Lincin shampo, kjemmet godt mellom kurene (tror jeg fant én lus på hver av dem), skiftet sengetøy etter hver av de to kurene og la hårbørster i fryseren. Det var i allefall nok til å ta knekken på lusa her. Jeg brukte vanlig lusekam og dro av eggene med neglene (det er ikke nødvendig siden shampoen forhindrer eggene fra å utvikle seg, men jeg gjorde det nå likevel). Vi sjekket selvsagt hverandre, men vi voksne hadde ikke lus. Jeg lusekjemmer barna mine når det er lusekampanje på skolen/i barnehagen. Ukentlig kjemming eller forebyggende spray ser jeg ikke poenget med på bruke tiden på. Lus er ikke farlig. 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #4 Skrevet 6. september 2016 Jeg sjekker en gang i uka på denne tiden av året når det kommer lapp fra skolen. På åtte år med to barn har en av dem hatt lus en gang, og det oppdaget jeg ved vanlig hårstell. Har aldri flettet hår i syden. Anonymkode: 5c6d3...545
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #5 Skrevet 6. september 2016 Jeg laget en lusetråd da skolen og barnehagene begynte. Den teorien din om sydenfletter er helt på bærtur. Lus smitter fordi folk/foreldre ikke er flinke nok til å følge fhi.no og helsedirektoratets anbefaling om ukentlig lusesjekk av alle barn. Før lusa gir kløe har den levd i 3 til 4 måneder ! I håret til den med lus og som klør. Altså lenge før sydenflettene kommer i håret. Jadde foreldre giddet å lusesjekke ungene sine ukentlig så hadde dette ufysjet av et luseproblem vært utryddet for lengst. Lusen trives heller ikke langt ute i en flette. Lusa trenger blod og vrarme og holder seg i hodebunnen. TS, ta og oppdater deg på fenomenet lus før du lager tråder helt på siden av kjente fakta om lus. Anonymkode: f767f...b43 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #6 Skrevet 6. september 2016 Kjør en Google først Anonymkode: a062f...082 1
Trimsi Skrevet 6. september 2016 #7 Skrevet 6. september 2016 Lus går ekstremt sjeldent over til kammer...da er de i tilfelle døden nær. Det finnes lus i Norge hele året, men det "hoper" seg gjerne opp på høsten ved skolestart. Dette fordi ungene på barneskolen ofte sitter tett sammen, og lus kan enkelt spasere over fra et hode til et annet. Du får trøste deg med at luseproblemet er absolutt på sitt høyeste i 2-4 klasse. Lusa greier vi dessverre ikke å bli helt kvitt i Norge, men skyld i allefall ikke på "Syden" 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #8 Skrevet 6. september 2016 Vårt barn har ikke vært i syden enda, men har likevel hatt lus. Sjekk ut hodelus.no Anonymkode: 524ba...c75
Arkana Skrevet 6. september 2016 #9 Skrevet 6. september 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Lus smitter fordi folk/foreldre ikke er flinke nok til å følge fhi.no og helsedirektoratets anbefaling om ukentlig lusesjekk av alle barn. Anonymkode: f767f...b43 Det finnes ingen offisielle anbefalinger, hverken fra FHI eller andre, om ukentlig lusesjekk.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #10 Skrevet 6. september 2016 Og hva står her om hyppig lusesjekk da? https://www.fhi.no/nyheter/2016/husk-lusesjekk-ved-skole--og-barneh/ Anonymkode: f767f...b43
Arkana Skrevet 6. september 2016 #11 Skrevet 6. september 2016 Jevnlig sjekk ja, ingenting om at det må skje så ofte som hver uke.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #12 Skrevet 7. september 2016 Vi sjekker for lus en gang i uka. Lus kommer ikke fra sydenfletting. Det kommer av at mange foreldre ikke sjekker ungene for lus før det blir oppdaget at ungen klør. da er det allerede MYE lus, og ungen har hatt lus i flere uker, og mest sannsynlig smittet mange med det. Eneste måten å holde lus helt unna er at alle sjekker ungene jevnlig. Og det vil aldri skje... Lus dør også ganske raskt når de ikke har tilgang på blod. Så det er sjeldent det smitter via kam/hodeplagg. Anonymkode: 957cd...594 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå