Gå til innhold

Parkett merke


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har store planer om å legge parkett men er det noen type merke man bør holde seg til sånn at man vet man får kvalitet? Er så enormt mye ute på markedet!

Langmoen parkett er vel bra? minimum tykkelse må vel være 14 mm? Jo tykkere jo bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har nettopp hatt en tømrer hos oss, og han anbefalte oss et merke som heter Pergo.

Du kan jo gå inn på sidene deres å kikke www.pergo.com

Under "forhandlere" kan du også finne ut hvor de selger det der hvor du bor. Veldig lurt :)

Jeg har ikke sett dem "live" enda, men på siden ser det ihvertfall bra ut. Stoler på tømreren vår jeg, han har hvertfall alltid gjort bra arbeid hos andre i familien. Så det blir nok Pergo hos oss!

Tror egentlig det er mye bra gulv å få. Bare styr unna de aller billigste. Tømreren vår sa hvertfall at mye av det som en ser på tilbud er laget for å være tilbudsvarer. Det er stort sett ikke snakk om at det er nedsatt fra en tidligere høyere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er Pergo laminat... ? Det er stor forskjell på laminat og parkett (parkett er ekte tre, laminat er syntetisk med en tegning av treverk)

Jeg har lagt kjempebillig 2. sorterings laminat (klikklaminat) som viste seg å være kjempebra.

Ellers er min erfaring med billige parketter at de

1) er vanskelige å legge, fordi det er litt slurvete i overgangene, og dermed er vanskelig å slå helt sammen, dermed får man stygge skjøter

2) Gulner raskere. Det er forøvrig ikke sikkert at det stemmer for alle, men jeg har et parkettgulv i ask som er blitt så gult at det ser ut som bøk.

Et tips: stol gjerne på snekkeren, men husk at det ikke er han som skal bo i huset. Han vil sikkert anbefale det som er enklest for ham. Ta dere bryet med å dra innom maxbo og byggmakker, så kan dere se på forskjellige typer gulv. Det er utrolig mye å velge mellom, og mye er rimelig og skikkelig. Man behøver jo ikke å velge heltre eikegulv til over 1000,- per kvm :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ja. Du har vist rett. Trodde at Pergo hadde både parkett og laminat.

Uansett, det med snekkeren. Det er ikke han som skal legge gulvet, vi skal gjøre det selv. Han var å kikket på noe annet arbeid han skal gjøre for oss i leiligheten, og da spurte vi han om råd når han først var der.

Noe av det han nevnte som problem med den aller billigste laminatet er at det er litt for at det sklir fra hverandre, særlig hvis gulvet ikke er helt rett (vårt gulv viser seg å være skikkelig skjevt).

Men for all del, jeg har ingen planer om å bruke 1000kr pr m2, tenkte mer i retning 2-300 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror Alloc både har parkett og laminat....(?)

Har også fått samme råd som over - sats på gulv fra skikkelig leverandør (litt pinlig at jeg ikke husker noen da, da :sjarmor: ). Disse supertilbudene har ofte svært dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Kährs er et skikkelig kvalitetsmerke når det gjelder parkett. Og jeg får nå vite av mannen at Langmoen og Kährs har fusjonert.....

Ellers er Tarkett er helt standardmerke.

14 mm er standard, men det kan holde med 7 mm dersom det er til et rom uten mye trafikk slik at det ikke er behov for sliping. Det er jo stort sett tykkelsen på det øverste trelaget som er viktig. Og eventuelt hvor mange lag lakk det er.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gammel omstridt bruker

Boen Parkett og Kährs er det beste på markedet. Jeg arbeider med salg innen byggebransjen, så dette er merker jeg trygt kan anbefale deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...