Gå til innhold

Sykt barn og dårlig start på jobben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte på jobb forrige uke ( etter 1,5 år fødselspermisjon + litt ekstra) og tre dager etter fikk barnet feber og ørebetennelse. 

Gjett om det er pinlig å ringe på jobb og si at man må være hjemme med sykt barn( mannen er på reise). Problemet er responsen man får tilbake. Det var dumt, det var dum start osv. Når man selv gruer seg for å ringe pga det er pinlig og man har nettopp begynt på jobb igjen så er det ikke hyggelig å få en sånn respons. 

Jeg sitter igjen med klump i magen og lurer på om det er normalt å få sånn respons ?

Anonymkode: db317...8e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du forventer deg, da? Dilledulledalling? Du er voksen og får tilbakemelding deretter. 

Anonymkode: 13a77...7e5

• Liker 15
Skrevet

Ikke tenk på det! Som leder får man jo ofte sånne sykebeskjeder, og NOE må man jo si, det er nok bare litt automatiske kommentarer uten mye tanke bak. Alle voksne som har jobba en stund vet at eldstebarnets første år i bhg = mye fravær på mor og far. Men det går jo over :) God bedring til jr.

Anonymkode: 92efa...092

• Liker 5
Skrevet

Kom det veldig tydelig frem at det var du som fikk en dum start på jobb? Det kan ikke rett og slett være at de mente at det var en dum start for mini i barnehagen? For det er det jo. Å bli syk rett etter tilvenning er "dumt" fordi barnet da må tilvennes litt igjen når han/hun kommer tilbake til barnehagen igjen. Det er veldig vanlig, men likevel litt "dumt".

Når det er sagt er det ingenting du får gjort med dette. Barnet ditt er sykt og du må være hjemme for å passe på det. Ikke ha dårlig samvittighet for noe du ikke kan gjøre noe med. Det er bortkastet energi, og du kunne faktisk ikke gjort noe annerledes i denne situasjonen.

Anonymkode: 901ee...8b8

• Liker 7
Skrevet

Han begynte i barnehage for 6 mnd siden. Vi er over tilvenning-fasen og han har allerede vært syk en del ganger. Vi har vært hos lege og de sier at det er helt normalt. 

Jeg vet at jeg ikke kan gjøre noe med det, men man får dårlig samvittighet etter sånne kommentarer.

ts

Skrevet

Jeg tenker at du gruer deg for å si fra, fordi du er redd for at arbeidsgiveren skal bli irritert/sur. Og når du da får svaret, så fargelegger du svaret etter hva du har forberedt deg på, og tolker dermed svaret mer negativt enn det er.

Ja, det er kjipt når folk ikke kan komme på jobb, men de skjønner at ungene ikke kan være hjemme alene, og de har trolig vært i samme båt selv.

Flott at du har samvittighet, det er nok av de som ikke tenker på andre. Men du har faktisk ikke noe valg, så da får du slå deg til ro med det, og konsentrere deg om den syke.

Du kan trøste deg med at det går over det året barnet fyller 12... :P

Anonymkode: aa283...4b8

• Liker 9
Skrevet

Det var jo dumt, det var mest dumt/ille for barnet å bli syk, det var dumt for deg som må være hjemme og dumt for jobben. Vedkommende kunne jo ikke sagt: "Så bra da!"? Ikke legg noe mer i det. Det VAR dumt, sånn er det og det er sånt man sier "Uff da, det var leit, også akkurat nå når du nettopp har startet, stakkars deg".

Anonymkode: da487...20b

• Liker 5
Skrevet

Hvis sjefen mener å si at det var dumt for jobben, syns jeg det var dårlig å si. Du har jo ikke akkurat noe valg, og sånt skjer. Kan hun/han ha ment at det var synd/stressende for deg i oppstarten?

• Liker 3
Skrevet

Unnskyld for dette spørsmålet, for det har ikke noe med saken å gjøre, men jeg ble nysgjerrig. Om barnet begynte i bhg for seks mnd siden, hvorfor har du ventet til nå med å jobbe og hatt ekstra, ubetalt permisjon....? 

Anonymkode: c92b5...d01

• Liker 8
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han begynte i barnehage for 6 mnd siden. Vi er over tilvenning-fasen og han har allerede vært syk en del ganger. Vi har vært hos lege og de sier at det er helt normalt. 

Jeg vet at jeg ikke kan gjøre noe med det, men man får dårlig samvittighet etter sånne kommentarer.

ts

Det er absolutt helt normalt at barn blir syke i barnehageperioden sin. Min ble det så mange ganger at det var uvant når det kom en dag uten å bli oppringt. Det er dessverre bare å stålsette seg.

Anonymkode: 2a89a...fcd

Skrevet

Om sjefen din mente det var dumt av deg får du bare lukke ørene og gi blanke. Man kan ikke forvente annet ved start i barnehage, og når mannen din er hjemme kommer dere jo til å dele på fravær.

Om sjefen din mente det av hensyn til deg så er det jo helt greit. 

Sjefene har nok vært hjemme de og i sin tid ;)

Anonymkode: f972d...8ee

Skrevet

Om du er ny i jobb. Hvorfor tok ikke pappaen fri med sykt barn?

Anonymkode: 69798...641

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Om du er ny i jobb. Hvorfor tok ikke pappaen fri med sykt barn?

Anonymkode: 69798...641

Det står jo at han er på reise. 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld for dette spørsmålet, for det har ikke noe med saken å gjøre, men jeg ble nysgjerrig. Om barnet begynte i bhg for seks mnd siden, hvorfor har du ventet til nå med å jobbe og hatt ekstra, ubetalt permisjon....? 

Anonymkode: c92b5...d01

Det er jo det fedre gjør. Har pappaperm mens barnet går fullt i barnehage. 

Anonymkode: 90979...185

Skrevet

Samme skjedde her ts, bortsett fra svaret du fikk da. Jeg begynte i jobb igjen i august, nesten samtidig som barnet mitt begynte i bhg. Barnet gikk i bhg 3 dager før det ble sykt, så hjemme i 2 dager + helg. Gikk så en uke til i bhg før hun ble syk igjen, en hel uke.. Her delte vi på å være hjemme, men det var ikke kjekt å ha fravær på jobb så tidlig. 

Har arbeidsgiveren din barn? De fleste med barn skjønner vel at dette er ikke akkurat noe man styrer selv, når barna blir syke. Mannen min sin arbeidsgiver minner litt om din, han har ikke barn og skjønner ikke at man feks må være hjemme med syke barn eller at man ikke plutselig kan jobbe overtid når man skal hente i barnehagen..

Anonymkode: bbf69...480

Skrevet

Tenker at det er lurt at du står på litt ekstra når mannen kommer tilbake og at det er han som er hjemme neste gang. 

Hos mange er det slik at mors jobb er mindre "viktig" og derfor blir mor hjemme med syke barn. Det ville jeg unngått og som leder blir man da gjerne irritert. 

• Liker 1
Skrevet

Men hva skal man si, da? Som en lenger opp skriver, det ER jo dumt, for alle parter. Jeg kunne godt finne på å si det hvis en kollega meldte seg/ungen syk, og ment det forståelsesfullt og medlidende, underforstått "dumt for deg/dere". Med mindre det kom i et virkelig surt tonefall lukter dette av overtolkning.

Og det er mulig for en sjef å ha full forståelse for at både barn og voksne blir syke og må holde seg hjemme, samtidig som man blir litt irritert over situasjonen det skaper - det passer jo sjelden at noen er uventet borte. Det trenger ikke ligge noen kritikk av den fraværende ansatte i det.

• Liker 1
Skrevet

Hvis det var akkurat det som ble sagt og det var ment mot deg (og ikke at det var dumt for barnet), var det bare en dum ting å si av arbeidsgiver! Du har jo ikke noe valg! Og forresten så er sykt barn-dager stortsett ganske slitsomt og ikke noe man uten videre ville valgt om man kunne velge fritt! Kanskje det bare var et uttrykk for litt frustrasjon av en sjef som var litt presset akkurat der og da og som bare buste ut m det uten å egentlig tenke seg om. Jeg har jo også vært frustrert når en kollega er hjemme for n'te gang m sykt barn når vi har planlagt viktige møter sammen eller når jeg må steppe inn og gjøre hans oppgaver i tillegg til mine egne. Det betyr ikke at jeg ikke forstår at han må være hjemme (jeg har tre barn selv, og har da hatt mine dager hjemme jeg også), men i øyeblikket kan jeg bli frustrert. Hvis det hjelper, kan du jo forsøke å tilby deg å være tilgjengelig på telefon, evt jobbe hjemmefra, hvis det i det hele tatt er en mulighet (vet jo at det ikke alltid er et alternativ).

Anonymkode: 9c19b...539

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det fedre gjør. Har pappaperm mens barnet går fullt i barnehage.

Link til statistikk som beviser det?

Anonymkode: 61b9f...71e

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det hjelper, kan du jo forsøke å tilby deg å være tilgjengelig på telefon, evt jobbe hjemmefra, hvis det i det hele tatt er en mulighet (vet jo at det ikke alltid er et alternativ)

Helt utrolig at arbeidsgivere ikke tilrettelegger bedre for dette. Jeg har hatt mine runder med syke barn, men hadde arbeidsgiver hatt en PC med det jeg trengte av programmer, så kunne jeg sikkert i snitt jobbet 3 timer de dagene.

Anonymkode: 61b9f...71e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...