Gå til innhold

Nemi stjeler mat :(

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Nemi er helt håpløs! Hun hopper oppå bordet og stjeler mat hvis vi går ut av rommet. Hun prøver seg opp på kjøkkenbenken også. Jeg har tatt henne for det såpass mange ganger at hun blir livredd når jeg oppdager henne, da legger hun seg flat med en gang MENS hun tygger i seg resten av maten :evil: Jeg blir gal av det her, for min hund er på allergidiett og det blir litt vanskelig når hun får i seg noe annet.

Jeg pleier jo å rydde vekk mat fra bordet når vi har spist, men noen ganger blir det stående litt snacks der, og da er det ganske håpløst om man ikke kan gå og ta telefonen uten at hunden er oppå bordet :-?

Sist jeg ferska henne tok jeg henne så hardt at jeg hadde dårlig samvittighet lenge etterpå, og allikevel var hun på bordet seinest i sta og lette etter mat :sinna:

Videoannonse
Annonse
Gjest Ninakanin
Skrevet

musefelle med svak fjør? ta blir det straff i perfekt timing! legg musefella på kjøkkenbenken med nammenam på.

men husk å gjøre fella skikkelig slakk!!!

Gjest Lilleulv
Skrevet
musefelle med svak fjør? ta blir det straff i perfekt timing! legg musefella på kjøkkenbenken med nammenam på.

men husk å gjøre fella skikkelig slakk!!!

:o ojoj... jeg vet ikke om jeg får meg til det... Jeg fikk forresten akkurat en mail med en filmsnutt der en mann fikk penis i musefella.

:ler: auauau

Skrevet

Hunden vår stjeler fortsatt etter 3 år. Hun stjeler fra benken, bordet og søppelposer som ikke har havnet inni skapet eller i søppeldunken ute.

(år egen feil at vi er så sløve med å rydde bort sånt.)

På kurs lærte vi følgende:

Legg litt mat på et bord og sett opp et speil slik at du ser bordet fra et annet rom. Gå ut av rommet og still deg slik at du kan se i speilet. Når hunden prøver seg må du være rask og reagere. Et strengt og lett høyr NEI burde holde.

Muligens vil hunden skjønne at den kanskje blir tatt på fersken en annen gang også.

Skrevet

Valper er rampete ganske lenge.. Man må bare passe på og være konsekvent med de, så går det over etterhvert...jeg har ikke brukt slakk musefelle på mine..

Hundene mine er nå ett år og tre mnder, de begynner å bli veldig flinke nå :-)

Gjest Lilleulv
Skrevet
Hunden vår stjeler fortsatt etter 3 år. Hun stjeler fra benken, bordet og søppelposer som ikke har havnet inni skapet eller i søppeldunken ute.

(år egen feil at vi er så sløve med å rydde bort sånt.)

På kurs lærte vi følgende:

Legg litt mat på et bord og sett opp et speil slik at du ser bordet fra et annet rom. Gå ut av rommet og still deg slik at du kan se i speilet. Når hunden prøver seg må du være rask og reagere. Et strengt og lett høyr NEI burde holde.  

Muligens vil hunden skjønne at den kanskje blir tatt på fersken en annen gang også.

oki. da gjør vi det forsåvidt riktig fordi vi tar henne alltid i det hun gjør det...

Hun er en liten rampejente for å si det sånn :)

Skrevet

Vår hund prøvde seg også da den var mindre, men vi reagerte ved å si hardt FY og sende ham på plassen sin.

Han prøvde to ganger senere, men så ble det slutt.

Han er nå 6 1/2 mnd.

Skrevet

Vi hadde en nydelig chow-chow når jeg vokste opp. Husker en gang som vi skulle ha biffer til lørdagskosen. Biffene lå innpakket i gråpapir på kjøkkenbenken før tilberedning.. i et ubevoktet øyeblikk klarte vofsen å få tak i den fristende pakken, og løp ut i stua med den (han hadde en sånn greie med at han måtte løpe ut på teppet i stua for å spise dersom han fikk en godbit). Da pappa kom inn i stua sto den skyldige der med biffen og gråpapiret og det hele i kjeften. Han var veeldig klar over at han nå hadde tatt noe som han ikke skulle, og ble så forskrekket over at pappa plutselig var der at han svelget hele greia. Gråpapir og 800 gram indrefilet forsvant ned i halsen på et mikrosekund.

Vofsen hadde nok litt mageverk etterpå, og vi spiste brødskiver til kvelds husker jeg... :hoho:

Tror det var den eneste gangen han falt for fristelsen til forsyne seg selv av noe som lå på benken eller bordet!

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Du skriver at du har tatt henne såpass mange ganger at hun blir LIVREDD når du tar henne på fersken... Hva mener du med å ta henne? Hva har du gjort tidligere?

Dersom metoden du har benyttet deg av tidligere, nemlig å "ta henne", ikke virker (noe den tydeligvis ikke gjør siden hun fortsetter med å stjele mat), er det kanskje på tide å bytte taktikk?

Hvis dette hadde vært min hund, ville jeg prøvd følgende:

Det er selvsagt at hunden allerede vet at "nei" eller "Fy" bare betyr "Stopp det du holder på med", og ikke "Nå skal jeg pinadø banke livskiten ut av deg"

Det første jeg ville forsøkt var at hunden ikke fikk ligge, sitte, stå nær bordet mens vi spiser. Hunden skal ligge i kurven sin et stykke bort fra spisestedet vårt.

I en ikke-middag-situasjon ville jeg så gjort følgende:

Legg en lekkerbit helt ytterst på bordet mens hunden sitter like ved. Sørg for at hunden ser at det ligger noe snadder der. Hvis hunden prøver å spise lokkematen, si "Nei" med streng stemme. Gir den seg da, gi masse ros (ikke godbiter). Fortsett derfra med stadig vanskeligere fristelser som hunden må motstå. Etterhvert kan man begynne å fjerne seg fra rommet.

Det kan gjøres slik: Vi har trent ved bordet, og skal prøve å forlate rommet. Rett etter en vellykket økt, legg hunden på plassen sin, mens den VET at det ligger snadder på bordet. Gå noen skritt bort fra den, snu med en gang, og ros masse for at den ligger i kurven sin. Øk forsiktig til hunden ikke ser deg lenger.

Når dere ikke trener, må du sørge for at hunden ALDRI får sjansen til å gjøre feil. M.a.o. ikke la det stå igjen mat på bordet mens hunden er alene.

Leyla.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...