Gå til innhold

ADD diagnose? Hvilken tiltak/hjelp?

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker115236
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du nevner utdanning som en ting,  saken er at datteren min sliter så stor grad  faglig sett , at hun kan risikere å ikke få utdanning i det hele tatt! Da går det bra for meg at hun ikke kan bli politi eller bli med i militæret. Så lenge hun har en sjanse på en annen utdanning!! 

Anonymkode: 32bfe...e55

Du skriver ingenting om hvor gammel barnet ditt er? Jeg hadde 1 i matte, 2 i norsk osv., i 8. og 9. Klasse. Var den i klassen alle elevene sa kom til å havne i kassen på rema 1000, og ble sett på som stokk dum. Foreldrene mine var og bekymret for at jeg ikke skulle klare meg, da jeg ikke var mottakelige for at de skulle hjelpe meg. Jeg syns det var ekstemt pinlig.

Jeg fikk ritalin ved juletider i 9., og brukte det ca 1 år, litt mindre. Jeg ble roligere, men klarte ikke å lære meg fagstoff fortere, da det var grunnmuren som var problemet. Klassen fikk en ny lærer i norsk i løpet av 10., som lærte meg mye av den norsk gramatikken jeg ikke hadde fått med meg som barn. Jeg gikk ut fra 10. Klasse med en 4er i norsk. I matten fikk jeg privatlærer, som satt med meg 1 kveld i uka. Gikk ut av ungdomsskolen med en 3er, og ut av vidregående med en 5er på eksamen. 

Jeg forstår denne situasjonen er er kjempe frustrerende og vanskelig. Foreldrene mine har vært der. Og kan tenke meg dere har mye press fra skolen. Men jeg anbefaler deg på det sterkeste å prøve andre hjelpetiltak først. Lykke til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi går siste året på barneskolen,  vi har prøvd med forskjellig hjelp, å jeg vet ikke om medisinering i tilfelle blir noe for oss . Men det er den indre uroen som bekymrer meg veldig,  hun er mye bekymret (for daglig dagse ting) å som nevnt tidligere,  ekstremt vanskelig å ha en dialog med. Jeg synes det har tatt alt for lenge (!)  å få hjelp. Jeg begynte når hun gikk  i 1 klassen.. Føler jeg stanger hodet i veggen. 

Anonymkode: 32bfe...e55

Skrevet
9 timer siden, ElizabethTaylor skrev:

Så klart ødelegger man fremtidsutsiktene til barnet til en viss grad, når barnet ikke får ta enkelte utdanninger eller får avslag på jobber pga diagnosen. Jeg håper i hvert fall at du har gjort barnet ditt klar over dette, slik at hen ikke blir like skuffet som det jeg ble etter vgs. 

Jeg tviler ikke på at barnet ditt er roligere, og fungerer bedre både sosialt og på skolen med medisinene, det er det de er lagt for. Men at du sammenligner ritalin med kaffe, sier mye om hvor lite kunnskap man som forelder får og har om medisinene man gir til barna. Ikke får man vite om skadevirkningene det kan ha å medisinere et menneske som enda utvikler hjernen. Og det er heller ikke blitt gjort gode nok studier på langtidsvirkningen av dette.

Legemiddelindustrien tjener seg søkkrik på uvitende foreldre, og et elendig skolesystem som ikke er tilrettelagt for barn som ikke er A4. At barnet ditt kunne fått god effekt av et strikt kosthold, samt mer stimulering og aktivitet, er det få som får vite på legekontoret. At det er mer jobb for foreldre og skole er en selvfølge, men i den store sammenhengen tror jeg barnet ville ha takket deg. Og dette kommer fra ei som vanligvis er kritisk til "alternativ medisin".

Har du noen gang satt deg ned og lest på felleskatalogen på bivirkninger av ritalin? I så fall anbefaler jeg deg det. Spør deg så om det faktisk er verd det. For et syndrom som, la meg sitere felleskatalogen: "Den spesifikke etiologien til dette syndromet er ukjent, og det finnes ikke en enkeltstående diagnostiseringstest." Altså, jeg hadde vært svært skeptisk til å ville medisinere barnet mitt for en diagnose som ikke har en skikkelig test en gang, men heller settes på grunnlag av antakelser og noen få tester fra psykiatere, foreldre, og skole. Bare det at adhd og add blir kalt for mote-diagnoser, burde få varsellampene til å blinke.

En gutt jeg gikk i klasse med som barn, hadde også adhd. Han var hyperaktiv, sint, hadde konsentrasjonsvansker, og fungerte svært dårlig sosialt.  Han fikk medisiner, og ble mer fungerende i hverdagen. I dag lider han av sterk angst, og er inn og ut av sykehusinnleggelser. Om det skyldes medisineringen, vet jeg ikke. Men det er ikke en uvanlig historie for barn som har blitt medisinert med ritalin og concerta.

Jeg ville i hvert fall som forelder vært svært skeptisk til å medisinere barnet mitt, på bakgrunn av erfaringene jeg selv har. Og jeg priser meg lykkelig over at foreldrene mine er så pass kritiske som de er, slik at jeg kun gikk 1 år på ritalin. På den tiden jeg fikk ADD, var det lite kunnskap om andre hjelpetiltak enn medisinering. Og foreldrene mine angrer enda i dag på at de ga under for skolen, og fikk meg utredet. Om depresjonene og spiseforstyrrelsene jeg har fått som voksen er en bivirkning av medisinene vet jeg ikke, men for alt jeg vet kan det ha vært en medvirkende faktor. Og jeg anbefaler dere derfor til å virkelig lese dere opp på diagnosen, medisiner, og nyere studier, før dere gjør noe videre. Og ikke stol blindt på fagpersoner- Når det kommer til ADD og ADHD, så har de visst å gjøre mye feil.

Nei, jeg tror ikke at kaffe og Ritalin er nesten det samme.

Nei, jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg har ødelagt gutten min sin sjans for en karriere innen forsvaret, politiet el.l. Uten medisiner hadde han uansett ikke hatt sjans til å utdanne seg til det uansett. Ikke hadde han egnet seg til noen av de yrkene heller. Det er en grunn til at noen yrker ikke ønsker ADHD-ere. Det er fordi mange av dem ikke er egnet i de yrkene. Selvsagt synd for de som ER egnet, men som ikke får lov likevel. Men mange er uegnet. Og det er de selv om de ikke får det på papiret. Du lar ikke være å sende en unge med mulig epilepsi til legen tilfelle det vil ødelegge sjansen deres til å bli bussjåfør.

Anonymkode: c46cf...975

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tror ikke at kaffe og Ritalin er nesten det samme.

Nei, jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg har ødelagt gutten min sin sjans for en karriere innen forsvaret, politiet el.l. Uten medisiner hadde han uansett ikke hatt sjans til å utdanne seg til det uansett. Ikke hadde han egnet seg til noen av de yrkene heller. Det er en grunn til at noen yrker ikke ønsker ADHD-ere. Det er fordi mange av dem ikke er egnet i de yrkene. Selvsagt synd for de som ER egnet, men som ikke får lov likevel. Men mange er uegnet. Og det er de selv om de ikke får det på papiret. Du lar ikke være å sende en unge med mulig epilepsi til legen tilfelle det vil ødelegge sjansen deres til å bli bussjåfør.

Anonymkode: c46cf...975

:klappe:Word! 

Anonymkode: 5c27e...f31

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...