AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #1 Del Skrevet 5. september 2016 Jeg har kastet ut hundrevis av søknader siden studiestart, fått karriereveiledning, gått på flere jobbsøkerkurs, fått proffesjonell hjelp til redigering av CV flere ganger allikevel får jeg ca. 3 intervju i året. Og kun intervju til stillinger som nærmest er urelevant eller som jeg ikke vil mestre......Jeg har ikke studert 5år for å jobbe som telefonselger og kundeservicemedarbeider. Ikke det at jeg er kresen, men jeg og kundebehandling..spesielt rettet mot nordmenn fungerer ikke...( ikke rasistisk sett men....vestlige tåler ikke kritikk, tåler ikke å bli rettet på....skriker tilbake i sinne når det er avslag på div. hendelser....) Jeg vet nå ikke om det er jeg som har dårlige karakterer eller CV som er problemet. Men det å få intervju på ca. 1% av søknadene man sender ut kan ikke være normalt?? Kunne vurdert butikkjobb men selv ikke der får jeg napp. Har ikke rett til støtte fra nav...er nærmest tvunget til å jobbe svart snart... Jeg kan ikke forstå hvorfor det er så vanskelig å få en relevant jobb. Sleit med jobbsøking på vgs men det har blitt verre... Er det flere kvinner her som sliter med å få jobb etter endt utdanning? Jeg har nesten vurdert å studere profesjonsstudie farmasi men er sår edd for å gå 5år til uten å få jobb. Anonymkode: 8fd3c...5b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annebanane Skrevet 5. september 2016 #2 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Hvor i landet søker du? Det har veldig mye å si da konkurransen er høyere i byer - som igjen krever en søknad som virkelig skiller seg ut om en ikke har gode verv, tidligere jobber osv. Endret 5. september 2016 av Moonwalker 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prometheus0101 Skrevet 5. september 2016 #3 Del Skrevet 5. september 2016 3 minutter siden, Moonwalker skrev: Hvor i landet søker du? Det har veldig mye å si da konkurransen er høyere i byer - som igjen krever en søknad som virkelig skiller seg ut om en ikke har gode verv, tidligere jobber osv. Litt over alt. Men det er ikke så mange stillinger for en som har spesialisering i finans langt oppe i Finmark. Det er faktisk flere stillinger rundt omkring Oslo/akershus. Men jeg har søkt litt i Tromsø også videre. Jeg vet det ikke er bra å klage, men jeg har sett folk med dårligere snitt og lavere utdaning greie seg bedre. Selv de med nav-praksis får bedre tilbud. Tar man en så lang utdanning blir man nærmest uaktuell som søker for en butikkansatt stilling. Jeg har ihvertfall aldri hørt noe tilbake fra vita, hm, cubus,bikbok,brilleland osv osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #4 Del Skrevet 5. september 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kastet ut hundrevis av søknader siden studiestart, fått karriereveiledning, gått på flere jobbsøkerkurs, fått proffesjonell hjelp til redigering av CV flere ganger allikevel får jeg ca. 3 intervju i året. Og kun intervju til stillinger som nærmest er urelevant eller som jeg ikke vil mestre......Jeg har ikke studert 5år for å jobbe som telefonselger og kundeservicemedarbeider. Ikke det at jeg er kresen, men jeg og kundebehandling..spesielt rettet mot nordmenn fungerer ikke...( ikke rasistisk sett men....vestlige tåler ikke kritikk, tåler ikke å bli rettet på....skriker tilbake i sinne når det er avslag på div. hendelser....) Jeg vet nå ikke om det er jeg som har dårlige karakterer eller CV som er problemet. Men det å få intervju på ca. 1% av søknadene man sender ut kan ikke være normalt?? Kunne vurdert butikkjobb men selv ikke der får jeg napp. Har ikke rett til støtte fra nav...er nærmest tvunget til å jobbe svart snart... Jeg kan ikke forstå hvorfor det er så vanskelig å få en relevant jobb. Sleit med jobbsøking på vgs men det har blitt verre... Er det flere kvinner her som sliter med å få jobb etter endt utdanning? Jeg har nesten vurdert å studere profesjonsstudie farmasi men er sår edd for å gå 5år til uten å få jobb. Anonymkode: 8fd3c...5b9 Hvis du er en ikke-vestlig kvinne med annen kultur og holdninger enn arbeidsgiverne ser etter stiller du nok ikke sterkt. Anonymkode: 51674...196 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #5 Del Skrevet 6. september 2016 din beste løsning er nok å få deg en butikkjobb, hvor du etter hvert kan ende opp som daglig leder og kanskje lengre på grunn av utdannelsen. ikke tenk at den jobben du først får vil du sitte med resten av livet, se på det heller som start du kan vokse fra. Anonymkode: fb11c...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #6 Del Skrevet 6. september 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kastet ut hundrevis av søknader siden studiestart, fått karriereveiledning, gått på flere jobbsøkerkurs, fått proffesjonell hjelp til redigering av CV flere ganger allikevel får jeg ca. 3 intervju i året. Og kun intervju til stillinger som nærmest er urelevant eller som jeg ikke vil mestre......Jeg har ikke studert 5år for å jobbe som telefonselger og kundeservicemedarbeider. Ikke det at jeg er kresen, men jeg og kundebehandling..spesielt rettet mot nordmenn fungerer ikke...( ikke rasistisk sett men....vestlige tåler ikke kritikk, tåler ikke å bli rettet på....skriker tilbake i sinne når det er avslag på div. hendelser....) Jeg vet nå ikke om det er jeg som har dårlige karakterer eller CV som er problemet. Men det å få intervju på ca. 1% av søknadene man sender ut kan ikke være normalt?? Kunne vurdert butikkjobb men selv ikke der får jeg napp. Har ikke rett til støtte fra nav...er nærmest tvunget til å jobbe svart snart... Jeg kan ikke forstå hvorfor det er så vanskelig å få en relevant jobb. Sleit med jobbsøking på vgs men det har blitt verre... Er det flere kvinner her som sliter med å få jobb etter endt utdanning? Jeg har nesten vurdert å studere profesjonsstudie farmasi men er sår edd for å gå 5år til uten å få jobb. Anonymkode: 8fd3c...5b9 Skjønner frustrasjonen din. Var i en lignende situasjon etter jeg ble ferdig utdannet. Det er et vanskelig jobbmarked for tiden. Hvor studert du siviløkonom? Har forstått det sånn at studenter fra BI og NHH får lettere jobb enn andre skoler. Søker du i Finnmark? Vet at mange søker seg til Finnmark for å jobbe ett år for så å søke lengre sør når de har fått litt erfaring. Anonymkode: fe45b...640 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #7 Del Skrevet 6. september 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: din beste løsning er nok å få deg en butikkjobb, hvor du etter hvert kan ende opp som daglig leder og kanskje lengre på grunn av utdannelsen. ikke tenk at den jobben du først får vil du sitte med resten av livet, se på det heller som start du kan vokse fra. Anonymkode: fb11c...73c har bare søkt på 100vis av butkkjobber siden dag 1 fra studiene også...selvom jeg den gang kun var ute etter en deltidsjobb for penger..men tro meg..jeg har ALDRI fått intervju...får sjeldent svar når jeg ringer opp. Og av bekjente som har jobbet i butikk...så trenger man nesten kontakter hvis man ønsker inn i noe annet enn dagligvare butikk....tror du egentlig at sjefen på rimi/ica bjørklund ønsker å utsette en høyt utdannet utenlandsk kvinne med lite erfaring??........................... Anonymkode: 8fd3c...5b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #8 Del Skrevet 6. september 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner frustrasjonen din. Var i en lignende situasjon etter jeg ble ferdig utdannet. Det er et vanskelig jobbmarked for tiden. Hvor studert du siviløkonom? Har forstått det sånn at studenter fra BI og NHH får lettere jobb enn andre skoler. Søker du i Finnmark? Vet at mange søker seg til Finnmark for å jobbe ett år for så å søke lengre sør når de har fått litt erfaring. Anonymkode: fe45b...640 Er fra overnevnte skole Jeg har hatt kun en ''relevant'' jobb i bank. ..og nei det er ikke nødvendig å ha utdanning for å ta telefoner dagen lang...... Mange tror det er lettere der oppe i nord. Men søker man opp ant. ledige stillinger der oppe så er det veldig få av dem........ Jeg har et problem...jeg er kjempe dårlig med mennesker og passer egentlig ikke i den type stilling. Har gjort alt av å ansette privat norsk lærer....deltatt i verv. Sosialisert meg på alle måter men jeg og mennesker går ikke fint i jobbsammenheng. Jeg sliter med å forstå hva folk sier til meg når de ikke snakker oslo-dialekt. Jeg misforstår mye når noen ikke snakker rent. Jeg har det problemet på engelsk og mitt morsmål. Jeg bare fikser ikke muntlig kommunikasjon. Selvom jeg har tåømodigheten så ahr ikke kundene det når de må forklare meg alt de sier flere ganger fordi jeg ikke forstår. Jeg har til og emd vanskeligheter med å stave navn.........Jeg har nesten tvunget folk med dialekt til å ta ting på engelsk. Jeg har også vanskeligheter med eldre mennesker, de bruker så mange fremmedord i talen sin at jeg til slutt ikke vet hva de vil...... Har alltid vært flink med tall og realfag og vet veldig godt hvor min kompetanse er....det er destruktuivt for meg og arb.giver å sette meg i en kundeservice stilling. Jeg kunne jobbet med noe så enkelt som inn og utg. faktura...ønsker bare å sette meg foran en skjerm og gjøre det jeg liker best...tall og grafer.... Var så flink i matte at jeg hadde time og gjorde oppgaver sammen med de som gikk 1-2 år over meg. Jeg deltok i vgs undervisning da jeg var på ungdomsskolen. Men etter at min norsk/og historie lærer mente jeg hadde dysleksi..ga meg masse anmerkninger og nærmest førte til at jeg ikke kunne få vitnemål på vgs så ødela det hele skole opplevelsen min. De drev med direkte mobbing av meg og mine nærmeste. Har masse fravær og sluttet i fag og måtte ta privatisk eksamen i mange av dem. Det ødela så mye for meg at jeg til slutt ikke fikk mer enn 5 i realfagene som jeg egentlig er god i. Fikk2/3 i historie og norsk til slutt...men dette ødela for veien til videreutdanning . Da ble desverre sivøk. eller farmasi mitt ''bestevalg'' på den tiden.......jeg kommer til å være evig bitter over de lærerne som har ødelagt meg. Anonymkode: 8fd3c...5b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #9 Del Skrevet 6. september 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er fra overnevnte skole Jeg har hatt kun en ''relevant'' jobb i bank. ..og nei det er ikke nødvendig å ha utdanning for å ta telefoner dagen lang...... Mange tror det er lettere der oppe i nord. Men søker man opp ant. ledige stillinger der oppe så er det veldig få av dem........ Jeg har et problem...jeg er kjempe dårlig med mennesker og passer egentlig ikke i den type stilling. Har gjort alt av å ansette privat norsk lærer....deltatt i verv. Sosialisert meg på alle måter men jeg og mennesker går ikke fint i jobbsammenheng. Jeg sliter med å forstå hva folk sier til meg når de ikke snakker oslo-dialekt. Jeg misforstår mye når noen ikke snakker rent. Jeg har det problemet på engelsk og mitt morsmål. Jeg bare fikser ikke muntlig kommunikasjon. Selvom jeg har tåømodigheten så ahr ikke kundene det når de må forklare meg alt de sier flere ganger fordi jeg ikke forstår. Jeg har til og emd vanskeligheter med å stave navn.........Jeg har nesten tvunget folk med dialekt til å ta ting på engelsk. Jeg har også vanskeligheter med eldre mennesker, de bruker så mange fremmedord i talen sin at jeg til slutt ikke vet hva de vil...... Har alltid vært flink med tall og realfag og vet veldig godt hvor min kompetanse er....det er destruktuivt for meg og arb.giver å sette meg i en kundeservice stilling. Jeg kunne jobbet med noe så enkelt som inn og utg. faktura...ønsker bare å sette meg foran en skjerm og gjøre det jeg liker best...tall og grafer.... Var så flink i matte at jeg hadde time og gjorde oppgaver sammen med de som gikk 1-2 år over meg. Jeg deltok i vgs undervisning da jeg var på ungdomsskolen. Men etter at min norsk/og historie lærer mente jeg hadde dysleksi..ga meg masse anmerkninger og nærmest førte til at jeg ikke kunne få vitnemål på vgs så ødela det hele skole opplevelsen min. De drev med direkte mobbing av meg og mine nærmeste. Har masse fravær og sluttet i fag og måtte ta privatisk eksamen i mange av dem. Det ødela så mye for meg at jeg til slutt ikke fikk mer enn 5 i realfagene som jeg egentlig er god i. Fikk2/3 i historie og norsk til slutt...men dette ødela for veien til videreutdanning . Da ble desverre sivøk. eller farmasi mitt ''bestevalg'' på den tiden.......jeg kommer til å være evig bitter over de lærerne som har ødelagt meg. Anonymkode: 8fd3c...5b9 Hvorfor utdannet du deg ikke innen revisjon da? Anonymkode: fb11c...73c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #10 Del Skrevet 6. september 2016 Du sliter med norsk og har dysleksi, har du fått hjelp med søknaden og cv-en? Er det aktuelt å flytte på deg? Altså fra nord-Norge? Anonymkode: 6c0c7...229 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #11 Del Skrevet 6. september 2016 Jeg sier ikke dette for å være slem, men det kan nesten virke som du har en form for veldig mild autisme og at mangel på kunnskap om hvordan du fungerer også fører til hindre for deg. Anonymkode: 0238f...580 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prometheus0101 Skrevet 6. september 2016 #12 Del Skrevet 6. september 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor utdannet du deg ikke innen revisjon da? Anonymkode: fb11c...73c Jo jeg angrer veldig på at jeg ikke tok revisjon eller regnskap... Men jeg har jo spesialisert meg innen finans og tenkte at det også var mye tall noe som det også er. Det er bare litt vanskelig å få en analytiker jobb. Kjenner en som hater mennesker har ingen venner men er nå researfch assistant på en stor uni i norge og har til og meg publisert en artikkel. Forskjell på meg og han er at han har A i snitt og jeg har C... Men jeg ble litt forskrekket av forretningsjus på bachelor....synes det var tungt. Brukte mye ordbøker norsk-norsk snl og wikipedia for å kunne lese boken. Jeg bruker mye tid på oversettelser og synonym ordbok når jeg studerer fordi jeg ikke forstår en shit av hva som står i de lovbøkene og delvis mistolker lovene med mindre jeg får det oversatt eller forklart på wikipedia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #13 Del Skrevet 6. september 2016 Bruk litt tid hos en psykolog for å lære deg hvordan du skal oppføre deg rundt andre mennesker, og bedre din muntlige kommunikasjon. Bruk også tid på å lære deg bedre norsk. Se på Norge rundt, så lærer du deg å forstå flere dialekter. Skaff deg en ordbok, og lær noen nye ord hver dag Lær deg korrekt bruk av punktum og ellipse. Lær deg også å bruke komma. Anonymkode: e295a...fc2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #14 Del Skrevet 6. september 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier ikke dette for å være slem, men det kan nesten virke som du har en form for veldig mild autisme og at mangel på kunnskap om hvordan du fungerer også fører til hindre for deg. Anonymkode: 0238f...580 jeg tror ikke jeg har autisme. Jeg ahr det bra med kollegaer og venner. Jeg fikser ikke kundebehandling yrke fordi jeg takler ikke hjernedøde folk som ikke kan regne ut sitt eget kredittkort forbruk elelr frostå en regning. Jeg ville aldri gått rundt offentlig og sagt at jeg ser ned på folk og ikke vil snakke med de som er på bachelor....Hadde en i klassen som gikk rundt og sa slik. han hadde ingen venenr på vgs eller høyskole...har kjent han i over 10 år...men han har gjort en kjempe karriere i dag! Anonymkode: 8fd3c...5b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #15 Del Skrevet 6. september 2016 Folk må slutte å utdanne seg til arbeidsløshet. Anonymkode: 98fc0...13e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #16 Del Skrevet 6. september 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk må slutte å utdanne seg til arbeidsløshet. Anonymkode: 98fc0...13e Avisene skriver jo så mye bra om sivøk og siving. utdannelsene,.....................90% i jobb etter 6md? bare tøys...sitter på jobbsøkekurs for høyt utdannede og har vikariat i bank samtidig......der møter jeg controllere med erfaring som er nedbemannet og kjemikere som ikke finner jobb...har også møtt på flere fra samme skole...........Har til og med et par menn med erfaring fra IT og programmering der....Et problem med utdanning er at ingen butikker vil ta deg...kan ikke fjerne x ant. med skole fra cv ettersom det da blir et stort hull. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 8fd3c...5b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #17 Del Skrevet 6. september 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruk litt tid hos en psykolog for å lære deg hvordan du skal oppføre deg rundt andre mennesker, og bedre din muntlige kommunikasjon. Bruk også tid på å lære deg bedre norsk. Se på Norge rundt, så lærer du deg å forstå flere dialekter. Skaff deg en ordbok, og lær noen nye ord hver dag Lær deg korrekt bruk av punktum og ellipse. Lær deg også å bruke komma. Anonymkode: e295a...fc2 Har brukt ordbok og synonym ordbok i nesten 10 år. Hadde ikke greid meg på skolen uten dette. Men jeg skal innrømme at mye av språkproblemene mine kommer av at jeg ikke har noen å snakke norsk med på fritiden. Jeg verken leser eller skriver norsk med mindre jeg må på jobb. Kanskje det å henge på forum i seg selv vil hjelpe meg i lengden. Under utdanningen min brukte jeg mest engelsk ettersom alle pensumbøker og eksamener/fremføringer var på engelsk. Kjæresten gjør ikke annet enn å pugge ordbøker-gloser nå. Selv når han kjører så pugger han. Arbeidsgiveren hans har sendt han på norsk kurs grunent dårlig kommunikasjon, men det at han fikk jobben som prosjektleder i kommunen synes jeg er helt sært. ................ Livet hans består av jobbe, spise, sove, lære norsk. Hvis jeg også må leve slik kommer jeg til å bli gal. Jeg har ikke tid til dette da det å søke jobb i seg selv tar tid ettersom jeg går på jobbsøkekurs via NAV og jobber samtidig(redusert arb. med minst50%). Jeg trenger også deltidsjobben til å kunne betale for psykologtimene mine. Vet ikke hvordan jeg skal få tid til å se på Norge rundt. Jeg er på ingen måte asosial og har mange venner. Men jeg vet ikke hvor jeg kan finne noen andre å snakke norsk med enn mine kollegaer..... Anonymkode: 8fd3c...5b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #18 Del Skrevet 7. september 2016 Føler med deg, nå har jeg markedsførings utdannelse som er mer svada da Men så er jeg villig til å ta salgsstillinger, noe som kan gi videre karrierevei. Men ser du bør søke deg inn på markedsanalysebyråer, regnskap+ noe i den duren. Uansett er det veldig viktig å kunne kommunisere med mennesker, de fleste som har din utdannelse er nødt til det. Anonymkode: 5e4f4...6fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #19 Del Skrevet 7. september 2016 Det er gode jobbmuligheter for sivøk, om du har gode karakterer. Økonomi er et felt preget av høy konkurranse når det gjelder karakterer. Har du gode karakterer(i forhold til de andre med lik utdannelse) får du jobb. Har du ikke gode karakterer, sliter du. Husk; en C i økonomiemner er relativt sett dårlig. En C i f eks realfagsmatematikk er sett på som en bra karakter. Anonymkode: fb62e...cc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #20 Del Skrevet 7. september 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er gode jobbmuligheter for sivøk, om du har gode karakterer. Økonomi er et felt preget av høy konkurranse når det gjelder karakterer. Har du gode karakterer(i forhold til de andre med lik utdannelse) får du jobb. Har du ikke gode karakterer, sliter du. Husk; en C i økonomiemner er relativt sett dårlig. En C i f eks realfagsmatematikk er sett på som en bra karakter. Anonymkode: fb62e...cc7jeg vet at jeg er klar over at C er dårlig og derfor søker jeg på alle mulige stillinger som egentlig ikke krever master eller bachelor. Men fortsatt vil ingen ha meg. Jeg tror nok ejg ville gjort en bedre jobb sm fakturamedarbeider enn en med vgs bare. jeg har A/B i matte, statistikk, mikro og makro fagene mine og i noen finansfag Men jeg har sånn feks C/D i markedsføring, strategi, hr, org. osv, etikk, bedriften og noen fag fra 1. klasse da jeg var veldig uforberedt.......... Leste 4t hver dag i et HR fag og fikk C...måtte ignorere alle andre fag i frykt for å stryke et svada fag.... Men jeg kjenner en del med C i snitt som faktisk har kommet seg inn i store bedrifter også. De har hatt mye relevant erfaring ved siden av studiene(noe jeg ikke har......). Men tror du det kan bedre seg for meg hvis jeg tar en bachelor i matte på uio sånn mens jeg søker videre? For akkurat nå sliter jeg med å skaffe med en jobb i kafe eller butikk.............. Anonymkode: 8fd3c...5b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå