Gå til innhold

Jobb som beredskapshjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å "jobbe" som beredskapshjem og lurer litt på om noen her har peiling på de ulike aktørene på markedet (Aleris, 1 pluss 1, Connexa, Fyrlykta osv.) Er de alle seriøse? 

Har vært i kontakt med Bufetat, men vår minste er bare 3 år, og for å være beredskapshjem for Bufetat må minste være fylt 6 år. 

Anonymkode: efb0d...145

Skrevet

Det er jo en grunn for at minste skal være minst 6 år. Noen av barna man for avlevert er i virkelig dårlig forfatning og har det ikke godt, da må man ha mulighet til å ha fokus på dette barnet. Det har man ikke når man har så små barn som du har.

Skrevet
8 minutter siden, Becky48 skrev:

Det er jo en grunn for at minste skal være minst 6 år. Noen av barna man for avlevert er i virkelig dårlig forfatning og har det ikke godt, da må man ha mulighet til å ha fokus på dette barnet. Det har man ikke når man har så små barn som du har.

Har heller ikke sagt at vi ikke skal vente til hun er fylt 6. Vi skal gå Pride kurs til våren og jeg skal også ta videreutdanning i sorg og traumer først. Det jeg lurte på var om noen hadde kjennskap til de private aktørene på markedet.

Skrevet

Kjenner til både til fyrlykta og Aleris som seriøse aktører. Jeg synes det er flott at du/dere vil bli beredskapshjem. Jeg anbefaler dere likevel å vente i en god del år, til barnet deres er mye eldre. Selv om det fins nedre aldersgrenser for egne barn i beredskapshjem, så anbefales det at egne barn er over 10år. Helst eldre. Skulle jeg blitt beredskapshjem, hadde jeg ventet til barna mine var minst 16-år. Når dere jobber som beredskapshjem blir det ikke tilpasset hvilket barn dere får. Dere tar inn akutt. Store barn/yngre barn. Mange barn har store omsorgsbehov langt utover det egne barn har. Selv om du har videreutdanning i sorg og traumer, må barnet og familien din leve med dette hele døgnet. I perioder kan fosterbarn kreve mye, slik at du som oppdragstaker må følge opp fosterbarnet, mens den andre foresatte må ta seg av deres eget barn. Barn kan ha store traumer etter omsorgssvikt, tilknytningsforstyrrelser, sinne både verbalt og fysisk, lei seg/deprimert, sette voksne opp mot hverandre, grenseutfordrene, selvskading osv. Andre barn igjen kan ha lite av disse utfordringene.  Å være beredskapshjem er en stor jobb som varer 24timer i døgnet. Det kan i perioder være nødvendig at dere ikke kan deltar i familieselskaper, ferier, bursdager osv, eller at en av dere drar med barnet deres. Dere kan ha mange barn/ungdom pr år, noen bor i dager, noen mnd'er, andre kanskje opp til 2år før de flytter videre. det kan bli en uforutsigbar oppvekst for deres egne barn, med mange forskjellige barn og adferd å forholde seg til. Så vent med å bli beredskapshjem til barnet deres blir større - for barnet deres sin skyld.Men bli beredskapshjem når den tid kommer 😊 i mellomtiden kan dere undersøke mulighet å bli besøkshjem, der barnet kanskje er hos dere en helg i måneden. Da får dere se hvordan det er å ha et barn boende i hjemmet deres, samt det kan tilpasses deres familiesituasjon.

Anonymkode: 4a66b...ce5

• Liker 15
Skrevet

6 år er ikke store barnet det heller så jeg synes nesten den grensa kunne vert satt høyere. Tenk på at egne barn må evne å forstå at det nye fremmed barnet trenger dere voksne og at det krever. Dine barn vil oppleve fremmede barn som gir uttrykk fysisk og psykisk store traumer. En toåring kan skade en 6 åring i frustrasjon. Jeg har kjent hvor hardt små barn kan ta kvelertak, det er skikkelig vondt og det er ikke enkelt å få de til å slippe grepet. Når man sitter natt etter natt for å roe ett "fremmed" barn og må si nei til sitt eget som skal ha vann for femte gang etter leggetid...og så en dag er det fremmede barnet borte, hentet av en ny familie.

• Liker 3
Skrevet

Fyrlykta er veldig flinke. De følger godt opp, gir veiledning og er en god samarbeidspartner. 

Aleris har jeg dårlig erfaring med. Men det er nok variasjoner for hvilken avdeling man havner under. Min erfaring er at de er dårlig på å veilede familiene. 

Anonymkode: f6cff...b16

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner til både til fyrlykta og Aleris som seriøse aktører. Jeg synes det er flott at du/dere vil bli beredskapshjem. Jeg anbefaler dere likevel å vente i en god del år, til barnet deres er mye eldre. Selv om det fins nedre aldersgrenser for egne barn i beredskapshjem, så anbefales det at egne barn er over 10år. Helst eldre. Skulle jeg blitt beredskapshjem, hadde jeg ventet til barna mine var minst 16-år. Når dere jobber som beredskapshjem blir det ikke tilpasset hvilket barn dere får. Dere tar inn akutt. Store barn/yngre barn. Mange barn har store omsorgsbehov langt utover det egne barn har. Selv om du har videreutdanning i sorg og traumer, må barnet og familien din leve med dette hele døgnet. I perioder kan fosterbarn kreve mye, slik at du som oppdragstaker må følge opp fosterbarnet, mens den andre foresatte må ta seg av deres eget barn. Barn kan ha store traumer etter omsorgssvikt, tilknytningsforstyrrelser, sinne både verbalt og fysisk, lei seg/deprimert, sette voksne opp mot hverandre, grenseutfordrene, selvskading osv. Andre barn igjen kan ha lite av disse utfordringene.  Å være beredskapshjem er en stor jobb som varer 24timer i døgnet. Det kan i perioder være nødvendig at dere ikke kan deltar i familieselskaper, ferier, bursdager osv, eller at en av dere drar med barnet deres. Dere kan ha mange barn/ungdom pr år, noen bor i dager, noen mnd'er, andre kanskje opp til 2år før de flytter videre. det kan bli en uforutsigbar oppvekst for deres egne barn, med mange forskjellige barn og adferd å forholde seg til. Så vent med å bli beredskapshjem til barnet deres blir større - for barnet deres sin skyld.Men bli beredskapshjem når den tid kommer 😊 i mellomtiden kan dere undersøke mulighet å bli besøkshjem, der barnet kanskje er hos dere en helg i måneden. Da får dere se hvordan det er å ha et barn boende i hjemmet deres, samt det kan tilpasses deres familiesituasjon.

Jeg vet godt hva det vil si å være beredskapshjem, da min mor og far var det da jeg var ung og bodde hjemme. 

Vi bor på gård med mine foreldre i huset rett over gårdsplassen og min søster og mannen bor noen meter bortenfor der igjen, så vi har et godt nettverk rundt oss som stiller opp dersom det blir vanskelige perioder. Forøvrig er de andre barna våre 17 og 21.

Jeg har jobbet med barn med spesielle behov og vansker i over 20 år, bl.a på krisesenter de siste 5 årene. Jeg har også utdannelse på området, så jeg er ikke helt blank.

Merkelig at i hver eneste tråd som handler om fosterhjem og besøkshjem så tar de som svarer for gitt at de som spør om noe ikke eier nåla i veggen og ikke aner hva de går til.

Mine foreldre var beredskapshjem men på den tiden vet jeg ikke om det engang fantes private aktører. Det var det jeg spurte om.

Du som faktisk svarte på spørsmålet mitt om de private aktørene: TAKK! 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer å "jobbe" som beredskapshjem og lurer litt på om noen her har peiling på de ulike aktørene på markedet (Aleris, 1 pluss 1, Connexa, Fyrlykta osv.) Er de alle seriøse? 

Har vært i kontakt med Bufetat, men vår minste er bare 3 år, og for å være beredskapshjem for Bufetat må minste være fylt 6 år. 

Litt merkelig at du ikke tåler at det blir kommentert på alder mer enn de ulike aktørene, når du tydeligvis ønsker å starte opp med ett lite barn i hus. (ihvertfall slik det framstår, når du skriver at du allerede har vært i kontakt med bufetat men at du har for ungt barn, og derfor lurer på hvordan det er med private aktører). Private aktører har sikkert yngre aldersgrenser enn statlige, de tenker jo mer penger enn trygghet. Noe å tenke på? At du har all verdens av familie i umiddelbar nærhet hjelper ikke ditt barn der og da når det ønsker sine foreldres oppmerksomhet. 

• Liker 8
Gjest MissEhrmann
Skrevet

Dette er Kvinneguiden! Du kan ikke regne med å få svar på et konkret spørsmål uten at alle som tror de vet alt og tror alt de vet er riktig i enhver situasjon svarer med spydige svar med en ovenfra og ned holdning. 

Sånn er det bare her inne.

Om ens egne barn vil takle en situasjon hvor foreldrene plutselig får et fremmed barn å ta seg av store deler av døgnet kommer ikke så mye an på alder, men heller hvordan barnet er, og hva det er vant til. Noen ganger vil ung alder være en positiv ting. Vi fikk et barn med multihandicap når yngste var 2. For henne er det naturlig at lillebror trenger MYE. Ikke sikkert hun hadde tålt det like godt dersom hun var 6 når han kom til oss.

SÅ til svar på  ditt virkelige spørsmål: Et vennepar av oss er fosterhjem gjennom Fyrlykta og har bare positive ting å si. 

Skrevet

Unnskyld, det var da virkelig ikke meningen at du skulle bli fornærmet. Ut fra innlegget ditt virket det som dere ønsket å bruke en privat aktør siden Bufetat sa nei pga barnet var under 6år. Hadde du kun spurt om erfaring fra private aktører som driver med beredskapshjem hadde du kun fått svar på det. Det er veldig mange familier som ønsker å bli beredskapshjem, også fagpersoner, men som ikke vet hva det innebærer selv om de trodde de visste det.  Det er noe annet å ha barnet i sitt private hjem enn på jobb. Nå er det jo annerledes for deg, da familien din har vært beredskapshjem. Vi ser mange beredskapshjem som må slutte etter kort tid pga hensyn til egne barn/ikke visste hva det innebar. Så svaret du fikk av meg, gikk ut ifra at selv om du hadde utdanning, så kan det være noe annet å ha utfordringen i hjem. 

• Liker 7
  • 1 måned senere...
Skrevet
På 6. september 2016 den 1.01, AnonymBruker skrev:

Det du sier her er feil.

Flere av de private aktørene tar hensyn til om du har små barn eller ikke, og man vil ikke få plassert de vanskeligste barna dersom man har en 3-åring. Bufetat tar ikke hensyn, for de betaler deg selv når du ikke har plassering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...