AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #1 Skrevet 5. september 2016 Vi er et par på 28 og 30. Han har fast jobb og jeg er student. Sammen får vi inn ca 35000-38000 i mnd. Vi har ca 400 000 i EK. Vi leier i dag en leilighet i Oslo og betaler 11500 i leie. Dette er i et dyrt område og leiligheten kunne lett blitt leid ut for 14-15000. Hvert år sparer vi 50000 i bsu. Banken har gitt oss tilbud om å låne 2,1 mill. Vi har sett litt på leiligheter i Asker, Drammen, og mot Lillestrøm til 2,2-2,5 mill. Hvis vi kjøper nå vil vi nok bli i den leiligheten i 3 år ca. Burde vi kjøpe noe nå eller vente i to år til jeg er ferdig på skolen og kan kjøpe oss noe dyrere? Hva er lurt å gjøre i vår situasjon? Noen tanker og råd? Takk for at du leste! Anonymkode: 06849...0ad
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #2 Skrevet 5. september 2016 Jeg er ikke så kjent med markedet utenfor Oslo, men ser prisene enda er lavere der. Å forutse markedet to år frem i tid er vanskelig, spesielt med boligprisene. Det har økt, økt, økt pga lav tilgang på boliger og lav rente. Lav rente har vi hatt pga dårlig vekst i norsk økonomi, svak krone, høy ledighet osv. Dette har nå snudd. Ledigheten faller, kronen styrker seg og norsk industri (og olje) er på vei oppover. Det er dermed å anta at vi får se renteøkning i nærmeste framtid (inflasjonen er nå høy). Når renta øker går boligprisene (som regel) ned, da folk ikke har penger til å betale for seg. De som har kjøpt seg rådyre boliger på toppen sliter og blir kanskje tvunget til å selge med tap. To år frem i tid er jeg temmelig sikker på at renta er høyere og boligprisene ikke like hete, men så er det jo dette med å betale på sitt eget lån og ikke andres. Ser dere utenfor Oslo ville jeg gått litt på visninger og sett hva ting går for, men inne i Oslo er det nok litt for lite å rutte med. Vi tapte nettopp en budrunde hvor leiligheta gikk 800 000 over takst (hjelp!!). Bolig er som regel en investering, men så ille som det er noen steder er det vanskelig å tro det skal lønne seg på kort sikt... Anonymkode: 3de67...092
Cathj Skrevet 5. september 2016 #3 Skrevet 5. september 2016 (endret) Husk at ved å eie får du verdiøkningen i tillegg til det dere klarer å spare. Jeg vet ikke akkurat hvor stor økningen er i områdene du har sett, men regner du en 6 % verdiøkning vil leiligheten potensielt øke med 150.000,- på et år (hvis dere makser ut det dere kan kjøpe for, altså 2,5 millioner). 11500,- er høye leieutgifter, så litt avhengig av vilkårene dere får av banken, vil dere sannsynligvis ende på mindre enn det (dette avhenger litt av eventuelle fellesutgifter dit dere flytter også). Ved å ta opp boliglån får du også et skattelette, som betyr at dere vil sitte igjen med enda litt mer i måneden etter skatt. Personlig hadde jeg kommet meg inn på markedet nå. Tre år går fort, og slik markedet er nå er det vanskelig å klare å spare tilsvarende verdiøkningen. Så kan jo skeptikere si hva de vil om boligbobler, osv. Men jeg tror ikke dere gjør feil i å kjøpe nå. Endret 5. september 2016 av Cathj 2
Østlandet Skrevet 6. september 2016 #4 Skrevet 6. september 2016 Ved en leie på 11500,- (som jeg ubetinget mener er veldig lavt i deres område) så ville jeg ventet. Det er helt sikkert at når boligprisene øker så mye som nå og lønninger generell prisstigning ikke følger på samme måte. Så har dette en ende og det er utvilsomt "bobletendenser" i markedet. Jeg er også ganske så sikker på at i et 3 års tidsperspektiv, så vil dere også fortsatt ha lave renter på lån. Om de har gått opp noe, så er det helt marginalt. Med den makroøkonomi som landene nå har, med kun 2 store verdensvalutaer, så tror jeg det vil bli lave renter i all overskuelig fremtid. (Med høye renter vil den svakeste økonomien i "flokken" dø.) Dette er baksiden av EU og at de tar inn alle mulige østlige land i unionen. Konklusjon: Vent og kjøp til uendret eller lavere pris om 2-3 år. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #5 Skrevet 6. september 2016 1 time siden, Østlandet skrev: Ved en leie på 11500,- (som jeg ubetinget mener er veldig lavt i deres område) så ville jeg ventet. Det er helt sikkert at når boligprisene øker så mye som nå og lønninger generell prisstigning ikke følger på samme måte. Så har dette en ende og det er utvilsomt "bobletendenser" i markedet. Jeg er også ganske så sikker på at i et 3 års tidsperspektiv, så vil dere også fortsatt ha lave renter på lån. Om de har gått opp noe, så er det helt marginalt. Med den makroøkonomi som landene nå har, med kun 2 store verdensvalutaer, så tror jeg det vil bli lave renter i all overskuelig fremtid. (Med høye renter vil den svakeste økonomien i "flokken" dø.) Dette er baksiden av EU og at de tar inn alle mulige østlige land i unionen. Konklusjon: Vent og kjøp til uendret eller lavere pris om 2-3 år. Dette har dem sagt siden 2008. Anonymkode: f884f...ac8 7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #6 Skrevet 6. september 2016 Kjøp nå, men ikke til langt over takst. Kjøp der du vet prisene vil stige. F.eks mot Ski, Ås, Vestby som vil stige i pris når Follobanen er ferdig i 2021. Det blir lettere å pendle derfra. Drammen og Asker og ikke minst Bærum er allerede dyrt i forhold til budsjettet deres. Prisene går til langt over takst der også. I Vestby får dere 3-roms til den prisen ogkanskje mer. Disse er lett å selge videre til barnefamilier som ikke vil få råd til å kjøpe seg rekkehus eller enebolig utenfor Oslo. Anonymkode: 17e2f...c80
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #7 Skrevet 6. september 2016 Jeg ville ha ventet. Boligkrakket er nært forestående (3-6 år). Tiltross for faretruende signaler i norsk økonomi og arbeidsledighet så steg utrolig nok boligprisene i feks Oslo med 15% det siste året. Hvilket er crazy. Når alle tenker likt og overbyr hverandre med mørke skyer over norsk økonomi så går det alltid galt av sted til slutt.. Anonymkode: 37071...047
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #8 Skrevet 6. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ha ventet. Boligkrakket er nært forestående (3-6 år). Tiltross for faretruende signaler i norsk økonomi og arbeidsledighet så steg utrolig nok boligprisene i feks Oslo med 15% det siste året. Hvilket er crazy. Når alle tenker likt og overbyr hverandre med mørke skyer over norsk økonomi så går det alltid galt av sted til slutt.. Anonymkode: 37071...047 Jeg kjøpte i 2008 og da var det samme gnålet om bobler og krakk. Den leiligheten har nå doblet seg i verdi. TS: jeg ville kjøpt bolig i et område som er på vei opp. Feks ski, lørenskog eller Holmlia Anonymkode: ff1f5...b69 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #9 Skrevet 6. september 2016 Nytt boligkrakk har vært spådd siden det forrige i 92. Det er vanvittig mange år med verdistigning siden! Hvorfor tror jeg ikke at det blir boligkrakk i Oslo-området de neste 5 årene: - Lav rente (Ja, renta skal opp, men det vil ta flere år) - Lav tilbud av nye boliger i Oslo - Stor arbeids-innflytting til Oslo (bl.a. pga. krakket i oljesektoren - noe som også betyr at nordmenn i utlandet kommer hjem) - Høy inntekt blant Oslo folk. Men.. Du trenger ikke å bo i et kott innenfor ring 3. For å få litt mer for pengene kan du bosette deg i en Oslo-ghetto eller flytte ut av byen. Velg gjerne et sted langs jernbanen for å slippe å stå i kø på motorveien. Anonymkode: 95b31...a86 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #10 Skrevet 6. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ha ventet. Boligkrakket er nært forestående (3-6 år). Tiltross for faretruende signaler i norsk økonomi og arbeidsledighet så steg utrolig nok boligprisene i feks Oslo med 15% det siste året. Hvilket er crazy. Når alle tenker likt og overbyr hverandre med mørke skyer over norsk økonomi så går det alltid galt av sted til slutt.. Anonymkode: 37071...047 For noe sprøyt! Prisene i Oslo kommer til å stige enda mer. Så lenge folk flest har råd til å kjøpe i Oslo, er det fortsatt lavt priset i forhold til andre storbyer i Europa. Takk og lov for at jeg ikke hørte på "kloke" folk i 2008 om å vente med kjøp av bolig til krakket kommer. De samme menneskene som binda renta for 20år fremover i 2008 for å være sikker på stabile utgifter. Imens har jeg kjøpt meg større og større bolig og tjent masse på dette siden jeg kjøpte. Anonymkode: 17e2f...c80 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #11 Skrevet 6. september 2016 Kjøp og så vent. I storbyer som London, New York, Hong Kong osv har ikke vanlige folk råd til å kjøpe leilighet. Oslo er ikke i nærheten av slike tilstander enda, så prisoppgangen har mye å gå på. Kom dere inn så fort som mulig. Akkurat nå stiger prisene med fleere hundretusener på bare noen måneder. Anonymkode: 7c5b3...df2 2
Stiigen Skrevet 6. september 2016 #12 Skrevet 6. september 2016 Ikke ta opp lån. Gjør alt for å unngå å bli gjeldsslave. Kjøp dere en fin bobåt, og lei en båplass i nærheten av Oslo sentrum. Da kan dere bo fint,og sentralt i egen bolig, uten å ta opp lån! Denne for eksempel; http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81823648
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #13 Skrevet 6. september 2016 Se på hva som skjedde i København. En by Oslo kan sammenligne seg med. http://www.side2.no/underholdning/tapte-en-halv-million-pa-to-ar/3143703.html Anonymkode: 37071...047
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #14 Skrevet 6. september 2016 Alle økonomer anbefaler folk som har muligheten til det å komme seg inn på boligmarkedet. Dette er den beste formen for sparing på sikt. Anonymkode: 2b3ed...732 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #15 Skrevet 6. september 2016 Boligprisene er også et resultat av villet politikk, ikke bare markedskonjunkturer. Boligprisene i Norge er som vodkaprisen i Russland. Ethvert parti som rører boligprisene kan anse seg som politisk død. Anonymkode: 7c5b3...df2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #16 Skrevet 6. september 2016 Så lenge man kan kjøpe seg en ny enebolig ca. 1 time med toget fra Oslo fra 2 mill. kr. så er det egentlig ingen boligkrise heller, bare en rar liten kjøpefeide som noen tusen bønder i Oslo driver med for å bo innenfor ring 3. Anonymkode: 95b31...a86 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #17 Skrevet 6. september 2016 Kjøp nå. Anonymkode: ef21e...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #18 Skrevet 6. september 2016 Dette er en no brainer, Kjøp nå! Anonymkode: f18ce...882 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #19 Skrevet 6. september 2016 Ikke bare er det en no brainer. Kjøp så mange leiligheter som mulig. Boligkjøp i Oslo er trygge inveteringer, og det vet banken. Kjøp leiligheter og cash inn på prisoppgangen. Hvis én leilighet drar inn en million på prisoppgang på ett år, så drar du inn fem millioner på fem leiligheter. Selv etter skatt. Lag en plan og vis banken, de er med. Anonymkode: 7c5b3...df2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå